Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Harjattomista koneista ja jännitteestä...

Aloittaja T-man, 18.11.11 - klo: 11.29

T-man

Moi!

Uusi käyttäjä kyselee, ehkä jonkun mielestä tyhmiäkin.. :wink:

Kuvitteellinen esimerkki:

Jos on n. 3,5-4,0t 9000kv kone ja akku 2s 7,4v esim. 5000Mah 50c.
Eli kone kiertää n.66000rpm, ja akku luovuttaa ulos 250A.

Ja:

5,5-6,0t 6000kv kone ja akku 3s 11,1v 5000Mah 50c. Akusta siis ulos sama 250A.
Kone kiertää samat n.66000rpm.

Saadaanko 3s akulla 6000kv koneesta suurempi vääntö, ja samat kierrokset kun 9000kv koneesta 2s akulla?

Eli käytännössä tehokkaampi:grin:

Touring laitteeseen suunnittelen tekniikkaa ja tarkoitus ajaa vain omaksi huvikseni.
Kumpi parempi?

tturku

aloittelijoiden kysymykset oikea paikka tälle kysymykselle...

Mutta vastaan kuitenkin, 2s parempi, saat akun kiinni myös ja varmasti auton saat kulkemaan niin lujaa että ei mitään järkeä... Vähemmän painoa jne.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Pete_69

Tosiaan on kyllä väärä paikka kysymykselle, mutta tuota 2s akkua puoltaa sitten jo sekin, että jos/kun kisoihin alkaa tekemään mieli, niin siellä ovat vain 2s akut sitten sallittuja  :smiley:
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

T-man

Juu, pahoittelut siitä jos on väärä paikka kysymykselle...näitä kun näytti olevan parillakin osastolla. :roll:

Sitä kuitenkin tarkoitin, että kumpi on tehokkaampi yhdistelmä 2s vai 3s? Näillä vaihtoehdoilla mitä tuossa aloitusviestissä oli.

Tällä hetkellä on kiinni 9,5t 4000kv speed passion/ cirtix d-manager combo. TT-01r mallissa. Ja lisää pitää saada tehoja ja paljon  :smiley: Kilpailut tuskin tulee kyseeseen, kun alkaa olla jo sen verran ikää että jää nuorempien jalkoihin  :laugh:

tturku

lyöt siihen kiinni jonkun 4t tai 3.5t  mosan ja sitä riittävästi ruokkivan noparin niin 2s pärjää enemmän kuin riittävästi. Jos sulla on TT01 niin ei pirssi kestää noita tehoja. Alkaa ratasosat ja vetarit antautumaan.
Ja yhä et saa kunnolla sitä 3s pakkaa kiinni autoon, lisäksi se 3s nostaa painopistettä ja heikentää ajotuntumaa, jos sellaisesta voidaan ylipäätänsä puhu ko. pulkalla ja varsinkin noilla tehoilla. 2s ja kireellä mosalla saat siitä jo semmoisen ettei sillä pysty ajamaan/ ei pelit pysy kasassa.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

T-man

Juu, jotain tuollasta 3,5t ajattelinkin, esim Xerun 120a noparilla ja jollain tarpeeksi tehokkaalla 2s.llä. Tuo 5000Mah 50c on varmaan riittävä. Täytyy sitten vaa pistää liukkaat renkaat sulakkeeks  :grin:
Oli tuo 9,5t m04m alustassa aikasemmin, sekin oli jo aika levoton asfaltilla   :azn:

Jabe

Kyllä se 3s setuppi on vääntävämpi ja näin tehokkaampi, johtuen tuosta pienemmästä kv-luvusta.
Kyllä 3s kovakuorisia akkuja löytyy, hieman se painopiste muuttuu, mutta kyllä sen varmaan saa sopimaan pienellä työllä, varmaan akkupannan tolppia pitää korottaa.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

CallidaC

Virta(Ampeeri) kertaa Jännite(Voltti) on Teho(Watti)
I*U=P
Xray T4, XRay T3 2012, Xray T2 009 Drifter, Team Durango DEX410V3 | www.Finn-Drift.com | Tiim Lahti | EuroRC | TSS-10 Vuoden tulokas 2012 |

Jabe

Tuo on ihan hyvä kaava myös, mutta ei ihan todenperäinen moottorien tehoja verratessa eri jännitteillä.
P=teho, U=jännite, R=vastus(moottori), I=virta
P=U^2/R
      ____
I=√(P/R)
I=U/R

Tuolla kaavalla voi sitten verrata moottorin tehoja tai vaikka akun sisäisen vastuksen aiheuttamaa tehohäviötä.
Sama moottori meinaan tuottaa enemmän tehoa korkeammalla jännitteellä mutta myös virta kasvaa.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-