Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

SC autot rata-ajossa (Onroad)

Aloittaja Bigbear, 29.08.12 - klo: 19.12

Bigbear

Short Course Onroad AARCN 2012 (5a. etapa / 1o. heat)

tuohan näyttää menevän mallikkaasti. Pitäisiköhän kokeilla talvella sisäradalla, mihin corrit taipuu. Onko näihin saatavilla jotain matto ystävällisiä renkaita? Joku SC kisa voisi ollakin sileälläradalla ajettava?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Voima_K

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 29.08.12 - klo: 19.12
tuohan näyttää menevän mallikkaasti. Pitäisiköhän kokeilla talvella sisäradalla, mihin corrit taipuu. Onko näihin saatavilla jotain matto ystävällisiä renkaita? Joku SC kisa voisi ollakin sileälläradalla ajettava?

Meneekö nuo oikeasti sun mielestä mallikkaasti? Mulla ei ole varaa arvostella, koska olen ihan keijo ajamaan mutta jotenkin ei nuo nyt ihan kovin sulavasti tuntuneet menevän. Tarkoitan siis lähinnä noita ajolinjoja ja kädetyksiä. Sinänsä sileälläkin ois kiva koittaa joten tuo idea on varmaan ihan hyvä.

Olen myös niin avarakatsainen ja suopea ihminen, ettei iltaani pilannut se että tälle avattiin uusi topicci. Keskustelu sc-laatikkojen sopivuudesta rata-ajoon tuolla video -topicissa olisi myös aiheuttanut närää. Teet siis miten vaan niin reisille menee.

miksu79

Onhan ne m8 autotkin saatu taipumaan jotenkin asfaltilla niin miksei sc matolle pudottaa tonttiin ja alusta suht jäykäksi sitten vasn slicsiä alle tokko scaalamaisella vanteella on mutta hexiadapterilla m8 tai gt8 slicsit alle pitoainetta tassuihin ja menoxi  välitystä varmaan joutuu laittamaan pidemmäksi.
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: RoddeR - 29.08.12 - klo: 20.01
Lainaus käyttäjältä: Heuli - 29.08.12 - klo: 19.49
Eikö tässä ole kuitenkin ideana herättää keskustelua SC-autojen tasamaa-ajosta? Videotopikki ei siihen ole oikea paikka, tämä sen sijaan on.


Ok. Kuitti. Minä olin väärässä. Sori. Over and out.

Eikös RoddeR olisi mukavaa, jos joku toisi corrin vaikka tattikselle ja innostuisi sileällä ajelusta.

Itsellä ei ole ainakaan vielä haluja hankkia useita erilaisia autoja, mutta silobaana kiinnostaa.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

miksu79

Tuskimpa corrri rikkoo mattoa enempää kuin muutkaan kunhan ajaa slicsillä ettei millään minipinnillä raavi matttoja nukalle.
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

RoddeR

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 29.08.12 - klo: 20.03
Lainaus käyttäjältä: RoddeR - 29.08.12 - klo: 20.01
Lainaus käyttäjältä: Heuli - 29.08.12 - klo: 19.49
Eikö tässä ole kuitenkin ideana herättää keskustelua SC-autojen tasamaa-ajosta? Videotopikki ei siihen ole oikea paikka, tämä sen sijaan on.


Ok. Kuitti. Minä olin väärässä. Sori. Over and out.

Eikös RoddeR olisi mukavaa, jos joku toisi corrin vaikka tattikselle ja innostuisi sileällä ajelusta.

Itsellä ei ole ainakaan vielä haluja hankkia useita erilaisia autoja, mutta silobaana kiinnostaa.

Mä en näe mitään järkeä miksi ajaisin offroad autolla asfaltilla. Mä hommaan krossi baanalle krossi auton jos on tarvis ja tasamaa baanalle tasamaa auton. Juu ja en halua nähdä Tattiksella offroad autoja radalla ellei radalla ole todella hiljaista. krossiauton jos meinaa saada toimimaan asfaltilla niin että se pysyy pyörillään edes joten kuten joutuu tekemään töitä alustan kanssa paljon. Jos ja kun alusta ei ole sopiva asfaltille=auto katolla,kyljellään  tai muuten vaan hassusti radalla vähän väliä=tulee tasamaa auto ja törmää kattollaan olevaan krossiautoon. Tämä on nähty Tattiksella kun siellä on porukkaa ollut krossiautoilla ja ties millä. Mutta jokainen tyylillään.
Kyosho, elämäni auto.

RoddeR

Lainaus käyttäjältä: miksu79 - 29.08.12 - klo: 20.23
Tuskimpa corrri rikkoo mattoa enempää kuin muutkaan kunhan ajaa slicsillä ettei millään minipinnillä raavi matttoja nukalle.


Epäilen että esim Bigbearin losissa (n.3.5kg muistaakseni) foamin renkaat tms. alla turistibaanalla mollasta/putkesta ympäri mattoja pitkin liukuen niin voisin veikata että miehen mentäviä palkeenkieliä on rata täynnä.
Kyosho, elämäni auto.

McJones

Oon jo niin tulossa  :grin:
Oma ratakasi on hitusen päälle 4 kg ajokunnossa.

http://rc10.fi/index.php?topic=60054

SC-autostahan saa ratakasilaillisen. Nelkkuslässiin saa konversiosarjankin ihan kaupan hyllyltä
http://www.teamstrc.com/index.php?route=product/product&product_id=880
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Jarpeli

Ei tässä topicissa mitään vikaa mielestäni ole.
Muuten kun taitaa puolet viesteistä olla hoken kirjoittamia ja nekin ovat vain foorumipoliisi touhuja.

Mutta ideanahan tuo että lyödään korrit tasamaalle kuullostaa hauskalta nimenomaan kun corrit ei olisi varmasti mitään ihanuuksia ajaa sielä mutta varmasti hyviä kisoja saataisi aikaan.

http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_26_2353_1252/products_id/226876/n/Panther-Slick-Short-Course-Truck-Tires-Super-Soft-2
Tuollasiset kiinni ja menoksi.

ajv

Perustakaa tänne yleinen taistelu aiheesta "uusien topiccien luominen" -keskustelu, jossa voi keskitetysti kyseisestä aiheesta taistella, ne joita kyseinen aihe kiinnostaa.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Heuli

Siirtelin asiaan kuulumattomat viestit tänne: http://rc10.fi/index.php?topic=69425.0

Eli pidetään tämä aihe SC onroad -aiheena myös jatkossakin.

Diese-listi

Ite tullut jonkinverran asfaltilla corria pyöriteltyä ja onhan se ainakin näyttävää menoa harrastusmielessä. Suunnitelmissa kokeilla rallicross tyylistä ajoa että välillä mennään asfaltilla ja välillä savi/sora tms pinnalla... Rallygame kori vaan tuuppiin niin jokkiskupla on valmis... =)
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 29.08.12 - klo: 19.12
Short Course Onroad AARCN 2012 (5a. etapa / 1o. heat)



Pakko todeta että eihän tuossa ole mitään muuta eroa viimetalven tiksi möykkyilyyn radan tasaisilla osuuksilla, kuin itseasiassa se että noi ei vetäny pääsuoran jälkeen reunaesteistä yli useita kertoja, toisin kuin tiksissä muutamilla oli tapana.

Veskuvaan

Ekassa viestissä kyseltiin matto ystävällisistä renkaista niin tässä olisi muutama:

Team EPIC Foamit sinisellä ja vihreällä seoksella


Panther Slicksit kolmella eri seoksella. Soft, Super soft ja Clay


Swedish Edition Sliksit kovuudesta ei tietoa mutta ovat nimenomaan matolle tarkoitetut
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Volvospede

Lainaus käyttäjältä: RoddeR - 29.08.12 - klo: 21.06
Mä en näe mitään järkeä miksi ajaisin offroad autolla asfaltilla. Mä hommaan krossi baanalle krossi auton jos on tarvis ja tasamaa baanalle tasamaa auton. Juu ja en halua nähdä Tattiksella offroad autoja radalla ellei radalla ole todella hiljaista. krossiauton jos meinaa saada toimimaan asfaltilla niin että se pysyy pyörillään edes joten kuten joutuu tekemään töitä alustan kanssa paljon. Jos ja kun alusta ei ole sopiva asfaltille=auto katolla,kyljellään  tai muuten vaan hassusti radalla vähän väliä=tulee tasamaa auto ja törmää kattollaan olevaan krossiautoon. Tämä on nähty Tattiksella kun siellä on porukkaa ollut krossiautoilla ja ties millä. Mutta jokainen tyylillään.

Kyllähän sitä sc autoa voisi asfaltillakin kokeilla ja nimenomaan hiljaisena päivänä ettei häiritse proo kuskeja. Ymmärrän kyllä ettei sinne kaivata kesken kovimpien kierrosaikajahtien aikana sc autoja kieppumaan, mutta eihän se tommosen kokeilun idea varsinaisesti olisikaan.

Ja niinkuin esim lavagossa tulee porukkaa testaamaan jotain monsteriautoa tai 1/16 revoa tms. pihasuttausvehettä, niin sinne sähköradalle niitä on hienosti mahtunut muiden sekaan vaikkei todellakaan pysy kokoaikaa pystyssä eikä keula oikeaan suuntaan. Niinkun ei munkaan auto pysy. Ja ei ne nopeimmatkaan kuskit kokoaikaa aja, niin sitä voi kukin vähän kattoa mihin aikaan sinne radalle menee. Eilenkin oli lavangossa pari ensikertalaista ja näyttivät tykkäävän. Sitten jos krossin ajamisesta innostuvat enempi niin varmaankin hommaavat paremmin radalle sopivaa kalustoa. Niinkuin se sc autoa tattiksellakin kokeileva rossikuski vois hommata jonku tasamaa kilpurin kun on vähän päässyt silobaanalla kurvailee ja ehkä samalla seurannut miten oikee ratapeli siellä toimii.

Tuskin millään radalla liikaa käyttäjiä vielä on, että ehkä avarakatseisemmalla toiminnalla harrastajia voisi saada lisääkin.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

*HOKE*

Ottaa sen SC möykyn kainaloon ja menee tattikselle kokeilemaan.

Onhan siellä ollut M8 ja M8e autojakin pyörimässä ilman että siitä on tarvinnut omaa topikkia edes perustaa.

miksu79

#16
Jaahas löytyy siis sc vanteellekkin liksiä. Jos pelkää että puskurit repii maton niin ruuvaa puskuri pois niin ei revi.  jatkuvaa itkua.... Huoh......

Eikös jossain ollu video kun asson tc autolla ajettiin crossiradalla ja siis hiekka sellaisella ja sujt ripeästi etenikin.
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

*HOKE*

Nyt mulla menee pasmat vielä enemmän sekasin.
Puhutaan asvaltilla ja matolla ajamisesta sekasin.

Nooh... ihan sama.

Turistiradalle ei möykkyjä, krossareita, eikä edes driftereitä päästetä tikkurilassa.
Siellä kun oli, ja tulee olemaan treenirata juuri tällaiseen toimintaan.

Turha ottaa edes pientä riskiä että joku rikkoo jokavuosi tonneja maksaneet matot jollain kokeilullaan.

miksu79

Hoke setä ottaa sillmän käteen ja lukee tuon ensimmäisen viestin silä mielestäni lukee että pitäiakö kokeilla talvella sisäradalla tuota ac autoa  :tongue:

Mutta asiaan kovasti on heikkoa mattoa jos drifterillä saa maton riekaleiksi mitea se kestää kun joku aloittelia kippaa turistin mollasta katolleen kun onhan siinäkin hyvinkin terävä takasiipi jaa niin mutta jos sielä ajaakin vaan proooot kellä ei auto koskaan kaadu  :wink:

No joo jokainen tyylillään ja säännöt on säännöt en sitä sano ihmettelin vaan että miten sielä uskallatte ajaa ollenkaan.
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

*HOKE*

No driftereitä radalle ei ole päästetty levittämään karvaturreja radan reunoilta pitkin ajolinjaa ja ratamerkkejä ja laitoja ympäri lähialueita.

Ei ne matot heiveröisiä ole, vaan tikkurilassa radan käyttöaste on senverran suurta että matot kuluvat jo turisti käytössäkin lähestulkoon loppuun talven aikana.
Turistitkin saavat tietysti mattoon joskus reiän aikaiseksi kun sattuu pahasti osumaan, mutta se on moninkerroin vähäisempää edes teoria tasolla verrattuna porukan duunaamiin SC möykkyihin jotka toimivat krossiradallakin jopa hyppyreiden höylinä ja betonista tehdyt mollatkin menettävät paloja.

Ja nimenomaan koska tikkurilassa oli viimevuonnakin rata kyseiseen käyttöön ja lääniä toteuttaa kokeiluja vaikka millä mitalla.

jerzirccar1

Miksi ei voida pyhittää touringrata rataautoille ja krossirata krossiautoille.
Sen voin taata että krossiautolla ajaminen matolla on todella pärseestä.
Onneksi niistä on luovuttu suurelta osin.
Veikkaan että puoleksi irtonainen ruuvi tekee suurimmat näkymimmät tuhot matolle.
Menkää tattikselle kokeilemaan miten nuo ekaksi toimii ja kertokaas sitten oliko tasamaalla hauskaa ajella rossiautolla.
Hetken hurmio siinä saattaa olla.
Kunniottakaa nyt ihmeessä touringrataa ja sen ylläpitäjiä hei.
Jerzi

Ps peace :wink:
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

akkunen

talvella johonkin parkkihalliin "supermoto" tyylinen rata? betoni lattia ja ehkä muutama hyppy ym ym?
Team Associated SC5M

miksu79

Tok pk seudulla on kuskeja paljon enemmän ja sitäkautta pitentiaalisia maksajia enemmän toteuttaa useampaa rataa. Ja tokihan jos ja kunn rata driftiin ym kokeiluun on erikseen niin sinne l
Kokeilemaan.  läheskään jokapaikassa ei vaan ole tilaa ei maksajia saati että olis tekiöitä monille radoille. Eli käyttöaste jää aika pieneksi ja kulumaakaan ei ole niin paljoa. Ja jerrylle että yhtälailla se ruuvi voi jäädä kiristämättä turistissa...  mutta joo tokkopa jos joku välttämättä haluaa kokeilla corria matolla ja  slicsi renkaalla ja ilma puskureita niin tuskimpa se matto siitä rikkimenee.  ja ei corrilla kukaan vitdi kauaa sileällä ajaa. Toki reunaputket voi saada kyytiä. 
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

*HOKE*

Tikkurilassa tuo homma on aika selkeä.

Ei todellakaan panssarivaunuja itsekyhätyillä alumiinipohjalevyillä, yhdistettynä ylitehoiseen moottoriin ja kuskiin joka ei meinaa pysyä nelivetoisella autolla edes krossiradan loivimmassa tasaisessa mutkassa ja kaukalon sisällä.

Tikkurilassa pyöree 3800 neliötä ja viimevuonna erilaisia ratoja oli yhteensä 5 kpl + tyhjää lattiatilaa vaikka vielä yhden ylimääräisen testiradan tekemiseen yli 30 metriä pitkällä pääsuoralla.
Mattojakin muutama rullakollinen.

Kilpa rata jolla pidetään FTT kisat ja johon tosiaan joka vuosi hommataan tonneja maksavat matot ei ole ensimmäisenä mielessä tällaisia testauksia harkittaessa.

Ei yhtään pahalla sanottuna... pitäis leikata että tällainen rata ei tule edes mieleen koheltamista varten.

Loomis

Muutaman kerran kun krossirata on ollut märkänä olen tuolla Raision asfalttiradalla pyörinyt. Mukavaa vaihtelua ja treeniä, huonon ajolinjan huomaa helposti siitä kun auto on katollaan :) tietty siihen voisi laittaa slicksit ja kiristää jousitusta, mutta silloin katoaisi koko corrin "idea"

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Loomis - 30.08.12 - klo: 01.32
tietty siihen voisi laittaa slicksit ja kiristää jousitusta, mutta silloin katoaisi koko corrin "idea"

Jos taas ei tee tuota niin katoo tasasekka ajosta idea. Taitaa wrc:ssä olla eri setuppi Mexikoon ja Saksaan? vai?

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

jon.lindgren

Tätä pitää kokeilla vaikka vaan pihasuttaussessiona. Tai keiloilla rata parkkikselle.. Tai ovaali...
Jotkut katurenkaat alle ja menoksi.

Turha ostaa montaa autoa jos on jo yksi jolla voi ajaa. Varsinkaan jos tämä on vaan hauskanpitoa eikä hampaat irvessä kisaamista. SC-auto on pidotetulla asvaltilla todella hankala, olen kokeillut. Likaisella alustalla auto toimii ja voi ajaa kahva edellä. Jos ei tykkää ajaa kahva edellä ei kannata edes kommentoida.

Matolla, olen kokeillut :cheesy:, ajaminen on haastavaa liian hyvän pidon takia. Rengasvalinnalla ehkä voisi vaikuttaa asiaan, pidottamattomat sliksit voisi toimia.

*remppa*

Moi,

Lavangossa asfaltialueen päädyssä on tilaa vielä yhdelle radalle. Toimisikohan tämä alue SC-autojen tasamaa-ajoon? Asfalti nyt ei ole ihan priimakunnossa, mutta toimisi varmaan jonkinlaisena "rallicross-alustana"

Alueesta on jo sovittu RC-käyttöön. On ajatus jossakin vaiheessa perustaa siihen ns. aloittelijoiden rata.

Ideoita??
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: *remppa* - 30.08.12 - klo: 08.59
...mutta toimisi varmaan jonkinlaisena "rallicross-alustana"

Minun mielestä SC autot olis just hyviä sellaiseen seka-ajoon, jossa vedetään osa lenkistä hiekalla/savella ja sitten on myös asfalttia (ei tartte olla kaatopito). Pieniä loivia kumpuja sekaan, niin tuosta saisi oivan lähtökohdan rallicross-hommaan. Sitten vielä ralliauton koppa päälle, niin avot..
Flying Calacucco

Volvospede

Lainaus käyttäjältä: *remppa* - 30.08.12 - klo: 08.59
Moi,

Lavangossa asfaltialueen päädyssä on tilaa vielä yhdelle radalle. Toimisikohan tämä alue SC-autojen tasamaa-ajoon? Asfalti nyt ei ole ihan priimakunnossa, mutta toimisi varmaan jonkinlaisena "rallicross-alustana"

Alueesta on jo sovittu RC-käyttöön. On ajatus jossakin vaiheessa perustaa siihen ns. aloittelijoiden rata.

Ideoita??

Kyllä kyllä!

ehdottoman hyvä idea! mä oon siinä joskus ajellukkin kun rata liian märkä. Se autoliikenne pitäis vaan katkasta sieltä päädystä, osa porukasta ajaa viissin sieltä kun pääsee asfalttia pitkin pidemmälle.

Siihen vois tehä jokkis-rallicross tyllistä rataa, jossa on asfalttia ja soraa sekaisin ja soralla ehkä ihan pieniä 10-20cm korkeita hyndiä(kumpuja)! Sopisi myös alottelijoille kun ei ole liian vaikea.

Saaks alkaa tekee jo tänä syksynä?!
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)