Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

KYSY RC-TOHTORI HOKELTA

Aloittaja jerzirccar1, 08.10.11 - klo: 16.32

*HOKE*

#180
Lainaus käyttäjältä: nukkumasa - 11.01.12 - klo: 16.57
Olet oikeassa, mutta sekään ei voi olla pielessä, koska 1/16 Revossa ei ole EPA:a


Tämä on asia mistä en pidä.

Olet oikeassa, mutta olet väärässä.

Eli kyseenalaistaminen vaikka juuri kysyttiin neuvoa.

Lainaus käyttäjältä: nukkumasa - 11.01.12 - klo: 17.12
Katsellaas opaskirjaa...

E: No joha löytyi  :shocked: Kiitos Jonessi avusta, joku on sanonut minulle foorumilla, että sitä ei ole Mini revossa, mutta täytyypä tästä lähtien olla tarkkana näitten mutupuheitten kanssa.

Kiitos jonesille mistä avusta...
Niinjoo... Sanoi että "onpas"

Joku sanonut... Minä en ole JOKU


Vastailiskohan tästä lähtien kaikkiin kysymyksiin

"katso ohjeista"

nukkumasa

#181
Joojoo, kiitos HOKE! Paranin taas ihmisenä kertomuksesi myötä, mutta olen vielä NIIIIIIIN kaukana sinusta  :cry:
Et ole se "joku" joka sanoi, että epaa ei ole, vaan ihan 1/16 Revo topicissa minulle joku väitti, että EPA säätöä ei ole. Joten sinun ei tarvi vetää siitä hernettä nenään.

Vaikka asioita paljon tiedät, ei tarvi painaa lyttyyn saman tien, jos minä teen virheen. Ja tästä lähtien voit minun puolestani vastata vaikka kaikille, "Työnnä autos sinne mihin aurinko ei paista". En aio vaivata sinua enempää.

Sanon täällä mielipiteeni, vaikka en mikään yli-ihminen olekkaan.


Ja sekin, että millä perusteella on minun vika, että olen hajottanut servoja, jos EPA on täysin vakio asetuksilla, ja kaverilla ei ole servo hajonnut samoilla setupeilla.  :undecided:

Katsotaan nyt että johtuuko tuo hajoilu edes EPA:sta... Lisäksi se ei ole Sabelta pois, jos niitä käyttäjiltä hajoaa. Sieltä ne lähettävät Traxxakselle rikkinäisen servon, ja Traxxakselta tulee uusi rikkinäisen tilalle.
| Savage Flux HP |
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi

*HOKE*

 :cheesy: :cheesy: :cheesy:

En vetänyt hernettä nenään, enkä todellakaan ole ihmisenä sen parempi kuin muutkaan.

Sillä että sanoin etten ole JOKU, tarkoitin puhtaasti sitä että aina kun todetaan että joku neuvoi niin se voi olla silloin ihan vaikka naapurin pena joka ei edes tiedä mikä on rc-auto.
Tai ihan mikä tahansa timppa 5V joka itse kyselee että mitä pitäis tehdä kun rengasta kiinni pitävä mutteri on löysällä.
Tai voi se ehkä olla tietäväkin.

Kunhan sanoin asian mikä minua aina ärsyttää...
Kysytään, mutta ensimmäisenä epäillään.

Se että servot palaa kyseisessä autossa, ei välttämättä olekaan minkään EPA asetuksen syy...
Niinhän heti alkuun sanoinkin että vaikea niillä ennakkotiedoilla oikeastaan muuta epäillä kuin epaa.
Enhän ollut alkujaankaan edes tietoinen että mikä auto, mikä ohjain, mikä servo jne
Nyt tiedän että kyseessä on traxxasin härveli...
En usko että kyse on silloin välttämättä epa asetuksesta... Kannattaa silti tarkistaa.
Epäilen lähinnä että ohjausvivusto saattaa olla jollain tapaa jumissa tai turhan kankea.

Yleensä jos servo hajoaa sähköisesti, ilman että se on kuitenkaan uitettu niin syy löytyy jostain vastaan pistämisestä.
Eli servo joutuu tekemään jatkuvasti kovaa työtä ja jossain vaiheessa sen sietokyky lakkaa.
Epa tekee vastaavaa, ja ennestään tietysti myös pahentaa ehkä hiertävää ohjauslinkistön ongelmaa.

Hount

Vähän menee ohi aiheen, mutta nukkumasa tokaisi ensimmäiseksi:

LainaaOlet oikeassa, mutta sekään ei voi olla pielessä, koska 1/16 Revossa ei ole EPA:a

Sehän on silloin lähtökohtaisesti niin pielessä kuin olla voi. Jos ko. auton radiossa ei ole EPA:a, niin äkkiä radion vaihto sellaiseen josta kunnollinen EPA löytyy. En usko että harrastusta aloittelevalla on kuitenkaan innostusta lähteä säätämään puuttuvaa EPA:a linkeistä, koska usein servon liiallista liikerataa on likimain mahdotonta kompensoida. Servovarresta ei löydy riittävän sisältä reikää jne.

Eli jos jonkin auton mukana tulleessa radiossa ei olisikaan EPA:a, niin ei se tarkoita ettei kyseinen auto sitä tarvitsisi. Puuttuva (tai säätämätön) EPA on servojen tappaja oli kyseessä mikä auto tahansa.

- Hount

seinäkello

Missä järjestyksessä vastarin piuhat laitetaan???

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 21.01.12 - klo: 21.58
Kyseinen asia käytiin läpi RC koulussa missä olit hetken paikalla.

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 21.01.12 - klo: 22.06
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 21.01.12 - klo: 21.58
Kyseinen asia käytiin läpi RC koulussa missä olit hetken paikalla.
Toiset tarvii kertausta, joten eikö olisi kohteliasta kerrata?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

*HOKE*

Viestistäni voi tietysti hieman myös huomata mitä ajoin takaa...

"hetken"

Kertaus.

ch 1 = ohjaus
ch 2 = kaasu

Bigbear

kiitos Hoke.

Kysymys.

Miten saan Losini kääntymään paremmin kurvin keskiosan jälkeen tiksin radalla. Auto puskee kaasulla. Nyt diffeissä 7 3 1 nesteet. Jouset mediumit ja iskariöljyt 27,5. Iskarit alhaalta ulkona ja ylhäältä keskellä. Vakaaja tangot käytössä. Jousitus hiukan alle 30mm ja joustoa rajoittaa iskarien pituus. Renkaina minipinnit
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

*HOKE*

Keskidiffi kuulostaa senverran löysältä että mutkassa jos avaa kaasua niin etupyörät lyö tyhjää ja auto puskee...

Tosin se on vain fiilispohjalta veikkaus...

Pitää vähän vilkuilla autoa kun se seuraavan kerran radalla liikkuu että näkyykö siitä jotain muuta selkeästi asiaan vaikuttavaa.

Bigbear

#190
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 22.01.12 - klo: 03.28
Keskidiffi kuulostaa senverran löysältä että mutkassa jos avaa kaasua niin etupyörät lyö tyhjää ja auto puskee...

Tosin se on vain fiilispohjalta veikkaus...

Pitää vähän vilkuilla autoa kun se seuraavan kerran radalla liikkuu että näkyykö siitä jotain muuta selkeästi asiaan vaikuttavaa.
Suurin tekijä taitaa olla kuskin on/off kaasu ja ylikova vauhti.. Laitan keskidiffiin jäykempää tavaraa.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

sponge

Haluasin tiedustella, onko tohtorin tietoon tullut tapauksia, joissa pitoaineen käyttö on aiheuttanut erinäisiä terveydellisiä oireita?
Luin tuossa vastikään tuollaisen artikkelin: http://www.liverc.com/news/special_features/1607-Analysis%3A_The_tire_additive_bans/
Ovatko Suomessa käytettävät pitoaineet epäilyjen ulkopuolella?

Nim. kahdesti pitoainekisojen jälkeen  sairastunut
Muista turvaväli! 
Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter

seinäkello

Minkäslaista diffi-öljyä kannatais laittaa keulaan eli mikä on riittävän järeetä kamaa?

*HOKE*

En ole täysin varma autosi diffeistä... (auton toki tiedän, mutta kyseisen auton diffit eivät ole kuitenkaan tutut)

Karu veikkaus että 7000 öljyllä edessä ollaan edes alueella.
Ja taakse 2000


rc-autolija

Sopiiko lazeriin dbx/dst renkaat ? Kun noissa normeissa menee vanteet rikki ja pitoo ei löydy.  :roll:[/color]
DST, Lazer ZX-5, Savage 3,5

R/C95

En oo Hoke mut vastaan silti ku itse mietin samaa asiaa omaan lazeriin joskus. DBX/DST renkaat on jonkin verran isommat, joten jos sulla on vakiosähköt kiinni, ni ne saattaa kärähtää kuormituksessa. Ne vakiot ei meinaan suorituskyvyllään oikein tee vaikutusta  :undecided: Vanteitten hajoominen johtuu varmaan siitä ettei vakiorenkaissa ollu inserttejä. Itelläkin ne meni säpäleiks aika nopeesti  :smiley:

Bigbear

Miksi noparissa on konkka plus ja miinus napojen välissä? Tasaako se virtoja noparille vai mikä sen tarkoitus on? Voisio suuremmalla konkalla (siis todella suurella) käyttää pienemmän purkukyvyn omaavia akkuja?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

*HOKE*

Konkka tasaa virtapiikkejä.

Periaatteessa mikäli on iso konkka niin "kevyemmällä" akulla pitäisi pystyä ajamaan paremmin... Jännite ei notkahda nopeissa purskeissa niin paljoa.

Konkka tekee myös noparin BEC:kin tehtävän helpommaksi...
Jos esim on niin virtasyöpöt vehkeet että meinaa jännitteet notkahtaa edes nopeina piikkeinä niin alas että vastari tunnistaa tuon niin voi vastari mennä failsafe tilaan...
Yhteys katkeaa sekunniksi pariksi ja palaa itsestään.

Aina ei säätimen konkkakaan riitä, vaan joissain tilanteissa tarvitaan konkka jopa vastarille jotta jännite ei notkahda liikoja.

Spektrumin vastarit ovat olleet ainakin jonkun mallin kohdalla aika herkkiä asian suhteen.

Jos huomaa että kesken hiitin radiot menettävät yhteyden pariksi sekunniksi joissain tilanteissa missä käytetään nopeasti paljon virtaa niin kytkemällä konkka vastarin liittimeen, saattaa homma korjautua.

Hobbykingin säätimien + tehokkaiden servojen ja spektrumin radioiden yhdistelmässä tällaista huomattu aika usein.
Konkat ovat auttaneet tilanteeseen.

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 16.02.12 - klo: 09.10
Konkka tasaa virtapiikkejä.

Periaatteessa mikäli on iso konkka niin "kevyemmällä" akulla pitäisi pystyä ajamaan paremmin... Jännite ei notkahda nopeissa purskeissa niin paljoa.

Konkka tekee myös noparin BEC:kin tehtävän helpommaksi...
Jos esim on niin virtasyöpöt vehkeet että meinaa jännitteet notkahtaa edes nopeina piikkeinä niin alas että vastari tunnistaa tuon niin voi vastari mennä failsafe tilaan...
Yhteys katkeaa sekunniksi pariksi ja palaa itsestään.

Aina ei säätimen konkkakaan riitä, vaan joissain tilanteissa tarvitaan konkka jopa vastarille jotta jännite ei notkahda liikoja.

Spektrumin vastarit ovat olleet ainakin jonkun mallin kohdalla aika herkkiä asian suhteen.

Jos huomaa että kesken hiitin radiot menettävät yhteyden pariksi sekunniksi joissain tilanteissa missä käytetään nopeasti paljon virtaa niin kytkemällä konkka vastarin liittimeen, saattaa homma korjautua.

Hobbykingin säätimien + tehokkaiden servojen ja spektrumin radioiden yhdistelmässä tällaista huomattu aika usein.
Konkat ovat auttaneet tilanteeseen.

Juu olen huomannut saman itsekin eli HK nopareissa ja Savoxin nopeilla servoilla homma ei oikein toimi, vaikka speksit sanoo mitä. Hobbyfactorissa asennettiin konkka vastariin, niin loppui häiriöt. Nyt taas Novakin noparilla homma pelaa ilman konkkaa.

Kuinka suuria virtamääriä noi noparien konkat kykenee varamaan?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

*HOKE*

Riippuu tottakai nopareissa käytettävistä konkista.

Eihän niissä yleensä mitään kovin kummoisia kapasiteetteja ole.
Yleensä sen että suurimmat virtapiikit just tasottuu.

lamppu8

#200
Kannattaako harjattoman moottorin rikkoutunut laakeri korvata halvimmalla rc-kaupasta löytyvällä noin 1€:n laakerilla tai huomattavasti kalliimmalla esim. Boca bearingsin keraamisella laakereilla? Tavoitteena olisi minimoida huoltotarve ja mahdollisuuksien mukaan myös kustannukset.

Pitääkö harjattoman moottorin laakereita öljytä/rasvata säännöllisesti, ja jos tässä on laakerikohtaisia eroja, niin minkä tyyppiset (rc-) laakerit on huoltovapaita ja mitkä taas ei?

*HOKE*

Kannattaa aina öljytä säännöllisesti asianmukaisella öljyllä.
Pidentää käyttöikää huomattavasti.

Yleisiin moottoreihin ei löydy euron laakereita edes rc liikkeistä, koska laakerikoot ovat hyvin yleisesti erilaisia kuin perus rc tarpeissa.

Keraamisilla saa käyttöiän pidemmäksi kuin perus laakereilla.
Eikä ne yleensä maksa jenkkilästä tilatessakaan mitään tähtitieteellisiä.
Saattaa olla jopa vain pari euroa kalliimmat kuin moottorin omat vakio laakerit ja joskus jopa halvemmatkin.


PSo

Millainen olisi sopiva aikaväli tuon laakerin huoltamisen kanssa? Tietysti riippuu ajomäärästä, mutta jos ajatellaan, että ajaa esim. 3-4 kertaa viikossa, noin 2-3 akullista.
Ilmeisesti ei kuitenkaan ihan joka viikko tarvi aukoa moottoria?
Looking for faster transponder...

*HOKE*

Riippuu myös siitä missä ajaa.
Eli ajaako sisällä vai ulkona pölyssä.

Jos ajan sisällä niin en koskaan pura moottoria.
Sisällä ajaessa yleensä putsaan laakerin korkeintaan päällisinpuolin paperilla tai vielä kätevämpää putsata sinitarralla.
Putsauksen jälkeen pisara/kaks laakeriöljyä.

Teen itse tätä ihan fiilispohjalta.
Riippuen hirveästi ajomäärästä.
Esim kerran kuussa lisään pisaran.

Piedro

Miten on, jos on 4000kv kone ja 4600kv kone, pinjoni lasketaan molemmille koneille niin
että huippunopeus on autolla sama kun käytetään 2S lipoa niin miten koneiden käyttäytyminen
eroaa toisistaan käytännössä? ilmeisesti matala kv ja isonpi pinjoni käy viileämpänäkö?
onko kiihtyvyydessä tai alaväännössä eroa?

Kysymys juontaa siitä että rakentelen tässä ajan kulukseni SC10 4x4 ja päädyin ostamaan
siihen Tekinin Pro4 koneen mutta en osaa päättää kuuman niistä ostaa 4000 vai 4600 :smiley:

ana100

pystyykö tähän autoon laitaamaan yhden mootorin ?? http://www.hpieurope.com/kit-info.php?partNo=548&lang=fi. ilman mitään hirveetä remontia
E-Savage, E-firestorm, Baja 5t, TLR 2.0 sc

allu 6

Trx slash 2wd,stampede 2wd ja latrax sst

kksaffy

Team Losi xxx iskareiden huollosta kysymys:

Eli miten tehdään kun korkki on iskarin ala puolella..? en saa toimiin niitä siten että varsi palautuisi puoleen väliin kun painan sen pohjaan. Nyt varsi menee takasin päin kun vedän sitä ulos...
HOBBYFACTORY ASSOCIATED

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: ana100 - 20.02.12 - klo: 20.18
pystyykö tähän autoon laitaamaan yhden mootorin ?? http://www.hpieurope.com/kit-info.php?partNo=548&lang=fi. ilman mitään hirveetä remontia

Pystyy toki...
Jättää vain toisen moottorin paikan tyhjäksi.
Tietysti kannattaa tukkia moottorin paikka huolellisesti esim teippaamalla.

Mutta tietysti moottorin pitää olla kohtalaisen tehokas että yksi jaksaa kuskata autoa kuten kaksi vakiota, mutta niitähän markkinoilla piisaa.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: allu 6 - 20.02.12 - klo: 20.32
Toimisko tämä compo ultimassa.http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=19_21_261&products_id=25296

Toimii.

Tosin suosittelisin jotain sensorillista versiota mielummin paremman kaasutuntuman takia.
Mutta jos ajelu on pääosin vain pihasudittelua ja satunnaista radalla ajelua niin kyllähän tuolla setillä mukavasti kurvailee.