Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Nopeus hidastuu

Aloittaja terokorhonen, 16.05.04 - klo: 10.01

terokorhonen

Pari päivää sitten tuli Traxxasin Bandit veljelleni. Huomasin autossa pientä "nakutusta", jolloin isäni katsoi autoa: vaihteissa (272 magnum) oli hiekkaa niin maan kerpeleesti. No, luulimme, että auton nakutus loppuisi, kun hiekat otettiin pois. Silti sama nakutus jatkui, jolloin soitimme auton ostopaikkaan, ja he kertoivat, että vaihteiden jotain ratasta pitäisi säätää taaksepäin. No, isäni teki sen, ja nakutus loppui. Mutta mielestäni auton nopeus hidastui todella paljon, ja jopa vanha pureni voisi ehkä voittaa sen. Auto siis tuntui todella hitaalta. Voisiko se johtua sen rattaan säädöistä, vai mistä? :roll:
Jumala loi meidät ajamaan RC-autoilla.

Mika R

olisko mahdollista ettei kakkonen ota enää kiinni? eli ratasta on siirretty liikaa (taaksepäin).

Hermanni

Joo se nakutus johtunee siitä että spurrin hampaiden väliin on todennäköisesti kiilautunut kivi.
Itse "siivoilin" näitä hiekan jyväsiä aiemmin ennenkuin ostin RPM:män "suojan" http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&W=000518649&I=LXTB13&P=K
Tarkista että hampaiden välissä ei todellakaan ole ylimääräistä, jos on niin ne voi "kaapia" esim mattopuukon terällä tai muulla vastaavalla terävällä esineellä.
Sen "typerän" reijän vaihteiston suojasta saat tukittua liimaamalla ohutta muovia "soiron" sen suojan sisälle esim pikaliimalla.
Tämä auttaa jonkin verran mutta ei poista koko ongelmaa, ainakin itse korjasin "ensihätään" näin.
Sen hammas välin kasvattaminen ei pitäisi paljoa nopeuteen vaikuttaa, hampaiden kulumiseen enemmänkin.
Tosin silloin vaikuttaa jos on liian tiukalla tai ei ota ollenkaan kiinni.  :mrgreen:
Eihän vain unohtunut "kiireessä" moottorin hiilien ja kollektorin sisään ajo!
Itselläni kävi juuri näin aikoinaan kun piti Stampedea päästä kokeilemaan, nyt viisastuneena ajoin Rustlerin moottorin sisään vesilasissa niin tehot on kuin toiselta planeetalta.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

terokorhonen

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"Eihän vain unohtunut "kiireessä" moottorin hiilien ja kollektorin sisään ajo!
Hups! :oops: . Eipä kyllä mitenkään ole ajettu sisään. Miten tuo vesilasi temppu onnistuu? En edes tiennyt, että sähkömoottori pitää ajaa sisään.  :oops:   :oops:
Jumala loi meidät ajamaan RC-autoilla.

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "terokorhonen"
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"Eihän vain unohtunut "kiireessä" moottorin hiilien ja kollektorin sisään ajo!
Hups! :oops: . Eipä kyllä mitenkään ole ajettu sisään. Miten tuo vesilasi temppu onnistuu? En edes tiennyt, että sähkömoottori pitää ajaa sisään.  :oops:   :oops:

No sen voi suorittaa myös "kuivana", eli käytät moottoria vähintään 15min penellä kaasulla ilman pinjonia niin ettei hiilten ja kollektorin välillä kipinöi.
Tai vesilasissa niinkuin itse teen (Nopeuttaa toimintoa huomattavasti), moottorin pääty vedessä (Siis vain hiielet ja kollektori ei koko moottori) niin kauan että vesi "likaantuu" hivenen.
Tällä "sisäänajolla" moottorin hiilet ja kollektori kestävät paremmin eikä tehot muutu lämmöksi turhalla kipinöinnillä.
Noissa Traxxasin Stingereissä hiilet ovat M kirjaimen muotoiset kontaktipinnaltaan uutena ja "syövät" suht syvät urat kollektoriin ilman sisäänajoa.
Eikä tässä ole välttämättä mitään vielä menetetty lopullisesti koska hiilten kuluessa myös kontaktipinta kasvaa, ei muutakun suoritat sen sisäänajon näin jälkikäteen.
Se voi hyvinkin siitä "parantua" vielä.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

terokorhonen

Joo, pitää kokeilla tuota. Oon vielä kyllä aloittelija näissä hommissa, joten onkos se pinjoni vaihdelaatikossa eka ratas vasemmalta vai mikä?
Jumala loi meidät ajamaan RC-autoilla.

l150040

Lainaus käyttäjältä: "terokorhonen"Joo, pitää kokeilla tuota. Oon vielä kyllä aloittelija näissä hommissa, joten onkos se pinjoni vaihdelaatikossa eka ratas vasemmalta vai mikä?

Se on moottorin akselissa kiinni.