Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Miltä mahtaa kuulostaa ensivuoden F1 auton v6 turbo moottori??

Aloittaja kenblock, 18.03.13 - klo: 18.58

kenblock

Olisko vaikka hiukan tähän tyyliin??

F1 2014 V6 Engine Sound

Mylly varmast kierttä sen +150000 rpm ens kaudelki, joten aika imelä voi se melu olla.. :tongue:

Pastirolli

Lainaus käyttäjältä: kenblock - 18.03.13 - klo: 18.58
Mylly varmast kierttä sen +150000 rpm ens kaudelki, joten aika imelä voi se melu olla.. :tongue:

:grin: :grin: ...ei jumalau....  :grin: :grin:
Kaikenlaisia projekteja talon täydeltä

P.R

Team Näätäracing                 www.rcm.fi

MitsuEvo

No semmonen tuli mieleen, että miten se voi olla lähellekään tuon GT-R koneen kuulonen? 3.8L V6 twinturbo vs. 1.6 V6 montako turpoo lienee. Mutta kyllä noissa voima puhuu erilailla, iskutilavuudesta ja viritysasteesta johtuen.. Vaikka veikkailua tuoki video ilmeisesti suurimmaksi osaksi.

:shocked:

Garrett

Mulle tuli mieleen tuosta R32:sta se skitso orava ice age-elokuvissa  :tongue:

kaistapää

mulla tuli semmoinen kuva ei taatusti ottanut mylly lähellekkään tota 15krpm.rajoitin tuntuu nappaavan melkoisen aikaisin.eipä silti,makeet saundit......
Kesämies!

RC500

Mielenkiinnolla odotan kun turbokoneet on harrastuksista tuttuja, harmi ettei tule sittenkään niitä rivikoneita.. Mitä säännöistä joskus luin niin kierrokset rajataan alle 10000rpm ja samoin bensanpaineita rajoitetaan joten saa nähdä mitä niistä otetaan irti. Esimerkiksi bmw otti 80-luvulla 1,5litraisesta rivinelosesta aika-ajoon 1300hp ja kisaan ~850hp, maks. kierrokset 11500rpm joten kyllä niissä potentiaalia nykytekniikalla olisi jos vain säännöt sen sallisi.

maqqaRa

Itseänikin kiinnostaa erityisesti tuo äänimaailman muutos. Nykyiset veekasit kiertävät 18000 rpm ja ensi kaudeksi rajoitin isketään 15000 kierroksen kohdalle. Uudet koneet tulevat olemaan yhdellä turbolla, jonka säännöt määräävät sijoitettavaksi kampiakselin kanssa samalle linjalle. Uutena ominaisuutena tulee myös polttoaineen suorasuihkutus, eipä sitä nykyäänkään säännöissä kielletä, mutta polttoaineen painerajoitukset tekevät suorasuihkutuksesta käytännössä mahdottoman toteuttaa.

Täällä juttua Renaultin ensi kauden myllystä.
MAN TG 410 A 6x6, Savage Flux (X)XL ja lentäviä

tomppa82

Eipä se paljoa meinaa, vaikka olisi vain yksi turbo, jos ja kun painepuoli alkaa oleen kooltaan jossain jalkapallon ja rantapallon välimaastossa. Jos vaan pakopuoli on sopivasti mitoitettu..
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Tonol

#9
Lainaus käyttäjältä: kenblock - 18.03.13 - klo: 18.58
Mylly varmast kierttä sen +150000 rpm ens kaudelki, joten aika imelä voi se melu olla.. :tongue:

Itse asiassa nuo 2014 vuoden moottorit on rajoitettu tuohon 15000Rpm

Ja kyllä musta tuntuu, että videon äänet ei kovinkaan kaukana totuudesta ole.  Tosin ilman tota älytöntä suhinaa ja pihinää.

