Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Keskustelu akkujen latausvirrasta

Aloittaja Bigbear, 19.01.13 - klo: 09.51

Zakko

Mietitään kisoissa varikkojen sähköjä lauteksen kannalta:
nykyinen 1C lautaus. Oletetaan keski määrin 6000mAh akut ja 50 kuskia --> 8,1V*6A= 48,6W laturin hukkatehoo 10% --> 53,46w --> 50*53,46w= 2673W --> 2673W/230V = 11.6A otetaan sähkö verkosta pelkästään lataukseen. Jos tämä tuplataan alkaa monessa kiinteistössä sulakkeita paukkumaan. (Arvot on oletettuja keski arvoja)

mamyllyn

Pakko tuoda oma kokemus keskusteluun, kun puhutte noin olemattomista C-arvoista: olen ladannut Turngy Nano-techejä useinkin 30 A:lla ,eikä ne ole kyykänneet vaikka olen toki päivittänyt akkuja aika usein. Omien kapasiteetti pyörii 6 000 mAh:n kohdalla, eli yli 3:lla C:llä on menty.

Yleensä käytän kahta akkua ja 20 A:n virtaa. Hyvin nämä ovat siitä selvinneet.

Eli eiköhän tuo 1 C ole jo historiaa ja akut selviävät huomattavasti kovemmasta latauksesta ilman merkittävää haittaa.

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: Zakko - 19.01.13 - klo: 16.45
Mietitään kisoissa varikkojen sähköjä lauteksen kannalta:
nykyinen 1C lautaus. Oletetaan keski määrin 6000mAh akut ja 50 kuskia --> 8,1V*6A= 48,6W laturin hukkatehoo 10% --> 53,46w --> 50*53,46w= 2673W --> 2673W/230V = 11.6A otetaan sähkö verkosta pelkästään lataukseen. Jos tämä tuplataan alkaa monessa kiinteistössä sulakkeita paukkumaan. (Arvot on oletettuja keski arvoja)
ihan vaan keskiarvon kannalta kaikki 50 ei lataa yhtaikaa ja toisaalta monella voi olla useita tai usea kanavaisia latureita, jolloin tilanne taas muuttuu.

Ps. Eihän nyky sääntö etä lataamasta nytkään vaikka 30 Ampeerilla kunhan vaan ladattavaa on 30 Ah
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Heuli

Olen minäkin ladannut testin vuoksi 4C:llä (20A) akkuja, mutta ei siinä mitään järkeä ole. Mihin on noin kiire? Zakko toi oikeasti tärkeän asian esille minkä mamyllyn täysin sivuutti. Jos nostetaan latausvirtoja niin nostetaanko samalla osanottomaksuja että kilpailunjärjestäjä varautuu sähkökatkojen varalle varageneraattoreilla?  :grin:

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 19.01.13 - klo: 17.54
Olen minäkin ladannut testin vuoksi 4C:llä (20A) akkuja, mutta ei siinä mitään järkeä ole. Mihin on noin kiire? Zakko toi oikeasti tärkeän asian esille minkä mamyllyn täysin sivuutti. Jos nostetaan latausvirtoja niin nostetaanko samalla osanottomaksuja että kilpailunjärjestäjä varautuu sähkökatkojen varalle varageneraattoreilla?  :grin:
mä voin tuoda omat sähköt mukana jos saan vastaavasti alennusta :)

Zakkon laskut oli oletuksia ja niissä oli myös virheitä. Mutta hyvä pointti. Minkälaiset sulakkeet eripaikoissa on?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Potski

Moi,

Joku viisas tuossa edellisessä akkuväännössä tokaisi, että suuremmilla latausvirroilla ja kovemmilla purkuvirroilla akku saadaan heräämään paremmin ja näin ollen antamaan tehoa paremmin ulos. Myös lämmittämistä on tässäkin väännönpoikasessa jo sivuttu. Eli toisin sanoen, kun akun laittaa koville, se myös potkii kovemmin - ei välttämättä tulipalon suuruinen riski, mutta kuitenkin. Oli myös pakko kokeilla.

Ei millään testilaudalla, tai millään muullakaan, vaan ihan perstuntumalla, ajamalla samalla autolla, samalla setupilla, samalla radalla ja vieläpä samojen kaverien kanssa samaan aikaan. Testasin akkuja, joilla olin aiemmin samana päivänä ryykäissyt nelkkukrossia, testasin akkuja, jotka latasin 2x nimelliskapasiteetin virroilla jne. Vaikka tuolloin kokemusta touring autoista oli n. 1 viikko, oli ihan selvästi havaittava juttu, että enemmän rääkätyt akut potki kivemmin. Näin ollen aloin ladata isommilla virroilla treeneissä.
  Tästä ei sitten mennyt aikaakaan kun akut alkoi tuntua vähän uupuneilta (3-5 viikkoa kovaa ajoa). Tuuppikrossilla ei eroa Tikkurilassa juuri huomannut, mutta TSP autolla oli vähän tympeä ajaa, kun kierrosajoissa oli selvä alenema pitkin hiittiä.

En pysty tietenkään osoittamaan, että suuremmat latausvirrat olisivat puuduttaneet akut pitkässä juoksussa, mutta ainakin tuo akkujen puutuminen kuukauden sisällä siitä, kun aloin isompia virtoja käyttää "osui sopivaan kohdalle". Puutuma ei todellakaan ole suuren suuri, enkä itse ainakaan tuupilla normaalista poikkeavaa puutumista huomaa, mutta porolla tuo puutuma on juuri sopivan ärsyttävä, että oli pakko hankkia uudet akut.
Uusia akkuja olen ladannut aina vain nimelliskapasiteetin suuruisella virralla, sillä sen verran jäi kalvaamaan tuo vanhempien (elokuussa hankitut akut) akkujen äkillinen hiipuminen.

Lopputulemana voisin siis oman "kokemuksen" perusteella heittää:
- isompi latausvirta (purkuvirta) = isompi rääkki = parempi potku
  -> etenkin vakioiduissa luokissa uusi "normi" ladata akut isolla virralla
  -->akut puutuu nopeammalla tahdilla

---> lopputuloksena: tarvitaan paremmat laturit ja akkuja tarvitsee päivittää useammin oman kilpailukyvyn säilyttämiseksi

Varmastikaan tuo akkujen puutuminen ei ole Suomen tasolla krossiluokissa juurikaan ongelma, mutta prostockissa ja stockissa vaikutus voi alkaa jo joissain tilanteissa näkyä.

En siis näe tarpeelliseksi päivittää sääntöjä tuon latausvirran osalta - etenkään, kun varsinaista ongelmaa ei nykyisillä säännöillä ole. Joku voi olla eri mieltä ja varmasti onkin, mutta itse olen edelleen 1C latausvirran puolella.

Samppa

P.S Ennen kuin joku kommentoi jotain lätkäanalogiaa ja toteaa, että kisat voitetaan ajamalla, niin ei. Jokeritkaan ei pelaa tieten tahtoen alivoimalla, vaikka silloin tällöin maalin vajaamiehin tekevätkin.

Bigbear

Hyviä testejä. Eli saavutanko parempia tuloksia stanu luokissa vaikka rääkkäämällä akkuja aamulla ennen kisoja? Kauan tuon kovan latauksen hyöty siis säilyy ja missä luokissa hyöty on havaittavissa? Onko hyöty uurempi kuin halvan ja kalliin akun ero tai ero C arvoissa suhteessa kapasiteettiin?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

JJ57

En siis näe tarpeelliseksi päivittää sääntöjä tuon latausvirran osalta - etenkään, kun varsinaista ongelmaa ei nykyisillä säännöillä ole. Joku voi olla eri mieltä ja varmasti onkin, mutta itse olen edelleen 1C latausvirran puolella.

Samppa

+1

Jaska
Raja railona aukeaa. Edessä Aasia, Itä. Takana Länttä ja Eurooppaa; varjelen, vartija, sitä. -Uuno Kailas- 1931

JiiIii

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 19.01.13 - klo: 16.02
Esim. Maastosarjassa oli ennen kielletty Prolinen M4 seos, nyt se on sallittu.

Ihan aiheen vierestä, onko se siis sallittu kaudelle 2013, ei ainakaan viime vuonna ollut?
I race what ever the marketing department tells me is fast.

Heuli


rizardi

Miksi muuttaa toimivaa tyyliä?
Siksi, että jollain on parempi laturi???
SAMALTA VIIVALTA LÄHDETÄÄN!


bcan

Mun mielestä 1C riittää.

Joka kisaan ennemmin "lipopoliisi" joka katsoo että kaikilla on lipot pussissa kun niitä ladataan.
Moni ei tunnu tajuavan että kisoissa akkujen lataaminen pussissa on määrätty säännöissä.
Siitä mulla ei ole tietoa että miten muilla radoilla, mutta ainakin Turuus LRP areenan säännöissä on että lipot ladataan pussissa.
Riski siihen että jotain sattuu ladatessa on pieni, mutta toi pienikin riski riittää koska seuraukset voi olla todella pahat. Lipopussit ei maksa omaisuuksia ja akun laittaminen sinne on helpoa eikä edes kestä kauaa kun vähän treenaa.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

jannes28

Turun WJ kisoissa myös käytiin nykimässä akkujen piuhat irti jos ei ollut pussissa ladatessa. Itse olen aina ladannut 1C ja tulen vastedeskin lataamaan. Näin akut pysyvät kunnossa pitkään. Hyvin tuntuu silti potkivan. Koskaan ei ole tarvinnut odotella että akku latautuu jos radalle tullessa on ollut kaksi täyttä akkua mukana ja sitä mukaa lataa kun tyhjenee.

Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

jerzirccar1

Jos en väärin muista niin säännöt sanoo että kisasta pois ellei akku ole suljetussa pussissa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Vesa

Lainaus käyttäjältä: Potski - 19.01.13 - klo: 19.46
Moi,

Joku viisas tuossa edellisessä akkuväännössä tokaisi, että suuremmilla latausvirroilla ja kovemmilla purkuvirroilla akku saadaan heräämään paremmin ja näin ollen antamaan tehoa paremmin ulos. Myös lämmittämistä on tässäkin väännönpoikasessa jo sivuttu. Eli toisin sanoen, kun akun laittaa koville, se myös potkii kovemmin - ei välttämättä tulipalon suuruinen riski, mutta kuitenkin. Oli myös pakko kokeilla.

Ei millään testilaudalla, tai millään muullakaan, vaan ihan perstuntumalla, ajamalla samalla autolla, samalla setupilla, samalla radalla ja vieläpä samojen kaverien kanssa samaan aikaan. Testasin akkuja, joilla olin aiemmin samana päivänä ryykäissyt nelkkukrossia, testasin akkuja, jotka latasin 2x nimelliskapasiteetin virroilla jne. Vaikka tuolloin kokemusta touring autoista oli n. 1 viikko, oli ihan selvästi havaittava juttu, että enemmän rääkätyt akut potki kivemmin. Näin ollen aloin ladata isommilla virroilla treeneissä.
  Tästä ei sitten mennyt aikaakaan kun akut alkoi tuntua vähän uupuneilta (3-5 viikkoa kovaa ajoa). Tuuppikrossilla ei eroa Tikkurilassa juuri huomannut, mutta TSP autolla oli vähän tympeä ajaa, kun kierrosajoissa oli selvä alenema pitkin hiittiä.

En pysty tietenkään osoittamaan, että suuremmat latausvirrat olisivat puuduttaneet akut pitkässä juoksussa, mutta ainakin tuo akkujen puutuminen kuukauden sisällä siitä, kun aloin isompia virtoja käyttää "osui sopivaan kohdalle". Puutuma ei todellakaan ole suuren suuri, enkä itse ainakaan tuupilla normaalista poikkeavaa puutumista huomaa, mutta porolla tuo puutuma on juuri sopivan ärsyttävä, että oli pakko hankkia uudet akut.
Uusia akkuja olen ladannut aina vain nimelliskapasiteetin suuruisella virralla, sillä sen verran jäi kalvaamaan tuo vanhempien (elokuussa hankitut akut) akkujen äkillinen hiipuminen.

Lopputulemana voisin siis oman "kokemuksen" perusteella heittää:
- isompi latausvirta (purkuvirta) = isompi rääkki = parempi potku
  -> etenkin vakioiduissa luokissa uusi "normi" ladata akut isolla virralla
  -->akut puutuu nopeammalla tahdilla

---> lopputuloksena: tarvitaan paremmat laturit ja akkuja tarvitsee päivittää useammin oman kilpailukyvyn säilyttämiseksi

Varmastikaan tuo akkujen puutuminen ei ole Suomen tasolla krossiluokissa juurikaan ongelma, mutta prostockissa ja stockissa vaikutus voi alkaa jo joissain tilanteissa näkyä.

En siis näe tarpeelliseksi päivittää sääntöjä tuon latausvirran osalta - etenkään, kun varsinaista ongelmaa ei nykyisillä säännöillä ole. Joku voi olla eri mieltä ja varmasti onkin, mutta itse olen edelleen 1C latausvirran puolella.

Samppa

P.S Ennen kuin joku kommentoi jotain lätkäanalogiaa ja toteaa, että kisat voitetaan ajamalla, niin ei. Jokeritkaan ei pelaa tieten tahtoen alivoimalla, vaikka silloin tällöin maalin vajaamiehin tekevätkin.

Tällasesta omistautumisesta aiheeseen meikä dikkaa. Voin kertoa että omakohtaista kokemusta on kyseisestä aiheesta "riittävästi", kuten myös näyttöä miten homma toimii.

+1
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Heuli

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 20.01.13 - klo: 02.01
Jos en väärin muista niin säännöt sanoo että kisasta pois ellei akku ole suljetussa pussissa.
Jerzi

Hienoa, säännöt luettu!

LainaaAkkujen sääntöjen vastaisesta latauksesta seuraa kilpailun johdon päättämä rangaistus, joka voi tilanteesta riippuen olla:
   a.   Musta lippu
   b.   Tuloksen hylkäys
   c.   tai muu tilanteen vakavuuden mukainen rangaistus

Koheltaja

#46
Vantaan WJ:ssä tuomarit kierteli välillä varikolla ja tarkasti lipopussit ja yritti silmäillä latausvirtoja, ensimmäisen tarkkailu on helppoa, jälkimmäisen ei. Pussien käytön puuttumisesta oltiin lempeällä tuulella eikä suljettu ketään pois kisasta, riitti kun huomautti lipopussin käytön puutteesta.

EDIT: Kieliasua korjattu pyynnöstä.
Kylätason RC-kuski.