Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HPI Savage 2.0

Aloittaja Mika R, 16.04.04 - klo: 11.57

Judenza

Eipä tuo röpötys mua haittaa koska se on periaatteessa vaan hyvä koneen kannalta ja sen saa säätämällä pois.. Auto sitäpaitsi menee nytkin toistaiseksi aivan riittävästi ellei jossain tilanteissa jopa liikaa kun ne jarrut ei niin hirveän tehokkaat ole, sain säädettyä niitä jonkunverran paremmiksi kääntämällä sitä ruuvia mutta onko siitä jotain haittaa vai säädetäänkö siitä jarrut itselle mieleisiksi? Pitää jossain vaiheessa ostaa se tulpa levy setti savageen ja super torque servo ohjaukseen ja laittaa se ohjauksen vakio voimaservo kaasulle ja jarrulle, luulis rupeavan pysähtymään  :roll:
LRP Shark Monster, Ezrun 18A ja 5340kv combo.

kukkalapio

Lainaus käyttäjältä: "Jakke"Kerro nyt kuitenkin miten se seoksen laiheneminen ilmenee. Keskineulan säätöihin ei sais kajota ja sen pitäis olla 3 1/4 auki. Luulenpa, että sun ongelmasi löytyy kaasarin säädöistä. Palauta tehdasasetukset ja koita uudelleen. Jos et löydä alaneulan pohjaa, niin säädä se hiukan vivun otsapinnan alle (ehkä joku 0.5mm). Kone käynnistyy paremmin kun antaa hiukan kaasua ja kun kone on käynnissä, niin hiukan ensin lämmittää sitä. Liian viileälle koneelle ei kannata tehdä säätöjä vaan käyntilämpöiselle.
Mulla pienenee tyhjäkäynti ja kone käy kuumempana sormella koittaen.
Ja tohon taiski näköjää tulla virhe tohon keskineulaan, eli se on siis 3 ja 1/4 auki, kirjoitin vaan vahingossa väärin. :oops:
Ei toi kumminkaa mulla mikään ihan ongelma oo, et ihan hyvin se aina ajaessa pelittää.
En oikee tiiä, että voisko se olla vaan koneen säädöistä kiinni, ku vaikka ihan kylmänä lähtee ajaa vajaalla tankilla, ni käy samalla tavalla, ku sillee, et on ajanu täysistä vajaaksi. Ja aina ajonkin aikana tankatessa täytyy laittaa hivenen rikkaammalle, että ei röpötä liikaa.. Mut en tiiä. En oo ees hirveesti panostanu tohon onkelmaan, ku ei se sillee haittaa kumminkaan.

Antti R

Miten kestävää kamaa on noi savagen diffit? Ku kaverilta meni molemmat yhellä kertaa :?
-EhtoollisWeli

kukkalapio

Lainaus käyttäjältä: "Antti R"Miten kestävää kamaa on noi savagen diffit? Ku kaverilta meni molemmat yhellä kertaa :?
Aijaa :o
Kyllä ne on ainaki mulla kestäny ihan täydellisesti. Kuinka vanha auto on kyseessä? Oliko voitelua varmasti tarpeeksi ja ettei esim. laakeri oo menny niin väljäks, että pääsis menee yli?
Menikö siltä se ihan diffi sieltä sisältä vai se planeettapyörä ja sen vastapyörä?

kukkalapio

Lainaus käyttäjältä: "Mika Matilainen"Viime vuoden syksyllä ostettu Savage SS.

Se osa mihin planeettapyörä kiinnittyy, eli "case" meni rikki... Molemmat.

Noh, vois olla ihan asiallista olla seuraavassa Savage-tyylisessä mallissa metallicaset diffeissä.. :D
Eikö ne sit oo metallii? :shock:  Onko sitä autoa käytetty hirveästi? Ei muut oikeestaa oo valittanu savagen diffeistä..

Antti R

Mitens teil on savaget kestäny? Mulle on noista kavereiden savageista tullu sellanen kuva et kokoajan rikki. Millon pääratas millon diffit renkaat hex kolot.
Ite olen rikkonu kaverin savagesta päärattaan joka hajos ihan tosta noin vaa en edes rässänny paljoo.

ONko savage oikeesti tollanen heikko "palikka"?
Vai onko ajajassa vika?
:|
-EhtoollisWeli

Mika R

Liian isot tehot noissa .25 koneissa moiseen autoon, joka on alunperin suunniteltu .21 koneelle... ei varmasti ole ainoa automalli joka ei kestä ylitehoja. Mutta markkinat vaativat isompaa ja tehokkaampaa, se on trendi you know.

Antti R

Lainaus käyttäjältä: "Mika"Liian isot tehot noissa .25 koneissa moiseen autoon, joka on alunperin suunniteltu .21 koneelle... ei varmasti ole ainoa automalli joka ei kestä ylitehoja. Mutta markkinat vaativat isompaa ja tehokkaampaa, se on trendi you know.

Sitä olen itekki mietiskelly. Yliteho on se joka saa tuhoa aikaan :|
-EhtoollisWeli

Mika R

Kyllä se näin vaan on. On tietysti autoja jotka kestävät ylitehot hyvin käyttäjästä riippumatta jopa "vakiona", mutta siitä joutuu sitten maksamaan. Varmaan Savageenkin saa sellaset hop-upit että kestää mutta lompakon kustannuksella se tulee aina. Yleensä nää on teräksiset päärattaat, karkaistut diffit ja vetoakselit, alumiiniset tukivarret, komposiittiimuoviosat jne jne

MarkusH

Mikä mättää?
Kaveri osti Hpi Savage 25 monsun ja nyt kun urittää käyntiin niin ei des lupaa. tulppa hehkuu, sylkee polttoainetta pakoputkesta, mutta ei käynnisty?

Sami L

Sylkeeköhän se mahdollisesti liikaa. Kannattanee hakea säätöjä hieman laihemmalta. Kone voi käynnistyä huonosti kylmänä, tai tulpan lämpöarvo on väärä. (Tämän en uskoisi olevan ongelman syynä.) Kannattaa tarkistaa, että kaikki rattaat pääsevät pyörimään vapaasti. Ei ole kiviä kiilamassa.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

MarkusH

Ei se paljoa sylje ja rattaatkin pyörivät hyvin. Ei edes Mikko tiennut antaa paljoakaan neuvoja.

Sami L

Jäähdytyskansi kannattaa avata ja tarkistaa männän liikkuvuus. Joskus itselläni oli siinä ratkaisu. Avasin ja laitoin kiinni. Ehkä siellä oli joku huonosti kiinni. Puristukset mahdollisesti puuttuivat. Tämä nyt on tämmöistä noitumista, mutta kaikki pitää tarkistaa, jos ei toimi.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

MarkusH

Joo´o, mäntä liikkuu hyvin ja puristuksia on.
Roto on kanssa hiukka huono kun etsii puristuksia.

Jakke

Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"Mikä mättää?
Kaveri osti Hpi Savage 25 monsun ja nyt kun urittää käyntiin niin ei des lupaa. tulppa hehkuu, sylkee polttoainetta pakoputkesta, mutta ei käynnisty?
Onko konetta saatu kertaakaan käyntiin, mitä polttoainetta, onko roton akku varmasti täydessä latauksessa ja onko kaasarin neulat  tehdassäädöissä?
Savage sivut - Savage SS 4.6 ja Truckzilla työnalla: http://www.savagefinland.com

MarkusH

Kaasarin neulat säädöissä. On saatu käyntiin. polttoaine 16%. Roton akku ei välttämättä täydessä iskussa.

Jakke

Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"Kaasarin neulat säädöissä. On saatu käyntiin. polttoaine 16%. Roton akku ei välttämättä täydessä iskussa.
Jos roton akku ei ole iskussa, on käynnistäminen vaikeaa varsinkin kun kone on uusi. Ladatkaa akku, antakaa hiukan kaasua ja koittakaa uudestaan. kone on säädetty tehtaalla 20% nitrolle, niinkuin on jo aiemmin ollut juttua ja 16% nitrolle kannattaa ehkä säätää 1/4 kierrosta rikkaammalle.
Savage sivut - Savage SS 4.6 ja Truckzilla työnalla: http://www.savagefinland.com

TTmikko

Onko kukaan tilannut autoaan  Savage shopista ja onko turvallinen paikka ostaa? kattelin tota SS/Picco pakettia, onko kellään tosta koneesta kokemuksia? Entä Towerhobbies?

kukkalapio

Lainaus käyttäjältä: "TTmikko"Onko kukaan tilannut autoaan  Savage shopista ja onko turvallinen paikka ostaa? kattelin tota SS/Picco pakettia, onko kellään tosta koneesta kokemuksia? Entä Towerhobbies?
Towerhobbiessista on ainakin todella kätevä tilata hobbylinnan kautta. Kertoo vaan towerin hinnan 1.2 + mahdolliset kotimaan postikulut.

