Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Moottoripyörät

Aloittaja Pekka V, 17.04.04 - klo: 22.59

fiesta6

18w saa korkeintaan 25kw. 20 saa isomman. Sit 21w saa millasen haluu. Mitä, onko se lahja A-kortti poistettu ? ei mun mielestä kun iskälläkin on kortti  :shock:
Taas kehissä.. ;)

l150040

A1-luokan ajokortti    Ikäraja 16 vuotta
Moottoripyörät, joiden sylinteritilavuus on enintään 125cm3 ja teho enintään 11 kW.

A-luokan ajokortti    Ikäraja 18 vuotta
Pyörän teho saa olla enintään 25 kW (34 hv) sekä tehopainosuhde enintään 0,16 kW/kg.

Iso A-luokan ajokortti    
Kaikki moottoripyörät, A-luokan ajokortti ollut voimassa 2 vuotta
tai
ikäraja 21 vuotta ja tutkinto vähintään 35 kW tehoisella pyörällä.

Tuo keskimmäinen kortti on siitäkin mielenkiintoinen rajoiltaan, ettei 90-luvun alun täystehoista piikkiä saa ajaa vielä silläkään. niiden tehopainosuhde on jossain 0,2 kW/kg tietämillä (25 kW ja 120 kg).

En tarkoittanut sitä, että jo olemassa olevia A-oikeuksia olisi poistettu. Uutta vaan ei saa enää ajamalla pelkästään autokortti.

fiesta6

Eli minä kun oon nyt tuon yli 21w, ni saan nyt tuon kortin ens kuussa, ni saan heti ajaa 1000cc pyörää ? Tää ei oo vielä tullut niin selväksi  :P Mutta en nyt heti isoa pyörää osta.. en niin hullu ole  :wink:
Taas kehissä.. ;)

uni

Juu, kuten aikaisemmin todettiinkin, entisiä A-kortteja ei luonnollisestikaan ole poistettu.

Itsellänikin on iso A kun satuin ajamaan kortin sopivaan aikaan.

Harmi vaan että mitään pyörää ei ole tullut ajettua ties kuinka moneen vuoteen, ja tuskinpa tulen enää saamaan aikaiseksi moista hankkiakaan :-)

(for the record, jos hankkisin, se olisi varmaan sieltä kesymmästä päästä, kruisailu se siinä kivaa on..)
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

fiesta6

Hehee... Tossa aamulla näin kotipihan luona ison "mopon" Oli märkä asfaltti ja kuski väänti kahvaa... Hienosti se suti ja perä heitteli  :D Ja hienot äänet kun oli tehoputki siinä...
Taas kehissä.. ;)

l150040

Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"Eli minä kun oon nyt tuon yli 21w, ni saan nyt tuon kortin ens kuussa, ni saan heti ajaa 1000cc pyörää ? Tää ei oo vielä tullut niin selväksi  :P Mutta en nyt heti isoa pyörää osta.. en niin hullu ole  :wink:

Jos olet suorittanut tutkinnon yli 35 kW pyörällä tai olet omistanut aikasemman kortin yli 2 vuotta.

Ei sillä kuutiotilavuudella tai teholla ole merkitystä, jos ymmärtää oikeasti rajansa. Toisaalta lussummalla vehkeellä ei pysty tapahtumaan niitä vahinkoja niin helposti. Hyvä esimerkki on yksi kaverini, joka siirtyi kevarista suoraan 1300 GSX-R:n (kuutiot on oikein) puikkoihin. Aivan ensimmäiseksi hän runttasi kevarityylillä kaasun pohjaan. Seurauksen voittekin arvata. Pyörä oli palasina sadan metrin päässä ja kuski selällään suurinpiirtein lähtöpisteessä. Pyörä lähti, kuski ei. Pienemmällä pyörällä näin ei olisi välttämättä käynyt.

possu

Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"Eli minä kun oon nyt tuon yli 21w, ni saan nyt tuon kortin ens kuussa, ni saan heti ajaa 1000cc pyörää ?

Näin on, kunhan ajat inssin "isolla pyörällä".

Aika läpihuutojutulta toi A kortin hankkiminen tuntui kun itse ajoin sen 23 veenä. Käsittelykokeessa vaan piti vähän skarpata kun ei ekalla mennyt ihan nappiin, inssiajo taas oli pelkkää kruisailua eikä inssiautoa näkynyt kertaakaan taustapeileissä.

fiesta6

Kyllä... kiitoksia vastauksista  :P
Possu: Vai ei inssiautoa näkynyt peilissä.. Taisit vääntää urakalla sitä tuppea  :mrgreen:  Tuleeko ne muuten aina inssissä autolla perässä vai moottoripyörällä joskus ?
Taas kehissä.. ;)

possu

Ajotunneilla maikka ajeli omalla prätkällä perässä/vierellä.
Kerran jopa lähdimme viivalta ajotunnin aikana, aika huoletta 500:n autokoulukawan kahvasta sai vääntää ei siinä paljon eloa ollut.

Inssiajossa äijä tuli tietenkin autolla perässä.
Enkä nyt mitenkään hirveesti kehdannut vääntää tuppea :D
Taisi enemmän olla iltapäiväruuhka joka aiheutti näköyhteyden katoamisen.

fiesta6

Minunkin autokoulussa oli enne Kawasaki ER500. 49hp tehoa. Nyt siellä on Kawasaki 750z 110hp tehoa. Aika iso muutos  :roll:
Taas kehissä.. ;)

possu

750z alkaa olemaan jo aika tiukka peli autokoulukäytössä, mutta toisaalta mitä isompi pyörä sitä helpompi on läpäistä käsittelykoe IMO.

fiesta6

Noh, hitausajo varmaan helppoa  :lol: Kun ei oo tullut muulla ajeltua koskaan ku mopolla, sillä sitäkin enemmän sit  :mrgreen:
Taas kehissä.. ;)

Otsomaani

Eikös prätkätkin loppujen lopuksi ole kulkuvälineitä eikä leluja?

Jos leikkiä tahtoo niin ostaa jonkunnäkösen dirtti/DH/freeride fillarin :)

fiesta6

http://www.neweramodels.com/prod65_motorcycle_a.htm?session_id=fkioiejcalbgcuvlyqikhbbwijxnfwhf

Tuossa olisi tyyliä  :D
Onkohan vielä nelitahti kone kun ei näy äänenvaimentajaa.. Ja mitä noilla keulimissuojilla tekee...  :mrgreen:
Taas kehissä.. ;)

jeejee

Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"http://www.neweramodels.com/prod65_motorcycle_a.htm?session_id=fkioiejcalbgcuvlyqikhbbwijxnfwhf

Tuossa olisi tyyliä  :D
Onkohan vielä nelitahti kone kun ei näy äänenvaimentajaa.. Ja mitä noilla keulimissuojilla tekee...  :mrgreen:

Oli tuolla sellasiakin joissa on nelari mutta toihan on kiihdytys moottoripyörä.  :wink:
http://www.neweramodels.com/cgi-bin/item.cgi?session_id=oougryqmghpplkagxjhyodmpbvqfqtsj&part_id=1826 Tossa on parempia kuvia. On tossa jarru mutta ei servoja.  :mrgreen:
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

fiesta6

Tänään pääsin eka kertaa ajaa sillä kawa 750z  8) Oli helpompi sillä tehä hidasajoa kuin piikillä  :mrgreen:
Taas kehissä.. ;)

Erkhart

jokos olet paljon räppäillyt sillä?
Hpi nitro rs4 3, Micro

fiesta6

En.. Autokoulun pyöräkin  :lol: Oliskin itellä varaa sellaiseen...
Taas kehissä.. ;)

Erkhart

oho! en lukenut viestejä ylhäältä, luulin et ostit sellasen! :oops:  :D
Hpi nitro rs4 3, Micro

Nike

Mopolla ajellaan toistaiseks vielä kun ei ikä isompiin vielä riitä. Ja mopo on Cagiva Husqvarna WSM50. Ens vuonna tulee sitten varmaankin piikkikortti, ja luultavasti lähretään saksasta hakemaan kevaria.
Tämmösestä oon haaveillut: Kuva

RaDon

Kuinkas moni oli Bomber Weekendissä? Sehän oli Tänä viikonloppuna...
Itse olin paikalla lauantaina.

Sinervo

Meidän talliin tuli just vähä aika sitte Suzuki intruder vs 1400
custom pyörä.