Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Brushless CD-ROM motti autoon

Aloittaja snorre, 14.07.04 - klo: 13.56

snorre

Kun tuolla lennokkipuolella näyttäisi nuo wanhoista cd-asemista otetut harjattomat koneet aika suosituilta, niin tuli mieleen että pystyykö samaa soveltamaan autoon. Eli riittäisikö tehot / vääntö autokäyttöön, ja löytyisikö jostain kohtuu halpaa säädintä, mikä sopisi tuollaiseen? Jos nyt toimisi, niin kokonsa puolesta olisi johonkin microon aika sopiva, sillä en usko että ne jaksaisivat vääntää esim. 1/10 autoja (tai ei sitä tiedä).

Towerista tälläinen (lennokki?)nopari löytyi, mitä netissä cd-aseman koneisiin suositellaan... Mutta mitäs eroa niissä lennokkisäätimissä sitten on verrattuna autosäätimiin? Virrankesto ainakin, mutta mitä muuta? Entäs tuo JR-Hobbyn säädin?

Kai saisi kiinni autoon, mutta eri asia toimiiko... Onko esim jossain kiihdytyksissä ongelma tjsp? Jarru(tuossa lennokkisäätimessä puhuttiin jotain jarrusta, mutta vastaako auton jarrua?)?


Eli lyhyesti: toimiiko?
HPI Nitro MT2 / Kyosho Ultima ST EP / HPI Micro RS4 / Schumacher Cougar 2000

hellgren

Ensinnäkin, romppumosan rakentaminen ei ole ihan mutkaton homma.

Sitten, sopiiko se ominaisuuksiltaan autoihin, on eri juttu. Selvää on, että maksimissaan 1/18-koon autoon.

Säätimeksi kannattaa valita joku hacker tms. missä voi säätää ennakon ja taajuuden jne. Lennokkisäätimistä et pakkia löydä ja jarrukin pysäyttää vain potkurin, ei välttämättä autoa. Ja jarru toimii lennokkisäätimellä niin, että siinä vaiheessa, kun kaasun laittaa nollaan, jarru kytkeytyy ja pysäyttää potkurin. Lennokkiradion nollakaasu vastaa auton neutraalia (eli autossa silloin jarruttaa vain moottori), lennokkiradiossa ei enää pääse alemmas nollasta (autoradiossahan mennään jarruun neutraalista). Voi siis olla lennokkisäätimellä hieman mutkikas homma tuo auton käskyttäminen.

Lisäksi pitää muistaa, että lennokkisäädin yleensä oletuksena katkaisee virrankulun, jos jännite laskee liian alas. Kiihdytyksissähän näin tapahtuu. Lennokkisäätimille ei myöskään luvata mitään satojen ampeerien piikkivirrankestoja, koska sellaisia ei lennokeissa tavata.
Lahti Rock City

snorre

Dodi, nyt sitten ollaan vähän viisaampi noiden lennokkisäätimien kanssa. Noita moottorin muokkausohjeita olenkin lueskellut, ja kyllä vähän näyttää työläältä, muttei mahdottomalta (haasteet ovat aina mukavia)

Mutta juu tosiaan, tuota vastausta osasinkin odottaa, sillä tuo oli semmonen hetken älynvälays, mistä ei voi olla koskaan varma, ellei ole tarpeeksi tietoa (onneksi joku muu tietää sentään :) ). Mutta jos olisi toiminut niin ei olisi hullumpi homma. Turha on edes siis lähteä koittaan...ainakaan vielä. ;)
HPI Nitro MT2 / Kyosho Ultima ST EP / HPI Micro RS4 / Schumacher Cougar 2000

hellgren

Jos rahaa ja aikaa löytyy, niin ainahan saattaa olla, että löydät toimivan kokoonpanon. Hienoahan se olisi, jos auton joku saisi kulkemaan romppumosalla. Eli ei sitä ideaa ihan kannata kuopata, kartoitat vaan valikoimaa ja haarukoit kierroksia/voltti sopivan moottorikokoonpanon.
Lahti Rock City