Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kumpi on parempi nitro vai bensa auto

Aloittaja JV86, 21.08.13 - klo: 16.10

JV86

Moikka kumpi on mielestänne parempi nitro vai bensa auto? Omasta mielestäni bensa auto  :cool:

tomppa82

Tää nyt on niin makuasioita... Bensassa on toki etunsa nitroon verrattuna, mutta voiko sitä sittenkään paremmaksi väittää.. Riippuu ihan miten se paremmuus määritetään!
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

JV86

Esimerkiksi ei tarvi hehkua se on iso + :wink:

jerzirccar1

Miten niin ei tarvi hehkua.
Ainakin minun femma autossa oli hehku.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

JV86

Tarkotin lähinnä hehkutinta jota ei tarvii aina kantaa mukana  :grin:

Pauli4x4

Lainaus käyttäjältä: JV86 - 22.08.13 - klo: 22.34
Tarkotin lähinnä hehkutinta jota ei tarvii aina kantaa mukana  :grin:
No eipä tuokaan mikään ongelma ole on-board hehkun kanssa. Yhteen autoon sellaisen laitoin, eli ei muuta kuin painaa napista hehkutuksen päälle ja puolen sekunnin pyöräytys akkuporakoneella niin on vehkeet tulilla. :roll:

JV86

Moottorin säätöä omassa käytössä ei oo tarvinnut juurikaan tehdä ja noi polttoaine kulutkin eri luokkaa  :grin:

tomppa82

Mutta taas sitten voidaan miettiä siltäkin kannalta, että nitrovehje on todennäköisesti aika selvästi pienempikokoinen, siis helpompi kantaa mukana. Ja toisekseen hinta-eroa bensavehkeeseen todennäköisesti on aikalailla. Erotuksenhan tietenki jokainen voi käyttää miten lystää, mutta siltä pohjalta jos miettii, niin aika paljon nitropolttoainetta voi sillä erotuksella ostaa.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

JV86

Katoin jostain et nitropolttoaineen hinta puolet kalliimpaa kuin pienkone 2T bensa  :shocked:

tomppa82

#9
Juu, mutta jos ajatellaan, että nitroauto maksaa esim. 500€ ja bensa-auto esim. 1000€, niin sillä säästyneellä 500€ ostaa silti aika monta gallonaa nitropolttoainetta. :wink: Vaikka se maksaisi paljon enemmänkin, kuin tuplasti sen pienkonepolttoaineen hinnan

Edit: Laskeskelin tuossa, että jos ostetaan esim. 25% nitropolttoainetta, tuolla 500€:lla saisi 12 gallonallista polttoainetta. Ja siinä vaiheessa kun ne 12 gallonaa on ajettu, niin olisi sitä väkisinki mennyt jo ihan kiva summa rahaa sen bensa-autonkin polttoainekustannuksiin, olettaen, että ajotunteja siis olisi tullut molemmille yhtä paljon. Eli ei sittenkään oltaisi vielä kustannuksissa tasoissa.
Tai jos tyydytään hieman edullisempaan 16% nitropolttoaineeseen, niin saadaan 14 gallonaa nitropolttoainetta ja kun ne on ajettu, on säästöä syntynyt vieläkin enemmän verrattuna siihen, että oltaisiin ajeltu besa-autolla yhtä monta tuntia. Koska ei se bensa-autokaan tankki tyhjänä mihinkään kulje, eikä se ole ilmaista polttoaine siihenkään.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

jperala

Molempia kokeilleena bensa on oma valinta PISTE  :laugh: ei tarvitse mitään taikatemppuja, virrat päälle ja pari nykäsyä niin on käynnissä säällä kuin säällä.
Tiger II

JV86

#11
Itse oon kokeillu myös molempia niin bensa kuin nitro autoa ja päädyin siihen että nitro vehkeisiin en koskis vaikka maksettais  :wink:

-rcmh-

Miksi et koskis nitroon? Itsellä on Sähkö, Bensa, Nitro autoja, kaikki on todella hauskoja mutta nitrot on kyllä vaativimpia näistä.

Mutta kyllähän tolla bensalla on enemmän tullut ajeltua nykyään kuin nitrolla.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

tonij

tämä on se asia mikä minua suuresti ihmetyttää.
kumpi on parempi nitro vai bensa auto?

ei voi sanoa että kumpi on parempi.
se on tyystin kiinni siitä että miten sä niitä käytät.






TRKMANS racing

rs tuning

Mulla on 7-8 autoa varastossa (joo ei pysy enää laskuissa), joista 2kpl nitroja.

Onhan noissa nitroissa hankaluutensa, mutta ei ne pyörillä olevat trimmerit toimi samallalailla
radalla, eikä niitä noinvain kuljeteta vaikkapa polkupyörän tarakalla ajopaikalle...

Monesti on tehny mieli hankkia kyllä besnsavehjekkin, mutta:
-Ei viitti pihakadulla kurvailla, tarvii isomman tilan
-normaali radalle ei oo asiaa niillä mörkölaitteilla
-isoilla kentillä on pidemmänpäälle tylsä kurvailla, eli radalle tulee himo kuitenki
-ei oo enää tilaa, jos en myy vähintään 5kpl pienempiä autoja pois :shocked:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 24.08.13 - klo: 09.57
Juu, mutta jos ajatellaan, että nitroauto maksaa esim. 500€ ja bensa-auto esim. 1000€, niin sillä säästyneellä 500€ ostaa silti aika monta gallonaa nitropolttoainetta. :wink: Vaikka se maksaisi paljon enemmänkin, kuin tuplasti sen pienkonepolttoaineen hinnan

Edit: Laskeskelin tuossa, että jos ostetaan esim. 25% nitropolttoainetta, tuolla 500€:lla saisi 12 gallonallista polttoainetta. Ja siinä vaiheessa kun ne 12 gallonaa on ajettu, niin olisi sitä väkisinki mennyt jo ihan kiva summa rahaa sen bensa-autonkin polttoainekustannuksiin, olettaen, että ajotunteja siis olisi tullut molemmille yhtä paljon. Eli ei sittenkään oltaisi vielä kustannuksissa tasoissa.
Tai jos tyydytään hieman edullisempaan 16% nitropolttoaineeseen, niin saadaan 14 gallonaa nitropolttoainetta ja kun ne on ajettu, on säästöä syntynyt vieläkin enemmän verrattuna siihen, että oltaisiin ajeltu besa-autolla yhtä monta tuntia. Koska ei se bensa-autokaan tankki tyhjänä mihinkään kulje, eikä se ole ilmaista polttoaine siihenkään.

itse molemmilla kilpaa ajaneena niin väitän että nitro tulee paljon kalliimaksi.
Bensapelin ylläpitäminen huomattavasti halvempi.
Kai sinullakin on tätä kokemusta koska tuolleen vastaat.
En tiedä monta nitroluokkaa olen ajannut kisaa mutta 2 luokkaa olen bensapuolella ajannut niin voin sanoa että kyllä bensalla halvemmalla pääsee.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

*HOKE*

Puhutko nyt Jerry LS-5 autoista?

Olen asiassa täysin eri mieltä.

Esimerkisi Jyväskylän M8 SM kisoissa ajoi moni yhdellä ainoalla rengas sarjalla jonka hinnaksi tuli merkistä riippuen 40-50e

LS-5 luokassa maksaa jo yksi pääty tuon verran, eikä todellakaan mitään toivoa ajaa yhdellä sarjalla koko päivää.


Pienenä yhteenvetona oma budjetti Jyväskylässä... Ja sehän tiedetään että mä panostan yleensä ylimääräsesti.

2 Settiä renkaita = 80e
4 kpl kytkinlaakereita = 5e
2 ilmanputsaria = 4e
Vajaa 2 litraa polttoainetta = alle 20e

Eli karvan yli 100e siis tuli tuhlattua vaikka käytin renkaitakin yhden sarjan ylimäärästä ja täysin turhaan.
Kyseisillä renkailla olen jo ajanut treeniä 2 päivää ja tulen ajamaan vielä vähintään toisen mokoman.

Noihin summiin ei pysty mitenkään bensanorsuilla.
Varsinkin kun puhutaan että ajetaan kärkisijoista kilpaa.

Se on sitten eri asia jos ajellaan bensanorsulla samoilla renkailla niin pitkään että ovat räteillä.
No se tosin vastaa sitä että nitrovehkeellä ajelis yhtälailla räteille...
Sitä ei voi tässä erottelussa ottaa huomioon, koska se radalla spinnaileminen ja eteenpäin konttausnopeudella eteneminen ei ole ajamista.

jerzirccar1

Joo renkaissa tulee pientä hinta eroa mutta bensa on alle 2 e litra ja tulppia ei tartte vaihtaa kuin kerran 5 vuodessa.
Bensa pelissä ei tarvitse ostaa startti systeemit joten siinäkin säästetään rahaa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

tomppa82

Jerzi nyt ei tainnu ymmärtää ollenkaan lukemaansa.. Siis allekirjoittaneen tekstiin viittaaan, en kenenkään muun.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja