Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Short Course Summer Cup 2012 info

Aloittaja bcan, 29.03.12 - klo: 13.37

bcan

Short Course Cup 2012 info ja sarja säännöt

Tarkennellaan tietoja kun hommat menee eteenpäin, mutta lähetään tällä liikkelle

SC Summer Cup 2012 on kilpailusarja Short Course autoille, 2wd ja 4wd luokissa.
Korrikunkku on yksittäinen "mestaruus" kisa Short Course autoille, 2wd ja 4wd luokissa.

Kisapäivät ja paikat:
SC Summer Cup 2012 #1 La 26.5 Vantaa, Kilpailukutsu, Tulokset
SC Summer Cup 2012 #2 La 16.6 Tammisaari, Kilpailukutsu, Tulokset
SC Summer Cup 2012 #3 La 28.7 Turku
SC Summer Cup 2012 #4 La 4.8 Jyväskylä
Korrikunkku La 25.8 Vaasa

Sarjan yhteyshenkilöt
Tero Piipponen (bcan), tero.piipponen (at) gmail.com,
Miro Simonen (MirosHima), miro.simonen (at) netti.fi

Facebook
http://on.fb.me/shortcoursesummercup2012

Säännöt
Yleisesti ottaen mennään samoilla säännöillä kuin SC Winter Cupissa.

SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.

Short Course
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.
Akseliväli Min / Max ........................................ 320mm / 335mm
Kokonaispituus Min / Max ...............................540 mm / 568mm
Kokonaisleveys Min / Max .............................. 290mm / 296mm
Pienin paino SC2-10........................................2000grams
Pienin paino SC4-10........................................2500grams

Renkaat
Vapaa SC-rengas, 2,2"/3,0" vanteella. Ei kemiallista käsittelyä.

Kori
Lava-autoa tai maastoautoa muistuttava polykarbonaatti (Lexan) kori (Truck Body). Korin pitää kokonaisuudessaan peittää renkaan pintakuviointi ylhäältäpäin katsottuna. Riittää jos rengas jousitus sisäänpainettuna menee korin sisälle. Koriin kuulumattomat siivet tai ilmaohjaimet ovat kielletty. Koriin saa tehdä vapaasti aukkoja koritolppia, transponderia ja antennia varten. Koriin saa tehdä myös ilmankiertoa helpottavia aukkoja siten että esikuvamaisuus säilyy. Rungossa olevien sivutörmäyssuojien on oltava kokonaisuudessaan korin kylkilinjojen sisäpuolella.

Akku
Vapaa kovakuorinen akku jonka nimellisjännite on maksimissaan 8,4 volttia. Lataus suojapussissa!
(nimellisjännite on se jännite joka lukee akun tuotetiedoissa)

Moottori
Vapaa 540 tai 550 sarjan moottori tai jokin vastaavankaltainen, polttomoottorit, kaasuturbiinit ja polttokennot kielletty!

Transponderi
Kilpailuja varten autossa pitää olla kilpailujärjestäjän ilmoituksen mukainen tai yhteensopiva transponderi. Transponderin toiminnasta vastaa kilpailija ellei selkeästi pystytä osoittamaan että toimimattomuus johtuu kilpailujärjestäjän huolimattomuudesta tai ajanottolaitteiston viasta. (vrt. usealla kilpailijalla toimimattomia pondereita).

Kilpailijanumero
Kukin saa oman kiinteän kilpailijanumeron. Numerot jaetaan ilmottautumis järjestyksessä, myös numerotoiveet otetaan huomioon. Kilpailijanumeron voi varata itselleen etukäteen vaikka ei ensimmäiseen kisaan osallistuisikaan (http://rc10.fi/index.php?topic=65650.0)

Ajoformaatti:
Harjoitukset 1-2 kertaa
Alkuerät 1-3 kertaa (Laskentatapa pistein, riippuen alkuerämäärästä 1/2, 2/3)
Finaalit 3-5 kertaa (joista 2-4 parasta lasketaan, riippuen finaalierien määrästä). Tasapisteissä parempi sija ratkaisee. Jos ei ratkaise, niin parempi tulos, jos ei sittenkään niin sitten väännetään kättä.

Korrikunkku kisaan mahdollisesti erilainen ajoformaatti jos siihen nähdään tarvetta

Kilpailupäivät pyritään sovittamaan aikavälille 9:00 - 18:00, sovittaminen tehdään täyteluokkista karsimalla.
Ilmoitetut täyteluokat ajetaan vain silloin kun osallistujia on vähintään 6, täyteluokat eivät aja sarjaa.

Osallistumismaksut
Maksimissaan 20 eur / luokka

Palkinnot
Osakilpailuissa vähintään molempien sarjaluokkien 5 parasta ja muiden finaalien voittajat. Sarjapalkinnot 10:lle parhaalle molemmissa luokissa. Sarjapalkinnot jaetaan viimeisessä osakilpailussa. Sarjapisteisiin huomioidaan 3 parasta tulosta, tasapisteissä parempi sijoitus ratkaisee. Täyteluokkien palkitseminen järjestäjän päätettävissä.

EuroRC on lupautunut tukemaan SC Kesäsarjaa ja jokaisessa osakilpailussa arvotaan EuroRC:n lahjoittamia lahjakortteja.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

bcan

| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Mikko L

Korrikunkku kisan ajankohta on hiukan kehno. Kahtena edellisenä viikonloppuna on maastosarjan kisat Vantaalla ja Oulussa. Oulun kisa on myös PM. Kolme viikonloppua peräkkäin on varmasti monelle liikaa.

Olisiko mahdollista edes harkita jotain muuta ajankohtaa? Mielestäni korrikunkku kisa voi olla aiemminkin, vaikka SC Summer Cup olisi vielä kesken.
Old fart

micsa.fi

Loistavaa, hienosti mennyt talvicup saa kesäksi jatkoa. Toivottavasti saadaan se 60 kuskia kasaan mitä esim. talvicupin kolmannessa kisassa Nokialla oli.

Kiitokset jo etukäteen Terolle ja Mirolle koordinaattorivastuun ottamisesta!

PS. Ajataanko Vantaan kisa sähköradalla vai polttisradalla?


Wacky Stack Racing Team

Mikko L

Old fart

jannes28

Täytyy nostaa kyllä hattua Terolle. Suht uusi harrastaja ja alkaa vetää tällaista sarjaa.

Itsellä varmaan jää kisoja ajamatta, kun kahteen luokkaan, perheeseen ja työhön keskittyminen on hieman liikaa ja kesälomakin on taas varmaan mallia yrittäjä... Noh ei sitä tiedä jos sitä kyllästyy Nitron käryyn kesken kesää. Jotenkin kuitenkin tuo talvisarjan kohtalainen menestys houkuttelisi ajamaaan kesäsarjaakin.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

bcan

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 29.03.12 - klo: 13.49
Korrikunkku kisan ajankohta on hiukan kehno. Kahtena edellisenä viikonloppuna on maastosarjan kisat Vantaalla ja Oulussa. Oulun kisa on myös PM. Kolme viikonloppua peräkkäin on varmasti monelle liikaa.

Olisiko mahdollista edes harkita jotain muuta ajankohtaa? Mielestäni korrikunkku kisa voi olla aiemminkin, vaikka SC Summer Cup olisi vielä kesken.
Toki voidaan koittaa löytää joku toinenkin päivä Korrkunkku kisalle. Täytyy katella kalenteria uudemman kerran ja koittaa löytää toinen päivä joka sopii paremmin muitten kisojen kanssa. Tietysti uuden päivän täytyy sopia myös Vaasan kisajärjestäjien kalenteriin.

Lainaus käyttäjältä: jannes28 - 30.03.12 - klo: 22.54
Täytyy nostaa kyllä hattua Terolle. Suht uusi harrastaja ja alkaa vetää tällaista sarjaa.
Pidä Janne se hattu päässäs vaan, kisajärjestäjät hoitaa sen tärkeimmän eli itse kisat, ja eiks se oo se mikä tässä loppujen lopuksi on tärkeintä.

| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

kappi

Millon noita minimipainoja on nostettu 100 grammalla?  Vai onko nämä 2100/2600 painovirheitä?


jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: kappi - 31.03.12 - klo: 09.48
Millon noita minimipainoja on nostettu 100 grammalla?  Vai onko nämä 2100/2600 painovirheitä?

