Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Projektina Tamiya Toyota Tundra

Aloittaja Buttenmeister, 06.12.13 - klo: 19.01

mikari

speedot jalassa.. voiks noi maksaa kortil :D (JVG)
Kiitos 20 vuodesta!

Buttenmeister

Pikkasen maalaamista tänään. Maalasin mattamustiksi kopan ikkunalistat, lavan, lavan luukun kahvan, ja maskin. Takavalot maalasin yläosista punaisiksi motonetin takavalomaalilla. On meinaan mielettömän aidon näköinen maali! Lisäjarruvalon lasin maalasin osittain mustaksi ja itse jarruvalon kohta punaseksi.

Buttenmeister

Sitten kasaamaan..

Buttenmeister

Seuraavaksi asennan autoon lokasuojalevikkeet jotka löysin rc4wd.ltä..

Master Calgar

Näitä päivityksiä seuraa mielellään. Itelle toi scale ei vielä oo niin tuttu RC puolelta, mutta inspiroivaa settiä tällaset on  :laugh:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Buttenmeister

Kiitos Master Calgar kommentista! Osa inspiraatiosta tähän rakentamiseen tulee teiltä jotka jaksatte seurata näitä projekteja!! Sitten vuorossa nuo levikkeitten kiinnitys ja vetokoukun rakentelu.. Hioin ensin lokasuojan reunoja patapadalla jotta sain lakkapinnan rikki ja näin paremman tartunnan liimalle. Käytin Loctite 406 liimaa joka on kumi / muoville tarkoitettua pikaliimaa. Levitin pikkasen liimaa levikkeeseen ja levitin sen pensselillä Sen jälkeen levike paikalleen ja puristukseen kuivumisen ajaksi. Tein vetokoukkurungon 20 x 2 mm messinkilatasta. Kuten kuvissa näkyy niin taitoin toiseen lattaan  90 asteen kulman ja hioin viilalla viistot jonka ulkopäähän porasin reijän Bilteman pallonivelelle. Toiseen lattaan ajoin jyrsimellä päihin ovalit reijät mitkä mahdollistaa koukun portaattoman säädön auton syvyys suunnassa. Jyrsin vielä latan pystyosaan aukon jotta pakoputken yksi kiinnikkeistä ei ottaisi vetokoukun runkoon kiinni..

Buttenmeister

Hioin ennen maalausta kuulan mutterin niin matalaksi kuin uskalsin jotta saisin siitä hieman huomaamattomamman. Lopuksi koukun runko maalauksen matta mustalla jättäen kuulan kirkkaaksi. Klemmarit irti kopasta ja osien kiinnitys kuvia varten  :afro:

Buttenmeister

Välillä taas skalesälää.. Ostin Lohjan Motonetista kelloruuvarisarjan. Katkasin ruuvareista kärjet käyttöön ja laitoin toiseen päähän 2 kerrosta kutistesukkaa... Tulee jotenkin mieleen pirkan niksinurkka  :grin:

Buttenmeister

Vielä tuli mieleen rakentaa kuormalava. Mahtaa paikallinen kahvilanpitäjä ihmetellä kun yhtäkkiä rupes pahvimukikahvien sekoitustikut vähenemään  :roll: Erikeepperillä ja puristimilla liimattu lava ei kovin kaksinen ole tehdä.. Kunhan on liimat kuivunut kunnolla pitää vielä hioo reunat lavasta.. Nuokin puutikut ovat yllättävän kieroja mihin ei ole aikaisemmin tullut kiinnitettyä huomiota kun kahvia sekoittaa  :grin: Sanoinkin työkavereille että ihan on kun paikallisen puutavaraliikkeen varastosta haettu.

koivistonkylä

Komeeta! Todella komeeta! Toi lava on paras :)  tämä on jo silkkaa taidetta.. :)
Ja miniruuvarit :)
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

s.m.

On nättiä jälkee! Auto itessään, mut nuo scale roippeet!  :cool: todella hienoo oivallusta ja käden jälkee!
Tartteis puksata tuohon miun wraittiin jotain härpäkettä kyytiin, mitä tuolla metsässä safaroinnolla tulee tarttee!

s.m.

G-made sawbackkii myös seuraten! Edelleen nättii touhuumista!
Mut aattelinpa häiritä, jos ei haittaa. Mistä puljusta hommasit tuon ukkelin? Ja tietysti hieman kiinnostaa, mitä kustantaa?! Ite koittanu Lprrän kaupoista katella, sopivaa kuskia, mut kaikki äijjät on niitä noin 10cm ( super sankari figuureja) ja naiset normi barbeja, taitaa pienemmätkin mennä reilusti yli 20cm.  :undecided:
Välillä guuglettelulla jotain löytyy ja sit ne unohtuu, jos ei ollu just sitä mitä hakee, tai hinta ei houkuta.
Eile löysin kyl, 18cm Marvelin sankareita ja pahiksii 30e. Mikä sinänsä ois kyl miun juttu, mut onko tuohon miun autoon ja tulevaan autotalli rojektiin sen paremmat, kuin tän hetkiset "Mikki Hiiret"( Kuten nuorimmainen 3v poika totesi prätkä hiiristä 17cm)
Toinen mielenkiintoa ylläpitänyt on, tuo savukone!  :tongue:
Jonkun piirroksen löysin rc savukoneesta, mut totta puhuen en oikein älynny sitä. Siin oli säiliöt täytetty villalla ja johdon päät ristissä vastuksena, johon öljy tulee villojen läpi!? Miten, tippoina?? Jos osaat kehtaat hieman valaista, savukoneen sisällön sielun maailmaa, jos kokeilee tehä ite, ettei tarttee pyörää keksii uudestaan! Säiliön malli ym putket ehkä jotenkin jo ajatuksissa, miten vois rokata? Mut tuo vastukset, mistä virtaa ym.
Sit vinkkinä, täält päi Suomee ainankin? biltteemasta löyty noin 160x30 "lankkuu" Niillä kans jotain 1/10dioramaa rakentelee, jos ei millin pelin päälle ole?! Itellää noita kahvi ropelleja enää vähän jäljellä. (ed. työ paikasta sosioloin, puolisen laatikkoa)

Jatka samaan malliin, ilo seurata!

Buttenmeister

Iso kiitos teille osoittamastanne mielenkiinnnosta  :grin:. Kun idea syntyi että teen messuille kokonaisuuden missä tuo tundra on työautona niin rupesin miettimään mitä työkaluja käytämme tuossa kollektosriasennustyövaiheessa ja sitä sitten olen ideoinnut.... Eikä mikään tällä topikilla olevasta ole salaista tietoa  :wink:. Molempien projektien ukkelit olen löytänyt vantaan ToyRus lelukaupasta. Tundran ukkeli on näitä vapaapainisankareita 12€ jotka on noin 18 cm pitkiä ja G-maden ukkeli on Laulava Justin Beaber 16€ joka on kyllä barbien kokoinen. Toki sitähän pikkasen lyhentelin jotta sopi jeeppiin. Eli kun puhutaan skaala 1:10 autoista niin valmistajilla on kyllä hurjan eri mielipiteet siitä mikä on 1:10  :shocked:.. Johonkin autoon tarttee 16cm ukon ja toiseen 19cm ukon jotta on skaalassa auton kanssa.. Savukoneen hylkään tämän projektin osalta.. Oikeastaan siksi että ei mikään nykyauto enään juurikaan savuta enkä halua rakentaa mitään konevikaista tundraa..heh.. Alkujaan ajatus oli että olisin kytkenyt tuon 1:16 panssarivaunusta irroitetun savukoneen rinnan tuon epäkeskopainolla varustetun moottorin kanssa joka aiheuttaa autoon tärinäefektin kun se käyja ohentanut ölyseosta jotta savu ei olisi niin sankkaa.. En ole itsekkään perehtynyt savukoneen sielunelämään sen enempää kun että mäntätoimisesti puristaa esim ompelukoneöljystä savua....luulen  :wink:.  Alla kuvassa noita vapaapainiukkeleita ihan vaan jotta ei juttu jäisi ilman kuvaa.

Buttenmeister

Peräkärryllä jatketaan. Aikaisemmin jo esittelin "pyörän navat"..  Tein keinuakselin teräksestä jotta se kestäisi kulutusta eikä kiinnileikkaisi kun pyörän napa pyörii. Tuennan tein alumiinista ja muun rungon ainakin toistaiseksi messingistä. Esikuvana käytän työpaikkani peräkärryä joka on järeähkö ja jonka kantavuus on 4T. Sen takia tämä kärry hieman pikkeaa jostain muuli tyyppisestä kärrystä. Senkaat ja vanteet ovat retroracingin RTR escortista otettu..

Buttenmeister

Lokasuojat tein 2 x 30 mm alumiinilatasta. Kuvissa lokasuojat vain makaa renkaitten päällä koska ne kiinnitetään myöhemmin lavan pohjaan joka tulee olee 4 tai 6mm paksua vaneria.

Buttenmeister

Aikaisemmin tuli haukuttua Tamiyan alustaa lähinnä drifteriin sopivaksi ja näinollen ajattelinkin tehdä asialle jotain. Kuvassa alla RC-4WD.n Dirt Grabber All Terrain renkaat. RC-4WD.n Ultra Flex lehtijouset sekä G-Maden TS-02 iskarit. Jos ei näillä alusta pehmene niin sit ei millään  :grin:..

peitsamo

On kyllä kerrassaan hienoo työtä!!!

Pitkästä aikaa oikein antaumuksella tuli luettua tätäkin palstaa.

Keep up the good work!!

(Sun tohosta puuttuu letkuliittimet, varo ettei posaha näpeille  :wink:)
Flying Calacucco

Buttenmeister

#77
Kiitos Peitsamo kommentista  :grin:. Ja mitä tohoon tulee niin eiks joka firmassa laiminlyödä jotain turvallisuusmääräyksiä  :roll:. Kärryn pohjalevykokelasta kokeillaan kuvassa . Eli ajattelin kokeilla jos petsaan tuommoisen 4mm paksun  vanerilevyn niin minkäköhän näköistä tulee?? Skaalaa kun ajattelee niin on kyllä ollut aikamoinen puu mistä on nuo viilut tehty kun kuviota katsoo  :laugh:Sitten kärryn "takapuskuria" työstämään. 20mm x 2mm messinkilatasta tein takalevyn mihin jyrsin upotuksen rekisterikilvelle sekä porasin reijät takavaloille. Koska tuo takapuskuri tulee hieman lavareunan sisäpuolelle  ja pohjalevyvaneri on ohuempi kuin messinkikulma mikä kiertää lavaa niin jyrsin pikkasen reunoista pois jotta saisin istuvamman asennuksen takapuskuriin. Lisäksi juotin toisen messinkilatan kiinni takalevyyn josta myöhemmin kiinnitän koko palikan lavapohjaan. Kerkesin vielä tuossa hätäpäissäni tehdä sammuttimen jois vaikka Peitsamon ennuste kävisi toteen  :laugh: Sammuttimen runko on alumiinitankoa ja letkut ja kahvat on 2mm messinkitangonpätkiä jotka on juottamalla yhdistety. Porasin sammuttimen yläosaan 2mm reijän mistä sain letkukokonaisuuden kiinnitettyä hyvin sammuttimeen.

Buttenmeister

Ensimmäinen ulkokuva Tundrasta  :shocked:

mikari

Kiitos 20 vuodesta!

Buttenmeister

Kiitos GT Warrior  :grin:! Nyt on ihan pakko pistää pikku mainos tähän väliin!! kahviteltiin nimimerkki tr4nsporterin kanssa ja värkättiin meille nettisivut. Jos mielenkiintoa riittää niin käykäähän tutustumassa.

www.rcbuilders.fi

Master Calgar

Perskule sentään, on se komia  :laugh: Mitäs tuosta ekasta ulkokuvasta vielä autosta puuttuu?
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Buttenmeister

Kiitos Master Calgar!! Autosta puuttuu vielä ulkopuolelta peilit, kattohuomiovalot, etuvaloraudan lisävalot, lavaraudan lisävalot, tuulilasinpyyhkijät, ovenkahvat ja rekisterikilvet. Sisäpuolelta puuttuu valot, nopari, vastari ja vinssin ohjaus..  Nyt kuitenkin oli alustan vaihto vuorossa.. Eikä muuta kun vanha alusta purkuun... Tarkoitus oli laittaa alle RC4WD.n lehtijouset, RC4WD.n renkaat, ja G-Maden iskarit. Vaikka lehtijouset on myynnissä Tamiya Tundralle tarkoitettuna niin ne olivat 22mm pidemmät kuin vakio lehtijouset.. Eli tyydyin varasuunnitelmaan ja otin Tamiyan omista lehtijousista kaikki ylimääräiset lehdet pois. Nyt kun lehtijousi olikin vain yhden lehden paksunen niin jouduin otta pois lehtijousen yläpuolelta ohjausreunan jotta ei lehti jäisi väljäksi asennuspaikassaan..

Andrimus

Aivan sanaton.. Jos tämä on messuilla, niin pakko yrittää hoitaa vapaata perjantaiksi . Siskon perkule meni kysymättä multa :tongue: sopimaan häänsä samalle viikonlopulle.
Perhe on pahin :afro:

Buttenmeister

Tää on Andrimus messuilla nähtävillä!! Ennen kun purkasin alustan niin kokeilin kuinka paljon saa laittaa korkoa pyörän alle ennen kun toisen akselin pyörä nousee ilmaan. Toisen etupyörän alle kun laittoi 36mm niin takapyörä nousi 2mm ilmaan. Taakse kun laittoi 28mm niin etupyörä oli just ja just alustalla.. Alustan vaihdon jälkeen niin eteen kun laitoin 61mm niin takapyörä oli vielä kevyesti alustalla. Taakse kun laittoi saman 61mm niin etupyörä oli vielä kevyesti alustalla..
Uudet renkaat vaikuttaa kans tosi pitävältä kumilaadulta. Saa nähdä ajotestissä mihin sitten pystyy.. Ja ehkä noi uudet renkaat on pikkasen enempi skaalaa kun noi vakiot??

Buttenmeister

Valokuva vielä iskunvaimentimesta... G-Maden iskarit on jonkin verran pitempiä kuin Tamiyan vakiot joten asensin uudet iskunvaimentajat alempiin kiinnityspisteisiin kuin taas Tamiyan omat asennetaan ylempiin.  Kokonaisuudessaan alustasta tuli mielestäni paljon parempi ja pehmeämpi. Auto jopa lakeutuu alustallaan noin 10 mm kun sen laittaa pöydälle. Sitä ei vakio alusta tehnyt!!

Master Calgar

Nuo uudet gummit on kyllä hienot  :shocked: Todellakin skaalamaisuutta lisää, varmasti noilla.

Tuossa on kyllä auto, mitä jo kohta kuvastakin luulee oikeaksi  :tongue:

Täytysköhän itekkin lähteä ihan tuota peliä katselemaan sitten, heh. Kumminkin kun tuo skaalarakennus kiinnostaa, vaikken ite ookkaan saanut samanlaista jälkeä aikaan.
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Buttenmeister

Otan tuon kommenttisi Master Calgar kohteliaisuutena! kiitos! Oiskohan tuosta orkkisrenkaasta rekvisiitaksi tuohon kuormalavaan? Näyttää lähinnä kyllä joltain dumpperinrenkaalta tuossa lavan päällä  :shocked:

Master Calgar

Kyllä se ihan kohteliaisuus oli, eihän tuosta rakentelusta mitään negatiivista oikein löydykkään  :laugh:

Vähän tuo rengas kieltämättä näyttää... muhkealta... tuossa lavalla, hehe  :tongue:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Buttenmeister

Nyt jäi pari päivitystä väliin ku ollut niin kiire saada projekti jonkunlaiseen kuntoon messuille...
Pyydän sitä teiltä lukijoilta anteeksi  :undecided:Teen ne messuviikonlopun jälkeen kun hellittää kiireet.
Tämä viikonloppu meneekin täällä messukeskuksessa  :grin: