Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kuitukeskustelu

Aloittaja *HOKE*, 22.01.12 - klo: 03.13

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: KooBee - 17.01.12 - klo: 06.40
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 17.01.12 - klo: 00.47

Tää mua kyllä hieman ihmetyttää.

Kevlar kun on kuitenkin nimenomaan kuitu niin miten osa voi olla kevlaria ilman kuitua?

Ehkä tarkoitti hiilikuitua? Vaikea sanoa toisten puolesta toki mitä on tarkoittanut.

Vaikee kieltämättä sanoa... vaikka kylläkin ymmärrän asian niin että tarkoittaa että on kuidutonta kevlaria...

Noh... oli miten oli niin olen kyseisen osan nähnyt katkenneena, eikä siinä ollut mitään kuitua näkyvillä.
Ensi ihmetys olikin että missä se kevlar on???
Se kun on nimenomaan kuitu.

Joginen

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 22.01.12 - klo: 03.13
Lainaus käyttäjältä: KooBee - 17.01.12 - klo: 06.40
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 17.01.12 - klo: 00.47

Tää mua kyllä hieman ihmetyttää.

Kevlar kun on kuitenkin nimenomaan kuitu niin miten osa voi olla kevlaria ilman kuitua?

Ehkä tarkoitti hiilikuitua? Vaikea sanoa toisten puolesta toki mitä on tarkoittanut.

Vaikee kieltämättä sanoa... vaikka kylläkin ymmärrän asian niin että tarkoittaa että on kuidutonta kevlaria...

Noh... oli miten oli niin olen kyseisen osan nähnyt katkenneena, eikä siinä ollut mitään kuitua näkyvillä.
Ensi ihmetys olikin että missä se kevlar on???
Se kun on nimenomaan kuitu.

Mitään kuituja siinä ei kyllä ole. Omassa corrissa en ole orkkis muovista etualapalaa saanut hajoamaan, kevlar meni nokian kisoissa :)

nikoprkl

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 22.01.12 - klo: 03.13
Lainaus käyttäjältä: KooBee - 17.01.12 - klo: 06.40
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 17.01.12 - klo: 00.47

Tää mua kyllä hieman ihmetyttää.

Kevlar kun on kuitenkin nimenomaan kuitu niin miten osa voi olla kevlaria ilman kuitua?

Ehkä tarkoitti hiilikuitua? Vaikea sanoa toisten puolesta toki mitä on tarkoittanut.

Vaikee kieltämättä sanoa... vaikka kylläkin ymmärrän asian niin että tarkoittaa että on kuidutonta kevlaria...

Noh... oli miten oli niin olen kyseisen osan nähnyt katkenneena, eikä siinä ollut mitään kuitua näkyvillä.
Ensi ihmetys olikin että missä se kevlar on???
Se kun on nimenomaan kuitu.

Ainakin tC kevlariset rattaat käyttäytyvät kuin hienojakoinen kuitu, eli hampaita ei saa katki millään, mutta ne saa sorvattua jauhoksi jos moottorinkiinnitys löystyy esim. :)
EuroRC / TEK

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: N|ko - 22.01.12 - klo: 13.40
Ainakin tC kevlariset rattaat käyttäytyvät kuin hienojakoinen kuitu, eli hampaita ei saa katki millään

Ei kuulosta keulapalalta joka katkeaa.

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 22.01.12 - klo: 03.13
Vaikee kieltämättä sanoa... vaikka kylläkin ymmärrän asian niin että tarkoittaa että on kuidutonta kevlaria...

Noh... oli miten oli niin olen kyseisen osan nähnyt katkenneena, eikä siinä ollut mitään kuitua näkyvillä.
Ensi ihmetys olikin että missä se kevlar on???
Se kun on nimenomaan kuitu.

No eipä kyllä AE:n "carbon" iskarituissakaan näy katkenneena mitään kuituja. Samalla tavalla sekin on lujitemuoviseos.
---

goos

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 22.01.12 - klo: 03.13
Vaikee kieltämättä sanoa... vaikka kylläkin ymmärrän asian niin että tarkoittaa että on kuidutonta kevlaria...

Noh... oli miten oli niin olen kyseisen osan nähnyt katkenneena, eikä siinä ollut mitään kuitua näkyvillä.
Ensi ihmetys olikin että missä se kevlar on???
Se kun on nimenomaan kuitu.
Jos jokin on kuitu ei se tarkoita sitä että ihmisen silmä näkisi kuidun, mikroskooppi käteen niin eiköhän se sieltä löydy. Jos se olisi silmällä havaittavissa niin sithän se halkeilisi ku olis kuidut liian isoja. Esim. pähkinä suklaassa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: jarkkom - 22.01.12 - klo: 14.54
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 22.01.12 - klo: 03.13
Vaikee kieltämättä sanoa... vaikka kylläkin ymmärrän asian niin että tarkoittaa että on kuidutonta kevlaria...

Noh... oli miten oli niin olen kyseisen osan nähnyt katkenneena, eikä siinä ollut mitään kuitua näkyvillä.
Ensi ihmetys olikin että missä se kevlar on???
Se kun on nimenomaan kuitu.

No eipä kyllä AE:n "carbon" iskarituissakaan näy katkenneena mitään kuituja. Samalla tavalla sekin on lujitemuoviseos.



Kevlar on nimenomaan kuitu.
Sillä ei ole mitään tekemistä carbon osien kanssa.

Ei hajuakaan sisätääkö kyseiset osat kevlaria senverran pienenä kuituna ettei sitä silmällä näkisi.

Kommentoinhan alunperinkin vain tuota mitä lontoon kielellä oli kirjoitettu, että kyseessä olisi kuiduton kevlar osa.
Kevlar kun nimenomaan on kuitu. Silloin kaikki mikä sisältää kevlaria, sisältää  silloin myös kuitua. Jos ei sisällä kuitua niin silloin ei sisällä kevlariakaan.

Jukis

Lontoonkielisillä foorumeilla yms. puhekielessä Fibre = fiberglass.
Jos puhutaan kuituseosmuovista eli Fiber reinforced plastic niin tarkoitetaan lasikuituvahvistettua muovia. Jos taas puhutaan hiili vahvistetusta muovista eli Carbon reinforced plastic niin tarkoitetaan hiilikuituvahvistettua muovia. Toisessa siis jätetään se Glass ja toisessa fibre pois koska oletetaan että lukija tietää mistä puhutaan.
Mut eiköhän tämä OT jauhaminen jo riitä?

Hienosti maalattu kori Rossari ja onneksi olkoon autovalinnasta :)
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

jarkkom

Ainakin yks kirjoittaja voisi lukea Wikipediasta artikkelin lujitemuovi. Miksei muutkin kiinnostuneet.
---

*HOKE*

pitäiskö sieltä selvitä jotain muuta kuin että lujitemuovi sisältää kuituja??????

Kuten sanoin... Kuidutonta kevlaria ei ole olemassakaan, koska kevlar on nimenomaan kuitu.

Silloin ei voi sanoa että kyseessä olisi kuiduton kevlar.
Ja edelleen puhtaasti vain takertuen tuohon lontoonkieliseen tekstiin.

Eihän carbon osakaan ole kuiduton.

Kuitua on nimenomaan tottakai ihan vaikka mitä kokoa... Eli jos kyseinen kevlar palikka sisältää kevlaria  senverran pieninä kuituina ettei siinä näe katkenneenakaan mitään kuitu karvoja niin eihän se sitä sano etteikö siinä olisi kevlaria... Mutta kuidutonta kevlaria se ei sisällä. Eihän kuidutinta kuitua ole.

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 22.01.12 - klo: 15.49
Kevlar on nimenomaan kuitu.

Kevlar kun nimenomaan on kuitu.

Tätä sitten voi sanoa pilknusnus, mutta korjataan käsityksiä ennen kun niistä tehdään faktoja.

Kevlar kun ei nimenomaan ole kuitu. Kevlar on DuPont yhtymän käyttämä rekisteröity kauppanimi heidän valmistamalleen aramidikuidulle.
Kylätason RC-kuski.

*HOKE*

niin eli mikäs se siis olikaan???

Onko se kuitu vai ei?

jerzirccar1

Aramiidi/kevlar on puhtaasti kangasta eli kuitua.erittäin ikävää ainetta käsitellä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

goos

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 22.01.12 - klo: 18.19
niin eli mikäs se siis olikaan???

Onko se kuitu vai ei?
Jos haluat halkoa hiuksia niin Kevlar on suojattu kauppanimi :)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

uijui

http://www2.dupont.com/Kevlar/en_US/

Ja kevlaria on monenlaista. Stretch kevlarista voi tehdä vaikka viiltosuojatut kalsarit.
Vastaheitolla voittoon.

*HOKE*

#15
En minä mitään hiuksia ole halkomassa...

Kevlar on kuitu...

Kuitua voi käyttää vaikka missä... vaikka sitten kalareiden valmistamisessa... tai vaikka lujitemuovin tekemiseen.

Ja kyllä... se on suojattu kauppanimi kyseiselle kuidulle.

Jos jossain käytetään nimikettä Kevlar niin silloin se sisältää kuitua.
Se ei ole silloin kuidutonta vaikka mitä karvoja halkoisi.

Sanallakaan en väitä etteikö puheena olleissa kevlar keulapaloissa olisi kevlaria...
Koska kyseistä rekisteröityä nimikettä käytetään niin silloin siinä suurella oletuksella on.
Eikä siinä silloin ole mitään mielikuvitusainetta eli kuidutonta kevlaria.  :laugh:

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 22.01.12 - klo: 18.10
Kevlar kun ei nimenomaan ole kuitu. Kevlar on DuPont yhtymän käyttämä rekisteröity kauppanimi heidän valmistamalleen aramidikuidulle.