Talvisarjassa ei ollut painosääntöä.
Haittaako tuo, ulkona tuuli vie kevyemmät mennessään :smiley:

kappi

Aha. Nämä säännöt sitten saa unohtaa ilmeisesti painon osalta http://rc10.fi/index.php?topic=44845.0

Piedro

Tuo 2600g kuulostaa siinä mielessä ihan Ok:lta että harva 4wd auto taitaa päästä siihen
kopan kanssa kuitenkaan ja jos auto painaa alle tuon 2600g niin saa lisäpainoilla paremman
balanssin autoon joka tapauksessa ja sitä kautta pientä etua yli 2600g painaviin autoihin.
Tätä ai tarvii ottaa vakavasti oli vaan semmonen pyöritys päässä mikä tuli ensimmäisenä
mieleen tuosta 2600g rajasta :wink:

Volvospede

Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

kappi

Lainaus käyttäjältä: Piedro - 31.03.12 - klo: 10.42
Tuo 2600g kuulostaa siinä mielessä ihan Ok:lta että harva 4wd auto taitaa päästä siihen
kopan kanssa kuitenkaan ja jos auto painaa alle tuon 2600g niin saa lisäpainoilla paremman
balanssin autoon joka tapauksessa ja sitä kautta pientä etua yli 2600g painaviin autoihin.
Tätä ai tarvii ottaa vakavasti oli vaan semmonen pyöritys päässä mikä tuli ensimmäisenä
mieleen tuosta 2600g rajasta :wink:

Itseä ei haittaa yhtään tuo nostettu painoraja, päinvastoin. Saa ostella Durangoon melkein mitkä sähköt vaan ja silti ajella minimipainoisella kilpurilla.

2500g alittuu D:llä pikkukannulla, joten se kuuluu tuohon harvaan porukkaan jotka "kärsii" nostetusta painorajasta.

Oli miten vaan, niillä säännöillä mennään mitä määrätään, itkemättä. Kunhan nyt varmistelin ettei ole mitään virhettä käynyt säännöissä.

Bigbear

Minkälaisia painoja maailmalla käytetäämn? Toivottavasti Corrit säilyy kestävänä luokkana eikä mennä superkevyisiin rakenteisiin kestävyyden kustannuksella.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Volvospede

Ei taida näissä laitteissa keveydestä saada juurikaan etua vaikka teoriassa pitäisikin.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Nicke

Hienoa että tällainen sarja on saatu pystyyn, toivottavasti saadaan vihdoin tänä vuonna corrikuskit ulos ajamaan isommalla porukalla.

Mutta, säännöistä täytyy antaa kilpailun järjestäjän näkökulmasta hieman palautetta.

Eikö määritelmä "sarjavalmisteinen sc-alusta" riitä? Nykyiset säännöt pakottavat katsastuksen järjestämiseen jotta niissä olisi mitään järkeä, jolloin tarvitaan toimitsijat sekä se suurempi ongelma, eli varusteet. Tulevatko nämä sarjan järjestäjän puolesta, vai hylätäänkö idea minimi/maksimi -mitoista heti kättelyssä?

Mikäli vastaus on että luotetaan kilpailijoihin sääntöjen valvonnassa, niin ne voipi lyhentää samaan muotoon kuin talvisarjassa oli. Aika harva taitaa edes vaivautua mittaamaan omaa autoaan, oletuksena että tottakai se mahtuu mittojen/painorajan sisään kuin on ihan yleinen auto.

Ehdottaisin että mennään talvisarjan säännöillä, helpompaa kaikille.


jon.lindgren

Nicke puhuu asiaa. Renkaan profiili tekee SC-auton, juuri muuta ei tarvitse rajoittaa.
Tämä lainaus oikeastaan riittää:
"SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan."

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Nicke - 31.03.12 - klo: 19.15
Hienoa että tällainen sarja on saatu pystyyn, toivottavasti saadaan vihdoin tänä vuonna corrikuskit ulos ajamaan isommalla porukalla.

Mutta, säännöistä täytyy antaa kilpailun järjestäjän näkökulmasta hieman palautetta.

Eikö määritelmä "sarjavalmisteinen sc-alusta" riitä? Nykyiset säännöt pakottavat katsastuksen järjestämiseen jotta niissä olisi mitään järkeä, jolloin tarvitaan toimitsijat sekä se suurempi ongelma, eli varusteet. Tulevatko nämä sarjan järjestäjän puolesta, vai hylätäänkö idea minimi/maksimi -mitoista heti kättelyssä?

Mikäli vastaus on että luotetaan kilpailijoihin sääntöjen valvonnassa, niin ne voipi lyhentää samaan muotoon kuin talvisarjassa oli. Aika harva taitaa edes vaivautua mittaamaan omaa autoaan, oletuksena että tottakai se mahtuu mittojen/painorajan sisään kuin on ihan yleinen auto.

Ehdottaisin että mennään talvisarjan säännöillä, helpompaa kaikille.

Koitetaan kuitenkin vähän virallisempaan suuntaan, tuskin siitä kellekkään on haittaa että on ilmotettut mitat? kaikki sarjavalmisteiset autot menee kyllä noihin mittoihin. 

kaikki ei aja sarjavalmisteisella autolla ;) 

Kyllä me mittalaitteet tehään, jos niitä tarvitaan.  ylilyönnit kyllä huomaa helposti.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 31.03.12 - klo: 22.41
Koitetaan kuitenkin vähän virallisempaan suuntaan, tuskin siitä kellekkään on haittaa että on ilmotettut mitat? kaikki sarjavalmisteiset autot menee kyllä noihin mittoihin. 

kaikki ei aja sarjavalmisteisella autolla ;) 

Kyllä me mittalaitteet tehään, jos niitä tarvitaan.  ylilyönnit kyllä huomaa helposti.
Koittaminen on yksi asia ja tekeminen on toinen  :wink:

Jos säännöt sanoo mittoja silloin kyllä pitää olla katsastajalle työkalut valmiina.

Itse yhdyn täysin Nicken mielipiteeseen. Onko tosiaan tarve, tässä vaiheessa, tehdä kisajärjestäjän hommia hankalammaksi - nimen omaan kisajärjestäjän? Nämä kisat olisi huomattavasti mukavampi järjestää kun tietäisi, että pienempi porukka riittää.

Toisaalta kaksi talvea on menty ilmeisen hyvällä menestyksellä nykyisillä säännöillä. Onko kilpailijoiden kannaltakaan tarvetta tarkentaa sääntöjä - onko kisapiireissä pyörinyt porsaanreikien kaivajia?
Old fart

Volvospede

Pitää tarkistusmittailla tuo oma auto meneekö noihin mittoihin. Mites muuten toi akseliväli mitataan kun se on ajokorkeudessa ja max ulosjoustoilla eri, kun ainakin 2wd slässissä etutukivarret on niin takakenossa? Eli millä jousituksen korkeudella mittaus?

Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

jon.lindgren

Kai ROAR:in tavalla, auto lasketaan varovasti pöydälle.
Voi olla että ovat jenkkilässäkin jo muuttaneet sääntöjä, toi on vanhaa infoa.

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 02.04.12 - klo: 09.09
Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 31.03.12 - klo: 22.41
Koitetaan kuitenkin vähän virallisempaan suuntaan, tuskin siitä kellekkään on haittaa että on ilmotettut mitat? kaikki sarjavalmisteiset autot menee kyllä noihin mittoihin. 

kaikki ei aja sarjavalmisteisella autolla ;) 

Kyllä me mittalaitteet tehään, jos niitä tarvitaan.  ylilyönnit kyllä huomaa helposti.
Koittaminen on yksi asia ja tekeminen on toinen  :wink:

Jos säännöt sanoo mittoja silloin kyllä pitää olla katsastajalle työkalut valmiina.

Itse yhdyn täysin Nicken mielipiteeseen. Onko tosiaan tarve, tässä vaiheessa, tehdä kisajärjestäjän hommia hankalammaksi - nimen omaan kisajärjestäjän? Nämä kisat olisi huomattavasti mukavampi järjestää kun tietäisi, että pienempi porukka riittää.

Toisaalta kaksi talvea on menty ilmeisen hyvällä menestyksellä nykyisillä säännöillä. Onko kilpailijoiden kannaltakaan tarvetta tarkentaa sääntöjä - onko kisapiireissä pyörinyt porsaanreikien kaivajia?

Vaikee siitä on virallisempaa tehä, kun ei se tunnu kelpaavan.  Ei tuo katastaminen nyt ihan mahoton homma ole. Katastus voi olla vaikka ennen alkueriä ja ennen finaaleja, tuskin tarvinnee joka erään menossa katastaa sentään.  Mittaukseen vaadittavat laitteet tulee kyllä.  Ei ole itelle mitenkään ylitsepääsemätön homma tehä niitä, jos ei tarvi olla satikan tarkkuudella olevat.

talvisarjassa oli useitakin autoja jotka näytti pikkasen ylileveelle, korit oli mitä sattuu (renkaat ei ollu sinnepäinkään korin alla), tais siellä paikkapaikoin olla pidotettuja renkaitakin. Tai sitten vaan joillakin rengas toimi niin paljon paremmin.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

bcan

Ei tarkotus ole tehdä tästä vaikeaa kisajärjestäjille eikä kisailijoille. Sen takia säännöissä on tämä kohta:
Lainaa
Yleisesti ottaen mennään samoilla säännöillä kuin SC Winter Cupissa.

SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.

Säännöt oli talvisarjassakin eikä mitään katsastuksia tarvittu, nyt sääntöihin on kirjattu vain muutama lisäkohta. Jos on on joku automalli minkä on vaikea sopia noihin mittoihin niin sitten sääntöjä täytyy tarkistaa.

Se että meillä on tarkemmat säännöt kirjattuna antaa kisajärjestäjälle mahdollisuuden huomauttaa kilpailijoita poikkeavista autoista sekä suorittaa katsastus mikäli niin haluavat. Suurimmat ylilyönnit voidaan saada karsittua jo ennen kisoja.

Kyllä tarkoitus on saada aikaiseksi yhtä mukava ja vapaa sarja kuin 2011-2012 Winter cup oli. Ei tässä kukaan halua autoja millin tai välttämättä edes sentin päälle mittaamaan.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

micsa.fi

Autoon liittyvistä säännöistä minusta oleellisimmat liittyvät renkaisiin ja koriin. Renkaat mielestäni pitäisi olla SC-renkaat (2.2/3.0) eikä esim. M8 renkailla saisi ajaa. Lisäksi korin pitäisi lava-autoa muistuttava ja renkaat ylhäältä katsottuna peittävä. Esim. kapeampi buggy- tai monsterikori antaa jonkun verran etua hypyissä kun auto ei leijaile niin helposti kun SC-korilla.

Tosin en muista, että yhdessäkään talvisarjan kisassa olisi näiden osalta ollut mitään ongelmia. Tärkeintä tietysti on, että mahdollisimman moni saadaan mukaan ja kaikilla on hauskaa.
Wacky Stack Racing Team

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: micsa.fi - 03.04.12 - klo: 09.10
Autoon liittyvistä säännöistä minusta oleellisimmat liittyvät renkaisiin ja koriin. Renkaat mielestäni pitäisi olla SC-renkaat (2.2/3.0) eikä esim. M8 renkailla saisi ajaa. Lisäksi korin pitäisi lava-autoa muistuttava ja renkaat ylhäältä katsottuna peittävä. Esim. kapeampi buggy- tai monsterikori antaa jonkun verran etua hypyissä kun auto ei leijaile niin helposti kun SC-korilla.

Tosin en muista, että yhdessäkään talvisarjan kisassa olisi näiden osalta ollut mitään ongelmia. Tärkeintä tietysti on, että mahdollisimman moni saadaan mukaan ja kaikilla on hauskaa.


Eikös nämä ole tuolla säännöissä mainittu? Ihan samaan tapaan ne oli talvisarjassakin...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

HVoltage

Kesäksi lisää SC-luokkia  :tongue:  (Ehkä pitää odottaa, että yleistyy ...)


http://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/SC10GT/RTR/
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

MirosHima

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

bluebeetle

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Volvospede

Heh, entäs minipinnien ja -spikejen skaalamaisuus?  :laugh: tai badlandsien?  :tongue:  Skaalamaisia ei oo kuin joidenkin autojen orkkis renkaat, esim. traxun- bfg:t ja kumhot, hpi:n maxxis ja olikos vielä joku skaala rengas näihin..? Vai tuleeko näissä "skaalamaisuus" isosta, suht tiheästä nappulakuviosta eikä tarvii olla suoraa esikuvaa 1:1 maailmasta?

Kyl mä ton roar:in idean ymmärrän, mut onko vähän myöhästä kieltää yhtä rengasta kun markkinat ja kisaajien pakit on jo täynnä ihan yhtä "skaalattomia" renkaita.  :grin:

Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

MirosHima

Tuota laippa renkulaa kellään varmaan ei ole vielä, eli jos sen nyt kieltää niin homma on selvä...

scaalamaisella isolla kuviolla olevalla renkaalla ei savella oikeen taho päästä mihinkään, ajosta katoaa kyllä ilo aika pian. Jos radatkin olis 1:1 scaalaan sovitettuja niin nehän olis pehmeitä.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi