Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt

Aloittaja bcan, 19.09.12 - klo: 21.32

*HOKE*

Suomessa halutaan että luokan henki pysyy rentona ja aloittelijaystävällisenä.

Sitä se ei ole mitä enemmän aletaan sääntöjä rukaamaan... Varsinkin jos ei jokainen kaupan hyllyltä saatu RTR auto tai SC kori ole sallittu.

Ja siis painotan että mulle on ihan sama siipien jne kanssa... ihmettelen vain että miksi haluttais mennä luokan hengen vastasesti jo heti säännöissä.

Aina mitä enemmän säännöissä on kielletty, sitä suurempi kynnys aloittelijoille syntyy.


Kuulin jo ennen viimekisoja parilta kuskilta ihmettelyä että voiko tulla kisoihin kun on kylki"puskurit" rikki.

Todella pieni asia, mutta oli kynnyksenä parilla kuskilla.

Meille enemmän ajaneille säännöt ei ole ongelma, mutta ekaa kisaa harkitsevalle on aina sitä isompi kynnys mitä pidemmät ja tarkemmat säännöt ovat.

Roudari

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 31.10.12 - klo: 01.07
Suomessa halutaan että luokan henki pysyy rentona ja aloittelijaystävällisenä.

Sitä se ei ole mitä enemmän aletaan sääntöjä rukaamaan... Varsinkin jos ei jokainen kaupan hyllyltä saatu RTR auto tai SC kori ole sallittu.

Ja siis painotan että mulle on ihan sama siipien jne kanssa... ihmettelen vain että miksi haluttais mennä luokan hengen vastasesti jo heti säännöissä.

Aina mitä enemmän säännöissä on kielletty, sitä suurempi kynnys aloittelijoille syntyy.

Meille enemmän ajaneille säännöt ei ole ongelma, mutta ekaa kisaa harkitsevalle on aina sitä isompi kynnys mitä pidemmät ja tarkemmat säännöt ovat.

Tässähän se dilemma syntyy; siivet ja spoilerit ovat luokan hengen vastaisia, samoin kuin niiden kieltäminen. Kumpi on suurempi ongelma, aloittelijan kannalta hankalat säännöt vai kokeneet kuskit jotka löytävät niistä tarvittavat porsaanreiät? Ajatuksena ainakin Tikkurilan kisassa tuntui olevan se, että jos asiaa ei ole erikseen kielletty, se on sallittu.
Ensimmäinen RC-auto oli Graupner (Kyosho) Renault Alpine 310, vuonna 1982. Siitä se alamäki alkoi.

RoddeR

Itse olen sc autoissa kaikkia siipiä vastaa koska sellaisia ei löydy esikuvistakaan muuta kuin noista numerokylteistä jos niitä nyt voi siiviksi laskea. Rtr auton laillisuuteen kisoissa on vedottu niin mitäs sitten jos/kun? durango tai joku muu merkki tuo markkinoille korin jossa on siipi esim katolla, auton nokalla tai perässä tuplasiipi niin onko sekin sen jälkeen sallittu kisoissa? Pienen summan voisin melkein lyödä vetoa että koriostoksia tekevät hankkii siivellä varustetun korin jos se vain suinkin sopii omaa härveliin oli siitä hyötyä tai ei mutta eipä jää ainakaan paitsi mistää tällä tavalla.
Kyosho, elämäni auto.

bcan

Itse olen myös henkilökohtaisesti ylimääräisiä siipiä vastaa ja omassa autossa ei ole edes niitä numelolätkiä ollut. Mutta se että muutamassa myynnissä olevassa korissa tulee mukana siipi auton taakse, ei mielestäni ole syy lähteä korisääntöa muuttamaa kesken kautta.
Mutta jos tästä tulee suurempia ongelmia kesken kauden niin sittenhän asialle täytyy tehdä jotain.
Tässä sarjassa sääntöjen muuttaminen ei ole niin suuri asia kuin virallisemmissa sarjoissa, mutta en niitä silti kovin helpolla lähtisi muuttamaan.
Tottakai sääntöjä tuunataan vähitellen siihen suuntaan että kaikilla olisi helpompaa ja mukavampaa ajaa sarjaa.

Sittenhän asia on ihan toinen jos sarjaa aletaan ajamaan enemmän totisen kilpasarjan suuntaan.

Toivoisin kyllä että varsinkin pro kuskit jättäisivät nuo siivet pois esimerkkinä siitä että kaikkia keinoja ei tarvitse käyttää pärjätäkseen. Luulempa että ei ne kärkikuskit alempiin finaaleihin putoa vaikka siipeä ei olisikaan.

