Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HPI baja projektit

Aloittaja juhamatti, 14.02.12 - klo: 11.20

Lerppu86

#780
Tarkoitus on rakentaa toi roll cage yhteistoimin kaverin kanssa. Häneltä löytyy tarvittavat koneet ja tarpeet metallitöihin. Verenhimoinen baja mies hänkin, ja on ehtinyt jo omaan autoonsa kehikon väsäilemään. Voi olla että tullaan käyttämään jotain vanhaa mallia esikuvana ellei mitään omaa variaatiota keksitä. Oma tekele alkoi kiinnostaa siinä vaiheessa kun katseli tehdas kehikkoja joiden hinta hipoi 400 dollaria  :angry:

Massaa paksulle Bertalle tämän takia kyllä kertyy mutta pienet kilo lisät ei ole pahasta.

Thats what she said...

Pääasia että "pullea" leidi laullaa jatkossakin  :laugh:

Ja juhamatti... Laittele kuvaa/ videoo uudesta padasta kun saat. Helpotat osaltasi näin valintaa  :grin: :grin:
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

Ota suosiolla se big bertta, ei ainakaan jää väännön puolesta auto tonttiin :laugh:

juhamatti

No niin, pakettikin tuli tänään ja piti postista hakea vaikka sen paketin ois pitänyt kotia tulla.
Syykin selvisi kun paketin hain, oli aika runtua saanut matkalla ja märkäkin kaikenlisäksi paketti oli :laugh:
Noh, postin neidin kanssa tarkistettiin sisältö ja kunnossa oli, vaikka kerkesin jo mielessä manata kaikenlaista ja kaikki kirosanat kävin läpi pariin otteeseen.
Sitä en kyllä tajua miten hemmetissä se paketti märkä oli :roll:
Yllätyin kyllä kun tämän koneen piti olla se 4-laakerinen, mutta kykä puolelle olikin vaihdettu öljy stefa, no se lähti samointein mäkeen siitä, pitää nyt käydä laakeriliikkeestä yksi 12x28x8 kumisuojattu laakeri ostamassa.
Kuvia tulee piakkoin..

juhamatti

Jokunen kuva motista ja rojektin etenemisestä.

Öljystefa veke ja laakeria paikoilleen.
Lohkossa on myäs öljykanava porattuna tohon laakerin väliseinään, tuokin on erillainen kuin zenoassa ja cy:ssä, siinä laakerit pitää erillään klemmari rengas, tossa on kokonaan seinämä, jossa pieni reikä öljylle..
Parempi idea mun mielestä kuin noissa kahdessa edellisessä on.

Vauhtipyörän puolella sama juttu lohkossa, väliseinämä on mutta tällä puolella on sitten laakeri.
Kesä ja pölyävät radat meni, joten ajetaan talvi nyt sit nelilaakerisena, keväällä tuon kyllä vaihdan öljystefaan.

Taikka Brucehan lupas kyllä rahat takasi jos hajoaa sen takia että se heidän tekemisistä johtuu.
Detailssejä :grin:

Laakerikin löysi paikkansa, Saksalaista huippulaatua ja maksoi huimat 6€ paikallisesta laakeriliikkeestä, Kiinalaisia sai parilla egellä.



Kytkinkin tuli asennettua kunnon työkaluilla, ja alaan neuvoilla :wink:

Kätevä työkalu toi sakemannien puodista ostettu palikka..
Irroittaa mm vauhtipyörän ja kytkimen alusta ja asennuksessakin tosta on apua.

Uusi kytkinjousi ja vähän ajetut kytkinpalat asensin samalla.

Ja väärinpäin asensin palat, hyväksi kikaksti todettu.

Tuli myös tänään noi alumiiniset ohjauspalikat.

Ensiviikolla pääsis asentamaan, tällä viikolla ei aika riitä kun pitää emännän siskon häihin lähteä, kympillä nappaisi :grin:

alaa

Otapas pari lähikuvaa imu- ja pakoaukoista niin nähdään monta heppaa tuossa on :wink: Saisitko mitattua aukkoja (leveys*korkeus)?

mexico

ajattelin taas tyhmiä kysellä kun en ymmärrä miksi pitää olla tupla laakerit kampuralla ilman kunnon tiivistystä?? vierintä vastus kasvaa pienessä moottorissa paljon ja onko sisemmistä ja ulompien sisäpuolelta otettu suojat pois?
eikö kuitenkin olisi parempi vaihtoehto yhdet laakerit ja 1huuliset stefat?

JariV

Tollasessa motissa ei tuu kampeavaa vetoa kummallekaan kampiakselin päälle. Ei ole moinen tuplalaakerisuus hyvä asia. Lisää vaan kitkaa jo ennestään pieneen moottoriin. Prätkät ja mikroautot pärjänneet ilman aina joissa veto otetaan suoraan kampuran päästä joko rattaalle tai ketjulle joka siis taivuttaa kampuraa ja laakeripesiä.
Just joo.

alaa

Kannatan myös kahta laakeria. Laakerivälys on yleensä vähintään C3 jotta se antaa anteeksi pienet heitot kampurassa. Jos laitetaan 4 laakeria ja kampiakseli ei ole täydellisen suora, mitä se ei käytännössä ikinä ole, niin tulee ongelmia tehohäviön kanssa sekä mahdollisesti myös laakerien kestossa. Ongelmia tulee toki myös kahdella laakerilla jos kampura ei ole tarpeeksi suora. Noitten laakerien lämpötilahan ei saisi nousta yli 70 asteen käytössä.

rcpoju

joo olisin alottelemas 4wd sc auto prjoktia neuvoja tänne topiciin ja yv

JariV

Laita poju pohjatiedot esille ja kuvia sekä suunnitelmasi mitä aiot rakentaa.
Just joo.

rcpoju


Joo

Ootkos rakentamassa bensa vai sähkö autoa?
Topicista päätellen bensa,mutta...

rcpoju

olin bensa mut vaihoin sen sit sähkö prjoketiksi

Lerppu86

Jos bensa löytyy jo niin osta mamban sähkö kitti siihen. Maksaa viittä vaille v*tusti, Convercion kitti ~900$ ja tarvittavat lipo kilkkeet päälle
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

rcpoju

ns oikeana projektina

juhamatti

Jos projektisi on sähkö niin miksi kirjoitat sitten bensa-autojen puolelle?? :roll:

rcpoju

no ei täällä ole sähkö autojen prjokteja

rcpoju

oho,sori tää oli bensa autojen puolella :cry:

moska

HPI Baja + Traxxas mini revo/slash + Crono

yazca

#799
ei taas hyväksy kuvaa
Sähköt : Ford Bronco CR-01, Jeep CC-01,  EREVO 1/16.

samimake

.......

juhamatti

Mittailin pakoaukon kun kerkesin jo kaasarit ja kiihdytys-suppilot iksee paikalleen..

24,20mm L ja 12,8mm K.
Toi bzm:n kiihdytys-suppilo on kyllä paremmin työstetty kuin ne vakiot mitä on myynnissä ja halpakin vielä.
Erikoista on, että kaasarin ja suppilon väliin ei tule tiivistettä vaan o-rengas.


Verkot liimasin vauhtipyörän reikiin.

Tilasin tänään billet alumiinisen vauhtipyörän kotelon  ja oranssin koska se turtlen käynnistinkin on oranssi, istuu paremmin paikalleen kuin isä äitin selkään :tongue:

BeAsT

EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

Lerppu86

Lainaus käyttäjältä: BeAsT - 22.10.12 - klo: 19.22
Lainaus käyttäjältä: samimake - 22.10.12 - klo: 13.40
Koskas beast laitat tämän tilaukseen? http://www.ultimate-rc.net/product/rc_max_70cc_baja_edition/
haha en ainakaan vähään aikaan  :grin:

Jos nyt ensin sais edes 50cc motin kytkimen kestämään  :tongue:  :wink:


Kaveri soitteli että sandrailin kehikko alkas olee valmis, kromaus kaupan päälle ja koko katiskalle hintaa 150€. Huomenna pitää käydä katsastamassa mitä sitä tulikaan ostettua, jos on edes  sinnepäin niin maksan kitisemättä.

Huomenna saapuu:

- moottori + suojat
- kytkin lelut
- vertigon carbon jarrut sekä  Bartolonen Racing Streamline levyt

Sitten vain paneeleja leikkailemaan kehikkoon. Varikolla pitää kiirettä taas loppu viikon kun lauantaina pitäs olla Siilinjärvellä taas revittelemässä. Ei muuta ku ralli grilli tulille ja hanaaaaaa (sää varaus  :undecided:)
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

Joensuussa on ainakin yksi peukku ojossa projektille :wink:

Lerppu86

Tähänkö se moottorin vaihto nyt sitten tyssäsi.. Viimeinen kytkimen alla oleva pultti on niin kireällä ettei lähde edes 12V iskevällä ruuvin vääntimellä auki. Käsin jos kääntää niin korkkaa tuo kuusiokolon pää ja sen jälkeen ei ole kenelläkään hauskaa... Ai kilin...
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Racinwhitbaja

Poraa kanta pois siitä ja sit kone vaihtoon...
Sit ku kerkeet ni poraat lopun sit irti siitä jos ei lukkopihdeillä lähde lämmittäen irti siitä!
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

Lerppu86

#807
Joo nuo perus kikat kävi mielessä. Laitoin nyt kuitenkin vähän voitelua ja annan olla yön yli. Aamulla saattaa lähteä helpommin ja jos ei niin lämmitän sitten. Ellei vieläkään niin sitte se perus "kun äly ja taito loppuu niin lisätään voimaa" ja eikun sorvaamaan...

Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

BadLuck13

#808
Onkos kukaan kokeillu maalata auton osia tai koria tällä HydroDip systeemillä? Itse kokeilin dipata moottorin suojaan miten homma toimii. Ei ihan helposti saa hyvää jälkeä vaikka videoilla se näyttää  helpolta heheh. Voipi johtua hämärästä paikasta touhuta ja perjantai juomista  :wink: yksi huono kuva miltä ensimmäinen koitos näyttää. Pintaa en ole vielä viimeistellyt. Tuolta löytyy parempia kuvia mitä noilla voi tehdä kun homman osaa http://www.pitdawghydro.com/

juhamatti

Mun mielestä toi on tosi hienoa mitä sait aikaan.
Itteeki toi hydro dippaus on kiinnostanut.