Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Traxxas Revo

Aloittaja transewaves, 12.04.04 - klo: 23.41

Sumu

Lainaus käyttäjältä: Sumu - 06.05.07 - klo: 09.10
Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 05.05.07 - klo: 20.09
Revon kytkin on aika susi. 2 palanen ja yksi jousi mikä menee palojen ympäri. Monta kertaa mennyt se jousi ja joutuu ostamaan palatkin jotta saa jousen.

Mulla oli myös tuossa Rb.n perässä olikohan Integyn 3 palainen alumiini paloilla oleva kytkin, mutta sekin systeemi käyttää tuota orkkis jousta. Ei tuokaan kytkin vakuuttanut kun parin gallonan jälkeen suli palat.
Eli huono kytkin on, koska nuo jouset ei kestä mitään.



Turun Saben VP jutteli ennen vappua tilanneensa Revoon jotain uutta kolmipalaista kytkintä jossa joka palalle oma jousi, ja että jousia saa myös erikseen. Valmistajasta tai hinnasta ei tietoa.

http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXPUL6&P=7
Harrastus lopetettu. Joskus paikalla...

Vermilion

Taidan laittaa revon myyntiin,eli jos jotakuta kiinnostaa huippu Revo varustettuna Kaikella tarpeellisella ja tarpeettomalla niin kannattaa silmäillä myyntipalstaa.

-rcmh-

Meni rikki Revosta alkup kaasuservo ja pitäis uus hommata. Riittääkö Futaba S3003 perusservo Revossa ihan bashing käytössä? Kunhan kestäis paremmin kuin alkup.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Habaku

Kyllähän se riittää, mutta laita futaba S3010. Voimaa ja nopeutta ihan sopivasti. Pitäs vähän paremmin kiihtyä kun on nopeammin reakoiva servo, eikä oo kallis.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

mitmit

Ja joudut sitten laittamaan siihen tilalle uuden servo-armin.
Koska se futaban servo ei käänny tarpeeksi jotta saisit täyskaasun.
Ainakaan mulla ei toiminut, niin laitoin siihen sitten sen kuushaarasen servo"käden" niin että se kaasuvivunkiinnikekohta on kauempana, eli lisää kääntösädettä.
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

Duster1

No mulla on ollut useampikin eri Futaban servo kaasussa, eikä kyllä tuota liikeen riittämättömyyttä ole.
Siis onko tuo vain S3003 servossa?

Itsellä ollut S3305 ja S9405

Tuo S3003 ei riitä, koska ei millään riitä jarrulle teho. Tuo S3010 on paljon parempi.
Axial SCX 10 TR

mitmit

Kyllä mulla riittää tolle jarrulle teho, ja se on se s3003.
Kippaa ympäri todella helposti asfaltilla. melkein ku madi :lol:
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

Divi

Lainaus käyttäjältä: mitmit - 14.05.07 - klo: 14.55
Kippaa ympäri todella helposti asfaltilla. melkein ku madi :lol:
Eli et osaa säätää jarruja :wink:

mitmit

Osaan kyllä, ei sitä tarvitse aina painaa täydellä :wink:
vai en osaa säätää :angry:
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

säästäjä

Eikös ne juuri sillon ole hyvin säädetyt kun auto pysähtyy haluttuun tapaan.Ja ilmeisesti mitmitillä on näin.Voi jarruttaa hitaasti tai sitten volttien kautta.
[Hong Nor x1crt]

mitmit

Kyllä mulla on siis ne jarrut nyt niin ettei heitä volttia, mutta tarkoitan että ne kyllä saa heittämään volttia ettei jarrutehosta kyllä ole pulaa vakioservolla.
Mutta tosiaan kaasussa/jarrussa kannattaa olla nopea servo sillä kiihtyvyys paranee.
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

svart

Lainaus käyttäjältä: mitmit - 14.05.07 - klo: 20.55
Mutta tosiaan kaasussa/jarrussa kannattaa olla nopea servo sillä kiihtyvyys paranee.
= oikeammi kaasu ja jarrun reagointi nopeus vain paranee, mutta tehoahan ei tule yhtään lisää. Selvennin vain että ei tule väärin ymmärretyksi jos joku vasta aloitteleva autoilija lukee tätä.
B4 ft, SCX-10, Ten-SCTE

HPI-man

Montakos neulaa tossa TRX 3.3 myllyssä oikein on?

SJK

Kaksi,low speed ja high speed eli suomeksi ala- ja ylä neula
Asiasta en mitään tiedä mutta....

mitmit

Lainaus käyttäjältä: svart - 15.05.07 - klo: 08.34
Lainaus käyttäjältä: mitmit - 14.05.07 - klo: 20.55
Mutta tosiaan kaasussa/jarrussa kannattaa olla nopea servo sillä kiihtyvyys paranee.
= oikeammi kaasu ja jarrun reagointi nopeus vain paranee, mutta tehoahan ei tule yhtään lisää. Selvennin vain että ei tule väärin ymmärretyksi jos joku vasta aloitteleva autoilija lukee tätä.

