Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

AM- ja FM-radioiden TODELLISET erot

Aloittaja Pekka V, 24.05.04 - klo: 20.54

Pekka V

Nyt haluaisin tietää AM- ja FM-radioiden todelliset erot.
Tiedän että FM-radiossa on enemmän säätöjä, mutta Tuo radiohäiriö juttu. Ottaako AM-radio enemmän häiriötä kuin FM-radiot? Olen lukenut kyllä että AM ottaa enemmän häiriötä, mutta tahdon käytännön kokemuksia AM- ja FM-radioista.

Kiitos jo etukäteen niistä vastauksista jotka ovat asiallisia.

Ja toivon ettei tätä topiccia pilattaisi turhilla viesteillä ja OT:llä.

uni

Ottaa enemmän häiriöitä. On käytännön kokemusta. Eikö tätäkin ole puitu jo jossain topicissa?

Käytännössä tuskin pihasudittelussa suurtakaan merkitystä, kisoissa sitten enemmän.
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Pekka V

On, mutta niissä on vaan sanottu että "oon lukenu et AM ottaa enemmän häiriötä".

Kiitos vastauksesta ja sinulla on kokemusta varmaankin aika monesta radiosta, koska ajat kisaa! 8)

uni

Kolmea radiota olen testannut, kahta eri AM ja nykyistä FM ja ero on kuin yöllä ja päivällä.

edit: mainittakoon kuitenkin että jotkut ovat ajelleet AM radioillakin ilman häiriöitä, eli ei se aivan absoluuttista ole mutta omien kokemusten perusteella sanoisin että ehdottomasti FM.
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

joni-j

Onko kaikkiin kisoihin pakko olla FM radiot, vai voiko käyttää AM radioita?

nikoprkl

Kisoissa saa ajaa sekä AM, että FM radioilla.
Ja FM on todellakin selvästi häiriövapaampi kuin AM.
EuroRC / TEK

solar4

Ohimenevä huomautus;
Käytin aikaisemmin 27Mhz AM radioita ja kaverilla oli 40Mhz AM. Vanha radioni on nykyisin ko. kaverilla käytössä, on paljon häiriöttömämpi.
Ja radiot ovat identtisiä malliltaan pl taajuus, Futaban Megatech Junioreita.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

jarkkom

Kyllä se vaan niin on että FM on häiriövapaampi. Tutkailla voi noiden modulaatioiden toimintaperiaatteen eroja.

Tässä painaa vielä semmoinen seikka, että kisa FM radiot ovat lähetystehoiltaankin aivan eriluokkaa kuin AM radiot.

Lisäksi sanon vielä, että jenkeistä kuulin SpeedTechin Steveltä semmoista juttua, että näiden huippu FM radioiden lähetysmodulitkin kadottavat tehojansa ajan myötä. Voisiko olla syynä näihin M8:lla koettuihin häikkiin kisoissa? Eikä ne modulit varmaan turhaan ole vaihdettavissa.. Kyseessä oli silloin uusi Yokomon SD auto, joka oli vallan monella mahdoton ajaa häikkien takia.

Mutta yleensä ulkokisoissa pärjää vallan mainiosti AM vehkeilläkin. Sisällä sitten ihan oma lukunsa.
---

Turhala

FM on häiriövapaampi kuin AM, sitä en kiellä, mutta jos mä yli kolme vuotta olen ajanut AM-radioilla kisaa ilman suurempia ongelmia, usein niinkin että FM-radioilla on ollut häiriöitä kun taas AM-radiolla ei ole ollut, niin tuskinpa AM mikään käyttökelvoton modulaatiotyyppi on.
Epäilisin pääsyyksi huonoihin AM-kokemuksiin huonoa asennusta - jos AM-radiolaitteita ei asenna oikeaoppisesti, ne kyllä ottavat häikkää. FM ei niin helposti. Mutta kun AM-laitteet laittaa autoon kunnolla, taiteen sääntöjen mukaan, häiriöt ovat varsin harvinaisia.
Tietysti tarkkaa tietoa eroista on vaikea saada, sillä radiohäiriöitä ei paljoa testata hallituissa oloissa, vaan lähinnä mutu-tuntumalla. Tällöin luonnollisesti syntyy paljon enemmän ja vähemmän epämääräistä tietoa ja käsityksiä.

l150040

Ensinnäkin säätöjen määrällä ja modulaatiolla ei ole mitään yhteyttä keskenään. Esim. kaikkia huippuradioihin on saatavissa AM ja FM-modulit.

Aikoinaan, kun asia kiinnosti minuakin todella, niin kysyin radiotekniikan ammattilaiselta kyseisestä asiasta. Lyhyesti AM on häiriöherkempi kuin FM. Oikealla asennuksella AM tulee melkoisen häiriöttömäksi. Enemmän merkitystä on taajuusalueella (40 MHz häiriöttömämpi) kuin modulaatiolla. FM on kuitenkin immuunimpi asennusvirheille kuin AM. Jos haluaa häiriöttömän yhteyden, niin kannattaa käyttää PCM:ää.

Omat radiohäiriöni (AM ja FM) olen melkoisen hyvällä prosentilla pystynyt selvittämään. Käytännössä aina kyseessä on ollut virheellinen asennus. Vastarin antennijohto on ollut poikki, metallit on hangannut keskenään, vastari on ottanut maahan auton runkoon, kide oli rikki jne. modulaatiosta riippumattomia. Vain yksi tapaus on mysteeri, josta minulla ei ole hajuakaan aiheuttajasta. Kaikista kinkkisin tapaus oli sellainen, että yhden kaverini radio oli rikki, ja se räki muillekin taajuuksille. Hänen autonsa toimi moitteetta, mutta muilla oli häriöitä satunnaisesti.

Toke

AM radiolla todellakin pystyy ajamaan aivan täysipainoisesti kisaa myös viriluokassa. Häiriöitä tulee jos on tullakseen modulaatiosta riippumatta. Huolellisella asennuksella AM toimii aivan yhtä hyvin eikä FM tekniikka tuo mitään etua minkä takia sitä ehdottomasti pitäis kayttää

Astris

Mitenkäs AM vastari tulee asentaa, ettei häiriöitä liiemmin ilmene?

Itselläni ei kyllä ole ollut mitään ongelmaa, mutta olisi hauska tietää kuinka se kannattaa laittaa..

Valdemar

Itselläni on käytössä 30vuotta vanha Futaban lennokkiradio. (27mhz) Alkuperäisen vastarin kanssa ei ole mitään häiriötä jos vain antenni on tarpeeksi pystyssä/irrallaan häiriön aiheuttajista.
Team crushermania

Heuli

Astris: Esim. noin http://copter.gamewave.org/heuli/autoja/xray1.jpg eli vastari mahdollisimman kauas kaikista muista sähkölaitteista, etenkin noparin johdoista. Antenniputki kannattaa sijoittaa myös niin että antennijohto menee vastarista suoraan sinne ilman mitään kiertelyjä auton rungon ympäri.

l150040

Yllättävän tehokas häiriöiden aiheuttaja on polttiksissa yllättäen pakokäyrän ja pillin liitoskohta. Jos nämä pääsevät hinkkaamaan toisiaan voivat häiriöt olla suuriakin. Eli varmistetaan, että näiden välillä on jonkun verran rakoa siellä silikooniputken sisällä. Luonnollisestikin muutkin suuritaajuiset metallien hinkkamiset on häiriöllisiä.

Kannattaa myöskin varmistaa, ettei vastarille menevissä johdoissa (antennijohdossa, servojen johdoissa, mahdollisen vastarinakun johdossa jne.) ole mitään kuoriutunutta kohtaa, jossa johto on paljaana. Pahimmat omakohtaiset radiohäiriöt ovat juuri johtuneet tästä. Antenniputki kannattaa myöskin olla mahdollisimman pitkä ja suunnattu mahdollisimman suoraan ylöspäin.

Astris

Kiitos vastauksista. Minulla onkin ollut vastari aivan oikein asennettuna, vaikka en oikeaa paikkaa tiennytkään..