T:Tero
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

PaavoNokkava

Ei ainakaan Durangon promo kuvissa näy siipeä RTR:ssä valmiiksi kiinnitettynä, voi toki olla myyntilaatikossa se on jo kiinnitetty...



-Henkka
[PRCA] [TamUa]

Ender

Lainaus käyttäjältä: Roudari - 31.10.12 - klo: 07.56
Tässähän se dilemma syntyy; siivet ja spoilerit ovat luokan hengen vastaisia, samoin kuin niiden kieltäminen. Kumpi on suurempi ongelma, aloittelijan kannalta hankalat säännöt vai kokeneet kuskit jotka löytävät niistä tarvittavat porsaanreiät? Ajatuksena ainakin Tikkurilan kisassa tuntui olevan se, että jos asiaa ei ole erikseen kielletty, se on sallittu.

Kannatan ehdottomasti noiden siipien kieltämistä. Noiden autojen aerodynamiikka on lähtökohtaisesti niin huono, että virittelyllä pystyy kyllä saamaan tuloksia aikaan.

Lisäksi sääntöihin pitää lisätä maininta onko ylimääräinen harjoittelu sallittua kilpailupäivänä ja jos on miten asia on järjestetty. (Oma mielipide on edelleen, että kilpailupäivänä ei saisi radalla ajaa virallisten lähtöjen lisäksi)

Muutenkin aloittelijan kannalta selkeät säännöt voivat olla myös kilpailukynnystä helpottava asia. Tästä on omaa kokemusta, kun suunnittelin GT-8 –luokkaan osallistumista. Myös FTT (TSS-10) –kisoihin on erittäin helppo lähteä... Säännöissä on korit, renkaat, moottorit...

jannes28

Lainaus käyttäjältä: Roudari - 31.10.12 - klo: 07.56
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 31.10.12 - klo: 01.07
Suomessa halutaan että luokan henki pysyy rentona ja aloittelijaystävällisenä.

Sitä se ei ole mitä enemmän aletaan sääntöjä rukaamaan... Varsinkin jos ei jokainen kaupan hyllyltä saatu RTR auto tai SC kori ole sallittu.

Ja siis painotan että mulle on ihan sama siipien jne kanssa... ihmettelen vain että miksi haluttais mennä luokan hengen vastasesti jo heti säännöissä.

Aina mitä enemmän säännöissä on kielletty, sitä suurempi kynnys aloittelijoille syntyy.

Meille enemmän ajaneille säännöt ei ole ongelma, mutta ekaa kisaa harkitsevalle on aina sitä isompi kynnys mitä pidemmät ja tarkemmat säännöt ovat.

Tässähän se dilemma syntyy; siivet ja spoilerit ovat luokan hengen vastaisia, samoin kuin niiden kieltäminen. Kumpi on suurempi ongelma, aloittelijan kannalta hankalat säännöt vai kokeneet kuskit jotka löytävät niistä tarvittavat porsaanreiät? Ajatuksena ainakin Tikkurilan kisassa tuntui olevan se, että jos asiaa ei ole erikseen kielletty, se on sallittu.

En näe miten siivet ja spoilerit ovat luokan hengen vastaisia. Eivät vaan ole esikuvien mukaisia enää. Luokan hengen vastaista on alkaa pikkutarkasti sääntöjä viilaamaan. Sitten voi samantien lätkästä SM arvon ja lisenssipakon.
Sitä en sitten ymmärrä ollenkaan jos nuo numerokyltit aletaan kieltämään. Niitä kun on esikuvissakin. Spoilerin kieltämisen ymmärrän.

On varmaan turha odottaa että kesken kauden sääntöjä muutetaan. On myöskin turha odottaa että kuski joka ajaa tosissaan, ottaa siiven pois jos se säännöissä on sallittu. Ja mielestäni on turhaa heille siitä kiukutella. Jotkut ajelee leikillään ja jotkut tosissaan. Kaikilla on oikeus osallistua.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

goos

#37
Lainaus käyttäjältä: jannes28 - 31.10.12 - klo: 09.12
On varmaan turha odottaa että kesken kauden sääntöjä muutetaan. On myöskin turha odottaa että kuski joka ajaa tosissaan, ottaa siiven pois jos se säännöissä on sallittu. Ja mielestäni on turhaa heille siitä kiukutella. Jotkut ajelee leikillään ja jotkut tosissaan. Kaikilla on oikeus osallistua.

Eiköhän se ongelma ole se että tietyllä korilla tulee tietty siipi mukana, joka tekee siitä laillisen. Alkuperäisen säännön henki ei varmastikkaan ole ollut se että aletaan työntämään ovaaliajosta tuttuja siipiä SC autoihin. Jos siivet kielletään en näe että kyseessä olisi sääntömuutos, lähinnä tarkennus sääntöihin että sääntöjen henki pysyy.

Itse nään jo kun SC autoihin viritetään krossarista siipiteline ja perälavan päälle laitetaan 4wd krossarista siipi. En usko että kukaan haluaa viedä luokkaa tähän suuntaan mutta tämä on tällä hetkellä laillista, ei ole kauhean iso vaiva tehdä kaupallista tuotetta missä on krossisiipi mukana.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: Roudari - 30.10.12 - klo: 20.39
Mä toivon, että jatkossa mallia tullaan ottamaan luokan kotimaasta eli Ameriikan Yhdysvalloista. ROAR-säännöissä on yksiselitteisesti sekä lisätyt että koriin kuuluvat siivet kielletty.

"8.10.12.5.8 No add on or integrated spoilers/wings allowed"

Tässä kohtaa voitaisiin seurata ROAR:n sääntöjä. Helppoa ja esikuvan mukaista.

Sääntöihin voidaan aina määritellä "aloittelija", jota siipisääntö ei koske. Sitten pääsee RTR-autolla mukaan vaikka siipi olisikin kiinni eikä sitä osaa irrottaa.

Mikko L

Vaikkakin luokan henki on ollut rennon löyhä sääntöjen suhteen ja siten ajateltu, että luokkaan on ollut helppo tulla mukaan, ei se tarkoita ettei sääntöjä tarvita.

Uskon, että on kaikkien etujen mukaista, niin uusien aloittelevien kuin vanhojen porsaanreikkiä metsästävien kehäkettujen, että luokassa on selkeät säännöt. Nyt esim. tuon siipiasian suhteen on ja Tikkurilassa oli tilanne, ettei oikein kukaan osannut kysyessä sanoa saako se siipi olla vai ei. Miten joku aloittelija voisi tietää - tai uskaltaisi kisoissa kysyä - saati kyseenalaistaa tätä tai muita asioita?

Lisäksi Tikkurilassa ilmi tullut "vapaa" treenailu kisapäivänä aamulla olisi myös ehdottomasti mainittava säännöissä tai edes kisakutsussa. Toisaalta jos tämmöinen asia ei ole säännöissä ei kaikki - edes Suomen suurin seura - tiedä asiasta. Tämmöiset kirjoittamattomat säännöt ovat myös varsin epäreiluja. Ensinnäkään kaikki ei niistä tiedä, eikä siten saa mahdollisuutta harjoitteluun. Toisaalta jos kaikki tietäisi tästä mahdollisuudesta ei kaikki mahtuisi treenaamaan radalla tasapuolisesti.

SC -luokka on kasvava luokka ja kilpailuista tulee vääjäämättä "totisempia". Enemmän kuljettajia tarkoittaa enemmän arvostusta, mikä tarkoittaa myös suurempaa panostusta kisaamiseen.

Sääntöjä ei pidä säätää alati suuntaan ja toiseen, mutta kun joitakin asioita tulee ilmi niin olisi ne mielestäni hyvä päivittää sääntöihin riittävän harkinnan jälkeen. Koska tämä ei ole AKK:n alainen SM -luokka meillä on mahdollisuus tarkentaa sääntöjä myös kauden edetessä. Esim tämän siiven kieltäminen ei aiheuttaisi kenellekkään minkäänlaisia taloudellisia tappioita tai suuria kaluston muuttamispaineita, ei siis ole kyse suuresta muutoksesta.

Oma mielipide:
- Vaakatasossa olevien siipien kieltäminen (ei siis numerokylttejä).
- Ei vapaata harjoittelua kisapäivänä ennen virallista ohjelmaa. Kilpailunjärjestäjällä on halutessaan mahdollisuus organisoida kaikille tasapuoliset mahdollisuudet harjoitteluun.
Old fart

RoddeR

Hyvä kirjoitus Mikolta. Sen verran vielä sc-luokan säännöistä että eihän selvät säännöt millään tavalla pilaa luokan "rentoa" henkeä kunhan säännöt on selvät, kaikkien tiedossa ja eivät ole liian pikkutarkat. Esim. tämä siiven kielto ei varmasti kenellekään ole ylitsepääsemätön asia (edes aloittelijalle) ja ei pilaa kenenkään kisafiilistä.
Kyosho, elämäni auto.

jannes28

Itse tarkoitin lähinnä juuri sitä että jos nuo numerokyltitkin kielletään, niin menee jo hieman liiottelun puolelle. Itse ainakin ajattelin ne laittaa paikalleen ihan ulkonäkösyistä. Ja numeron ajattelin maalata siihen.
Tarkoittaako tuo ROAR sääntö että numerokyltitkin on kielletty? Onko se siipi vai ei? Jonkinlainen evä se on :)

Toki numerokyltin koko pitäisi varmaan jotenkin määritellä.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

peejii_h

Hupo Honigl yritti kans jotain ison maklman sarjaa (EOS?) ajaa Durangon siivellä ja se kiellettiin.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 31.10.12 - klo: 09.53Nyt esim. tuon siipiasian suhteen on ja Tikkurilassa oli tilanne, ettei oikein kukaan osannut kysyessä sanoa saako se siipi olla vai ei. Miten joku aloittelija voisi tietää - tai uskaltaisi kisoissa kysyä - saati kyseenalaistaa tätä tai muita asioita?


Täh... Tuohonhan on osattu antaa vastaus niin kauan kun kyseiset säännöt on ollut olemassa.
Vastaus annettiin myös kisoissa.

Säännöt sanoo että kaikki muut paitsi korin mukana tulevat lirpakkeet ovat kielletty.
No kyseinen lippa tulee korin mukana joten se on sallittu.  Piste.

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 31.10.12 - klo: 13.43
Säännöt sanoo että kaikki muut paitsi korin mukana tulevat lirpakkeet ovat kielletty.
No kyseinen lippa tulee korin mukana joten se on sallittu.  Piste.

Siksi tätä keskustelua käydään että saadaan sääntöjä kehitettyä.

Jarpeli

#45
Hetken kuluttua meillä on markkinoilla jos jonkilaista ufokoria, jotka ovat SC-johdannaisia ja niissä on valmiiksi yhtä paljon siipiä kuin kimin ferrarissa aikanaan.

Miksi ei vain oteta mallia ROAR säännöistä. Itsekkin kesällä aloittaneena ihmettelin joitain sääntöjä. Esimerkiksi saako tuota urarengasta käyttää vai tullaanko se kieltämään heti kun sellaiset postista tipahtaa. ROARissahan tämä kyseinen rengas on kielletty.

Nyt kun kerran on puhuttu tuosta aloittelija ystävällisestä lajista, niin mielestäni luokalle sopisi muutenkin yksityyppi rengas.(Tai mahdollisesti 2 eri rengasta) Ei aloittelijan tarvitsisi arpoa ostaako subculterea vai meneekö akalla.
Sisällähän asia on aika selkeä, joko minipin tai minispike.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 31.10.12 - klo: 14.13
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 31.10.12 - klo: 13.43
Säännöt sanoo että kaikki muut paitsi korin mukana tulevat lirpakkeet ovat kielletty.
No kyseinen lippa tulee korin mukana joten se on sallittu.  Piste.

Siksi tätä keskustelua käydään että saadaan sääntöjä kehitettyä.

Mitä tähän sanois.

Sanotaan vaikka no shit.

Katso mihin vastasin.

Vastaus oli että kyseinen sääntö oli jo ennen kisoja ja on edelleen, eli eihän tuossa ole mitään epäselvää.

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 31.10.12 - klo: 13.43
Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 31.10.12 - klo: 09.53Nyt esim. tuon siipiasian suhteen on ja Tikkurilassa oli tilanne, ettei oikein kukaan osannut kysyessä sanoa saako se siipi olla vai ei. Miten joku aloittelija voisi tietää - tai uskaltaisi kisoissa kysyä - saati kyseenalaistaa tätä tai muita asioita?


Täh... Tuohonhan on osattu antaa vastaus niin kauan kun kyseiset säännöt on ollut olemassa.
Vastaus annettiin myös kisoissa.

Säännöt sanoo että kaikki muut paitsi korin mukana tulevat lirpakkeet ovat kielletty.
No kyseinen lippa tulee korin mukana joten se on sallittu.  Piste.
Juu kyllähän tuo sääntö on ja se kisa-aamuna löytyikin, mutta ei se selvää kenellekkään ollut. Kun asiasta tiedustelin ammun mittaan niin kukaan, ei sanonut suoraan juupas tai eipäs. Mutinaa tuli kyllä, ei siipiä - eihän. Mutta siipi tuli korin mukana - ai no sit kai joo... Loppujen lopuksi yhdessä todettiin, että saa käytää kun säännöissä mainitaan korin mukana tulevat siivet.
Old fart

bcan

Kun katselee miten täällä sekä maailmalla enemmistö suhtautuu siipiin niin näyttää siltä että tuota siipisääntöä pitää säätää eli käytännössä kieltää ne.
Samalla saadaan tuo sääntö tarkennettua sen alkuperäisen hengen mukaiseksi.
Kun muutetaan sääntöä tässä kohtaa niin että siivet on kielletty niin toivottavasti vältytään monelta säädöltä jatkossa sekä täällä että kisapaikoilla.

Eli jatkossa vain numerolaput sekä auton suuntaisesti olevat ilmanohjaimet jotka korin mukana tulee on luvallista laittaa koriin kiinni.
Lisään sääntöihin myös että puskurit pitää olla sekä sen että aamuharjotus on kisajärjestäjän päätettävissä mutta mainittava kilpailukutsussa.

T:Tero
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Vesa

Nyt ois EFRA-kisapäivät tiedossa ja kalenterin niputusta ens viikolla. Mites on, joko tiedossa kisapäivät? Käsittääkseni sarja on jo alkanut joten voisi olla aika ne julkaista...
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

kappi

Nyt tarvis olla puskurit. Takapuskuri on Durangon uudessa DESC410v2 versiossa mutta edellisessä ei. OK, uuden version puskuri kai käy, mutta tarviiko se laittaa autoon johon se ei kuulu alkuperäisesti?

Ei löytynyt Suomen kaupoista kyseistä osaa pikaisella vilkaisulla.

bcan

LainaaLightweight race bumpers sit at the front and rear of the car, with a full width front bumper, a small rear bumper and side impact - absorbing 'nerf' guards - all designed to be as lightweight as possible without sacrificing strength.
Ainakin Durangon sivuilla mainitaan että jokun pieni takapuskuru autosta löytyy. Tarkempaa tietoa ei mulla kyllä ole.
http://www.team-durango.com/race-cars/desc410r/


Puskurisääntö on mainittu myös ROAR:in säännöissä ja otin sen mukaan koska siitä myös tiedusteltiin.
Lainaa8.10.12.8
Race vehicles must have front and rear bumpers. Made from non Metal
material nor contain sharp edges.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

kappi

No hyvä. En ois kyllä osanu tuota läppää puskuriksi yhdistää, mutta onhan se jos niin kerran väitetään. Asiahan on kunnossa sitten. Otin kuvan puskurista, se on tuo juttu tuolla keskellä autoa, ulottuu pari milliä takapyörien takapuolelle ja on noin 50mm korilinjan sisäpuolella.



Anteeksi turha häiriö :azn:


bcan

Kolmanned ja neljännen kisa päivät on nyt vihdoin saatu lyötyä lukkoon

SC Winter Cup #3 La 16.2, Vantaa
SC Winter Cup #4 La 9.3, Turku

T:Tero
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

bcan

Linkkin sarjatilanteseen lisätty ensimmäiseen postaukseen.

Jos huomaatte virheitä ottakaa yhteyttä :wink:
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

micsa.fi

Tero, nelkkujen taulukosta taitaa puuttua Nokialla A-finaalissa olleiden Lampisen, Ruokolaisen ja Ylisen pisteet.
Wacky Stack Racing Team

bcan

Lainaus käyttäjältä: micsa.fi - 23.01.13 - klo: 14.11
Tero, nelkkujen taulukosta taitaa puuttua Nokialla A-finaalissa olleiden Lampisen, Ruokolaisen ja Ylisen pisteet.
Jep kiitos, ilmankos mulla oli kolme tyhjää riviä taulukossa kun tota olin sharettamassa, ihmettelinkin et mistähän ne tuli :wink:
Kun löydätte lisää virheitä niin ilmotelkaa taas :roll:
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

*HOKE*

Pieni pilkun viilaus...
Nelkussa Max on sarjaa johtava.

Tasapisteissä voitot ratkaisee... Mikäli sijoitukset menevät tasan niin viimeisen kilpailun sijoitus ratkaisee.
Ja koska Nickellä ja Maxxilla on samat sijoitukset niin viimeisen kisan mukaan Max kuuluu kärkeen.

bcan

Sarjatilanne päivitetty: http://bit.ly/XWHGp4
Toivittavasti tällä kertaa meni laakista oikein  :wink:
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |