Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Xray XB8

Aloittaja Teppo, 17.06.04 - klo: 20.18

HVoltage

Ugh! Tuli tupruteltua sitten ekaa kertaa OS V-Specciä, kaks tankkii ihan tossa vaan pukilla, välillä piti pilli tyhjäksi öljystä kääntää. Kolmannella uskalsin hiukan jo rullailla asvaltilla. Helmi kone ei voi muuta sanoa, huomenna jos jo radalle uskaltais...  :mrgreen:

Niin pitänee lisätä että tällä hetkellä autolla elopainoa, täysin kisakunnossa tankki tyhjänä. ~3300-3350g, riippuen renkaista jopa alle 3300g.  8)
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Sami L

Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

HVoltage

Nii justii, ite sain sorvattua nylonista paksummat shimmit iskarin o-renkaille kun nyt selvis että niitä saa ihan valmiina. Ovat näköjään sitten ihan itte huomanneet että vuotavat...

Noi alumiiniset taka hubit tarttee varmaan jossain vaiheessa investoida, etupäähän tilasin jo Timpalta Fioronin ohjauspalat, tiedä sitten koska tulee.

Kaipa nuo muutkin viripalikat täytyy tohon ruuvata ihan vaan muodon vuoksi ;) Kattoo ny ensi mimmoseen ryöstöhintaan ne asettuvat.

Noi 1mm leveemmät rengashexat mahdollistaa Hobaon vanteen käytön, listalle menee nekin :P Harmi vaan että kestää tulla tänne aina nuo uudet palikat.

Ai että on paljon nami nami palikkaa...

Tänään tuli rullattua sitten vähän enemmän O.S. V-Specin kanssa, aika rikkaalla vielä ajelin mutta 1,5L soppaa on menny, näin alkumetreillä on ainakin minun helppo sanoa että aivan ällistyttävä moottori. Ja nyt sain XB8 setupinki mieleisekseni, ei tarvinnu kuin kolme kertaa vaihtaa mömmöt takaiskareista ;)
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mika R

Oli lähtöhinta autolla mikä tahansa niin vaikuttaa siltä euroja saa tohonkin kulumaan aika kasan lisää.. ei varmaan ihan välttämätöntä mutta näinhän siinä sitten kuitenkin käy. Pitää olla kuitenkin vähän erilainen kuin kaverilla  8)

Sami L

Kovat ajomiehet on ajellu voitoista ihan "out-of-the-box" kalustolla.
Eli mitään välttämättömyyksiä nämä nippelit eivät ole. Blingiä pitää kuitenkin olla!  :wink:
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: "Sami L"Kovat ajomiehet on ajellu voitoista ihan "out-of-the-box" kalustolla. Blingiä pitää kuitenkin olla!  :wink:

Juu kyllä se näin on että ei XB8 vaadi lisähilppeitä, mutta kuintenkin itse tykkään työntää kaikki joutavat rahat kärryyn ;), eihän siinä mitään järkeä välttämättä ole mutta "elämä on"  :mrgreen:
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"Nii justii, ite sain sorvattua nylonista paksummat shimmit iskarin o-renkaille kun nyt selvis että niitä saa ihan valmiina. Ovat näköjään sitten ihan itte huomanneet että vuotavat...

Varmaan sama homma kuin sähkötouringeissakin, eli ovat koittaneet tehdä iskareista mahdollisimman herkät jolloin tuota hikoilua esiintyy. Turistissa ratkaisuna on käyttää vanhemman mallisia tiivisteitä, mutta tässä tapauksessa....  :mrgreen:
---

Jani Lindqvist

Mulla ei ole ollut iskareiden suhteen minkäännäköistä ongelmaa. Kertaakaan ei ole litkua hävinnyt.

Eilen purkasin autoa.. parit laakerit veteli viimeisiään. Keskikardaaneihin oli tullut pieni klappi, huom. pieni. Muuten ei ollut mitään kulumisen jälkeä. Vetoakselit, ulostulot yms kuin uusia. Hudy spring steel on kova sana voimansiirrossa :)
Xrayn siipi kesti 13 litraa, ilman keittämistä. _Kovaa_ käyttöä =)

Ja tuuninkipalikoista.. Ite menin hetken mielijohteesta ostamaan sen erilaisen alustan etujäykkärin.. Enempää viripalikkaa en aio laittaa.. Senkin rahan voi käyttää paljon paljon hyödyllisemmin, kuluviin osiin menee muutenkin sitä rahaa tarpeeks. Fuili, renkaat, moottorit, laakerit jne jne.. Pitää sitten treenata senkin rahan edestä ;)

Edit: Jaa niin, ne softit tukivarret ajattelin hommata.. Jospa vaikka saisin nuo kovemmat jossain vaiheessa rikki?...

Sami L

Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

HVoltage

Huoh! Kyllä taas meni ihan pasmat sekasin kun ton OS V-Spec koneen kanssa on koitettu löytää yhteinen sävel. Eilen ei radalla kone tahtonut käydä ollenkaan tyhjäkäyntiä. Kotona sitten pannulle ruumiinavaus että mikä mättää. Aikani tutkiskeltua tuntui siltä että takalaakeri olisi ollut täysin valmis. No Janin kanssa tuli tänään sitten vaihdettua Novarossin laakeri tilalle ja homma ei muuttunut miksikään...    meinas pannu jo lähteä metsikköön kunnes hoksasin vaihtaa takasin OS P3 (extra hot) tulpan. Ja kas uusi elämä alkoi, kone lauloi taas niin ihanata sävelmää että  :mrgreen:, On ihme pannu että sille ei kelpaa Cipollan 5, RB:n 5 OS P7 eikä Cipollan 6. :roll:

Nyt ongelmaksi koituu vain se että noita P3 tulppia on mulla tasan 2kpl ja toisella on rullattu litran verran + sisäänajo. Osaako joku kertoa mistä voisi Suomesta kysellä OS:n tulppia, tai jos jollain sattuu OS P3 Turbo tulppia olemaan useampi niin tarjoa, OS P6 turbo pitäisi käydä myös...

Kuulin muuten puskaradiosta että on kovasti porukka reenannu SM avaukseen Lavangossa, voi olla että ei ulkopaikkakuntalaisilla ole paljookaan jakoa...

Joo sori OT ei paljo tippunu Xray juttua, mutta hienosti ruoska pelaa ja siipi on kyllä todellakin hintansa väärti, tänään murtui hiukan tossa asvaltilla kun heitin kuperkeikkaa...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mika R

Todellakin hieno homm että syy selvisi!

Kuten jo Jethron kanssa juteltiin niin kyllä näyttää Xray -miehet olevan eri porukkaa, ainakin jos vertaa meikäläisen maatapitkin ajettavaan Kyöstiin .. Hokekin lennätti Reiskaa sellaisiin korkeuksiin että oksat pois! Korkeuksiin johon mulla ei todellakaan tolla kyöstillä ole jakoa...

Hieno auto (ja kuskit) tuo Xray.

edit:
Treenannu joo, voi olla, mutta tällä hetkellä tuntuu että on ainakin yksi paikkakuntalainen jota kannattaa tuloslistoilta hake lauantaina aloittamalla häntäpäästä.. noh, nitropapat Rulez

JaniA

Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"

Kuulin muuten puskaradiosta että on kovasti porukka reenannu SM avaukseen Lavangossa, voi olla että ei ulkopaikkakuntalaisilla ole paljookaan jakoa...
Sehän on hyvä että treenaavat kovasti, niin ei oo kisan jälkeen varaa selitellä... :wink:
HeiUA

Timo

Syy miksi OS ei toimi kunnolla muilla tulpilla on se, että OS:sän tulpat ovat lyhyempiä, kun muiden valmistajien tulpat. Jos laitat OS:sään jonkun muun merkkisen tulpan, niin tulppa työntyy palotilaan, jolloin sytytys tapahtuu ennen aikaisesti ja ja palotilan muoto ei todellakaan ole suotuisa, kun "tappi" törröttää keskellä palotilaa.

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: "Timo"Syy miksi OS ei toimi kunnolla muilla tulpilla on se, että OS:sän tulpat ovat lyhyempiä, kun muiden valmistajien tulpat. Jos laitat OS:sään jonkun muun merkkisen tulpan, niin tulppa työntyy palotilaan, jolloin sytytys tapahtuu ennen aikaisesti ja ja palotilan muoto ei todellakaan ole suotuisa, kun "tappi" törröttää keskellä palotilaa.

Kyllä kyllä, mutta kysessä on Turbo tulppa ja tällöin ei näin käy.
EDIT:Niin siis jos viittaat aiempaan tilitykseeni ;)
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Niko

Kaikissa OS V-speceissä on turbokannet.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: "Niko"Kaikkissa OS V-speceissä on turbokannet.

Niin, ei täällä kukaan muuta ole väittänytkään ?!?
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Niko

Ei niin. Kunhan varmistin  8)
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

HVoltage

Noniin tolla pitäisi sitten huomenna yrittää kiertää rataa...

| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mika R

Mitäs Fioronin alupalaa meinaat Jeppe tähän Luxury Buggyyn hommata kuten MP topikissa mainitsit?

*HOKE*

No nyt rupee reiska vihdoin istumaan räpylään.
Ei tarvii kuin pieniä muutoksia enää niin sit on bueno.

Yks ihmeellisyys vaan on ilmaantunut.
jo lavangon kisoissa hieman ihmettelin samaa asiaa.
Kikissa diffeissä on 5000 öljyt, mutta kun autolla on ajanut esim. tankin niin takadiffi on muuttunut tahmeammaksi.
Ihme juttu, ja kun antaa taas auton "jäähtyä" niin taas on kaikki diffit saman tuntusia...

Keksikääpäs tuohon selitys.

Eli kyseessä ei ole että etu ja keskidiffi löystyisivät, vaan aivan selvästi takadiffi jäykistyy.

Mika R

No eihän tossa muuta voi keksiä kuin että jokin sortin lämpälaajenemisesta on kyse a) joko diffin sisällä b) sen ulkopuolella  :wink: Ajamisen ei pitäs vaikuttaa viskositeettiin

blenheim

Hoke, käytätkö varmasti oikeita shimmauksia diffissä? Meinaan vähän vaikuttaa että tosiaan pientä lämpölaajenemista ilmenee siellä ja sehän johtuu kitkasta! Ja eikös öljyjen lämmetessä pitäisi enemminkin notkistua kuin jähmettyä?! Näin ainakin moottoriöljyjen kanssa.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Mika R

Mutta silikoniöljyihin ei lämpö vaikuta.

Jani Lindqvist

Vaikuttaa toki. Lämpötilan mukaanhan niitä iskariöljyjäkin vaihdetaan. Silikooniöljyihin lämpötila vaikuttaa vain huomattavasti vähemmän.
Ja juu, lämpimämpi=notkeampi

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "blenheim"Hoke, käytätkö varmasti oikeita shimmauksia diffissä? Meinaan vähän vaikuttaa että tosiaan pientä lämpölaajenemista ilmenee siellä ja sehän johtuu kitkasta! Ja eikös öljyjen lämmetessä pitäisi enemminkin notkistua kuin jähmettyä?! Näin ainakin moottoriöljyjen kanssa.

Diffi on kasattu juuri niin kuin muutkin.
Eli aivan oikein.
Ja mitä shimmauksia?
Eihän siellä mitään shimmejä sisällä käytetä.

Perä siis rullaa kyllä aivan täydellisesti, ainoastaan siis diffi muuttuu jäykemmäksi. Aivan kuin siis olis yhtäkkiä tönkömpää öljyä.

Ja tosiaan se silikoniöljykin muuttuu lämmetessään, mutta vaatii jo aika selkeän lämpeämisen että rupeaa notkistumaan.

solar4

Oletkos täyttänyt sen _täyteen_ kuten taannoin opastit vai ristipinneihin kuten useimmat muut tahot neuvovat? Tuli mieleen että liian täytenä lämpölaajeneminen voi aiheuttaa painetta sisällä joka taas voisi vaikuttaa diffin jäykistymisen.

Tämä siis täysin mutuna.

[edit]
TWF8:n havainnollistava kuva http://www.twf8.ws/new/tech/car/xray/xb8/xb8build/picsstep1/picsstep1-021.jpg
Little to win, nothing to lose
SD/GT

*HOKE*

Diffit on edelleenkin täytetty "täyteen".

Eli juuri niinkuin tosiaan taannoin mainitsin.
Jos sen diffin jättää vajaaksi niin öljyyn sekottuu ilmakuplia ja se vaahdottuu, jolloin vastus pienenee reilusti.
Eiköhän kaikki täytä iskarinsakin täyteen.

Ja koittakaa nyt ymmärtää että en täytä diffiä niin että sinne jäisi pienintäkään painetta.
Diffiin on vaihdettu jo kolme kertaa oljyt, aivan kuten eteenkin, mutta vain tuo takadiffi jäykistyy.

Ja kun nyt yhtään järkeillään niin edessähän diffi joutuu reilusti suuremmalle rasitukselle jolloin öljyt tietysti lämpenee vielä enemmän ja siis jos lämpeneminen aiheuttaisi öljyjen laajenemisen ja sitäkautta rupeaisi jäykistämään diffiä, niin kumpikohan se olisi tönkömpi? Etu- vai takadiffi??

*HOKE*

Jos tuon kuvan mukaisesti täyttää niin ilmaa jää todella paljon sisään, jolloin öljy on aivan pelkkäää vaahtoa heti ekan kierroksen jälkeen ja vaikka sisällä olis 5000 öljyt niin tankin jälkeen vastus on samaa tasoa kuin 1000.

Yli ristitappejen on täytettävä jos haluuaa edes jotenkuten minimoida ilman määrän.

Täytäppäs autosta yks iskari 2/3 ja kokeile kuinka käy kun tankin räväytät.
Tai ei tarvitse edes muuta kuin pumpata parikertaa autoa ylös alas niin huomaa mitä käy.

Rph

Itsellä oli joskus vastaava häiriö, syynä oli takavetarien nivelet jotka lämmetessä alkoivat jumiutua, huomasin kun nostin pukille ja laitoin tukivarret suoraan niin oli ok mutta kun päästi tukivarret alas niin tahmas.
mydään lennokipiruustuksia .)

*HOKE*

Ongelma ei ole tuossakaan.
Tuon homman huomasin heti ekalla ajolla.

Eli kuten ylempänä mainitsin niin autorullaa täysin eikä siinä ole mitään ongelmaa, mutta kun laittaa auton pöydälle niin että on eturenkaat pöydässä ja pitää isosta rattaasta kiinni ja pyörittää renkaasta niin että vastapuoli pyörii toiseen suuntaan niin on jäykempi kuin etupää.

Puran tuon diffin vielä kerran ja käyn kaiken tarkasti läpi...