Sanoinko että tehoja tulee lisää? :mrgreen:
Taas tätä, lukekaa ne viestit.
Puhuin vain siitä että kiihtyvyys paranee, ja sehän on täysin sen ansiota että kaasarin kurkku aukeaa nopeammin.

Ja TRX 3.3 motissa on 3 neulaa:
-täyden kaasun seossäätö
-tyhjäkäynnin seossäätö
-tyhjäkäynnin kierrosten säätö

Eli niinkuin kaikissa muissakin + .21 moottoreissa Ja useimmissa .12 ja .15 moottoreissa(saattaa tietenkin olla poikkeuksia esim. Kyoshon rtr moteissa?)
En ottanut lukuun .07 moottoreita kun niistä ei ole tietoa :undecided:


Ja jos joku vielä yrittää väittää etteikö revo 3.3sen motissa olisi 3-neulainen kaasari niin ottakoon paremmin selvää, sillä itse olen ainakin kääntänyt 3 ruuvia, ja manuaalistakin löytyy 3 ruuvia sille kaasarille niin en sitten tiedä mihin tämä SJK:n vastaus perustuu :shock:

Puhuin nyt siis 3.3 myllystä, selvennykseksi.
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

Divi

tyhjäkäyntiruuvi ei ole neula. Kolmas neula on keskineula jota yleensä ei ruuvailla. Sun logiikan mukaan mun moottorista löytyy siis 4 neulaa kun on yläkierrosten neula, alakierrosten neula, tyhjäkäyntiruuvi ja keskineula :wink:

mitmit

Noista nimityksistä tiedä... :mrgreen: :mrgreen:
Mun logiikan mukaan kaasarissa on 3 pyörivää kohtaa jota käännetään talttameisselillä moottorin säätöjen säävuttamiseski :grin:
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

Divi

joista 2 on ns. neuloja ja yksi on ruuvi  :azn:

SJK

#2718
Lainaus käyttäjältä: mitmit - 15.05.07 - klo: 19.35
Noista nimityksistä tiedä... :mrgreen: :mrgreen:
Mun logiikan mukaan kaasarissa on 3 pyörivää kohtaa jota käännetään talttameisselillä moottorin säätöjen säävuttamiseski :grin:

Jos et nimityksistä mitään tiedä niin miksi sitten vänkäät vastaan, tässä ei nyt ollut kyseessä sun logiikkas vaan yleisesti polttis rc kielessä käytettävistä termeistä.

Ja jos luet sen manuaalin uudestaan niin siellä kerrotaan high-speed needle, low-speed needle ja idle-speed screw ja englannin kielessä needle on neula ja screw on ruuvi :shocked: :shocked: ja jos kysytään että montako neulaa koneessa on niin tässä tapauksessa vastaus on kaksi.

Asiasta en mitään tiedä mutta....

Catiska

Lainaus käyttäjältä: mitmit - 14.05.07 - klo: 20.55
Mutta tosiaan kaasussa/jarrussa kannattaa olla nopea servo sillä kiihtyvyys paranee.

Et ole tosissasi :mrgreen: Ero on kyllä niin pieni, että tuskin saat sitä mitattua millään laitteella luotetavasti. Servolla tarvittava liikerata tuon toiminpiteen suorittamiseksi on niin lyhyt, ettei Revon vakioservokaan voi olla niin hidas, että sillä olisi vaikutusta kiihtyvyyteen. Ainakaan tuon olemattoman eron vuoksi ei servoa kannata vaihtaa. Muita syitä vaihtamiseen voi kyllä olla, kuten kaasuun/jarruun vastaavuus, voima ja tarkkuus.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

SJK

Lainaus käyttäjältä: mitmit - 14.05.07 - klo: 20.55
Mutta tosiaan kaasussa/jarrussa kannattaa olla nopea servo sillä kiihtyvyys paranee.

esimerkki:

vakio servon 0.20sek/60
muu  servon 0.14sek/60
erotus          0.06sek/60

kyllähän ton servon nopeuden eron ja auton kiihtyvyyden eron jo havaitsee  :grin: :grin: :grin:
Asiasta en mitään tiedä mutta....

Divi

en tiedä havaitseeko tuossa käytössä mutta ohjauksessa havaitsee. Otetaan esimerkkinä vaikkapa M8 krossari. Nopeassa mutkassa vauhtia 60km/h ja rattia käännetään. Aikaa kuluu 0,2 sekuntia perus-servolla. krossarin liikkuessa 60km/h eli 16,7m/s. Ennen kuin servo on kääntynyt 60 astetta, auto on liukunut eteenpäin 0,2s*16,7m/s = 3,34m. Nopeammalla servolla, esim 0.10s/60deg, auto ehtisi liukua vain 1,67m. Kaasuservon nopeutta on hankalampi havainnollistaa. Mielestäni .20 on siedettävä nopeaus pihasuttaajalle, kone on kun on kuitenkin laiska ja huonosti säädetty eli ei kiihdy kuitenkaan :grin: Itselläni kaasuservona .16 / 6,5kg ja hyvin on keretty :wink:

Duster1

Pientähän se ero on, mutta otetaan huomioon monta kertaa sitä kaasua painetaan / jarrutetaan.

Esim. 30 kertaa rata kierroksen aikana niin tuon aiemman nopeus vertailun (ero 0.06sec) mukaan eroa tulee jo 1.8 sec ja jollain huippu servolla (ero vakioon 0.1sec) hurjat 3 sekuntia x 20 rata kierrosta onkin jo minuutin  :wink:

Tietysti riippuu myös onko kone miten herkkä kierroksia ottamaan.

No hifistelyä on, mutta pitäähän sitä jotain aina parantaa  :grin:

Niin kuin tuo ohjaus-servo laskukin niin siitä voi itsekukin päätellä onko hyvistä servoista mitään hyötyä itselle.
Axial SCX 10 TR

-rcmh-

Tuli sitten hommattua tuo Futaban S3003 kun on edullisempi. Onkohan se nopeudeltaan suunnilleen sama kuin vakio Revon kaasuservo?
Vakio ainakin oli itsellä ihan riitävä.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

SJK

Duter1 ja Divin teoreettisesti ja matematiikalla laskettuna ottamatta muita vaihtelevia tekijöitä huomioon, onhan se paperilla noin mutta käytännössä ns pihasudittelija ei kyllä sen nimenomaan kaasuservon nopeudesta hyödy. Siihen vaikuttavat enemmänkin muut asiat kuten koneen ja slipperin säädöt.

Ohjauservon nopeutta kylläkin puolustan sillä se takaa nopean renkaiden käännön esim. vastaohjauksessa.
Asiasta en mitään tiedä mutta....

Catiska

Eikä sitä voi muutenkaan noin laskea. Ensinnäkin, tuo liikerata ei välttämättä ole tuota 60 ast. luokkaa.
Toisekseen mutkasta kiihdyttäessäsi et ainakaan joka kerta vaihda suoraan täydestä jarrutukselta täydelle kaasulle, monesti tarvitsee jotain välivaiheitakin.
Kolmanneksi. Jos olet tottunut hitaampaan reagointiin, niin vaistomaisesti hieman ennakoit tapahtumia, eli sitäkin kautta osa nopeushyödystä häviää. Ohjauksessa asia on kokonaan toinen. Siinä tehdään monesti nopeita, suuria ohjausliikkeitä joista monet on ennalta arvaamattomia, eli hyödyt nopeasta reagoinnista. Silloin et voi ennakoida.
Lisäksi, ei ollut kyse kierrosajan parantumisesta, vaan kiihtyvyydestä. Nollakaasulta täydelle kaasulle erotus on jo aika olematon, näinköhän Revonkaan vakio moottori tuossa ajassa ehtii kelata täysiä kierroksia kiihdytyksessä? No ei todellakaan.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Duster1

No tuo esimerkkini oli äkkiä keksitty, eikä siinä nyt ollut tarkoitus laskea millisekunnin tarkkuudella jonkun tietyn radan eroja vaan ihan laskutoimitus selventämään teoriaa ja käytäntöä.

No eihän tässä ollut kyse siitä kuka mihinkin on tottunut vaan pelkästään onko nopeemmasta servosta hyötyä.
Mun mielestä on. Onhan se hyöty olemattoman pieni, mutta silti se on hyötyä, vai voiko joku sanoa, että hitaampi olisi parempi.

Jokainenhan kummiskin ajaa omalla tyylillään, eikä kaikille tarvitse huippu nopeaa, jos omat refleksit on hitaat.

Omalta kohaltani voisin sanoa, että juuri rakentamisen ja laadun takia ostan noita "huippu" servoja. Käytännössä varmaan yhtä hyvin auto kulkis halpis servoillakin.

Totuushan on, että juuri nuo kalliit ja tehokkaat servot on laadukkaita ja kestää vedet sekä muun kovan rasituksen.

Omasta mielestä servon spekseissä on tämä tärkeys järjestys.
1: Kestävä (laadukas eli tarkkuus, suojattu jne,)
2: Vääntö
3: Nopeus
4: Hinta

Se S3003 servo on suunnilleen sen Traxxas vakio servon luokkaa, mutta laadultaan tietysti parempi.
Axial SCX 10 TR

Divi

Ohajukseen tuota nimenomaan laskeskelin. Kuten totesinkin jo ennemmin, kaasussa siitä nopeudesta ei hyötyä saa irti moottorin takia :wink:

Duster1

Ja se kaasu servo sit vaan kaasuttaa vai?

Eiköhän ole selvintä, että jokainen ostaa oman budjetin mukaan.
Axial SCX 10 TR

Divi

Tietty. Jos on haluaa panostaa 100e jarruservoon niin mikäs siinä. Itse olen tuolla 50 ekun servolla mainiosti pärjänny ja aina on auto jarrulla pysähtyny jos akku on vielä kyydissä. :wink: