Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

diffi tekniikkaa

Aloittaja Bigbear, 14.10.11 - klo: 10.26

Bigbear

rc autoissa kutrn 1:1 autoissakin käytetään erilaisua tasauspyörästöjä.
Omassa corrissa on perinteiset ratas diffit edessä,keskellä ja takana.

Yleisempi diffi on kuuladiffi? Tosin ei taida päteä correihin?
Onko rc käyttöön muita vaihtoehtoja kuten torsen?

Entäpä miten diffit eroavat toisistaan ja mitä etuja/haittoja eri tyyppisissä diffeissä on?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

uijui

Ratapolttiksissa oli torseneja 80-90-luvulla ainakin. En tiedä onko enää.
Vastaheitolla voittoon.

mikari

kuuladiffiä on esim. Ultima SC race mallissa vakiona (CORR)
edessähän ei ole mitään muuta kuin laakerit koska vetää vain takaa
vaihtoisesti voi käyttää myös ratasdiffiä joka on RTR malissa, tosin sitäkin voi kai päivittää teräsrattailla
Kiitos 20 vuodesta!

peitsamo

Kyllä Torsen -diffejäkin on, esim. Hobaolla.

Flying Calacucco

Matti Räsänen

One-way diffi. Eli kummallakin puolella diffiä erilliset one-way laakerit kummallekkin renkaalle. Veto välittyy renkaille vain silloin kun veto on päällä. (Ei pidä sekoittaa keski one-wayhin)  Veto päällä toimii 100% lukkona, "vapaalla" rullatessa diffi sallii renkaiden pyöriä eri nopeudella.

+Etuna se että veto välittyy aina renkaille. Eli jos toinen pyörä sutii --> täysi veto silti säilyy toisella renkaalla.
-Miinuspuolena jarrutuksen menettäminen.

Käytetään joskus ainakin nelivetojen etudiffinä.

Voyager

One Way diffiä voi käyttää drifting autossa edessä, jolloin jarru toimii "käsijarruna", jolla perän voi heittää sladiin.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

pijokela

Nelivetoturistien etuakselilla käytetään myös ihan kiinteää akselia, vaikka diffejäkin on tarjolla.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 15.10.11 - klo: 10.48
Nelivetoturistien etuakselilla käytetään myös ihan kiinteää akselia, vaikka diffejäkin on tarjolla.

Tai vaihtoehtoisesti ratasdiffiä tosi jäykällä öljyllä. Tai jopa sinitarratäytteellä.
Flying Calacucco

Jabe

Sitten löytyy vielä näitä lukkiutuvia ratasdiffejä ainakin Xraylta ja Losilta.
Voisi ehkä verrata viskolukkoon.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

mikari

Noi on kopioita alkuperäisestä BBF Tactylista

Sitten on Kyosho TCD myös joka toimii vastavasti, ei tosin säädettävä kuten edelliset; tai no voi sitä vähän säätää öljyllä myös

Torsenia löytyy myös Honkkarilta

Kiinteää akselia kutsutaan spooliksi

Kiitos 20 vuodesta!

*HOKE*

Sillä erolla kopioita, että Tactyl ei ollut öljytäytteinen.
Xray teki ekana tuollaisen active diffin jossa voi öljyllä säätää diffin toimivuutta silloin kun veto ei ole päällä.
Tuo muu tekniikka on kyllä kieltämättä sitten hyvinkin identtistä Tactylin kanssa, mutta tosiaan eka öljytäytteinen.


HoBaolla on myös Spider diffi.
Eli siinä on 6 haarainen ristikko ja siis 6 pientä ratasta.
Tällä saadaan perinteiseen 4 rattaiseen diffiin verrattuna se pieni ero että spider toimii muuten kuten normaali diffi, mutta sitten veto päällä diffi hivenen jäykkenee verrattuna normaaliin.

srela

Tuossa vertailu jossa kahteen identtiseen Team Durangon DEX410-autoon laitetaan toiseen kuuladiffi ja toiseen ratasdiffi. Molempia autoja ajetaan samalla ohjaimella ja vertaillaan lähtöä...

Team Durango DEX410 Gear Diffs. vs. Ball Diffs.

Kalusto: Team Xray T4. Taso: Aloittelija...(taas kerran)  https://riihimaenpaklubi.wordpress.com

Bigbear

Ratasdiffi on periaatteessa aika huono, koska päästää voiman sinne missä sitä vähiten tarvitaan. Öljyillähän tuota yritetään estää, mutta idea on hiukan huono. Torsen olisi taas idealtaan mainio, koska voimaa välitetään sinne missä sitä eniten tarvitaan.

Tuo siis mietittynä ainoastaan pidon kannalta. Tosin lukko välittäisi voiman parhaiten, mutta estäisi tietenkin renkaiden erinopeudet.

Miten kuuladiffi välittää voimaa? Onko siinä eroa ratasdiffiin?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

mof

Lainaus käyttäjältä: srela - 17.10.11 - klo: 13.42
Tuossa vertailu jossa kahteen identtiseen Team Durangon DEX410-autoon laitetaan toiseen kuuladiffi ja toiseen ratasdiffi. Molempia autoja ajetaan samalla ohjaimella ja vertaillaan lähtöä...

http://www.youtube.com/watch?v=xlFquWZ3Lf8#ws]Team Durango DEX410 Gear Diffs. vs. Ball Diffs.

Muutahan tuossa ei sitten vertaillakaan kuin lähtöä alustalla, jossa pitoa on tolkuttomasti, joten ei tuosta voi oikein mitään johtopäätöksiä vetää suuntaan eikä toiseen.

Volvospede

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 17.10.11 - klo: 16.55
Miten kuuladiffi välittää voimaa? Onko siinä eroa ratasdiffiin?

Samal tavalla se periaatteessa toimii kuin ratasdiffi jossa olis öljyä jarruna, eli yhtä herkkä se ei ole kuin ratasdiffi ilman öljyjä. Mut sit kuuladiffin jäykkyyttä voi suht kätevästi säätää poskilautasia kuulia vasten painavaa jousen esikireyttä mulkkaamalla. Joka tehään esim kuusiokoloruuvilla diffin ulostuloakselin keskeltä.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)