Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit

Aloittaja Vatanen, 14.04.09 - klo: 22.19

jonu93

2s 4000mah lipon voi ladata  5A virralla, mutta heikentääkö se akun ikää tai tehoa?
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

goudha

Voihan sen ladata vaikka 20A virralla mutta jos ei muita speksejä ole akulle annettu niin suositus on se 1C, eli tässä tapauksessa 4A. En tiedä vaikuttaako noin pieni ero, mutta voi mennä akku nopeammin loppuun.

Lainaus käyttäjältä: jonu93 - 05.07.11 - klo: 12.22
2s 4000mah lipon voi ladata  5A virralla, mutta heikentääkö se akun ikää tai tehoa?

jonu93

- Team Associated  -  SC10 4x4  -

jööni

Mikä sen välijohdon nimi on, jolla saddlet yhdistetään?  :embarrassed:

Heuli

Välijohto. Kaippa niitä jostain kaupoistakin valmiina saa muttei ole paha homma juottaa johdon päihin paria liitintä niin saa juuri sen mittaisen kuin tarvitsee.

jööni

Niin teinkin, mutta halusin vaan varmuuden vuoks tietää nimen  :laugh:

ripa_k

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 14.04.09 - klo: 20.19
Jos mieleesi tulee lisättävää tähän infoon niin laita yksitysviestiä niin editoin tekstiä, tarkoitus kuitenkin kerätä tärkeimmät turvallisuuden kannalta oleelliset seikat yhteen paikkaan. Muun, ns. "turhan kyselyn" voisit jättää kaikkiin muihin akkuja ja latureita käsitteleviin aiheisiin, kiitos.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

mamyllyn

Tervehdys,

Olen hypännyt lennokeista ensimmäisen sähköauton pariin (Slash 4x4 Ultimate) ja nakkasin vakioakun takaisin pakettiin -> 3S lipo paikalle ja kyllä mennään :-)

Kysymys: lennokeissa käytetään aina "Softpack" Lipoja. Mitä mieltä olette: onko iso riski käyttää niitä vai onko hardpack ainoa hyvä akku autokäyttöön?

T: Aloittelija

tactical

Nonni, tästä lähtee ensimmäinen viestini tälle foorumille:
Lennokkikäytössä jokainen gramma pitää optimoida tarkasti. Ja siinä käytössä kolarit yms. eivät ole arkipäivää vaikka romua joskus syntyykin. Itselläni tuli kone nokilleen jäähän, ohuelle lumelle. Oli muuten spektaakkelimainen näky kun oikoseen mennut akku savusi valkealla järven selällä koneen palasten ympäröimä.

Autokäytössä (johon minäkin näinä viikkoina ryhdyn) näkisin noviisin vakaalla tiedolla että kovakuorinen on turvallisuuden kannalta parempi jos nyt kuitenkin kolahtaa sopivasta kulmasta. Eivät mene navat oikosulkuun niin kuin em. koneen kanssa kävi. Kisoissa ei taida saada ajaa kuin kovakuorisilla? Riski lienee kohtuullisen pieni. Ovathan auton akut paremmassa suojassa kuin lentsikoissa. Mutta kun tapahtuu, niin näky on vakuuttava. Ja silloin soisi että auto ei ole esimerkiksi palamassa terassin tms alla.

Avoimella paikalla bashatessa ei akun tyypillä taida olla väliä kun mahkut osua mihinkään kovaan ovat pienet. Sitten kun on autoja paljon ajossa, mahdollisesti vielä sisällä, niin tykkään kovasti siitä että kaikilla olisi kovakuorinen akku.

Laita vaan kovakuorinen, ei ainakaan mene puhki jos pääsee kivenmurusia akkukoteloon.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

mamyllyn

Jep,

Samaa mä itse ajattelin. Päädyin kovakuorisiin 5000 mAh lipoihin :-)

Jonttula

Moi. Voiko harjallisen e-revon sähköillä käyttää 2x 2s lipo akkuja? virraksi tulisi tuo 16,8v mitä nopari hyväksyy.

-rcmv-

Moi
Stampedeen pitäs laittaa lipo akut,ei oo yhtään niistä kokemusta,mut minkälaiset lipot ois hyvät stampedeen kun nopari on velineon vxl,ja laturi samalla,(tarjotkaa yv jos jollain on)
Hpi baja 5b ss

-rcmv-

Hpi baja 5b ss

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Jonttula - 09.07.11 - klo: 13.41
Moi. Voiko harjallisen e-revon sähköillä käyttää 2x 2s lipo akkuja? virraksi tulisi tuo 16,8v mitä nopari hyväksyy.
V = Voltti = Jännitteen yksikkö
A = Ampeeri = Virran yksikkö

2S => 7.4V tai 8.4V (ensimmäinen on nimellisjännite ja toinen on todellinen maksimijännite)
4S => 14.8V tai 16.8V

Virta taas on kiinni moottorista. Moottori ottaa toimiessaan jonkin määrän ampeereita. Joillekin moottoreille maksimimäärä ilmoitetaan. Toisille moottoreille ilmoitetaan vain T ja KV luvut, joista voi arvioida millaisen nopeudensäätimen kanssa niitä voi käyttää.

Nopeudensäätimellä on yleensä maksimijännite, jota sen kanssa voi käyttää ja maksimivirta, jota se kestää. Katsoisitko jostain ohjeesta, mitkä ne ovat? Yleisesti ottaen en usko, että voit käyttää 4S akkua suoraan E-revon normaalin noparin ja moottorin kanssa (mutta katso itse ohjeesta ollaksesi varma).
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

-rcmv-

Oisko graupner ultramat 8 semmonen laturi että siihen ei tarvii virta lähettä ja tasaajaa,että on silleensä valmis  lipo lataukseen?
Hpi baja 5b ss

topcat

Lainaus käyttäjältä: mad truck rc - 14.07.11 - klo: 08.51
Oisko graupner ultramat 8 semmonen laturi että siihen ei tarvii virta lähettä ja tasaajaa,että on silleensä valmis  lipo lataukseen?
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-8-102670

Tuosta linkistä kun oikein silmäkädessä synää, niin saattaa nähdä että laturi toimii suoraan verkkovirrasta (sekä 12V) ja sisältää sisäisen tasaajan.  Maksimi latausvirta tosin on vain 3A, joten tuon edellä linkittämäsi akun lataaminen kestää arviolta 1,5-2h. Laturin lisäksi tarvit latausjohdon ja tasurin adapterin jos nuo hobbyking akut on käytössä.
Hobbykingistä hyvä vaihtoehto laturille on imax b6 ac (vastaavat ominaisuudet kuin graupnerissa, mutta maksimi latausvirta 5A), tai sitten kotimaan kaupista Graupner ultramat14+

-rcmv-

Hpi baja 5b ss


Heuli



topcat

Lainaus käyttäjältä: mad truck rc - 14.07.11 - klo: 09.29
Tuo laturi?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=6478
Siinä on virta lähe mukana?
Kannattaa vielä huomioida että virtajohto ei sovi suomalaiseen pistorasiaan. Virtajohdoksi sopii monista muista kodissa käytettävitä laitteista virtajohto, tai johtoon pitää vaihtaa oikea pää. 

-rcmv-

Joo,tietokoneessa on tuo laturiin menevä pää samanlainen  joten se siihen piuhaks  :laugh:
Hpi baja 5b ss

sprawl

jos löytyy parikymppiä lisää niin kannattaa ostaa suoraan se ultramat 14+.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: sprawl - 14.07.11 - klo: 10.37
jos löytyy parikymppiä lisää niin kannattaa ostaa suoraan se ultramat 14+.
($39.99 + $17.95 (registered air mail)) * 1.23 (ALV) = 51€

Ultramat 14+:
99€ + 6.9€ (johto) + 7.9€ (JST-XH tasuri) + 8.95€(posti) = 122,75€

Vaikka se Graupnerin hiilikuitujäljitelmäpinta toki näyttää laadukkaalta, niin on tuo eri aika iso. Onko sinulla jotain omia kokemuksia tuon suosituksesi tueksi?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

sprawl

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 14.07.11 - klo: 11.03
Lainaus käyttäjältä: sprawl - 14.07.11 - klo: 10.37
jos löytyy parikymppiä lisää niin kannattaa ostaa suoraan se ultramat 14+.
($39.99 + $17.95 (registered air mail)) * 1.23 (ALV) = 51€

Ultramat 14+:
99€ + 6.9€ (johto) + 7.9€ (JST-XH tasuri) + 8.95€(posti) = 122,75€

Vaikka se Graupnerin hiilikuitujäljitelmäpinta toki näyttää laadukkaalta, niin on tuo eri aika iso. Onko sinulla jotain omia kokemuksia tuon suosituksesi tueksi?

itse taas vertailin ihan suomalaisista, esim. rf:ltä:
8 maksaa 69e ja 14+ 99e.

ai että miksi?
jos nimhejä latailee, 14+ lataa 14kennoseen asti, 8 vain 10.
jos lipoja, 14+ lataa 1-6kennoset kun taas 8 vain 1-4.
14+ omaa latausvirtaa 2A enemmän joka tarkoittaa esim. 5000mah akun latauksessa heti aika hyvää säästöä ajan muodossa.
14+ omaa 12v piuhat valmiiksi laitettuna(en tätä ominaisuutta näin ulkoa muista että onko se siinä kasissa).

lisäksi 14+ näyttö on aika hyvin infoa antavaa sorttia verrattuna 8 pelkkiin ledeihin.


siinäpä pari vertailukohtaa, itse kyllä satsaisin sen parikymppiä tuohon laturiin mieluummin jos ajattelee sitä että joskus tarttee isompaa latausvirtaa tai tukea isommille lipoille.

ja tosiaan jos latailee esim. 5000mah akkuja niin onhan se kiva ladata se tunnissa kuin lähes kahdessa.

HMS77

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 14.04.09 - klo: 20.19
Jos mieleesi tulee lisättävää tähän infoon niin laita yksitysviestiä niin editoin tekstiä, tarkoitus kuitenkin kerätä tärkeimmät turvallisuuden kannalta oleelliset seikat yhteen paikkaan. Muun, ns. "turhan kyselyn" voisit jättää kaikkiin muihin akkuja ja latureita käsitteleviin aiheisiin, kiitos.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

^redbull^

Pystyykö Graupner Ultramat 8 lataamaan traxxas 8.4v 3000mah nimh akkuja enemmällä kuin 0,5A :lla? ja kun on 7 kennonen niin voiko ladata sillä 10 kennosen asetuksella vai viiden?
Tamiya Scania R620 6x4 => tulossa 4x4 maastossa menijä. Traxxas Summit 1/10
Tamiya TT-01 Ford Escort RS COSWORTH /D " ^redbull^ "  Black Edition ja Subaru Impreza WRC STI R/E

HMS77

Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

mehtis

Ei varmaankaan ole oikea aihe mutta annan mennä. Olisi tarkoitus ostaa 1/10 crossasi. Siihen tarkoitus ostaa lipot ja laturi ymsyms. Suositelkaa jotain halpoja ja hyviä paketteja joilla voi lipo autoilun aloittaa.
Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa

nestori

Akut ja laturit topikki on noita kysymyksiä varten.Tää täyttyy ihan turhasta.