Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Jarru ei toimi???

Aloittaja Raaseri, 27.08.13 - klo: 22.27

Raaseri

Auttakaahan sähkönyypiötä. Ostin vähän käytetyn auton jossa uusi nopari: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8993__hobby_king_brushless_car_esc_100a_w_reverse_upgrade_version_.html . Siihen kylkeen moottoriksi tämä: http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-sahkomoottorit-ja-rattaat-harjattomat-moottorit/platinium-brushless-motor-95t-r03007 .

Vaan jarru ei toimi. Ei jarruta yhtään. Kun lakkaa rullaamasta, niin alkaa kyllä pakittaa kiltisti. Noparia koittanu koodailla ja saan siitä kyllä kaikkia muita selkeitä asetuksia muutettua, paitsi tuota jarrua.

Lisäksi kun lähtee liikkeelle, niin räksättää välillä, ihan kuin spurrin hampaat hyppis. Heti kun liikkuu, räksätys loppuu vaikka kuinka jatkais kiihdyttämistä. Eli ei rattaat hypi, tarkistettu moneen kertaan.

Nopari sökö? Motti sökö? Käyttäjä ei osaa?
Hobao Hyper 7, The eHyper 7.5, Thunder Tiger SSR Evolution (vaikka ei se siitä parane), XRAY M18T Pro, Maverick Strada MT Evo

Katala

Onko ohjaimessa jarrulle säätöä? Jos on niin se kannattaa tarkistaa ettei ole nollassa.

Raaseri

Mielestäni joka permutaatio kokeiltu. Pakki kuitenkin toimii. 25%, 50% tai 100% teholla noparista säädetyn mukaan.
Hobao Hyper 7, The eHyper 7.5, Thunder Tiger SSR Evolution (vaikka ei se siitä parane), XRAY M18T Pro, Maverick Strada MT Evo

Kekkis

Esc kaivannee uudelleen ohjelmointia

Run Mode: One, Two, Two2. Default is Two2.
One: the car can go forward only, and brake continuously if push the throttle stick to backward zone.
Two: Bi-directional mode, the car go forward when the throttle stick is located at the forward zone, when the throttle stick is
located at the backward zone, the car will go backward, the brake will occur when direction change.
Two2: Conditional Bi-directional mode. With this option, the car go backward only when car is stop and throttle stick is pushed
from neutral zone to backward zone. When car is running forward, push throttle stick to backward zone, car will keep
brake until it stops, the throttle stick return the neutral zone, and push the throttle stick to the backward zone, then the car
will go backward

www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/380301212X47279X24.pdf tuolta löytyy vielä tarkemmin miten se tehdään.

Raaseri

Saman dokun olen löytäny ja sillä tuota säädellyt. Tuota run modea en ole muuttanut. Enää en jaksa mennä talliin, kokeilen huomenna. Thänks!
Hobao Hyper 7, The eHyper 7.5, Thunder Tiger SSR Evolution (vaikka ei se siitä parane), XRAY M18T Pro, Maverick Strada MT Evo

Raaseri

Ja eipä toimi ei. Kaikki Run Modet kokeiltu, factory reset tehty, vaan ei löydy jarrua. Lisää hyviä ideoita?

Kokeilenko toisella ohjaimella/vastarilla? Tosin, kun pakki toimii, vaikea uskoa siitäkään johtuvan. Voiko tuossa moottorissa olla vika kun se noin rynkyttää liikkeelle lähtiessä?
Hobao Hyper 7, The eHyper 7.5, Thunder Tiger SSR Evolution (vaikka ei se siitä parane), XRAY M18T Pro, Maverick Strada MT Evo

*HOKE*

Tulis mieleen että säädin toimii todellisuudessa väärään suuntaan ja on moottorijohtojen vaiheet sekaisin.

Eli kokeiles ihan ekaks tätä...

Auto tietysti ilmassa.

Paina pakki täysille ja siitä täydestä paksita survase kaasu pohjaan.
Mikäli jarruttaa tai pystähtyy, eikä lähde samantien kaasuttamaan etteenpäin niin tässä nimenomaan on se vika.

Tämän korjaat kalibroimalla säätimen uudestaan.
Kun kokeilet kalibroinnin jälkeen niin auton pitäisi lähteä väärään suuntaan.
Eli kun painat kaasua niin auto lähteekin taaksepäin.

Tämän korjaat vaihtamalla moottorille menevistä johdoista kahden paikkaa keskenään (ei väliä mitkä kaksi, kunhan ne vaihtaa keskenään)


Mielenkiintoista että kun lukasin topikin pikaisesti läpi niin kukaan ei ajatellut hetkeäkään sitä perus asiaa, eli säätimen kalibrointia... Ei kertaakaan, vaikka se on nimenomaan asia joka pitää tehdä AINA kun uusi säädin asennetaan autoon, vaihdetaan vastaanotin tai lähetin jne.

Ja kun kyseessä on sensoriton setti niin näissä menee todella usein jostain syystä moottorijohtojen vaiheet oikeasti väärään suuntaan...
Eli yleensä hommataan harjaton sensoriton setti... Laitetaan se paikoilleen... Ei kalibroida... Ahkä kalibroidaankin... Lähdetään kokeilemaan... auto pakittaa... Vaihdetaan lähettimestä kaasun suunta rev/norm...
No nyt menee oikeaan suuntaan... MUT

Kekkis

Hehee Hoke on oikeassa, eipä tullut itsellenikään mieleen moinen asia ja tämä totta tosiaan on se yleisin vian aiheuttaja.  :azn:

Raaseri

No johdot on A-A jne. Ja jos pakittaa ja siitä survaisee kaasua niin heti vetää eteenpäin. Lisäksi noparin säätö pakitustehoihin toimii oikein. Eli maalaisjärjen mukaan johdot on oikein.

Säädin on kalibroitu. Moneen kertaan. Kokeilen illalla toisella ohjaimella ja vastarilla. En yritä väittää ettei voisi olla käyttäjävika, mutten vaan keksi mikä kun kaikki muu toimii oikein, paitsi jarru.
Hobao Hyper 7, The eHyper 7.5, Thunder Tiger SSR Evolution (vaikka ei se siitä parane), XRAY M18T Pro, Maverick Strada MT Evo

Raaseri

Toisella ohjaimella ja vastarilla rokkasi heti. Vika siis joko ohjaimessa tai vastarissa. Hassua koska pakki toimii. Harni, koska tosta LRP-ohjaimesta pystyi kääntään tehot pois pikkujannulle.
Hobao Hyper 7, The eHyper 7.5, Thunder Tiger SSR Evolution (vaikka ei se siitä parane), XRAY M18T Pro, Maverick Strada MT Evo