Mika R


kukkalapio

Lainaus käyttäjältä: "Mika"1.3
Sorry nyt mika vaan, mutta toi on vähän vanhaa tietoa, eli kyl se nykyään on 1.2. :P

Mika R

http://www.hobbylinna.fi/tuotteet.php?action=showgroup&pgroup=144

Lainaus käyttäjältä: "HobbyLinna"Tilaukset kuukausittain: Kerroin 1,3

Tarkennus Klubilaisten kerroin on tosiaan 1,2

Danger

Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"
Lainaus käyttäjältä: "Mika"1.3
Sorry nyt mika vaan, mutta toi on vähän vanhaa tietoa, eli kyl se nykyään on 1.2. :P

Sorry nyt kukkalapio vaan, mutta toi on vähän vanhaa tietoa, eli kyl se nykyään on 1.3!

Perustelut: Itse hain tänään kamaa hobbylinnasta ja näkyydän toi kerroin 1.3 hobbylinnan kotisivullakin. Kertoimen nousu johtuu EU:n lisätullista.

Edit: klubilaiset on asia erikseen  :mrgreen:
- Savage brushless. RC18T brushless.

kukkalapio

Joo se onki eri klubilaisille. Esim. mä kuulun siihen klubilaisiin.
Kerkesit just ajoissa editoida viestiäs mika. Olin just korjaamassa väitettäni... :P

MarkusH

Kaverin savage käy taas. paitsi kun painaa kaasua kierrokset laskee ja kone sammuu?

MarkusH

pienellä? tarkoitatko laihalla?

Jakke

Ongelmat johtuu pääsääntöisesti siitä, että Savagen kone on säädetty 20% nitrolle ja porukka käyttää pienempiä nitropitoisuuksia. Ainakin yläneulaa täytyy tästä johtuen säätää jo heti rikkaamalle jotta kone käy paremmin. Luulisin konerikkojenkin johtuvan siitä ,että ajetaan laihalla seoksella ja liian "piikillä" eikä kone saa kunnolla voitelua. Kattelkaa sitä DVD-levyä, siinä on hyviä vinkkejä miten kone käyttäytyy eri tilanteissa ja säädöt tulee oikeaan suuntaan.
MarkusH. Kone on liian laihalla. Yläneulaa aukipäin eli rikkaammalle ja johan kone käy paremmin. Hakekaa ensin se "röpötys" ja siitä hiukan laihemmalle. En pidä yhtään huonona, jos Savagea ajaa jokusen tankin vaikka liian rikkaalla.
Savage sivut - Savage SS 4.6 ja Truckzilla työnalla: http://www.savagefinland.com

kukkalapio

Mun mielestä savage 21:sessä on liian löyhät jouset vakiona. Mul ei riitä ne säätöpalikat lähimainkaan, ni oon laittanu sinne puutarhaletkusta pätkät, että saa maavaraa. Must on kivempi sillee, et on kunnon maavara, vaikka joustot vähä pienenee. Hölmön näkönen vaa, ku on "puolet" jousen tilasta peitetty puutarhaletkulla. :mrgreen:

kukkalapio

Lainaus käyttäjältä: "Mika Matilainen"Sama täällä!

Savagen punaiset jouset on aivan liian löysät.

Ajattelin tilata  nämä jouset sitten syksymmällä :


http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXGCE1&P=7

Sentään 40% jäykemmät :)
Onko SS:ssässä noi vakiona? Ois kyllä mahtavan näkönen ku ois jouset ihan iskarien yläosaan asti. Ja vielä ois väritki tallella, ku mulla on värit ihan haalistuneet niistä jousista. Munki pitäs ostaa kunnolliset jouset, mutku neki maksaa melkosen paljo.

Jakke

Nämä jouset ovat SS-mallissa: http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXFYJ9&P=ML
http://koti.mbnet.fi/jakke68/Savage/savagemallit.htm
Kannattaa varmistaa jostain Rc-Trixin jousien jäykkyydet. En panisi päätäni pantiksi 40% paremmasta jäykkyydestä. Jousen paksuuskin on sama kuin 21-mallin jousissa eli 1.2mm, tietty materiaali voi olla parempaa. Kannattaa tarkistaa kuitenkin ensin iskareiden öljyt.
Meillä on 21-mallissa medium siniset jouset ja ne on paljon paremmat kuin punaiset. Huomioikaa ettei autosta kannata tehdä liian jäykkää tai muuten ajo-ominaisuudet kärsii. SS ja 25- mallien jouset on siinä hilkulla.
Savage sivut - Savage SS 4.6 ja Truckzilla työnalla: http://www.savagefinland.com