Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ratakasi - Sarjasäännöt 2014 ensimmäisen viestin liitteenä (15.5.2014)

Aloittaja MrOllinmaki, 30.01.12 - klo: 22.46

RoddeR

Hieno homma että Ollinmäki on ottanut asiakseen ratakasi luokan. Ratakasin vauhti on kyllä huimaa. Muutaman kerran olen c8 auton tattiksella nähnyt Ollinmäen käskyssä ja silmä kyllä lepäsi. Kisoja pystyyn ja esim. tattikselle kesällä joku tietty päivä milloin ratakasi harrastajat kokoontuu treenaamaan/kisaamaan niin harrastaja määrä lähtee varmasti nousuun. Keep up the good work.
Kyosho, elämäni auto.

mikari

Sori Antti että käytän sun topikkia hyväksi, mutta jos alla olevan kaltaisia autoja saisi hintaan 299€ Lola korilla ja C8 foam renkailla ilman sähköjä, niin löytyisikö kiinnostuneita ?
Sähköt ja ohjauslaitteet tulisi siis päälle hankkia itse. Div 2 luokkaan.

Kiitos 20 vuodesta!

McJones

Voisi kiinnostaa. Hivenen huolettaa 17mm heksalla olevan renkaan saatavuus. Osallistujalistasta poiketen tuo oma sähköhonkkari on muuten pitkä eikä spec (Specci on polttiskoneella).

Mimmoiseen tahtiin C8 menee Tattiksen ympäri? Pistänyt miettimään myös se, että onko parkkissutimiseen 4-vuotiaalle tehty sähköhonkkari lähinnä liikkuva molla ja pitääkö tässä tehdä joku oikeasti "purpose-built" härveli kakkosdivariin (sormet syyhyäis  :evil: )
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

OL

Tuo Mikan laittama auto hintaan 299€ vaikuttaa edulliselta, mutta eikö lähinnä 1 divisioonaan, aikalailla C8e:ltä näyttää.

Tattiksen kiertonopeus C8 autolla on noin 17s, sankarit menee kovempaa ja harrastajat hitaammin...

mikari

Moi, mukava kuulla että kiinnostusta on.

Kyllä tosiaan, pitikin korjata että Div 1 eikä 2, hyvä huomio ja että jengi lukee näitä ;-)

Foamit alle ihan perus C8 kamaa.

Mulla olis reitti Aasiaan tilata noita autoja vaikka 10 kpl ja toi hinta vois olla siis hinta Suomessa (ei päälle enää mitään muita maksuja). Mutta hinta pitää vielä tarkistaa. YV saa laittaa jos on kiinnostusta niin mietin asiaa vakavasti.

Sähköt sitten vaikka paikallisilta kauppiailta mitä näitä nyt onkaan. 2 x 11.1V lipo, spurri on Mod1 hammastuksella.
Kiitos 20 vuodesta!

MrOllinmaki

Tosiaan tuo Mikan linkittämä auto on ilmanmuuta DIV-1 auto.

Tulen tarkentamaan sääntöjä niin että C-8 kokoiset autot ajavat DIV-1 ja GT-8 kokoiset autot ajavat DIV-2 luokassa. Tällä hetkellä siinä taitaa olla pienen porsaan mentävä aukko olemassa, jonka tulen tukkimaan.

Molempia divareita saa siis ajaa joko polttomoottorilla tai sähkömoottorilla.

DIV-1 painoraja on selvä, 2400gr

DIV-2 painorajaa on kommentoitu, osa on halunnut että se olisi sama kuin GT-8 painoraja. Onko tästä lisää mielipiteitä??

Nopein tattiksella ajettu kierros taitaa olla 16.94sec (2010), joka vaatii kyllä sen että kaikki asiat on ihan viimeisen päälle kohdallaan. Mielenkiintoista on se että 2011 ei tätä ennätystä pystytty parantamaan, vaikka sitä ihan tosissaan miehissä yritettiin.

-A-

mikari

YV saa laittaa jos on kiinnostusta Div 1 luokkaan ja tuohon luokan autoon, ei mikään "ennakkotilaus" juttu

Kuten M8e puolella sähköautojen suurin valtti on mun mielestä se ettei tarvita mekaanikkoa.
Nitroluokissahan huonolla mekaanikolla kisa hävitään ja toisaalta hyvä mekaanikko on mahdollisuus hyviin sijoituksiin)
Kiitos 20 vuodesta!

topcat


MrOllinmaki

Hintatietoja lisätty viestiketjun alkuun

-A-

MrOllinmaki


McJones

IGT Hobbies näemmä myös listaa Ofnan foumirenkaat, mut out of stock...
http://www.igthobbies.com/OFNA-TIRES_c_211.html

Kellään mitään hajua mitä kovuuksia pitää olla? Vai onko tilattava kierros kaikkia ja lähdettävä kokeilemaan? Ei kai noille joudu tekee mitn ennen ajamisia?
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

MrOllinmaki

#41
Lainaus käyttäjältä: McJones - 03.04.12 - klo: 20.17
IGT Hobbies näemmä myös listaa Ofnan foumirenkaat, mut out of stock...
http://www.igthobbies.com/OFNA-TIRES_c_211.html

Kellään mitään hajua mitä kovuuksia pitää olla? Vai onko tilattava kierros kaikkia ja lähdettävä kokeilemaan? Ei kai noille joudu tekee mitn ennen ajamisia?

Villi veikkaus noista vaihtoehdoista olisi Blue eteen ja Green taakse. Oletan että keltainen on noista pehmein ja sininen kovin.

Uskoisin myös että varsinkin alkuvaiheessa takarenkaita menee enemmän kuin eturenkaita. Kun polttisturistia aloiteltiin kauan sitten niin normisetti oli yhdet eturenkaat ja kahdet takarenkaat.

Yleensä kannattaa eturenkaita pienentää niin että ovat vähän pienemmät kuin takarenkaat. Rengassorviahan näille ei ole, mutta pienentäminen onnistuu myös esim autossa rengasta pyörittämällä (siis auto pukilla ja kaasua antamalla) ja sopivankarkealla hiekkapaperilla hiomalla.

Tämä kaikki siis puhdasta mututuntumaa vailla kokemuspohjaista tietoa asiasta.

Kausi lähenee, eikö kellään ole kysyttävää/toivottavaa sääntöjen suhteen?? Yritän tehdä pääsiäisenä seuraavan version, jossa lähinnä tarkennuksia. Nyt jos mieltä askarruttaa, niin viestiä tulemaan!!

On toivottu että ns. kevyillä 1/10 sähköautoilla saisi ajaa näiden kanssa.
==> En pidä sitä hyvänä ajatuksena, koska ajorytmi selkeästi eripainoisilla autoilla on niin erilainen ja tuo liikaa yllätystilanteita radalle.

On toivottu että DIV-2 painoraja olisi sama kuin GT-8 luokassa
==> Haluan pitää sen kevyenä, koska tämän on tarkoitus olla ns. viritetty luokka. Toki vakiokuntoisella GT-8 painoisella autolla saa tulla ajamaan, mutta on siis mahdollisuus keventää siitä jos halua riittää.

Muistakaa nyt kaikki että tämä ensimmäisen kesän päätarkoitus on saada autoja radalle, porukkaa tulee olemaan vain kourallinen ja pääasia on päästä ajamaan, sekä nopeampien että hitaampien kaverien seurassa.

Kuolemanvakavaan BLING-kateuskuumeeseen ei kannata kenenkään sairastuttaa itseänsä.

-A-

ps. Hyvinkäällä myynnissä ollut MRX-4 on tiettävästi vaihtanut omistajaa. Tietojeni mukaan Lahdessa on samanlaisia autoja vielä yksi myynnissä, jos käytetty aihio kiinnostaa.

MrOllinmaki

#42
Uusi kori Protoformilta: kantaa nimeä "PFR-18"



-A-

MrOllinmaki

Nyt ei ole moottorit enää kalliita. Saksan Hobbycup moottoria on vaihdettu ja myyvät siellä siis nämä edellisen malliset moottorit pois vielä entistäkin edullisemmin. (KVG löytää).

Tämä on siis Tattiksella sellainen 17.5sec moottori ja Novarossi-laatua.

Novarossi N21-5T-Basic


-A-


MrOllinmaki

Euroopan uusi Hobbycup-moottori on siis tämä:

Hintaluokassa 160Eur. (Made by Picco, tuned by D.Ielasi)

"Sonic ProStock.21"


-A-

MrOllinmaki

Sääntöversio #4 julkaistu, liitteenä ketjun ensimmäisessä viestissä.

-A-

McJones

Säännöistä,
"Divisioona 2, pääsääntöisesti M8-, RG8-, GT8-pohjaiset autot ja prototyypit"
En tiedä onko joku tulossa vetämään "GT8 Lite" -tyyppisellä ratkaisulla, eli katukäyttöön muutetulla Short Course -autolla (esim. Slash 4X4), mutta onko ajatus nyt jättää ne tästä ulkopuolelle?
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

MrOllinmaki

Lainaus käyttäjältä: McJones - 16.04.12 - klo: 16.46
Säännöistä,
"Divisioona 2, pääsääntöisesti M8-, RG8-, GT8-pohjaiset autot ja prototyypit"
En tiedä onko joku tulossa vetämään "GT8 Lite" -tyyppisellä ratkaisulla, eli katukäyttöön muutetulla Short Course -autolla (esim. Slash 4X4), mutta onko ajatus nyt jättää ne tästä ulkopuolelle?

Moi,

Ei ole tarkoitus jättää näitä ulkopuolelle. Muutin kuvausta sen takia että laskelmieni mukaan sähkökäyttöön tehty C8-auto menee yli 3-kilon painoluokkaan, joten pelkän painon perusteella rajaaminen ei toiminut.

Toinen epäkohta, minkä paikkasin, liittyen vähän samaan, oli se että halusin estää C8-pohjaisella autolla DIV2-osallistumisen. Tämä on tehty nyt vannekokoa ja vanteen kiinnityssääntöä tarkentamalla. (jos joku haluaa rakentaa C8-autoonsa GT8/M8 pyöränkiinnityksen ja ajaa sitä GT-8 kokoisilla vanteilla DIV-2:ssa, niin antaa mennä vaan, kunhan muut mitat ja säännöt ovat sallituissa rajoissa.

Eli siis vielä ==> "GT8-Lite" -tyyppinen ratkaisu on OK, jos laite mahtuu muihin annettuihin mittoihin, yms.

-A-

MrOllinmaki

C8e-DIV1 luokkaan on nyt tunkua.

Saatamme saada taas yhden uuden osallistujan mukaan. Nimi julkaistaan, kun asia varmistuu.. kokemusta ja vauhtia kaverilla riittää varmasti.

-A-


McJones

#50
Donitsit tullissa Div-2 autoon. Otin kokeeksi medium softit eli greenit, pitänee tilailla lisää kunhan saa vähän tuntumaa.
edit: Ainakin halkaisija on jotakuinnii isompi kuin GT-8 sarjan GRP:ssä. Entiä joutuuko virittää siten, että ajaa eri korilla vai eri autolla, jos yrittää molempia ajaa.

T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

MrOllinmaki

Lainaus käyttäjältä: McJones - 24.04.12 - klo: 09.28
Donitsit tullissa Div-2 autoon. Otin kokeeksi medium softit eli greenit, pitänee tilailla lisää kunhan saa vähän tuntumaa.
edit: Ainakin halkaisija on jotakuinnii isompi kuin GT-8 sarjan GRP:ssä. Entiä joutuuko virittää siten, että ajaa eri korilla vai eri autolla, jos yrittää molempia ajaa.


Noniin, foamia alle.

Otas toinen kuva, missä näkyy vanteet kans. Saa vähän kuvaa siitä että kuinka paljon kummia vanteen päällä on.

-A-

MrOllinmaki

Perjantaina varmistui että Kuusaalla ajetaan myös Ratakasi-luokka. Asiasta oli aiemmin epävarmuutta, mutta ei siis enää.

-A-

McJones

Kuveksia:

Ofna vs. GRP Rally


Ofna vs. "The Moto" (lukee kyljessä)


Ofna vs. GRP Atomic
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

MrOllinmaki

OK, kokoluokka on ihan alueella varmaan. Mä varmaan pienentäisin eturenkaita vähäsen pienemmiksi kuin takarenkaita. Ja samalla vois kulmia pyöristellä niin että profiili olis vähän pyöreempi. tms..

-A-

MrOllinmaki

Divisioona 1 treenit käynnistyvät huomenna sunnuntaina. Suuntana Kuusankosken rata.

-A-

MrOllinmaki

Kuusankosken ilmoittautuminen avattu. Saa ilmoittautua!!

-A-

KyPak

Ilmoittautuminen Kuusankosken kisaan päättyy tänään klo 20:00

http://rc10.fi/index.php?topic=66469.0


Nyt vaan kaikki rohkeastii mukaan!

MrOllinmaki

Noniin,

Ensimmäiset Ratakasi-kisat on sitten ajettu. Kiitos Kypakille erinomaisesti järjestetystä kisasta ja parhaasta mahdollisesta säästä, mitä toivoa voi.

Tällä kertaa ajettiin vain DIV1 autoilla, mutta kuitenkin siis sekä sähkö- että polttiskäyttöisinä.

Kuusankosken vähän lyhyempää rataa oli moni ennakoinut näille nopeille ja vähän isommille autoille sopimattomaksi, mutta toisin kävi. Oikeilla setupeilla ja tarkalla ajamisella autot menivät lujaa niinkuin muuallakin ja haavereilta vältyttiin kokonaan.

Tarkempaa nopeusvertailua tulee myöhemmin, mutta tässä pähkinänkuoressa:
- sähkö oli nopeampi kuin polttis (tosin kuskillakin on varmasti osuutensa asiassa, Kalle oli paalulla myös edellisen päivän sähkökisassa)
- DIV1-autot olivat keskimäärin sekunnin nopeampia kuin polttis- tai sähköturistit (nopeimmat kierrokset olivat kaikilla kuskeilla 15.2 sekunnin luokkaa)

Lisää seuraa..

-A-

MrOllinmaki

Vähän footagea Kuusaalta:

http://www.youtube.com/watch?v=W7CBBTuJ9VI&feature=player_embedded#!

(..niin tai siis Japanistahan tää taisi olla, mutta Kuusaalla oli ihan vastaava meininki)
-A-