Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit

Aloittaja Vatanen, 14.04.09 - klo: 22.19

Vatanen

Mulla kyllä swallow balancerilla lataa 2s lipon aina muistaakseni 8.433 V lukemaan. Liekkö noin pienellä ylityksellä merkitystä
Vatasen jalat ja omat kädet

bluebeetle

Ainakin mun swallow näytti milloin mitäkin, tarkista yleismittarilla akun jännite latauksen jälkeen.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

apophis

Hyvää informaatiota! Mitenkäs muuten lipo akut tulisi säilyttää, jos niitä ei käytä esim. viikkoihin tai kuukausiin? Täytenä, tyhjänä vai jotain siltä väliltä?
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

bluebeetle

Yleisin ohje on n. 50% varaus pitkäaikaisessa säilytyksessä, eli n. 3,80-3,90V / kenno.

Lisään myös tuonne, hyvä huomio!
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Habaku

No ei missään nimessä tyhjänä säilytetä. Jos akku tyhjenee itsekseen ja kenno pääsee alle 3,0V alkaa olemaan huonolla mallilla akku. Tosin lipot ei hirveesti ite pura itseään, mutta ei niitä tyhjänä/ ajonjälkeen kannata kaappiin yms... unohtaa, latausta vaikka puolilleen ja sitten saa olla rauhallisin mielin, kunhan välillä muistaa ne akut tarkistaa :wink:

Edit: Beetle kerkes  :roll:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Vatanen

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 14.04.09 - klo: 22.23
Ainakin mun swallow näytti milloin mitäkin, tarkista yleismittarilla akun jännite latauksen jälkeen.

yleismittari oli sinun kanssa myös samaa mieltä ;)
itse olen kyllä ladannut ajojen jälkeen aina akut täyteen, siten ovat aina valmiina kun alkaa himottamaan ajelut. maksimi taitaa olla viikko mitä ovat säilytyksessä noin. jos noin lyhenee akun käyttöikä niin uusia akkujahan saa kaupasta  :cool:
Vatasen jalat ja omat kädet

sjos

Turnigy:ssä ainakin voidaan valita max voltti, automaattisesti on tuo 4.2v/kenno.
son loppu ny.

Vatanen

Lainaus käyttäjältä: sjos - 15.04.09 - klo: 11.04
Turnigy:ssä ainakin voidaan valita max voltti, automaattisesti on tuo 4.2v/kenno.

voi tuossakin. tuo oma laturi vain näyttää vähän väärin noi voltit.
parempi kuitenkin näinpäin.
Vatasen jalat ja omat kädet

Sysi

Mistä tuo 3.0v on tullut? Eikä täällä lipokeskustelussa todettu että 2.8 on raja että "kuluu"?
Jere M

bluebeetle

Täältä löytyy niin monenmoista tietäjää-kaiken taitajaa että en yhtään ihmettele tuommoisia...

Intterwebbiä tutkaillessa kuitenkin jatkuvasti törmää minimisuositukseen 3,0V per kenno, saahan noita tietty purkaa vaikka nolliinkin jos persaus kestää....

Tämä ohje on kuitenkin tehty lipoihin siirtymistä helpottamaan, ja niiden turvallisen (sekä käyttäjälle että akulle) käytön kertaamiseen.

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

tturku

Lisää sinne vielä että liposäkin käyttö on suositeltavaa, ja vissiin kilpailutoiminnassa jopa pakollista???
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: tturku - 15.04.09 - klo: 13.04
Lisää sinne vielä että liposäkin käyttö on suositeltavaa, ja vissiin kilpailutoiminnassa jopa pakollista???

Muokattu!

Näin näistä saadaan oikeasti toimivat "pikaohjeet", kun ei kuitenkaan muista kaikkea itse kirjoittaa....
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

ToniA

Lainaus käyttäjältä: Sysi - 15.04.09 - klo: 12.13
Mistä tuo 3.0v on tullut? Eikä täällä lipokeskustelussa todettu että 2.8 on raja että "kuluu"?

Omien kokemusten perusteella lipo kärsii kun sen lepojännite noin 5 minuuttia ajon jälkeen on alle 3.7 volttia. Noparin katkaisujännite taas voi akusta riippuen (siitä paljonko jännite kuorman alla notkahtaa) olla välillä 2.8 - 3.3 V.

Tarkoituksena on valita cut-off niin että akku ei mene liian tyhjäksi, sen taas voi tarkistaa tuolla lepojännitetestillä.

Isosuo

#13
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 15.04.09 - klo: 12.41
Täältä löytyy niin monenmoista tietäjää-kaiken taitajaa


E: Ja koska ite vasta tavan tietäjä olenkin, niin otan sanat takaisin ja totean, että akut tulee pidemmän säilytyksen ajaksi ladata BB:n kertomalla tavalla, eli 50...60% kapasiteetista.

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: Isosuo - 17.04.09 - klo: 13.30
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 15.04.09 - klo: 12.41
Täältä löytyy niin monenmoista tietäjää-kaiken taitajaa

Yhtä perusteltua on säilyttää lipo täynnä kuin 50%...  Lataat täyteen vaan.

Jep, ja siinä taas yksi...

Kuitenkin huomattavasti enemmän löytyy 50% säilytystä tukevia lausuntoja intterwebistä kuin noita täyteen latausta suosittelevia.. Tossa pieni lainaus joltain valmistajalta:

LainaaAll Lipo manufacturers and suppliers advice that you MUST store Lipo batteries at about 50% charge. Storing at 100%/fully charged will cause an increase in the resistance of the battery, meaning that it may not be able to supply the needed current after a long storage or it will heat up more during flight, causing the battery to die much faster.

To estimate 50% charge, measure the voltage of each battery and it should be between 3.80V - 3.90V.

Toinen, maxamps.com:ilta löytyvä:

Lainaus käyttäjältä: maxamps.comStorage: If you don't plan on using your lipo pack for longer than a week, store it at 50-60% of the pack's rated capacity.  Make sure to cycle and/or balance your packs at least once per month since leaving them on the shelf for a prolonged period of time can cause the packs to get severely out of balance or even go dead.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

JL-

Lainaus käyttäjältä: ToniA - 17.04.09 - klo: 08.27Omien kokemusten perusteella lipo kärsii kun sen lepojännite noin 5 minuuttia ajon jälkeen on alle 3.7 volttia. Noparin katkaisujännite taas voi akusta riippuen (siitä paljonko jännite kuorman alla notkahtaa) olla välillä 2.8 - 3.3 V.

Tarkoituksena on valita cut-off niin että akku ei mene liian tyhjäksi, sen taas voi tarkistaa tuolla lepojännitetestillä.
Mihin tämä perustuu ettei saisi mennä alle 3,7V? Tai siis miksi puhutaan tosta 3V jos sinne pitääkin jäädä noin paljon ajon jäkeen?

Itellä spedessä nopari pudottaa tehot 50% lipon tyhjentyessä, lopetan silloin ajamisen. Sen jälkeen 5min päästä kennossa on 3,60V. Eipä tota vakio VXL-3 noparia taida ees pystyä ohjelmoimaan lopettamaan aiemmin.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

attelaut

#16
-edit

HMS77

Kertokaas tyhmälle että miten jännitemittarilla luetaan jännitteet?
Kun nyt siirryn täysin lipoihin ja moni täällä mittailee näköjään jännitteitä ihan yleismittarilla, niin miten se tapahtuu?
Ostan varmaan jonkun suht halvan jännitemittarin mitä seuraavalla kauppareissulla eteen tulee.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

peitsamo

Useissa LiPo-latureissa on ns. Storage-lataus, jolla saa akut passeliin lataukseen pidempää säilytystä varten. Suositus on, monestakin lähteestä katsottuna tuo 50% lataus.

Minun kokemukseni mukaan LiPo ei kuole yhdestä tai usemmastakaan satunnaisesta alijännittestä (<3,0V), mutta jos varman päälle haluaa pelata, niin tuo 3,0V Cutoff on ihan turvallinen ratkaisu. Mikäli akku tai kenno on päässyt purkautumaan alijännitteiseksi, tärkeää on seurata balansserin avulla kennojen latautumista ja varmistaa, ettei yli 4,2V kennojännitettä muodostu.

Kun lataatte akkujanne palamattomalla alustalla, huomioittehan samalla, että alusta on sähköä johtamaton, ei siis tiskipöydällä tms.
Flying Calacucco

attelaut

#19
-edit

HMS77

Lainaus käyttäjältä: attelaut - 17.04.09 - klo: 22.36
lue yleismittarin käyttöohjeet. mittaa akun jännite ja jos moni kennoinen voi yrittää siitä balancerista ja toisen navan välistä mitata. älä osta niitä kympin mittareita ei oo kato niitä tarkimpia ja jos ostat osta kunnon elektroniikka liikkeestä joku ainaki 20€ mittari ja mitä kalliimpi sitä tarkempi ja enemmän ominaisuuksia (joille ei välttämättä ole tarvetta). clas ohlson on paikka mistä saa hieman kalliilla mutta silti hyviä mittareita. paras alusta on posliini lautanen tai joku muu keraaminen esine. tässä on varoittava video lipon yli latauksesta http://www.youtube.com/watch?v=-DcpANRFrI4

Juu noita videoita on kateltu. Kiinnostaa siis vaan tuo mistä puhuttiin että mikä on akun jännite kun nopari katkaisee menon. Ja sitähän et saa tietää muuten kuin mittarilla.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

ToniA

Lainaus käyttäjältä: JL- - 17.04.09 - klo: 15.44
Lainaus käyttäjältä: ToniA - 17.04.09 - klo: 08.27Omien kokemusten perusteella lipo kärsii kun sen lepojännite noin 5 minuuttia ajon jälkeen on alle 3.7 volttia. Noparin katkaisujännite taas voi akusta riippuen (siitä paljonko jännite kuorman alla notkahtaa) olla välillä 2.8 - 3.3 V.

Tarkoituksena on valita cut-off niin että akku ei mene liian tyhjäksi, sen taas voi tarkistaa tuolla lepojännitetestillä.
Mihin tämä perustuu ettei saisi mennä alle 3,7V? Tai siis miksi puhutaan tosta 3V jos sinne pitääkin jäädä noin paljon ajon jäkeen?

Siihen, että kuormalla jännite notkahtaa ja taas kun akussa ei ole mitään kuormaa niin jännite pomppaa takaisin ylös.

Sprite

Lainaus käyttäjältä: Vatanen - 14.04.09 - klo: 22.19
Mulla kyllä swallow balancerilla lataa 2s lipon aina muistaakseni 8.433 V lukemaan. Liekkö noin pienellä ylityksellä merkitystä

Yhdyn tähän.
Joko Swallow on arsesta, tai mittarit valehtelee mulla ja vatasella. (Liekkö A.Vatanen?)
Normi voltit heti latauksen jälkeen on n.8,42...
Oiskohan lie aika alkaa vaihtaa laturia?
Ilman hauskaakin voi olla viinaa.

Vatanen

Lainaus käyttäjältä: Sprite - 18.04.09 - klo: 23.55
Lainaus käyttäjältä: Vatanen - 14.04.09 - klo: 22.19
Mulla kyllä swallow balancerilla lataa 2s lipon aina muistaakseni 8.433 V lukemaan. Liekkö noin pienellä ylityksellä merkitystä

Yhdyn tähän.
Joko Swallow on arsesta, tai mittarit valehtelee mulla ja vatasella. (Liekkö A.Vatanen?)
Normi voltit heti latauksen jälkeen on n.8,42...
Oiskohan lie aika alkaa vaihtaa laturia?

maitomies  :wink:
ei kannata tasuria vaihtaa, heti latauksen jälkeen tarkistin yleismittarilla ja tasan 8.40V näytti vaikka spit&swallow näytti mulla 8.43V
Vatasen jalat ja omat kädet

solar4

Tuosta säilytysjännittestä on eri versioita varmaan siitäkin syystä, että suositukset ovat muuttuneet viimeaikoina. Esim. Nokialla käsittääkseni suosituksena oli vielä vuosi-pari sitten täyteen lataaminen, kun nyt suositaan tuota 50% vaihtoehtoa. Toki siellä enimmäkseen puhutaan ioniakuista, mutta silti. Sama tilanne on kennovalmistajilla, osa toimitti akut aikaisemmin täyteen ladattuna, nyt puoliksi täynnä. Tyhjäksi ajettu kenno saattaa pullahtaa pitkän säilytyksen (useita viikkoja tai kuukausia) aikana ihan omaksi huvikseen. Riippuu tosin kennon elinkaaresta.

Tuosta latausvirrasta sen verran, että Kokamihan ensimmäisenä toi myyntiin omat 2C ladattavat kennonsa, minkä jälkeen muut firmat ovat seuranneet perässä, uusimpia taitaa olla jopa 5C latausvirrat.. Monissa testeissä tosin akun purkukyky heikkenee jos kennoa ladataan yli 1C virralla. Autoissahan tosin ei _jatkuvia_ korkeita C-lukuja purussa revitä ulos, eikä ihan joka laturilla 5000mAh pakkaakaan 2C virralla ladata. Pikkukennojen kanssa elinikää saadaan pidennettyä jos pakkaa ladataan vaan 1C virralla ja pakan koko mitoitetaan sillä tavoin että purku ei tapahdu maksimiarvojen mukaan. Lentävien puolella huomaa selkeästi akun kärsivän siitä kun sitä rasitetaan jatkuvasti korkeilla purkuvirroilla, oli kennon laatu sitten mikä tahansa. Osa ottaa toki nokkiinsa enemmän kuin toiset, mutta pieni kapasiteetin nosto (ja sitäkautta parin minuutin lento/ajoajan lisäys) usein pidentää akun syklikestoa myös mukavasti.

Swallowin ylitys (oli sellaista tai ei) menee toleranssiin kyllä, jotkin halvimmat laturit tekevät jo aika järkkyjä ylityksiä. On nähty mm. auton tupakansytyttimeen liitettävä laturi mikä ei varsinaisesti osaa koskaan lopettaa, siirtyy vain äärimmäisen pieneen virtaan kun akku on täynnä. Noissa parin dollarin 800mAh laatikoissakin tuntuu olevan toleranssia niin katkaisun kuin latausvirrankin suhteen.
Myös oma kiinalainen Bantam-kopioni grillaa NiMH akut niin kuumiksi ettei niitä tykkää pitää kädessä enää latauksen jälkeen, mutta lipopuoli on hillitympi. Ei se silti ihan speksien sisällä..
Little to win, nothing to lose
SD/GT

MirosHima

Itellä pullistu eka lipo eilen, kovakuorinen Speedpassion alko pullistumaan latauksen jälkeen omia aikojaan pöydällä.  :huh:

nyt on sit todettu että lipo reagoi hapen kanssa ja että siihen mahtuu aika paljon savua. (tämä testi suoritettiin turvallisissa ja hyvin valvotuissa oloissa)  :mrgreen:
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

JL-

Ei kuumennu latauksessa eikä mitään ihmeellistä ilmenny latauksen aikana?
Ikävää jos nuo ihan ilman mitään varottamista saattaa koska vaan alkaa pullistumaan.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: JL- - 19.04.09 - klo: 10.04
Ei kuumennu latauksessa eikä mitään ihmeellistä ilmenny latauksen aikana?
Ikävää jos nuo ihan ilman mitään varottamista saattaa koska vaan alkaa pullistumaan.

No en ainakaan huomannu mitään moista kun laturista otin pois. Oltiin lähössä ajamaan ja pakkasin akkuja laatikkoon niin huomasin.

tuo tosin tais olla akku jonka laturi on välillä "hylännyt" ei siis ole lähteny lataamaan joka kerta. Luultavasti jotain tekemistä asian kanssa
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Jabe

Tuonne ekaan postiin olisi varmaan hyvä lisätä myös lipojen sallitut maksimi ja minimi lämpötilat, kun niillä kuitenkin talvellakin ajellaan ja nyt on tullu muotiin lipojen esilämmitys että saa parhaat tehot ulos heti alusta.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

apophis

Sellainen tyhmä kysymys vielä tähän topikkiin, että minkälainen on tuollaisen normaalin lipoakun kennojen rakenne? Sellaisen, jossa on kennot jonkun ohuen kutistemuovin sisällä? Nimittäin sellainen akku tuntuu todella 'pehmeältä'?! Kestääkö tällaiset akut minkäänlaisia kolhuja verrattuna kovakuorisiin lipoihin?
Slash & Rustler & Mini Desert Truck