Jos käytetään rekisteröityä kauppanimeä Kevlar niin silloinhan tarkoitetaan juurikin aramidikuitua.

Eli siis kuitu.

Vai onko sittenkin kevlar sittenkin nestettä... ööööö... ei, vaan se on aramidikuitua.

Koheltaja

#16
Arvasin mitä on tulossa kun lähdin halkomaan hiuksia, ei kun pilknusnus kuituja :grin:

Kyllä, Kevlar on aramidikuitu mutta se ei ole sitä nimenomaan. Kevlar on nimenomaan kauppanimike Dupontin valmistamalle aramidikuidulle.

Mutta, kyseisen kuidun ominaisuudet on juuri sitä mitä mainittiin spurreista, sitkeää ja kestävää. Aramidin suurin ero hiilikuituun on tämä sitkeys. Karkeasti kuvailtuna hiilikuitu on hauras kuin jääpuikko kun aramidin vertauskuva on enemmänkin silkissä, elastisen lujaa jonka kuiturakenne kestää mekaanista rasitusta hiilikuitua paremmin. Muovin seassa aramidi on sen verran pieninä partikkeleina että ei niitä silmällä huomaa, se on muovissa sidosaineena kuten korppujauho lihapullissa, sen olemassaoloa ei näe mutta sen puuttumisen huomaa rakenteen haurautena.

EDIT: Älä Hoke ressaa, mulla on vähän tylsää kun joutuu sairastelemaan eikä pääse juuri mitään järkevää tekemään :wink:
Kylätason RC-kuski.

Janezki

Heittäkees YK:lle tämä vääntö, jooko?

*HOKE*

En ressaakaan...

Niin... voidaan sitä kuitua käyttää vaikka pienempinäkin partikkeleina... Kyllä...
Mutta kuitua se kevlar silti on.

Ei ole siis olemassa kuidutonta kevlaria, kuten ei kuidutonta kuitua.

Lainaus käyttäjältä: wikipedia
Aramidi
Aramidi (lyhenne aromaattisesta polyamidista) on synteettinen kuitu. Se on hyvin kuumuutta ja kulutusta kestävää. Sitä käytetään laajasti muun muassa sotilas- ja lentokonetekniikassa. Aramidin kehitti Stephanie Kwolek 1960-luvulla.
Aramidikuitujen lajeista erityisen tunnettu on para-aramidi-nailon, jonka kauppanimiä ovat DuPont'in Kevlar ja Teijinin Twaron. Kuidun palonkestävä muoto tunnetaan kauppanimellä Nomex.


Vaikka miten tuota asiaa kaivelisi niin kyseessä on jokatapauksessa kuitu.

En saa kevlarista kuidutonta aikasiks vaikka kuinka googlettaisin  :cheesy:

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Janezki - 22.01.12 - klo: 20.17
Heittäkees YK:lle tämä vääntö, jooko?

Miksi heittäis...

Kerrankin joku saattaa vahingossa oppia jotakin.


Bigbear

Kuinka vahvaa itse kuitu on mikä osa vahvuudesta tulee "massasta/epoksista/liimasta"?

Jossain oli video jäätelopuikosta ja sen vahvuudesta au naturell ja pikaliiman kanssa. Se vahvistui roimasti kun kuidut lujitti liimalla .
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Koheltaja

Riippuu aika pitkälti missä muodossa ja minkä seassa aramidia käytetään, laminoimalla epoksi on käytännössä sidosaine jolla liimataan kuitukangas haluttuun muotoon/paksuuteen.

Sitä olen useamman kerran ihmetellyt miksi aramidia ei käytetä hiilarin kanssa pohjalevyissä ja iskaritorneissa, sillä saataisiin lisättyä murtolujuutta ja fleksaavuutta.
Kylätason RC-kuski.

-Juho-

Aika moni valmistaja laittaa lasiakin sekaan "hiilikuituun".
Liikaa Kyoshoja

Koheltaja

Lasikuidun käyttäminen hiilarin seassa ei tee muuta kun säästää kustannuksissa, lasikuitu on yhtä käytännössä haurasta kuin hiilikuitu.
Kylätason RC-kuski.

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 22.01.12 - klo: 21.08
Riippuu aika pitkälti missä muodossa ja minkä seassa aramidia käytetään, laminoimalla epoksi on käytännössä sidosaine jolla liimataan kuitukangas haluttuun muotoon/paksuuteen.

Sitä olen useamman kerran ihmetellyt miksi aramidia ei käytetä hiilarin kanssa pohjalevyissä ja iskaritorneissa, sillä saataisiin lisättyä murtolujuutta ja fleksaavuutta.

Hinnan takia.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Koheltaja

Jos hinta on ainoa kriteeri niin hiilarikin korvattaisiin lasilla, korkeampi materiaalihinta otetaan pois loppukäyttäjältä kuten aina.
Kylätason RC-kuski.