Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Xray XB4 4WD krossiauto

Aloittaja APK, 04.12.12 - klo: 13.48

xsaara1

varmaan olisi kannattanut käydä vähän team euro rc:een pöydässä rupattelemassa setupeista, niin olisi ehkä omakin auto voinut olla vähän ajettavampi, eikä olisi tarvinnut koko päivää tuskailla, kun ei sillä pysty ajamaan...no tyhmyydestä oppii ja seuraavassa kisassa ollaan viisaampia. :wink:
xray xb4 17, Agama A215 sve

pande-72

Terve.Sopiikohan -13 mallin takatukivarret -16 malliin ja onko jotain geometrisia eroja?

MikaelY

#182
Tuotenumerot ei ainakaan täsmää... ('13 363110 - '16 363111). Vähintäänkin geometrisia eroja.

Totuusfoorumilla oli juttua, että vaikka '15 ja '16 mallissa on samalla tuotenumerolla takatukivarret (363111/363121), '16 takatukivarret ovat "V2". Tukivarret erottaa toisistaa sillä, että "V1" on reiät "jäykistyslevyille" ja "V2" ei ole. Geometrian kannalta "V2" iskarin kiinnitysreiät ovat 0,3mm ulompana.

Lähinnä ajatus liittyen, jos kaivaa vaikka pakista '15 jääneen tukivarren ja ajattelee laittaa '16.

_valtsu_

2014 malliin tukivarsia päivitettiin myös. Akseliväliä pystyi säätämään siirtämällä tukivartta. Geometriat pysyivät samoina.

sagee

Oliskohan kellään setuppia Nokian radalle? Oma Xray 2014 mallia.. :smiley:

Silppa

#LAR

Yobb4

Tässä myös nelkkuun hyvinkäälle lähtökohtaa. Pidon mukaan olen vaihdellut keskidiffiä 300k-500k.

Huomioikaa myös Medium sivuponttoonit ja Medium chassis bracet...

http://forum.teamxray.com/xform/index.php?act=view&ID=110&setup=xb4_2016

EuroRC | Xray | HobbyWing | Hudy | Highest | EV-Peak | T-Shades | https://www.facebook.com/joelvalanderrc/

KooMA

Hei aloittelija tartteis pikkasen jelppiä. Mulla on xb4 2014 versio ja ajattelin kysyä että kuuluuko tossa slipperissä olla väljää niin kuin tossa videolla näkyy http://youtu.be/aN4IyiLzZoQ ( ei oma video, löyty googlella) vai pitääkö ruveta laittamaan simmiprikkaa väliin. Auto on tullu minulle käytettynä, joten en tiedä paljonko välystä on paketista otettuna. Kiitos jo etukäteen.

Pexi

Saa olla välystä vähän, videon välys on kohtuullisen iso, mutta vielä siedettävä.
Jos on tiukka, niin slipperin laakerit hajoavat.
Team XRay

KooMA

Lainaus käyttäjältä: Pexi - 17.07.16 - klo: 16.05
Saa olla välystä vähän, videon välys on kohtuullisen iso, mutta vielä siedettävä.
Jos on tiukka, niin slipperin laakerit hajoavat.

Kiitos nopeasta vastauksesta, miulla on vielä enemmän välystä mitä videossa. Pistän pienen simmin väliin jos pakista löytyy ja katon että jää välystä. Sit jään tarkkailemaan tilannetta. Onneks saa uusia varaosia  :cool:

xsaara1

Tervehdys! Rupesin tuossa ns. talviautoa tutkiskelemaan kohta puoliin alkavan kauden johdosta...elikkäs xb4´16 kyseessä...totesin, että diffien/slipperin ulostulot ja vetarit/kardaanit, eli koko ns. voimalinja rupeaa olemaan vaihtokunnossa pikkuhiljaa, niin alkoi polttelemaan tuo keskidiffin hankinta...siitä varmaan on kokemuksia,onko hyvä hankinta? Itse mietin, että siitä ei varmaan kauheasti ole iloa pitävällä mattoradalla...Toki eihän se mattokaan aina pitävä ole, paitsi EOS...Ja nuo progressiiviset jouset kiinnostaisi myös...Oletteko kokeilleet..?
xray xb4 17, Agama A215 sve

MikaelY

#191
Ajoin Nokialla WJ ja Turun "porontaljalla" keskidiffillä 500k öljyllä. Tälläisen pihasudittelijan käteen Nokialla keskidiffi oli helpompi=nopeampi. Turussa ei tullut kun ajettua kuin pari kertaa, kun sisäkausi alkoi olla paketissa. Fiilis oli siellä muistaakseni positiivinen, pitää testata lisää.

Summa summarum jos se viiskymppiä polttelee lompakossa, niin ihan hankinnan arvoinen optio. Helppo ja nopea vaihtaa treenatessa. Slipperi hyvän kuskin käsissä on varmasti nopein pl. veri löw pidolla.

Xray muutenkin suosittelee ajamaan keskidiffillä jäykillä öljyillä tyyliin 300k, 500k, 1mil (jos slipperi vastaa about 2mil). Ero keskidiffin ja slipperin välillä tuntuu olevan vain diffin lineaarisempi käyttäytyminen.

Prog.jousia en osaa kommentoida. Mielummin katsoisin että pakista löytyy normaalit 1 2 3 dot jouset.

Yobb4

EOS matolla slipperi on nopeampi ja loogisempi ajaa. Liukkailla keskidiffi ehdottomasti kokeilemisen arvoinen jäykähköillä öljyillä niinkuin jo mainittiinkiin.

Vakiojouset 3dot 2dot ovat perus varma valinta lähes joka radalle. Progressiivisia jousia ei ole tullut tarpeen kokeilla.

-Joel
EuroRC | Xray | HobbyWing | Hudy | Highest | EV-Peak | T-Shades | https://www.facebook.com/joelvalanderrc/

xsaara1

#193
Ok, kiitoksia kommenteista! Täytynee varmaan kokeilla tuota diffiä...Nuo jouset jätän ostamatta, nuo 2 ja 3dot vietärit löytyy pakista...Nuo slipperin ulostulotkin tais olla sen verran hinnakkaat, ettei siinä paljoa jää enään siihen diffin hintaan eroa ja siinähän nuo käsittääkseni tulee mukana... :smiley: Meneekö siihen diffiin muuten samat metallirattaat kun etu/taka diffeihin..?
xray xb4 17, Agama A215 sve

KooMA

Olen itsekkin miettynyt ton keskidiffin hankkimista 2014 malliin. Mulla on menny kesä ettiessä sopivaa tiukkuutta slipperille ja siinä sivussa rattaita on palanut. Toki makselen tässä harrastuksen alottamisen hintaa. Jos homma pysyy paremmin paketissa ja meno rautottuu niin pitää varmaan laittaa hankintaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk

_valtsu_

Kai olet ottanut huomioon, ettei 2014 malliin keskidiffi suoraan sovi? Joutuu varmaankin vaihtamaan kardaanit, poraamaan pohjalevyyn uudet reijät yms. 2015 ja 2016 malleihinn keskidiffin sopii suoraan.

KooMA

Kiitos valtsu vinkistä. Taidankin jättää tekemättä. Taitaa tulla halvemmaks ostaa uus auto. Hyvä että tuli puheeks.


Sent from my iPhone using Tapatalk

xsaara1

Jep! Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen tuo keskidiffi...Ainakin lavangossa toimi todella hyvin, oli huomattavasti helpompi/rauhallisempi kuin slipperillä...Öljyt oli 10k,500k ja 7k iskarit tais olla 45 ja 35, jouset vakiot 3dot ja 2dot...Mukava oli päästellä, kun oli kelikin kohdallaan... :azn: Tunnin välein kun malttaa vielä radan kastella, niin pito on todella hyvä...melkein sai liipasin pohjassa paahtaa mutkasta ulos... :wink:
xray xb4 17, Agama A215 sve

KooMA

Mikähän tuota 14 versiota vaivaa kun moottori ei pysy paikallaan 19 pinjonin kanssa mut 22 ei ongelmia. Riittää hyppyristä alastulo täräyttämään sen verran että vetää rattaiden "välyksen" tiukaksi. Moottori istuu kyllä mielestäni ihan suoraan.


Sent from my iPhone using Tapatalk

KooMA

Vika löytyi, se oli käyttäjässä.


Sent from my iPhone using Tapatalk

KooMA

Täällä taas 😃. Meni ylädekki poikki. Onko kellään kokemusta pitkästä ylädekistä? Onko se kestävämpi/parempi vaihtoehto matto-ajoon jossa pari isoa hyppyä.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Joonatin

Tsiisös, kun tuntuu hullulta tää auto ikivanhan, joka paikasta väljän truggyn jäljiltä. Tämä mm. kääntyy ja kulkee, eikä moottori ole kättä polttava ajon jälkeen. Vielä kun ehtis radalle ennen sateita ja Nokian mylläystä...

KooMA

Taas apua vailla. Missä vois olla vika kun plus navan piuha tuntuu sulavan akkuun kiinni tai vaihtoehtoisesti työntyy akusta irti. Noparina sp pro 1.1 ja sp 7.5 moottori. 


Sent from my iPhone using Tapatalk

vihku

Lainaus käyttäjältä: KooMA - 03.11.16 - klo: 00.11
Taas apua vailla. Missä vois olla vika kun plus navan piuha tuntuu sulavan akkuun kiinni tai vaihtoehtoisesti työntyy akusta irti. Noparina sp pro 1.1 ja sp 7.5 moottori. 


Sent from my iPhone using Tapatalk
Todennäköisesti liian löysä liitin.
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

APK

Lainaus käyttäjältä: KooMA - 03.11.16 - klo: 00.11
Taas apua vailla. Missä vois olla vika kun plus navan piuha tuntuu sulavan akkuun kiinni tai vaihtoehtoisesti työntyy akusta irti. Noparina sp pro 1.1 ja sp 7.5 moottori. 


Sent from my iPhone using Tapatalk
Onko kova pito ja perinteiset - corally liittimet? Vaihda ne lipo high current malleihin joka on putki jossa vain neljä halkiota. Krossikäytössä ainakin V3 SP koneen liittimet löystyy ja aiheuttaa ihme ongelmia, kannattaa ne juottaa moottoriin kiinni.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

APK

Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

xsaara1

Melko maltilliset tuntuis olevan muutokset edeltäjään...äkki vilkaisulla näyttäisi siltä, että suurimman osan noista muutoksista on saanut jo optiona tohon edeltäjään...lukuunottamatta tuota etu iskaritornia ja lyhkäsempiä jousia...Tosin ehkä ei ole ollutkaan fiksua lähteä mitään turhan radikaaleja muutoksia tekemään, kun tuntuis osaavissa käsissä olevan kuitenkun ihan kilpailukykyinen pulkka (ei mun käsissä :azn:) Voishan tuon tornin ja jouset investoida, jahka markkinoille ilmestyvät ja sikäli mikäli käy tohon 16 malliin...
xray xb4 17, Agama A215 sve

-Petsku-

Tourinki autojen jälkeen tuli ostettua itselle ensimmäin krossari XB4 (2013) eli ensimmäinen versio XB4 autosta. Nyt tarvis vähän vinkkejä, et millaset säädöt tuohon kannattais laittaa. Itsellä ei ole oikeastaan mitään tietoa krossiauton säätämisestä (vaikka ei sitä kyllä niin hirveesti oo tourigistakaan, mutta edes perus asiat on tiedos siltä puolelta :) )

Mitenkäs ohjaimen säädöt, eli paljonko krossarissa täytyy olla kääntyvyyttä?

Samoten ajo vinkkejä voi antaa, koska ajokokemusta ei ole oikeataan yhtään krossarilla ja koskaan en ole ajanut esim. hyppysristä.

mustikka

#208
Lainaus käyttäjältä: -Petsku- - 21.04.17 - klo: 13.35
Tourinki autojen jälkeen tuli ostettua itselle ensimmäin krossari XB4 (2013) eli ensimmäinen versio XB4 autosta. Nyt tarvis vähän vinkkejä, et millaset säädöt tuohon kannattais laittaa. Itsellä ei ole oikeastaan mitään tietoa krossiauton säätämisestä (vaikka ei sitä kyllä niin hirveesti oo tourigistakaan, mutta edes perus asiat on tiedos siltä puolelta :) )

Mitenkäs ohjaimen säädöt, eli paljonko krossarissa täytyy olla kääntyvyyttä?

Samoten ajo vinkkejä voi antaa, koska ajokokemusta ei ole oikeataan yhtään krossarilla ja koskaan en ole ajanut esim. hyppysristä.

Itsekkin aloittelin krossari harrastukseni vasta viime syksynä..., mutta radalta olen saanut paljon hyviä neuvoja pidempään ajaneilta kuskeilta.

Krossarisssani olen itse pitänyt kääntyvyyden niin isolla kun saa, mutta täytyy muistaa säätä EPA (maksimi asento johon pyörät kääntyy) ohjaimesta oikein. Kanattaa myös katsoa, että jarrun säätää niin että pöyrät ei mene lukkoon.

Autoon kannattaa laittaa 10-15kg servo, suurin osa käyttää sävoxin servoja.

Sähköiksi kannattaa laittaa joku harjoton säädin ja moottoriksi joku 10.5t - 5.5t harjaton kone. Sensorilliset sähköt ovat tietysti paremmat.

Kun hyppyreistä hyppii niin perus sääntö on se, että kun painaa kaasua niin keula nousee korkeammalle ja vastaavasti kun jarruttaa niin keula laskeutuu alemmas.

Jos on jotain kysyttävää vielä niin laita YV:tä.
Voin vaikka laittaa linkkejä joihinkin hyviin sähköihin tai neuvoa jossain muussa parhaani mukaan.
Kaikenlaisia leluja on ollut tässä vuosien varrella :wink:
Joni RC

-Petsku-

#209
Sähköt on jo autos kiinni

Servo Savöx 1256tg
Nopari SP reventon R
Moottori vanha Stanu/VTR kone LRP17,5

Nuolla tuli kokeiltua ihan omas pihas ja tuntui näi aluks ihan hyvältä setilta.