Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

KYSY RC-TOHTORI HOKELTA

Aloittaja jerzirccar1, 08.10.11 - klo: 16.32

ana100

Moro osaisitko sanoa mikä mun hpi firestormia vaivaa laitat akun paikallen missä on virtaa ja se on lipo ja laitat liitimenkin kiini mut kun laitaa virrat päälle ja painaa kaasua niin ei tapahdu mitään renkaat liikuu kun kääntää ohjaint mutta kun kaasua antaa niin ei tapahdu mitään ??
E-Savage, E-firestorm, Baja 5t, TLR 2.0 sc

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: ana100 - 21.09.12 - klo: 16.37
Moro osaisitko sanoa mikä mun hpi firestormia vaivaa laitat akun paikallen missä on virtaa ja se on lipo ja laitat liitimenkin kiini mut kun laitaa virrat päälle ja painaa kaasua niin ei tapahdu mitään renkaat liikuu kun kääntää ohjaint mutta kun kaasua antaa niin ei tapahdu mitään ??

Hoke varmaan arvaa tuosta että siinä on traxxaksen sähköt...  :roll:
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

*HOKE*

Joo ilmanmuuta. Osaan lukea myös ajatuksia.

Mitään muuta ei äkkiseltään tule mieleen kuin että säädintä ei ole kalibroitu.
Tai se on rikki.

Vilkuttaako säädin mitään valoa?

Entä vaihtuuko mikään valo mihinkään suuntaan kun painaa kaasua?

puistokuski

Olisikohan tietoa toimiiko noparin ohjelmointi kortit eri merkkisissä nopareissa
esim turnigyn kortti hobbykingin noparissa.

nik-92

Moro tohtori, ostin tossa viime kesänä lrp sharkin, ja oon nyt suttaillut sillä jonkin aikaa jo. Kysymys kuuluu miten saisin sen suttaamaan paremmin. Olen kokeillut seuraavia juttuja, otin etuvetarit pois ja leikkasin jaffa pullosta muovia renkaiden ympärille, mutta ongelma on nytten se että auto suttaa paikallansa. Miten saan auton suttaamaan kovaa eteenpäin?  :huh:
E-Havoc|Lrp shark|

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: puistokuski - 01.10.12 - klo: 16.23
Olisikohan tietoa toimiiko noparin ohjelmointi kortit eri merkkisissä nopareissa
esim turnigyn kortti hobbykingin noparissa.

Joissain tapauksissa toimii. Juuri tuosta kyseisestä kapulasta en tiedä hobbywingin kanssa täysin varmaksi sanoa.

Mutta olen törmännyt siihen että kolmen merkin usb boksit käyvät kaikki toistensa kanssa sekaisin kun sitä käytetään vain linkkinä tietokoneeseen.
Eli koneessa säätimen oman merkkinen ohjelma ja välissä toisen merkkinen usb boksi niin on toiminut hyvin.
Mutta siis boksilla itsellään ei ole voinut ohjelmoida säädintä suoraan.

Jätän merkit mainitsematta, koska pieniä poikkeuksia niissäkin on.

Turnigyn boksista en mene mitään sanomaan varmaksi koska ei ole omakohtaista kokemusta.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: nik-92 - 01.10.12 - klo: 21.55
Moro tohtori, ostin tossa viime kesänä lrp sharkin, ja oon nyt suttaillut sillä jonkin aikaa jo. Kysymys kuuluu miten saisin sen suttaamaan paremmin. Olen kokeillut seuraavia juttuja, otin etuvetarit pois ja leikkasin jaffa pullosta muovia renkaiden ympärille, mutta ongelma on nytten se että auto suttaa paikallansa. Miten saan auton suttaamaan kovaa eteenpäin?  :huh:

Laita etuvetarit takas paikoilleen ja tee eturenkaista myös liukkaat niin auto liikkuu edelleen eteenkin päin.

Drifti autotkin ovat nelivetoisia.

Ps:tosin en ymmärrä miksi sharkki halutaan sutimaan niin paljon.

junnu_85

Morjes.
Olen taistellut tuon kääntyvyyden kanssa jo jonkin aikaa.Mitä kaikkia keinoja on tehtävissä,että saisi auton kääntymään mahdollisimman paljon/hyvin pienessä vauhdissa?
Tietenkin jossain kohtaa alkaa jokin muu osa-alue sitten kärsiä,mutta tuntuu,että ei vaan tahdo kääntyä tarpeeksi.

Kyseessä on Asson b4.1 krossari ja sisäradoilla ajelua varten kyselen,jos nyt tällä tiedolla on jotain väliä.
Eikä haittaa,jos autosta tulisi vaikka hieman yliohjaavakin.

Voit vastailla myös yv:llä,tuntuu että olisi tässä asiassa paljonkin kysyttävää.

Bigbear

Kysymys.

Olenko ymmärtänyt oikein, että Sanwan RX-461 vastari (se joka tulee MT-4 radion mukana) kestää suoraan 2s LiPon jännitteen?
Miten kytken lipon suoraan vastariin (oma ajatus on vetää noparin "akkujohdoista" servokaapeli vastarille. Riittääkö, että otan noparilta vastarille menevästä johdosta plus piuhan irti, jolloin noparin BEC piiri ohitetaan.
Tuuletin ja ponderi kestää korkeamman jännitteen,  joten homman pitäisi toimia..

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Tonttuli

Kysymystä Minulla on harjalliseen moottoriin tarkoitettu fusion säädin josta ilmoitetaan 12t kestävyys moottorille minulla oisi 11 kieppinen moottori ni voinko laskea/mitata jollain tapaa nopeudensäätimen oikean kestävyyden ?

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 03.10.12 - klo: 18.46
Kysymys.

Olenko ymmärtänyt oikein, että Sanwan RX-461 vastari (se joka tulee MT-4 radion mukana) kestää suoraan 2s LiPon jännitteen?
Miten kytken lipon suoraan vastariin (oma ajatus on vetää noparin "akkujohdoista" servokaapeli vastarille. Riittääkö, että otan noparilta vastarille menevästä johdosta plus piuhan irti, jolloin noparin BEC piiri ohitetaan.
Tuuletin ja ponderi kestää korkeamman jännitteen,  joten homman pitäisi toimia..

Kerrankin tässä topikissa kysymys johon voin vastata yksinkertaisesti.

Kyllä  :smiley:

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Tonttuli - 03.10.12 - klo: 21.46
Kysymystä Minulla on harjalliseen moottoriin tarkoitettu fusion säädin josta ilmoitetaan 12t kestävyys moottorille minulla oisi 11 kieppinen moottori ni voinko laskea/mitata jollain tapaa nopeudensäätimen oikean kestävyyden ?

Se 12T on valmistajan ilmoittama suositus.

Kyllähän moni säädin saattaa kestää kireemmän kuin ilmoitettu suositus on, mikäli säätimen jäähdytys on oikein hyvä.
Mutta ei sitä säätimen kestävyyttä voi oikein muuten todeta kuin kokeilemalla.
Ja sehän tapahtuu sitten täysin omalla vastuulla, eli jos säädin kyykähtää niin ei voi todeta kuin voivoi... ei kestäny.
Ja jos taas kestää niin ei takeita siitä milloin se sitten antautuu kun joutuu sietorajojensa rajoilla olemaan.
Voi kestää alle minuutin tai ties miten pitkälle.

pitsinki

Huomenta päivää osaisikohan tohtori setä auttaa :shocked:. Noparina GT2.0 Pro Brushless ESC - Carbon Black ja moottorina LRP X12 4.0t. Ongelmana on että kun laitoin kyseisen moottorin kiinni niin toimi n.30 sekunttia ja sit hyytyi kaikki. Ei tule nopariin minkäänlaisia virtoja/elämää piuhat on kytketty oikein(samanlailla kuin edellisessä koneessa 17.5). Mistä kannattaisi ruveta vikaa etsimään vai saiso l&t tavaraa kuskattavaksi kaatikselle?
Mini M-03x4+muutama muu

Samppa77

Rakennan Xray:n T3:sta ja tähän mennessä kaikki on mennyt loistavasti.
Mutta kunnes pääsin iskareihin ja varsinkin rebound säätöön. Ei vain onnistu ja kohta olen lotrannut mukana tulleen öljy purkinkin. Yritän saada säädettyä reboundin 25%:iin.

Olenkohan ymmärtänyt jotain väärin? Iskari täyteen öljyä ja ilmat pois. Pohja "korkki" auki ja liikutellaan edestakaisin.
Pitääkö pohja korkin mennä aina ihan loppuun asti?

Vinkkejä?

Yhden ehkä sain suurin piirtein oikein, mutta muita kolmea en.


transewaves

#404
Mistä löydän 32pitch purrin luokkaa 50 ?
kysäisin hobbypeoplesta mutta siellä ei tiennyt mistään mitään.
siis nyt riittää että spurrin sisähalkaisija johon tulee laakeri on viivottimella mitattuna 10mm :) tähän hätään ei ole mauseria.
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXJF23
toi on pienin mitä tähän mennessä löysin mutta en ole vielä täysin tyytyväinen,pienempää pitäis siis saada.

muoks
vai pitääkö siirtyä 64pitch mittoihin tms,sekin käy kunhan harjattoman 5mm akselille löytyy ratas myös.



TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

ajv

Onko olemassa jotain softaa, jolla voi ihmetellä/mallintaa RC-auton geometriaa?
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

*HOKE*

On, mutta en näe sitä mitenkään tarpeellisena tai edes hyödyllisenä.

Se kun ei kuitenkaan näytä asiaa mitenkään mikä tilanne on radalla ja miten toimii missäkin tilanteessa.

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: ajv - 07.10.12 - klo: 22.14
Onko olemassa jotain softaa, jolla voi ihmetellä/mallintaa RC-auton geometriaa?
Insinöörin leikkikalu
http://www.rccrewchief.wrightdesign.ca/

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Ganja67

Edellinen omistaja oli käyttänyt tossa Kössin Pure Ten Fazer polttiksessa kahta ja jopa kolmea kannentiivistettä!? :huh: Pointtina oli hänen mielestään se että lähti helpommin käyntiin eikä ollut liian "ärhäkkä". Kone siis GZ15. Nyt kun olen alkanut säätämään autoa tuntuu ettei säätöjä saa millään kohdilleen.Johtunee näistä ylimääräisistä kannentiivisteistä se kun tuli vasta äsken mieleen että niitä voi olla useampikin siellä.Mutta siis onko jotain hyötyä/haittaa käyttää useampaa kannentiivistettä?Muuta kun että laskee puristussuhdetta,palotilavuus muuttuu ym.Auto kyllä toimii kylmänä hyvin mutta lämpöisenä sammuilee ja välillä lähtee hyvinkin huonosti käyntiin lämpöisenä.Viittaa taas mielestäni siihen että olisi väljä? :undecided:
Mad Force,Cen Magnum NX,Kyosho Pure Ten Fazer,Tamiya DF03-Ra

*HOKE*

Jos koneeseen on lisätty tosiaan kansiprikkoja niin kannattaa ottaa ne ylimääräiset pois.

Uudessa koneessa ylimääräinen prikka auttaa ja helpottaa käyntiinlähtemisessä ym.
Mutta jo jonkinaikaa ajetussa koneessa sillä ei saavuteta mitään parannusta, vaan saattaa aiheuttaa jopa kuvailemiasi ongelmia.

Nyt tarttis vaan selvittää että mikä on kyseisen koneen vakio määrä, ettei kansi mene liian alas.
0.1 milliä on yllättävän suuri ero kun kannen korkeudesta puhutaan.

Ganja67

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 17.10.12 - klo: 11.48
Jos koneeseen on lisätty tosiaan kansiprikkoja niin kannattaa ottaa ne ylimääräiset pois.

Uudessa koneessa ylimääräinen prikka auttaa ja helpottaa käyntiinlähtemisessä ym.
Mutta jo jonkinaikaa ajetussa koneessa sillä ei saavuteta mitään parannusta, vaan saattaa aiheuttaa jopa kuvailemiasi ongelmia.

Nyt tarttis vaan selvittää että mikä on kyseisen koneen vakio määrä, ettei kansi mene liian alas.
0.1 milliä on yllättävän suuri ero kun kannen korkeudesta puhutaan.

Näin jotenkin sitä minäkin ajattelin.Käyttis näyttäisi ainakin että yksi kansiprikka sinne tulee ja eikös sitä yleensäkin yhdellä pärjäile.Joissakin moottoreissahan on muistaakseni eri paksuisia kansipahveja,en tiedä miten sitten näissä pikkunitroissa :undecided: Mutta heti kun sää sallii niin pääsen testaamaan miten käy nyt yhdellä kansiprikalla koska niitä löytyi tosiaankin kolme kappaletta sieltä!? :huh:
Mad Force,Cen Magnum NX,Kyosho Pure Ten Fazer,Tamiya DF03-Ra

*HOKE*

Otas digitaalinen mauseri käteen ja mittaa kansiprikkojen paksuudet.
Niitä kun on tosiaan yleisesti käytössä 0.1 ja 0.2mm paksuisia.
Tai sitten joissain koneissa on hyvinkin paksu yksi alumiininen.

Ettei vaan mee liian matalaksi.

tuplaesa1

Onnistuuhan se tavallisellakin mauserilla, pääsee 0,1 tarkkuuksiin. Mikrometrillä sitten vielä tarkempia mittoja.
Mutta että digitaalinen mauseri..
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-

*HOKE*

Huoh...

Enhän mä ookaan nähny kuin ziljoona kertaa kun on 0.1 millin erolla olevia poranteriä mittailtu perus tönärillä että sillä saadaan tuo 0.1 millin heitto niin naurettavan helposti aikaiseksi.
Toinen sanoo 1.2 ja toinen väittää kivenkovaan 1.3
Eipäs juupas eipäs juupas.

Kaivan pakista huikeasti vajaan kympin maksaneen digitönärin ja kerron että kyllä se on 1.2mm

Varsinkin kun sillä pitäis mitata onko kyseessä 0,1 vai 0,2 millinen prikka.
Jep.
Suurin osa vetää arvalla ja lähes yhtä iso porukka luulee olevansa satavarmasti oikeassa.
Varmuus tulee digitönärillä.
Nitrokoneen kanssa tuossa kohdassa arvalla vetäminen voi tarkoittaa erittäin suurta eroa koneen toiminnassa.

Ganja67

Kyllähän noit varmaan tarkkojakin tavan tönäreitäkin on mutta kyllä minä ainakin luotan digiin näin nykyaikana tai mikroon kun alkaa lukemat mennä millin kymppeihin tai satoihin.Mutta tosiaan oma mauseri hukassa tai siis varmassa tallessa mutta prikka on messinkinen/pronssinen(laakeri-) eli tällei sormituntumalla ja tarkalla silmällä katsoen sen .10  :wink: Säät ovat osuvasti pitäneet minut ja auton sisätiloissa mutta palaan asiaan kun saan asiaan jotain selvyyttä.
Mad Force,Cen Magnum NX,Kyosho Pure Ten Fazer,Tamiya DF03-Ra

Tony_L

Onko Hokella laittaa setuppia desc210r autoon jolla ajelit tiksin kisoissa? Hakusessa eniten hyvä jousi-iskaripaketti. Eli minkä väriset jouset ja ja mikä öljyjäykkyys iskareissa sulla on käytössä.
Team associated RC8B3.1

*HOKE*

Auton setuppi ei ole vielä sellainen että sitä välttämättä kannattaa jakeluun laittaa.
Se kun ei ole kovin helppo eikä vielä sillä alueella että olisin tyytyväinen.

Senverran toki voin valaista että jos löytyy durangon jousisarjat niin jäykimmät jouset molempiin päihin.

Katsotaan millon durangon uudet valkoiset ilmestyvät kaupan hyllylle... Ovat jäykempiä kuin mustat.

pate

mikä servo kannattaa ostaa asso sc10 4x4 autoon, sen pitäis löytyä rcm kaupan valikoimasta ja olla suht halpa?

*HOKE*

En jaksa tarkemmin kaivaa niin laitan vain noin speksit...

Metallirattaat
Vääntö noin 10 kiloa
Nopeus sopiva... 0,15

pate

kumpi noista vaihto ehdoista olisi parempi

http://www.rcm.fi/radiot-vastaanottimet-ja-servot/servot/traxxas-2056-waterproof-high-torque-servo.html
http://www.rcm.fi/radiot-vastaanottimet-ja-servot/servot/cr057-core-hd-servo-9kg-metal-gear-2xbb-0-12secs.html

tossa traxxasin servoissa ei ole tietoja nopeudesta ja voimasta, mutta se on veden kestävä. meinaa tuun ajamaan talvellakin ulkona eli pitäis olla huonon säänkin kestävä.