Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Iskarin asento

Aloittaja Volvospede, 15.05.12 - klo: 12.21

Bigbear

Mahtavan näköistä modausta. Kohta sun tuuppislässi painaa neljäkiloa :)
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Jezuz

Menisköhän se nyt niin että, Iskarin kaltevuus vaikuttaa progressiviisuuteen ja kun iskarin kiinnitystä muutetaan vertikaalisessa suunnassa niin saadaan muokattua auton maavaraa. Kun iskaria siirretään horisontaalisessa suhteessa tukivarteen niin "muuttuu iskarin jäykkyys", jousen jäykkyys valitaan siten että vaimentimen liikeradasta on haluttu määrä käytössä molempiin suuntiin, jousen esijännityksellä tehdään hienosäätö.
Pikkuautoissa on tietenkin vähän eroa säädön kanssa kun hypitään isosti ja iskarit kun on mitä on!!

Tämä oli mun mielipide!

MirosHima

nyt on lähtenyt silleen kivasti lapasesta toi reikien määrä  :shocked:

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Volvospede

Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 22.05.12 - klo: 00.45
nyt on lähtenyt silleen kivasti lapasesta toi reikien määrä  :shocked:

Niin lähtikin, en saanut poraa pysähtymään..!  :laugh: Evo II versiossa reikiä tulee olemaan vähemmän, hieman isommalla välillä niinkuin takatolpassa onkin jo ja reijäthän kannattaa tehdä ympyrän kaarelle, niin iskarin kallistaminen ei vaikuta ajokorkeuteen, niinkuin nyt vaakarivissä olevien reikien kanssa.

Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

jperala

Hetken ajelun jälkeen sulla on vaan yksi ISO reikä  :shocked:
Tiger II

jon.lindgren

Niinhän siinä jo kävi :tongue:

Volvospede

Joo, mut se olikin tiedossa jo etukäteen kun kävi se moka tossa reikien etäisyydessä.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

KiSaVa

#37
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 18.05.12 - klo: 11.06mitä lähemmäs rengasta liikutat iskaria tukivarressa, sitä jäykemmäksi sekä jousitus että vaimennus muuttuu.
Progressiivisuus myös vähenee.

Mikä aiheuttaa jousituksen progressiivisuuden lineaarisia jousia käytettäessä? Vastaus ei varmaan voi olla kuin vipuvarsisuhteet? Yllä olevan väitteen mukaisesti progressiivisuus on siis maksimissaan kun jousi on pystyssä, koska kallistaessa se vähenee? Vipuvarsisuhteiden muutoshan on minimissään silloin kun jousi on pystyssä, samaa mieltä? Eli ei se olekaan hyvä selitys tilanteeseen jossa progressiivisuus on maksimissaan. Mikäs se sitten on? En väitä mitään vaan kyseenalaistan..

*HOKE*

Progressiivisuus kasvaa mitä enemmän kallistat iskaria.

Ja kaikki johtuu nimenomaan ylipäätään vipuvarsien geometrioista.

Kun iskari on kallellaan niin tukivarren ollessa alimmassa asennossaan on tukivarren ja iskarin välinen kulma erittäin suuri.
Eli kun lähdetään painamaan jousitusta kasaan niin alkuun rengas liikkuu paljon, mutta iskari painuu vain vähän.
Ja mitä ylemmäs mennään, sitä enemmän tukivarsi alkaa kääntymään suoraan iskaria kohti.

Tästä tulee se progressiivisuus.

Mitä enemmän viet iskaria yläpäästä sisäänpäin, eli kallistat iskaria, sitä progressiivisemmaksi jousitus muuttuu.

KiSaVa

Ok. Tämän voinee hyväksyä, mutta se onkin päinvastoin kuin aiemmassa postauksessasi :wink:

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 18.05.12 - klo: 11.06Toisinsanoen, mitä lähemmäs rengasta liikutat iskaria tukivarressa (= kallistat), sitä jäykemmäksi sekä jousitus että vaimennus muuttuu.
Progressiivisuus myös vähenee.

Boldaus minun

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 22.05.12 - klo: 11.05Progressiivisuus kasvaa mitä enemmän kallistat iskaria.

HVoltage

Mielestäni iskarikulmasta riippuvaista progressiivisuutta on kahdenlaista. Toiseen vaikuttaa iskarin "kaltevuus", toiseen "pystysuoruus". Tottakai molemmissa tilanteissa kaikki asiat vallitsevat, mutta asian painopiste muuttuu.

Kallellaan olevassa iskarissa progressiivuus ilmenee suhteessa liikkeen määrään. ts. Iskarin liikkeen pituus riippuun tukivarren kulloisesta asennosta.

Pystysuoraan iskariin progressiivuus on vastaavasti enemmän liikkeen nopeuteen riippuvainen, koska iskarin liike on hyvin samassa suhteessa tukivarren kanssa.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

rhm

Tuolla on viimeisessä kohdassa selitetty aika hyvin tuota hommaa.. (jos lontoo taipuu)

http://home.scarlet.be/~be067749/58/c2/index.htm

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: KiSaVa - 22.05.12 - klo: 11.51
Ok. Tämän voinee hyväksyä, mutta se onkin päinvastoin kuin aiemmassa postauksessasi :wink:

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 18.05.12 - klo: 11.06Toisinsanoen, mitä lähemmäs rengasta liikutat iskaria tukivarressa (= kallistat), sitä jäykemmäksi sekä jousitus että vaimennus muuttuu.
Progressiivisuus myös vähenee.

Boldaus minun

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 22.05.12 - klo: 11.05Progressiivisuus kasvaa mitä enemmän kallistat iskaria.

Siellä on näköjään rivit hyppineet kun olen läppärillä taas räpeltänyt.
Eli virhe näyttäis olevan.

Mutta huomaa kuitenkin että on eri asia siirtää iskaria tukivarressa ulospäin.
Silloin muuttuu koko jousituksen jäykkyys.

Jämsä

Oliko tässä puhuttu kahdesta eri muutoksesta samaan aikaan?

1. Muutetaan iskarin kiinnitystä yläpäästä
2. Muutetaan iskarin kiinnityspistettä tukivarressa. (Kulma muuttuu jollei liikuteta myös yläkiinnityksen paikkaa ja siten pidetä kulmaa vakiona.

Pitäisikö siis kiinnitysreikien etäisyys olla sama sekä ylhäällä että alhaalla? Tai ylhäällä tiheämmin?

Ykköskohdassa vaikutetaan ilmeisesti vain iskarin kulmaan. Kakkoskohdassa liikutetaan iskarin etäisyyttä hinge pinnistä renkaan suhteen.

Hyvää ja opettavaista keskustelua. Olen oppinut uutta ja ehkä osaan seuraavalla kerralla säätää autoa paremmin.  :wink:



Volvospede


Näin se hajos!  :grin:


Tää ei hajoa!


Piti alunperin tehä vähän kaarevaks toi reijitys, mutta kiireessä sai suoralla, mutta kaltevalla linjalla olevat reijät kelvata.


Ja kyllä toi asento tuntuu vaikuttavan tohon auton käytökseen, kun vähän kerkes testailee.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)