Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Xray XB8

Aloittaja Teppo, 17.06.04 - klo: 20.18

Henko

Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"Ei tullut muuten kattoneeksi, pitääkin kun kiireiltä ehtii, on meinaan vanha malli hyllyssä odottamassa ajoa...   :wink:

Sillä vaan kyselin, kun mulla on kaks niitä vanhoja sporttikoneita. Aina ois plussaa, jos tietäis mitkä osat on yhteensopivia.

Henko

Vaihdoin kerralla ne +2mm offsetpalat joka nurkkaan. Tuumin, että parhaiten huomaa vaikutuksen kun menee heti ääripäähän. Jos tuntuu liian rauhalliselta, ni pitää koittaa kaventaa autoa. Tosin vaihdoin myös pehmeät jouset, joten nekin vaikuttaa.

the_man

Olis mielenkiintoista tietää, tuleeko autosta noilla +2mm palikoilla jo ylileveä sääntöihin nähden? Ja kerroppa kokemuksia kuinka paljon rauhottaa ajotuntumaa... Itsekkin suunnitellu noitten palikoitten kokeilua, mutta syystä tai toisesta jääny hommaamatta.

Jani Lindqvist

Itellä takana levennetyt hexit, menny jokasessa sm kisassa läpi mittauksesta...

*HOKE*

Jani... Sulla on +1mm hexit...
Reiskaltahan tuli ne +2 hexit jokin aika sitten.

Mikäli käyttää vakio hubeja niin luultavasti mahtuu +2 hexeilläkin.
Mikälä taas käyttää alumiinisia huhubeja 2 asteen aurauspalikoilla niin menee ylileveäksi varmasti.

Henko

Lainaus käyttäjältä: "the_man"Ja kerroppa kokemuksia kuinka paljon rauhottaa ajotuntumaa...

Kyl mä sit kerron, kunhan taas kerkeen ajeleen. Ja kuten sanottua, voi olla paha verrata siinä mielessä, että löysensin myös alustaa sinisistä jousista valkoisiin. Casteria ajattelin vähentää myös asteen verran.

*HOKE*

Auto muuttuu leveämmillä hexeillä rauhallisemmaksi.
Pito myös hieman lisääntyy.

Sitä on vaikea kuvailla kuinka paljon rauhallisemmaksi auto tulee, mutta +1 hexeillä jo eron huomaa heti.

Mikäli epäilee hexejen hankinnan kannattavuutta niin helpoin levennys keino on ottaa milliset jousen esikiristimet, leikata siitä pois se keskellä oleva uloke ja laittaa vanteen sisään.
Näin saa millin lisää per puoli.
Tietysti mikäli haluaa kokeilla 2 millin levennystä niin ottaa sit ne 2 millin seikiristysklipsit  :wink:
kannattaa muistaa että +2mm hexeillä tosiaan auto levenee sen 2 milliä puoleltaan, eli yhteensä 4 milliä koko auto, joka on jo paljon.

Mikäli siis on autossa jo nuo pidemmät tukivarret niin 2 millin paloilla mennään aika lailla hiuskarvan varassa ainakin keulan suhteen että onko ylileveä.
Minulla 1 millin hexeillä ja S tukivarsilla oltiin jo tosiaan lähellä.
Ja monihan tietää tämän surullisenkuuluisan tarinan viimevuoden PM kisoista  :wink:

Juhanu

Olikos se joku mp777 tota vastaava.Se on se kyösti

*HOKE*

Mit???

Ei ja on...

Jokainen vakavasti otettava kilpakrossari on vähän toistaan vastaava.

Eli esim. HoBao, Kyosho, XRay yms yms...
Lähes kaikki siis ovat niin lähellä toisiaan että voidaan sanoa vastaavanlainen...

Jani Lindqvist

Jaa Xraylta on tullut vieläkin leveempi, ok :)

Henko

Eilen illalla rassatessani huomasin, että keskidiffi tökkii, mutta vain toiseen suuntaan. Aukaisin sen, ja se ratas, joka tulee diffilautaseen sisälle, oli aika kulunut, ja silleen, että hampaat oli lähinnä toiselta puolelta kuluneet. Se vastakkaisella puolella ollut samanlainen ratas, ja ne neljä pikkuratasta taas ei olleet lainkaan kuluneet. Ihmettelin tosiaan ensin, kun diffi antoi periksi vain toiseen suuntaan.
Tiedä sitten, mikä tuon rattaan oli syönyt. Mulla oli alkuun jarrulevyt ehkä hieman ahtaalla, mutta ei muuta tuu mieleen jonkun kiven jumittamaa takakardaania lukuunottamatta. Ja aika nopeesti oon aina huomannut, jos ei pyörät pyöri.
No, onneks täältä Tampereelta saa varaosat nopeesti :)

kimes

tiedustelua  mitä kaikkea ootte päivittäneet xb8r että auto olis TQ  , kannattaa päivittää ?

Hude

Lainaus käyttäjältä: "kimes"tiedustelua  mitä kaikkea ootte päivittäneet xb8r että auto olis TQ  , kannattaa päivittää ?

Tilaat TQ sarjan(maksaa noin 100 ekee) niin pääset säätelemään hieman enemmän alustaa.
Itse ostin reiskan viikko sitten ja tyytyväinen olen ollut sen laatuun.
Mugen MBX-6
NOVAROSSI Plus4 Futaba3PKS+2.4 FASST Tornado

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: "Hude"
Lainaus käyttäjältä: "kimes"tiedustelua  mitä kaikkea ootte päivittäneet xb8r että auto olis TQ  , kannattaa päivittää ?

Tilaat TQ sarjan(maksaa noin 100 ekee) niin pääset säätelemään hieman enemmän alustaa.
Itse ostin reiskan viikko sitten ja tyytyväinen olen ollut sen laatuun.

TQ kitin lisäksi tarvitsee vielä etupään taaemman tukivarsien kannakkeen.

elikkäs tämä hilpe -> http://www.teamxray.com/teamxray/products/proddesc.php?prod_id=1028&kategoria=1171

...ja jos haluaa runkoa jäykemmäksi niin alumiiniset jäykkärit kehiin...  
...ja musta etuiskaritorni niin eipä se sitten muuta enää tarvitsekkaan.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Tounison

Upea voitto taas Reiskalle :D  Ei pitäisi olla minun ajot kärrystä kii, ettei pärjää vauhdissa :lol:

Jani Lindqvist

PM topicista:

Lainaus käyttäjältä: "Sami L"Vielä yks ja sit vaihtuu toinen alusta, johon saa tuon pidemmän moottoripukin lisäkiinnitysruuvin.

Onko sulla kuitenkin ollut paremmat moottoripukit? Kyllä ne päärattaat kestää niitten kanssa ongelmitta, ei tarvi edes olla uuden mallinen alusta. Jättää vaan yhen ruuvin pois. Vakio moottoripukeilla kannattaa jättää reilu välys, siltikin päärattaita menee.. Väärä paikka säästää

Sami L

On ollut joo, ensimmäinen pääratas kesti kunnes harjateräs löi pohjasta sisään. Toka meni sitten nopeasti - jos jotain syytä pitäisi keksiä, niin kone liikahtanut. Kolmas taisi mennä kun kytkinkello kilkkasi - päivän alussa Juska sanoi että ei tuo RMV:n kevennetty kello tule kestämään, omani tosin oli HongNor, mutta eipä kestänyt. (pääratas ei ollut T-mallia)

Nyt on Xrayn kello ja 45T pääratas, välyksen on kattony Hoke ja Jalaksen Veikko, sekä ruuvit ovat varmasti kiinni. Josko nyt kestäis.  :D
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

*HOKE*

Jos nyt ei kestä niin et vaan osaa  :P

Henko

Kyllähän noi +2 hexit rauhoitti kummasti. Nyt tosin pitää koittaa säätää vähän kääntyvyyttä kaasun kiinni ollessa.
Ja aikaisemmin reiska kippas nurmikolla tosi helposti, nyt vaikka on löysempi alusta, ni ei tökännyt ja kaatunut.

Henko

Ihmettelin viikonloppuna, kun ohjaus hävisi pienenkin vesiroiskeen jälkeen, ja failsafe meni (onneksi) päälle. Itsestään alkoi aina toimia pikkuhiljaa hetken päästä. Muut ajeli kyllä rohkeammin pienistä lätäköistäkin ilman mitään seurauksia. Vastaanotin oli kuiva, mutta kotona tarkemmin tutkittuani huomasin, että vastarin akku oli hinkkaantunut koteloa vasten, kuluttaen johtojen eristystä. Vähän kosteuttakin oli virtajohdoille päässyt. Oireet oli samat, kuin lähetin olis ollut mykkä. Kai tuo akku olisi pitänyt teipata, mutta kotelo on kyllä valmiiksi aika ahdas...
Muuten onnistuin säätämään auton hyvin, pienellä kaasulla puski vähän, ja sopivasti kaasua lisätessä pystyi luisumaan suht hallitusti.

MME

Lainaus käyttäjältä: "Henko"Kai tuo akku olisi pitänyt teipata, mutta kotelo on kyllä valmiiksi aika ahdas...

Onhan se kotelo ahdas juu,mutta kyllä sinne akku mahtuu vielä,vaikka muutaman kierroksen teipiä laittaakin. Tai vaihtoehtoisesti kutistesukkaa.
Mitä vähemmän se akku pääsee liikkumaan siellä,niin sitä vähemmän se pääsee hankautumaan.
Ei sponsoreita.

Mika R

mitään teippiä vaan vaahtomuovia pehmusteeksi ja silikonilla ylimääräiset reiät kiinni, latausjohto boksista ulos

HVoltage

Toinen jippo on unohtaa se Xray ohjekirjan neuvoma tapa laittaa roinat siihen täysin käsittämättömästi suunnittellun boxin sisälle.

Itselläni on 2/3 Hump pack siinä missä on vastari ja vastari taas vastaavasti survottu sinne pitkulaiseen osioon, tai no samaa koteloa mutta you get the point. Vastarilta johto servojohtojen kanssa samaa reikää ulos jossa akkuliitin, akun johto vastaavasti kanteen kolotusta välistä suoraan ulos. Itselläni on vielä fuililetkusta tehty suoja koloon jotta terävä muovi ei raapi johtoa tärviölle. Hyvin on tämä "menetelmä" toiminut jo reilu kauden ilman mitään sähköongelmia. Ainiin, kaikki muu "tyhjä" tila siten täytetään vaahtomuovilla tjms. esim: Käyttämätön ilmanputsarin sisäosa on erinomainen vastarisuoja.

Itse asiassa ajattelin vielä jatkokehitellä tuota johtosuojaa siten että kun menee vastariakut uusiksi niin pujotan itse akunjohdon juureen pätkän fuililetkua niin ei unohdu/putoa pois...

Olen vielä jyrsinyt sen typerän pienen väliseinäkkeen sieltä sisältä pois. Se ei tee muuta kuin hankaa johtoja...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Tounison

Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"Itselläni on 2/3 Hump pack siinä missä on vastari ja vastari taas vastaavasti survottu sinne pitkulaiseen osioon, tai no samaa koteloa mutta you get the point. Vastarilta johto servojohtojen kanssa samaa reikää ulos jossa akkuliitin, akun johto vastaavasti kanteen kolotusta välistä suoraan ulos. Itselläni on vielä fuililetkusta tehty suoja koloon jotta terävä

Olen vielä jyrsinyt sen typerän pienen väliseinäkkeen sieltä sisältä pois. Se ei tee muuta kuin hankaa johtoja...

Olisko kuvaa paukauttaa??

Nyt tarvisi mennä asentaa Axe Rossi 160 LSK paikalleen :D  Ei taida suomessa hirveästi olla noita moottoreita liikkeellä, tai varaosia saada.
Jonku kyösti äijän allekirjoituksessa taisi vilahtaa toi motti. Puristuksia tuntuu olevan aika paljon, vaikea pyöräyttää käyntiin.

Niko

Se moottori on ainut kappale tehtaan teamin ulkopuolella. Tehty Robert Batllelle omaan käyttöön. Siis viilattu. Ei tuu varmasti missään vastaan samanlaista. Ko moottori on tehty just ennen kuin Robert vaihtoi Falconille, eli on tosi uusi kone.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Henko

Toki se vastarinakku ois hyvä olla mahdollisimman tiukasti siellä, mutta silloin se on hankala vaihtaa...

Mika R

vastarinakkua ei tarvitse vaihtaa. se pidetään siellä boksissa ja ladataan erien välissä pikalaturilla. itsellä on yksi akku "hitsattuna" boksiin, ongelmitta...

Sami L

Siinähän sitten ollaan kun ne ongelmat juuri ennen erää tulee, nousee vaikkapa toimintasavut sieltä kennoista latauksessa.

"No vaihda akku nopeesti!"
"Muuten hyvä mut sen vaihtamiseen menee 15min."
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Mika R

Otetaan se riski :D

Ja kyllä se noin tiukan paikan tullen onnistuu nopeestikin (5 min)

Tounison

Lainaus käyttäjältä: "Niko"Se moottori on ainut kappale tehtaan teamin ulkopuolella. Tehty Robert Batllelle omaan käyttöön. Siis viilattu. Ei tuu varmasti missään vastaan samanlaista. Ko moottori on tehty just ennen kuin Robert vaihtoi Falconille, eli on tosi uusi kone.

Käsissä kun koitti pyöräytellä niin oli tosi kireä, mutta kun boksilla pyöräyttu niin aika kivuttomasti lähti. Pieni kuumennus puhaltimella ja motti hyrähti käymään. Jostain tavasin, että jopa galloona pitää ajaa ennen kuin on täysin timmissä :shock:

Hokella taisi olla joku Axen moottori :?: