Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Mini-Z monster truck?

Aloittaja jjosk junior®©™, 28.06.04 - klo: 21.04

Jasu92

Millatteet akut tähän tulee AA vai AAA :?:  :?:  :?:  :?:  :?:

Poju12

Lainaus käyttäjältä: "Jasu92"Millatteet akut tähän tulee AA vai AAA :?:  :?:  :?:  :?:  :?:
Autoon AAA...

TP

Lainaus käyttäjältä: "lake"Itseasiassa monsterin korkeus asettaa jo omat ongelmansa. Jos siihen pistät vielä (painavia) alumiini osia niin tuskin painojakauma ainakaan paremmaksi menee. Yleensäkin paino on aina pahasta joten jos haluaa vehkeen joka ei kaadu, pitäydy mattoautoissa (tai z Fi:ssä)
Itse tekisin monsterin kanssa näin. Ensin korista kaikki ylimääräinen paino pois. Ja jos haluaa sen kolme milliä voi tiputtaa iskareista niin kori tulee vähän parempaan korkeuteen (maavaraahan tuo ei hirveesti vaikuta, auton akselit kuitenkin ottavat ensin kiinni) Jos tämä ei vielä riitä niin tuo ylimääräinen paino siirretään mahdollisimman alas eli korin pohjaan. Akseliin ei niitä kannata laittaa koska sillä vain lisätään jousittamatonta massaa.
Olen hieman tätä "virittelyä" pohtinut, ja alustavasti todennut, että parempi treenailla tällä ajamista hetken aikaa (tosin vähän joudun laittamaan jotain pehmeää puskureihin, ettei kaara/huonekalut kärsi pahemmin kolareista). Sitten ensimmäisenä hankintalistalle on nousemassa paremmat renkaat (+ehkä vanteet). Tuohon mennessä olen jo tod.näk. viisaampi ja tiedän mitä ihmeosaa kannattaa tehdä. Tuskin tosiaan lähden painojakaumaa muuttelemaan, sillä kaatuilemista esiintyy lähinnä holtittomassa ajossa epätasaisilla esteillä...

LainaaAntenni kireelle ja mielellään ei muita sähkölaitteita huoneessa.
Aikaisempi auton sätkiminen johtui tosiaan siitä, että auton välittömässä läheisyydessä oli vahvistin, jossa oli virrat päällä... Antennin ruuvasin kiinni Biltemasta hakemallani hienotyökalusarjalla, tosin tietysti ruuvin kanta kärsi hieman tähtipäämeisselistä. Uusi ruuvisarja voisi olla viisas varaosasijoitus.

LainaaKori kannattaa hankkia jo pelkästään paremmannäköisen takia  :shock:  sillä minusta tuo vakio on aidomman oloinen kun tuollainen kromi hirvitys. On tod.näk kevyempikin (mutu)
Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Itse taidan kyllä haluta molemmat. Siis korit... Mistä olisi edullista tilata? Saksassa mini-z.dessä maksoi yli 30 euroa, Jenkkilässä hintaa oli jossain 24 ja risat taalaa.

LainaaBilteman akut on ihan jees. Hanki delta piikki laturi niin helpottaa tota lataustakin kummasti.
Osaatko kertoa, saisinko pienellä lisäinvestoinnilla paremmat akut kuin mitä nuo Bilteman tsydeemit ovat? Nälkä kasvaa syödessä...  :P

Kuitenkin, KIITOS vastauksesta. Osaatko sanoa vielä niistä öljyiskareista: ilmeisesti iskarit täytyy irroittaa ja ruuvata yläosastaan auki ja sitten täyttää se iskarin yläosa öljyllä? -kö?


TP

Poju12

Lainaus käyttäjältä: "TP"

Kuitenkin, KIITOS vastauksesta. Osaatko sanoa vielä niistä öljyiskareista: ilmeisesti iskarit täytyy irroittaa ja ruuvata yläosastaan auki ja sitten täyttää se iskarin yläosa öljyllä? -kö?


TP

Jos se on samanlainen systeemi kun mun Pureten Alphassa ni puretaa ne iskarit ja sitten täytetään öljyllä...

lake

Lainaus käyttäjältä: "TP"
Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Itse taidan kyllä haluta molemmat. Siis korit...

:D

lake

Lainaus käyttäjältä: "TP"Olen hieman tätä "virittelyä" pohtinut, ja alustavasti todennut, että parempi treenailla tällä ajamista hetken aikaa (tosin vähän joudun laittamaan jotain pehmeää puskureihin, ettei kaara/huonekalut kärsi pahemmin kolareista). Sitten ensimmäisenä hankintalistalle on nousemassa paremmat renkaat (+ehkä vanteet). Tuohon mennessä olen jo tod.näk. viisaampi ja tiedän mitä ihmeosaa kannattaa tehdä. Tuskin tosiaan lähden painojakaumaa muuttelemaan, sillä kaatuilemista esiintyy lähinnä holtittomassa ajossa epätasaisilla esteillä... TP

Varmasti onkin fiksumpaa ensin katsoa ja miettiä mitä siltä haluaa. Mielellään jos mahdollista kokeillakin jonkun toisen autolla erikoisosia ennen hankkimista. Noihin kun saa menemään yhden auton hinnan helposti. Tosin tossa SE mallissa on jo parhaat osat (mielestäni myös monta turhaa) jo vakiona kiinni. Noi kromi härpäkkeet olisivat voineet jättää pois... (kyllä, minä tykkään tyttärestä  :D  )
Noista renkuloista sen verran että en tiedä onko monsteriin saatavilla kuin tuota yhtä mallia. Noilla sisä vaahtomuoveilla voi ajettavuutta aika paljon muuttaa.

LainaaAikaisempi auton sätkiminen johtui tosiaan siitä, että auton välittömässä läheisyydessä oli vahvistin, jossa oli virrat päällä... Antennin ruuvasin kiinni Biltemasta hakemallani hienotyökalusarjalla, tosin tietysti ruuvin kanta kärsi hieman tähtipäämeisselistä. Uusi ruuvisarja voisi olla viisas varaosasijoitus.

Mutta muista mistä maksat. Jos meinaat Kyoshon ruuveja niin elektroniikka liikkeestä saat samat ruuvit 50x halvemmalla...

LainaaMistä olisi edullista tilata? Saksassa mini-z.dessä maksoi yli 30 euroa, Jenkkilässä hintaa oli jossain 24 ja risat taalaa.

Suomen hinnoista en tiedä mutta Jenkeistä tuskin kannattaa. Jos pitäytyy EU maassa niin pääsee paljon vähemmällä.

Lainaa
Osaatko kertoa, saisinko pienellä lisäinvestoinnilla paremmat akut kuin mitä nuo Bilteman tsydeemit ovat? Nälkä kasvaa syödessä...  :P

Kaikki on suhteellista... Jos hinta-laatu suhdetta ajattelee niin tuskin noiden bilteman härpättimien voittanutta on. Mutta järjellä ei olekaan mitään tekemistä näiden kanssa  :shock:  nimim. pieni omaisuus kiinni lennokeiden litiumeissa  :D

Lainaa
Kuitenkin, KIITOS vastauksesta. Osaatko sanoa vielä niistä öljyiskareista: ilmeisesti iskarit täytyy irroittaa ja ruuvata yläosastaan auki ja sitten täyttää se iskarin yläosa öljyllä? -kö?

Olepa hyvä vaan. Ja niinkuin Poju12 tossa jo sanoikin:

Lainaus käyttäjältä: "Poju12"Jos se on samanlainen systeemi kun mun Pureten Alphassa ni puretaa ne iskarit ja sitten täytetään öljyllä...

Tosin omaa kokemusta ei noista SE:n iskareista ole mutta ehkä jo tänään on...  :wink:

lake

Okei nyt on kokemusta tosta Special mallista  :D  

Iskarit toimii loistavasti. Itseasiassa paketissahan oli ohjeetkin niihin... Eli sieltä ohjainlaatikosta löytyy nippu sellasia pieniä lappuja jotka siis on laakereiden, moottorin ja jousituksen ohjelaput. Niitä seuraamalla pitäisi onnistua.
Lyhyikäidyysessään ohjeet sanoo seuraavaa.

Ruuvaa iskari auki. Täytä öljyllä. Painele iskaria kasaan ja auki niin kauan kunnes kaikki ilma on lähtenyt. Täytä täyteen (kukkuralleen). Ruuvaa kasaan ja avaa uudelleen 0,5 kierrosta. Paina iskari kasaan hitaasti ja ruuvaa iskarin "korkki" takaisin kiinni. Nyt on iskari öljytetty ja ilmattu.
Toimii muuten kuin märkä sukka eli kun tiputtaa ei auto paljoa huojahda vaan jämähtää siihen paikalleen.

TP

Lainaus käyttäjältä: "lake"
Noista renkuloista sen verran että en tiedä onko monsteriin saatavilla kuin tuota yhtä mallia. Noilla sisä vaahtomuoveilla voi ajettavuutta aika paljon muuttaa.
Mistä noita sisävaahtomuoveja saa renkaan sisään? Miten noiden vaikutus on, vaahtomuovien kanssa renkaat ovat liukkaammat vai pitävämmät, veikkaan liukkaampia?

LainaaMutta muista mistä maksat. Jos meinaat Kyoshon ruuveja niin elektroniikka liikkeestä saat samat ruuvit 50x halvemmalla...
Juu, aion toki etsiä ei-Kyosho ruuvit. Ymmärrän, että varaosissa on korkeammat katteet mutta ruuveilla on ollut webbikaupoissa vähän turhan kovatkin katteet.

LainaaSuomen hinnoista en tiedä mutta Jenkeistä tuskin kannattaa. Jos pitäytyy EU maassa niin pääsee paljon vähemmällä.
No parikymmentä euroa voisi varakorissta pulittaa, mutta en tosiaan ole nähnyt EU:ssa alle 30 euron. :(

Lainaa
Kuitenkin, KIITOS vastauksesta. Osaatko sanoa vielä niistä öljyiskareista: ilmeisesti iskarit täytyy irroittaa ja ruuvata yläosastaan auki ja sitten täyttää se iskarin yläosa öljyllä? -kö?

Olepa hyvä vaan. Ja niinkuin Poju12 tossa jo sanoikin:

Lainaa
Tosin omaa kokemusta ei noista SE:n iskareista ole mutta ehkä jo tänään on...  :wink:
Kiitos myös toisesta viestistäsi jossa kerroit miten nuo iskarit öljytään. Täytyy kotona hieman selailla niitä ohjesivuja, mutta voisin vannoa, että mitään ohjetta niiden täyttöön ei ollut. Toivottavasti renkaiden vaahtomuovitkaan eivät kuulu pakettiin - niitäkään kun ei ole näkynyt.  :x


TP

CueBall

Dodii, tuli sitten heräteostoksena ostettua Oulusta tuollainen juhlamalli :D

Onkos kukaan säätänyt noita akselivälejä? Ajattelin että miten eturenkaille saisi enemmän pitoa, kun kaasu pohjassa kiihdyttää niin auto puskee todella rankasti. Eli voimaa löytyy :P

Löytyykö muita Niksi-Pirkka-vinkkejä, miten autosta saa kulkevamman (vrt. normaali Mini-Z-topikki)? :)

Omia setuppeja kehiin... Itellä nyt keltaiset jouset takana, vihreät edessä, koska keula tuntui paljon jämäkämmältä entä perä kun oli keltaiset edessä ja takana. Muuten auto ihan tehdasasetuksissa...

TP

Lainaus käyttäjältä: "CueBall"
Onkos kukaan säätänyt noita akselivälejä? Ajattelin että miten eturenkaille saisi enemmän pitoa, kun kaasu pohjassa kiihdyttää niin auto puskee todella rankasti. Eli voimaa löytyy :P

Löytyykö muita Niksi-Pirkka-vinkkejä, miten autosta saa kulkevamman (vrt. normaali Mini-Z-topikki)? :)

Omia setuppeja kehiin... Itellä nyt keltaiset jouset takana, vihreät edessä, koska keula tuntui paljon jämäkämmältä entä perä kun oli keltaiset edessä ja takana. Muuten auto ihan tehdasasetuksissa...
Itselläni auto on edelleen täysin tehdasasetuksilla, johtuen muka-kiireestä (tietty täytyy vielä lattiat imuroida ja puunata, että on mukavampi kruisailla enemmän :P ).

Koska olen, edelleen, noviisi näissä RC-touhuissa, olisi kiva lukea yleisiä perusohjeita virittämiseen:
- mitkä tekijät vaikuttavat vakauteen/ketteryyteen?
- miten akselivälin muuttaminen vaikuttaa auton käytökseen?
- iskareiden säätämisen (paketissa oli mukana rinkuloita, joilla ilm. saisi iskareiden väliä myös säädettyä) vaikutus?
- muita säätömahiksia?

Auton tavallisten säätöjen lisäksi itselläni tosiaan on listalla vain pehmeämpien kumien osto, jotta saisi pitoa lisää.

Muutoin olen ajatellut parkettilattialle hankkia jotain estetouhuja. Jos ostaisi Etolasta jotain kumimattoa ja tekisi niistä "nousuja"/ryppyjä ja jotain epätasaisuuksia. Ajattelin myös jossain välissä tyypitellä autolla joku ilta toimistolla, jos vaikka saisi vähän enemmän aakeeta laakeeta vauhdin nälkään. :)


TP

lake

Lainaus käyttäjältä: "TP"Kiitos myös toisesta viestistäsi jossa kerroit miten nuo iskarit öljytään. Täytyy kotona hieman selailla niitä ohjesivuja, mutta voisin vannoa, että mitään ohjetta niiden täyttöön ei ollut. Toivottavasti renkaiden vaahtomuovitkaan eivät kuulu pakettiin - niitäkään kun ei ole näkynyt.  :x
TP

Niin ja tohon ohjeeseen vielä jatkoksi, laita sitten ne kumiset hatut niihin iskareihin tiivisteeksi.


Lainaus käyttäjältä: "TP"Mistä noita sisävaahtomuoveja saa renkaan sisään? Miten noiden vaikutus on, vaahtomuovien kanssa renkaat ovat liukkaammat vai pitävämmät, veikkaan liukkaampia? TP

Eiköhän noita löydy ihan samasta liikkeestä kuin autokin. Tai sitten etolasta... Vaikutusta en noihin tiedä mutta veikkaan että auttaa pitoon epätasaisessa maastossa. Pullistaa noita renkaan kuvioita eli ottaa kovemmin kiinni eikä pakene alta. Pehmein vaahtomuovi vois olla hyvä.

lake

Lainaus käyttäjältä: "CueBall"Dodii, tuli sitten heräteostoksena ostettua Oulusta tuollainen juhlamalli :D

Onkos kukaan säätänyt noita akselivälejä? Ajattelin että miten eturenkaille saisi enemmän pitoa, kun kaasu pohjassa kiihdyttää niin auto puskee todella rankasti. Eli voimaa löytyy :P

Löytyykö muita Niksi-Pirkka-vinkkejä, miten autosta saa kulkevamman (vrt. normaali Mini-Z-topikki)? :)

Omia setuppeja kehiin... Itellä nyt keltaiset jouset takana, vihreät edessä, koska keula tuntui paljon jämäkämmältä entä perä kun oli keltaiset edessä ja takana. Muuten auto ihan tehdasasetuksissa...

Heh heräteostohan tuo mullekin oli. Kun toi TP rupesi kyselemään niin oli pakko hommata että tietää itsekin mistä puhuu. Kiitti vaan TP  :)
Setupit on ihan vakioissa, vielä katotaan nyt sitten paremmalla ajalla. Mutta palaillaan ja kerro kokemuksistasi.

lake

Lainaus käyttäjältä: "TP"
Auton tavallisten säätöjen lisäksi itselläni tosiaan on listalla vain pehmeämpien kumien osto, jotta saisi pitoa lisää.
TP

No tuosta sitten minä taas en tiedä mitään. Eli saako noihin pehmeämpiä renkaita? Mistä? Ne kyl auttaa (tai ainakin f1:ssä autto kummasti)

TP

Lainaus käyttäjältä: "lake"No tuosta sitten minä taas en tiedä mitään. Eli saako noihin pehmeämpiä renkaita? Mistä? Ne kyl auttaa (tai ainakin f1:ssä autto kummasti)

Mini-z.de:ssä on yhtä sorttia (vakiokumeista poikkeavia) olevia kumeja, hintaa kait 8,90.

Lisäksi olen nähnyt ainakin pari muuta mallia. Pehmeyksiä en valitettavasti muista. Koitan viikonloppuna surffata noita.

Ja kiitos tiedosta, että kumiset tiivisteet täytyy laittaa öljyiskareihin. Edelleen väitän, että ohjeet puuttuivat boksistani!  :evil:


TP

anon 71

Mistä tota juhlamallia voi tilata suomesta? :?:

m@sse

Lainaus käyttäjältä: "anon 71"Mistä tota juhlamallia voi tilata suomesta? :?:

Tietonikkarin nettisivuilla on ainakin.
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

lake

Lainaus käyttäjältä: "m@sse"
Lainaus käyttäjältä: "anon 71"Mistä tota juhlamallia voi tilata suomesta? :?:

Tietonikkarin nettisivuilla on ainakin.

Joo ite hain viimeviikon torstaina toiseksi viimeisen. Eli vähiin käyvät. Sitten Prohobby:n helsingin pisteessä ei noita enään ole, oulusta ei niilläkään ollut tietoa. Kärkkäinen ainakin mainostaa löytyvän (www.karkkainen.com)

Mutta "vakiota" löytyy ainakin, ja onhan siinä paremman näköinen kori.

m@sse

Tänään hain tullista minun ja jasu92 mini-z monsterit...
Lisäkustannuksia tullista 68 euroa 2 autolle  yhteensä. Ekat patterit on nyt ajettu ja ketterä peli on!
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

hellgren

Lainaus käyttäjältä: "m@sse"Tänään hain tullista minun ja jasu92 mini-z monsterit...
Lisäkustannuksia tullista 68 euroa 2 autolle  yhteensä. Ekat patterit on nyt ajettu ja ketterä peli on!

No kerro nyt mikä tuli loppuhinnaksi autolle tulleineen/veroineen/toimituskuluineen?
Lahti Rock City

m@sse

Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Lainaus käyttäjältä: "m@sse"Tänään hain tullista minun ja jasu92 mini-z monsterit...
Lisäkustannuksia tullista 68 euroa 2 autolle  yhteensä. Ekat patterit on nyt ajettu ja ketterä peli on!

No kerro nyt mikä tuli loppuhinnaksi autolle tulleineen/veroineen/toimituskuluineen?

Pikaisesti laskettuna 161 euroa eli säästin noin 50 euroa...
Olihan se jännää odottaa koska se tulee ja minne se tulee... :mrgreen:
Ei mihikään parhaaseen paikkaan päätynyt kuten jo mainitsin...
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Jasu92

On hieno ja kovaa menee... Ja kuka sano ettei tule tulleja :o Ekat 2 akullista on tullu ajettua...

anon 71

Voikos tällä ajaa ulkona?

Jasu92

Voi, en ole itse kokeillut, mutta m@ssella on henkilökohtaista kokemusta tältä päivältä... Hän kertokoon enemmän...

m@sse

Juu kyllä se ulkonakin kulkee... Tuossa kivetyksellä ajelin ja tie on jotain liimasoraa tjsp.  siinäkin ajelin.
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

m@sse



Aika makee!

Itekkin yritän modata Beetlen korin monsteriini...
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

m@sse

Radan teko vihjeitä:
Tulivat auton mukana.

HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

anon 71

Kuinkas kovaa toi juhlamalli kulkee?

mini-olli

kun laitan virran päälle monsteriini, niin eturenkaat rupee "sätkimään" itsestään. johtuuko siitä että radiosta on patterit lopussa? vai mistä?

waltt

Radiosta on patterit loppu tai sitten radio ei ole päällä...
(ainakin minun Z-tassani on ollut samanlainen "vika")
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

CueBall

Lainaus käyttäjältä: "mini-olli"kun laitan virran päälle monsteriini, niin eturenkaat rupee "sätkimään" itsestään. johtuuko siitä että radiosta on patterit lopussa? vai mistä?
Melko varmasti johtuu siitä että laitat ensin auton päälle ja sitten vasta ohjaimen. Jos vika ei johdu siitä niin huoltoon... Ja siis jos vika ei löydy pattereistakaan :D

Muistakaa: aina ensin ohjaimeen virrat päälle :!: