Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hpi Baja kytkin

Aloittaja Vihtori69, 05.10.12 - klo: 10.35

Vihtori69

Millä saisi bajan kytkimen korjattua niin, ettei sitä tarvitsisi olla kokoajan kiinnittelemässä?

Racinwhitbaja

Onko laittaa kuvaa siitä ja kertoa vähän enemmän siitä miten ja mistä kohtaa se "irtoaa"?! kun itsellä ei ole ko. ongelmaa.
Enkä ole muillakaan kuullut vastaavasta ongelmasta!?
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

zeibii

Tähän mäkin odotan mielenkiinnolla vastausta/lisätarkennusta... :shocked:
"Tulis jo uus talvisota,pääsis laskemaan mäkeä jäätyneellä ryssällä"

BeAsT

Joo tää kuulostaa mielenkiintoiselta että mitä toi tarkalleen tarkottaa  :grin:
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

baja5t/juhis

veikkaan alkuperäistä pinjonipulttia. siitä kaikki alkaa.
hpi baja5t.axial scx.turnigy1/16rallybrushless
(vintage27mhztikkuradio tamiya hotshot.kyosho progress4wds.)

juhamatti

Mullei oo kyllä ikinä iteksiään pudonnu.
Kannattasko käyttää piston stoperia kun väännät pultin tiukalle kiinni, pelkällä käsivoimalla ja kytkimestä kiinni pitämällä sitä ei saa tarpeeksi tiukalle..



alaa

En kyllä piston stopperia käyttäisi missään hommassa.

juhamatti

Mites sit avaat esim vauhtipyörän jne jos ei käytä tota, koyhällä kun ei vara ole kaikenmaailman erikois työkaluja ostaa :tongue:
Jotkut laittaa myös narua tulpareiästä ja täten männän liikkeen pysäyttäävät, mut se musta on vielä typerämpi tapa..

alaa

Kytkimestä on helppo pitää vaikka tuollaisella kiinni. Vauhtipyörään olen käyttänyt tarpeeksi isoa jakaria jolla nappaa siitä keskeltä kiinni. En ole vielä hienompaa siihen ehtinyt tehdä.

Piston stopperilla on iso riski vääntää kampura kieroon. Myös esim. kytkinpulttien avaaminen vauhtipyörästä kiinni pitämällä on nou nou.

Edit. Siis tuo ruuvipenkki ei kuulu hommaan. Siitä lattaraudasta pidetään kiinni. Sattui olemaan vain irtokytkin käsillä.

BeAsT

Kytkin palay ei kyllä mielestäni ole koskaan niin kireellä että kammen kieroks sais.. ja kaiken lisäks se voima mikä kampewn tulee tulee pysty suunnassa jota varten kampi on tehtykkin. Toki sulla toi pelko voi johtua siitä että olet joskus kokenut kyseisen tapahtuman mutta sillon pitää olla väljää jossain?
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

alaa

Kampiakseli on näiden(kin) moottorien sydän. Jos pilkkua käsitellään niin virityksessä kaikki muu on aikalailla turhaa jos ei ole varmuutta että perusasiat on kunnossa. Kun kampiakseli on moottorissa paikallaan niin silloinhan sen suoruutta ei voi enää mitata. Eli ainakin itse otan mieluummin varman päälle.

juhamatti

Mites alaa otat vauhtipyörän pois, onko siihen olemassa joku hyvä kikka jonka voisit jakaa :wink:
Tuosta kytkimen asennuksesta tuli mieleen tällänen palikka jonka näin yksi päivä.

Eli ois helppo tuo kytkinpuoli tolla tehä, mut ei käy kuin vakio kytkimelle, esim elcon ja lauteriin toi ei passaa..
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.7121/.f
Tosin tosta ei ole sit apua kun pitäs laittaa se kytkinkengän jalusta kampeen kiinni..

BadLuck13

Lainaus käyttäjältä: juhamatti - 06.10.12 - klo: 15.33
Mites alaa otat vauhtipyörän pois, onko siihen olemassa joku hyvä kikka jonka voisit jakaa :wink:
Tuosta kytkimen asennuksesta tuli mieleen tällänen palikka jonka näin yksi päivä.

Eli ois helppo tuo kytkinpuoli tolla tehä, mut ei käy kuin vakio kytkimelle, esim elcon ja lauteriin toi ei passaa..
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.7121/.f
Tosin tosta ei ole sit apua kun pitäs laittaa se kytkinkengän jalusta kampeen kiinni..

Eikös se vauhtipyörä lähde samalla kikalla auki kuin tuo alaan näyttämä kikka kytkimelle??? Itse avannut lauterin kytkimen niin että oon laittanut vain sopivan kokoiset hylsyt pariin kulmaan niin että kytkin ei pyöri (toimii myös peruskytkimessä)...Sit vain kytkimen ruuvi auki. Ja oliskohan 8mm ruuvi keskelle ja kiinni niin kauan et kytkin lähtee irti(hylsyt edelleen kulmissa).

juhamatti

No niinpä onkin, sama pää kesät talvet :laugh:

moska

Lainaus käyttäjältä: BadLuck13 link=topic
/quote]

Eikös se vauhtipyörä lähde samalla kikalla auki kuin tuo alaan näyttämä kikka kytkimelle??? Itse avannut lauterin kytkimen niin että oon laittanut vain sopivan kokoiset hylsyt pariin kulmaan niin että kytkin ei pyöri (toimii myös peruskytkimessä)...Sit vain kytkimen ruuvi auki. Ja oliskohan 8mm ruuvi keskelle ja kiinni niin kauan et kytkin lähtee irti(hylsyt edelleen kulmissa).

Kunhan muistaa, että jos ottaa kytkimen auki, niin ottaa kiinni kytkinpäästä ja jos vauhtipyörän, niin vauhtipöyrästä, ettei vaan mee vääntään koko paketin läpi. Siinä tapauksessa ois parempi käyttää tota stopperia   :tongue:
HPI Baja + Traxxas mini revo/slash + Crono

juhamatti

Ihan tuollaisenaan tuo työkalu ei kyllä käy..
Tällä taasen se onnistuisi, samoin se kytkimen jalusta irroitus, mut palojen ottoo toi alaan patentti on pätevä.
Pitäsköhän tilailla toi työkalu, ei ole meinaan vielä pakissa..
http://rc-car-online.de/shop/en/products/tool_0010-flywheel-puller-cy-zenoah-g230-240-260-270-y19302-01-1pce-.html