ja mitä tuohon turbon kokoon tulee nii veikkaampa ettei se mikään älytön ole. Kuitenki kyse F1 autosta jossa pieni ja kevyt on kaunista kunhan se vaan on sielä. Eikä noissa moottoreissa ole turbolla niitä tehoja haettu niinkään vaan enempi taloudellisuutta.

tomppa82

Mutta jos siellä kovin pieni turbo on, niin se alkaa ahdistaan. Pikemminki hukkaa tehoa, kuin tuo taloudellisuutta...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

RC500

Taloudellisuudesta tiedä kun ei ne tehot tyhjästä ilmesty mutta moottorin hyötysuhde ainakin paranee, toi rellun juttu oli varsin mielenkiintoinen, 2-3barin paineilla pitäisi jo pikkuhiljaa jotain tapahtuakin, pitkästä aikaa jotain mielenkiintoa formuloitakin kohtaan :grin:

Tonol

No nykytekniikalla vois päästä noilla V6 moottoreilla vapareinakin lähelle tuota n.800hv mitä noissa nyt sitte tulee olemaankaan.

Ja kyllä kaikki vähäänkään autojen kanssa tekemisissä olleet sen tietää, että turbon hyötysuhde on oikein ääritapauksissa reilusti yli 100%.
Ja F1 autoista kun on kyse niin nyky tekniikalla ei olis pienintäkään ongelmaa päästä samoihin tehoihin kuin -80 luvun pienemmillä turbokoneilla. Kuitenkin tehot jäävät noissa ensi vuoden autoissa sinne 700-900 hevosvoiman paikkeille.

Mutta näihin kaikkiin kysymyksiin saadaan vastauksia tän vuoden aikana :)


tomppa82

taitaisi aika heikosti kestää useampaa kisaa peräjälkeen ahtamaton 800hv:n 1.6l kone. Mitäs sitä nykykoneilla taitavat kaksi tai kolme kisaa ajaa, jos siis vaan kone sen kestää. pakkohan se tietenki vaihtaa on jos ei kestä, mutta sääntöjen mukaan kuitenki käsittääkseni ainakin se kaksi kisaa pitäisi kestää, tosin vaihdosta (myös hajonneen vaihdosta) rangaistaan (tai ainakin jossain vaiheessa rangaistiin)...

Ja mitään järkeä ei oo sellaisessa turbossa, joka moisille tehoille olisi pieni...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Tonol

No nykyisellähän säännöllä jokaista autoa kohden on 8 moottoria kautta kohden ja käsittääkseni vielä täysin vapaasti vaihdeltavissa, vaikka kesken viikonlopun. 8 moottorin kiintiön ylittävistä moottoreista sitten rangaistaan.

Mutta pointti tuossa turbo hommassa oli se, että ensi vuoden autot ei ole mitään turbohirmuja toisin kuin jotkut odottavat älytöntä suihketta, pauketta, koripallon kokosia ahtimia ja 5 kilon ahtoja, tokihan niissä täytyy pakopesä olla suhteessa suurempi ettei pakopaineet nouse kovilla kierroksilla. Itse kuitenkin väittäisin, että kompura puoli noissa ahtimissa on paljon odotettua pienempi.
Ei tosin painon takia koska keraamisiahan ne on mutta nykyisellähän autolla ei juurikaan ole tilaa laajentaa moottoritilaa mihinkään suuntaan.

juhamatti

Tuo uusi turbo kone tuo varmati harmaita hiuksia insinööreille, miten saada renkaat kestämään, JOS on viivettä ja sit ku kone nakkaa tenkua ulos akselille niin sutia lyö renkaat..
Viimevuonna mersulla oli ongelmia juuri voiman ulostulon kanssa, kun moottori tietyllä kierrosalueella tyrkkäsi ytyä pyttyyn niin renkaat oli heikoilla, siksi se autokin säi niin rankasti niitä kumeja, tänävuonna toimii huomattavasti paremmin..
Remmiahdin olisi parempi noihin formuloihin ollut kuin turbo, mutta eiköhän tuostakin tulle uusia ideoita automarkkinoille kun siellä satoja insinöörejä(kaikki auton valmitajat mukaan lukien)suunnittelee uusia ideoita turbomoottoriin..
Uskoisin että sävelet on makeat siinä uudessa koneessa, vaikka Berbie ne lyttäsi jo..
Sekin kääpä voisi jo mennä mausoleumiinsa lepäämään :laugh:

JES

Lainaus käyttäjältä: juhamatti - 23.03.13 - klo: 14.06
Tuo uusi turbo kone tuo varmati harmaita hiuksia insinööreille, miten saada renkaat kestämään, JOS on viivettä ja sit ku kone nakkaa tenkua ulos akselille niin sutia lyö renkaat..

Nykyisillä säätyväsiipisillä turboahtimilla saadaan viive ja tehopiikki kuriin.

Esim.VW TSI koneethan vääntää jo 1300 kiekasta kuin turbodieselit.
Uskomattomia nuo uudet pikku turbomoottorit, siis väännöltään, ei kestävyydeltään :cry:


Jussi

maqqaRa

Lainaus käyttäjältä: juhamatti - 23.03.13 - klo: 14.06
Tuo uusi turbo kone tuo varmati harmaita hiuksia insinööreille, miten saada renkaat kestämään, JOS on viivettä ja sit ku kone nakkaa tenkua ulos akselille niin sutia lyö renkaat..

Noissa pyritään minimoimaan tuo turbon viive antamalla alakierroksilla, pakokaasuvirtauksien ollessa pieniä, kompressorin akselille vetoapua sähkömoottorilla.  Sähkö on tietysti KERS-järjestelmällä tuotettua.
MAN TG 410 A 6x6, Savage Flux (X)XL ja lentäviä

juhamatti

Lainaus käyttäjältä: JES - 23.03.13 - klo: 17.28
Lainaus käyttäjältä: juhamatti - 23.03.13 - klo: 14.06
Tuo uusi turbo kone tuo varmati harmaita hiuksia insinööreille, miten saada renkaat kestämään, JOS on viivettä ja sit ku kone nakkaa tenkua ulos akselille niin sutia lyö renkaat..

Nykyisillä säätyväsiipisillä turboahtimilla saadaan viive ja tehopiikki kuriin.

Esim.VW TSI koneethan vääntää jo 1300 kiekasta kuin turbodieselit.
Uskomattomia nuo uudet pikku turbomoottorit, siis väännöltään, ei kestävyydeltään :cry:


Jussi

Ok, ei ole kauheesti tietoa näistä uusimmista turboista..
On varmasti turbot muuttuneet todella paljon tässä viimeisen parin vuoden aikana..
Mutta eiköhän nuo inssit noihin keksi vielä omat kikkansa...
Kerss muuten antaisi alakierroksilla potkua, mutta sekään kun ei ole koko ratakierrosta välttämättä aina latingissa, riippuen toki radoista.
Williamsilla on joku oma kers ratkaisu jossa ei ole ollenkaan akkuja, joku generaattori taka-akselilla joka virtaa kerssille antaa, tai ainakin tällänen systeemi ole eräässä ohjelmassa..

tomppa82

#19
Lainaus käyttäjältä: maqqaRa - 23.03.13 - klo: 19.59
Lainaus käyttäjältä: juhamatti - 23.03.13 - klo: 14.06
Tuo uusi turbo kone tuo varmati harmaita hiuksia insinööreille, miten saada renkaat kestämään, JOS on viivettä ja sit ku kone nakkaa tenkua ulos akselille niin sutia lyö renkaat..

Noissa pyritään minimoimaan tuo turbon viive antamalla alakierroksilla, pakokaasuvirtauksien ollessa pieniä, kompressorin akselille vetoapua sähkömoottorilla.  Sähkö on tietysti KERS-järjestelmällä tuotettua.

Sinne mitään sähkömoottoreita tarvi. Pakosarjaan ylimääräinen polttoainesuutin, joka syöttää polttoainetta siis suoraa pakosarjaan kun moottorin kierrokset laskee tarpeeksi alas...

Lainaus käyttäjältä: TonolNo nykyisellähän säännöllä jokaista autoa kohden on 8 moottoria kautta kohden ja käsittääkseni vielä täysin vapaasti vaihdeltavissa, vaikka kesken viikonlopun. 8 moottorin kiintiön ylittävistä moottoreista sitten rangaistaan.

Niin, aletaanko ihan huvin vuoksi laskemaan, että montako kisa(viikonloppu)a yhden koneen pitää tuon mukaan kestää? Kisaviikonloppuja on 19 kautta kohti. Jos yhtä konetta käytettäisiin keskimäärin kahtena kisaviikonloppuna, niin 16 kisaviikonlopun jälkeen pitäisi ottaa jo se yhdeksäs kone käyttöön. Ei riitä kaksi kisaa per kone, eikä edes kaksi kisaviikonloppua... Se on ihan yks hailee sille, kuinka monesti niitä koneita vaihdellaan.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

JES

Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 25.03.13 - klo: 20.01

Sinne mitään sähkömoottoreita tarvi. Pakosarjaan ylimääräinen polttoainesuutin, joka syöttää polttoainetta siis suoraa pakosarjaan kun moottorin kierrokset laskee tarpeeksi alas...


Ei tuota vissiin enää käytetä edes ralli autoissa kun uudet ahtimet saa pyörimään pienilläkin kierroksilla säätyvien turbiinin vastasiipien ansiosta.
Eikä taitaisi viherpiipertäjätkään oikein tykätä tuosta kontrolloimattomasta bensanpoltosta.
F1 on niin ympäristöystävällistä nykyään :grin:


Jussi

kaistapää

joko nykyisin säätyväsiipiset(vnt) ahtimet kestää bensiinimoottoreissa.jokunen vuosi takaperin niitä muutamat valmistajat kokeilivat laihoin tuloksin.syynä yksinkertaisesti bensavehkeiden liian kovat pakolämmöt,dieseleissähän pakolämmöt ei yllä lähellekkään bensan lukemiin.
Kesämies!

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: JES - 25.03.13 - klo: 20.38
Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 25.03.13 - klo: 20.01

Sinne mitään sähkömoottoreita tarvi. Pakosarjaan ylimääräinen polttoainesuutin, joka syöttää polttoainetta siis suoraa pakosarjaan kun moottorin kierrokset laskee tarpeeksi alas...


Ei tuota vissiin enää käytetä edes ralli autoissa kun uudet ahtimet saa pyörimään pienilläkin kierroksilla säätyvien turbiinin vastasiipien ansiosta.
Eikä taitaisi viherpiipertäjätkään oikein tykätä tuosta kontrolloimattomasta bensanpoltosta.
F1 on niin ympäristöystävällistä nykyään :grin:


Jussi

Kuka väitti, että sen pitäisi olla kontrolloimatonta?
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

MitsuEvo

Lainaus käyttäjältä: JES - 25.03.13 - klo: 20.38

Ei tuota vissiin enää käytetä edes ralli autoissa.........


Jussi

Kyllä niissä WRC autoissa vielä on paukku, ei se ole mihinkään menny.

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: Tonol - 20.03.13 - klo: 16.01
Mutta pointti tuossa turbo hommassa oli se, että ensi vuoden autot ei ole mitään turbohirmuja toisin kuin jotkut odottavat älytöntä suihketta, pauketta, koripallon kokosia ahtimia ja 5 kilon ahtoja, tokihan niissä täytyy pakopesä olla suhteessa suurempi ettei pakopaineet nouse kovilla kierroksilla. Itse kuitenkin väittäisin, että kompura puoli noissa ahtimissa on paljon odotettua pienempi.
Ei tosin painon takia koska keraamisiahan ne on mutta nykyisellähän autolla ei juurikaan ole tilaa laajentaa moottoritilaa mihinkään suuntaan.

Ei sen kovin pieni parane olla, vaikke mitään turbohirmuja autot oiskaan. Kyllä se äkkiä alkaa liian pieni turbo ahdistaan silti. Ja mitä moottoritilan mitoitukseen tulee, niin nykyisistä koneissahan on 8 sylinteriä. Ensi vuonna vain siis 6 sylinteriä. Ja sen perusteella, mitä mulle on opetettu koulussa, niin 8-6=2, eli 2 sylinteriä jää pois. Jo se tuo oman lisäyksensä moottoritilaan. Eli eipä sinne niin mahdottomasti välttämättä tarvi sitä lisätilaa loihtiakkaan...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

RC500

Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 26.03.13 - klo: 07.06
Lainaus käyttäjältä: JES - 25.03.13 - klo: 20.38
Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 25.03.13 - klo: 20.01

Sinne mitään sähkömoottoreita tarvi. Pakosarjaan ylimääräinen polttoainesuutin, joka syöttää polttoainetta siis suoraa pakosarjaan kun moottorin kierrokset laskee tarpeeksi alas...


Ei tuota vissiin enää käytetä edes ralli autoissa kun uudet ahtimet saa pyörimään pienilläkin kierroksilla säätyvien turbiinin vastasiipien ansiosta.
Eikä taitaisi viherpiipertäjätkään oikein tykätä tuosta kontrolloimattomasta bensanpoltosta.
F1 on niin ympäristöystävällistä nykyään :grin:


Jussi

Kuka väitti, että sen pitäisi olla kontrolloimatonta?
Ei nyt millään pahalla mutta kyllä polttoainesuutin suoraan pakosarjassa alkaa olla melko kontrolloimatonta :laugh: Ja ei niistä anti-lagista/paukusta mihinkään olla luovuttu, siviiliautot on toki erikseen.

tomppa82

Yhtälailla sen pakosarjan suuttimen saa moottorinohjausjärjestelmän taakse, kuin normaalit ruiskusuuttimetkin...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

RC500

Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 26.03.13 - klo: 15.44
Yhtälailla sen pakosarjan suuttimen saa moottorinohjausjärjestelmän taakse, kuin normaalit ruiskusuuttimetkin...
En minä sitä, lähes kaikkihan on mahdollista mutta onko jossain projektissa sitten niin toteutettu? Mielenkiinnosta haluaisin nähdä, ei vain itselle tulisi mieleen laittaa suutinta bensalinjoineen lähellekään pakosarjaa (joka käy helpostikin punahehkuisena). Turvallisempaa toteuttaa perinteisesti sytkän myöhäistämisellä, katkomisella ja lisäilmanohjauksella.

tomppa82

Totta kyllä, että vaikea sijoittaa sinne polttoainelinjoja... Mutta toisaaltahan sinne voisi suihkuttaa vaikkapa vettä. Pienehkö määrä vettä höyrystyisi äkkiä niissä lämpötiloissa ja kun litrasta vettä tulee muistaakseni n. 1600l vesihöyryä, niin aika pienikin vesimäärä riittäisi pitämään turbon kierrokset korkeana silloin, kun pakokaasun määrä ei siihen riitä. Ongelmaksi toki varmaan tulis vesisäiliön sijoitus F1-autossa.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Tonol

#29
Noi paukut kiellettiin jo viimevuonna. Tosin käytettiin siihen aikaan vaan siihen, että saataisiin pakokaasuja virtaamaan diffuusorille, ja tokkopa turbo aikana tuohonkaan mitään muutosta tule...

Ja niinki oudolta ku paukun käytttäminen vaparissa kuulostaa, mutta tottahan seki on... Kaikki jotka on 2009-2011 aikoihin ollut paikanpäällä seuraamassa kisoja ovat varmasti huomanneet tämän
How the Formula 1 Blown Exhausts Sound Like - F1 2011