Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

[b]Käynnistysvaikeuksia - Inferno TR 15[/b]

Aloittaja jani_, 26.07.04 - klo: 20.12

jani_

Morjes

Tänään sitten "testasin" ensimmäisen kerran polttistani (Kyosho Inferno TR 15 4wd) tai
no minuutinhan se kävi ja sitte sammu kun otin tyhmänä
liian aikasin hehkulaitteen pois tulpasta.
Arvatkaa sainko sitten enää autoo käyntiin...

Kaikenlaista kokeilin, kaasarin neulaa käännellä ym.
Otin monta kertaa tulpan pois ja vedin muutaman kerran
vetokäynnistimellä polttoaineet pois, niin kuin ohjeessa
sanottiin.
Soitin auton ostopaikkaan ja sanoivat että
säädöt pitäisi olla tarkkaan kohdallaan että käynnistyy.

Hehkulaite kyllä pelaa, kun testasin tai ainakin mielestäni se lämpenee siihen malliin että se pelais.
En ole kyllä nähnyt että oikein "hehkuisi".

En tiedä mistä näkee että tulppa on ok.
Se kyllä näyttää hyvältä, eikä se näin pian voi mennä rikki, kai...

Ja polttoainettakin saa hyvin, en tiedä sitten saako liikaa
ja voiko se saada helposti liikaa??

Siispä miten säätäisin tai kokeilisin seuraavaksi??
(maastoon pitäisi päästä pian ajeleen)

Jani

Nike

Sen tulpan kuuluu hehkua kirkkaan oranssina kun otat se irti konesta ja laitat hehkuttimeen kiinni.

Antti R

Öö onko infernossa liuku vai rumpu kaasari?
-EhtoollisWeli

jani_

En tiedä kumpi kaasari on.
Olen ihan aloittelija...
Kone on ihan vakio GS15R

Antti R

Eli siin on rumpu. Avaa seosneula 2 kiekkaa ja kato et kaasari kurkku on aiki 1-2mm.  Sit vaan kokeilet uudelleen.
-EhtoollisWeli

Gorexx

Ensin kannattaa tosiaan varmistaa, että hehkutulppa oikeasti hehkuu, eikä vain "lämpene".

Kyoshon ollessa kyseessä kannattaa myös varmistaa, että kannen ja pillin kiinnitysruuvit ovat varmasti kireällä. Itselläni joskus muinoin oli vastaava ongelma, joka johtui edellä mainittujen löysyydestä.

Seuraavaksi tarkasta ilmavuodot polttoainelinjoista/paineletkussa. Jos tankissa on primerpumppu, tarkasta, ettei se vuoda juurestaan.
Toisinsanoen varmista, että kaasuttimelle tulee polttoainetta.

jani_

Kyllä petroili kulkee varmasti kaasariin.
Pitäskö sen hehkumisen oikein nähdä
kun laittaa hehkulaitteen tulpalle??

Sitten ihmetyttää kun pakoputkesta roiskuaa hieman polttoainetta?

Nike

Lainaus käyttäjältä: "jani_"Kyllä petroili kulkee varmasti kaasariin.
Pitäskö sen hehkumisen oikein nähdä
kun laittaa hehkulaitteen tulpalle??


No jos kierrät sen tulpan siitä koneesta kokonaan irti ja laitat hehkuttimeen kiinni, niin sen pitäis alkaa hehkumaan kirkkaan oranssina.

Antti R

Lainaus käyttäjältä: "Nike"
Lainaus käyttäjältä: "jani_"Kyllä petroili kulkee varmasti kaasariin.
Pitäskö sen hehkumisen oikein nähdä
kun laittaa hehkulaitteen tulpalle??


No jos kierrät sen tulpan siitä koneesta kokonaan irti ja laitat hehkuttimeen kiinni, niin sen pitäis alkaa hehkumaan kirkkaan oranssina.

Pieni varmistus!  petroili?
-EhtoollisWeli

jani_

Siis ihan tähän tarkoitettua polttoainetta tarkotin, QwikFire 10 glow fuel.

Otin tulpan pois ja laitoin sen hehkulaitteen päähän.
suhahti pienesti.
En tiedä kannattaako työntää kovin syvälle,
jos sitä ei saa pois sieltä.

Pidin kuitenkin vähä aikaa siinä vähän syvemmällä
eikä mitään tapahtunut.
ei muuttunut oranssiksi.
Vai pitääkö se työntää syvälle??

fiesta6

Lataa vaikka hehkus... Ei sitä kiinni asti tarvii työntää hehkuun, kunhan se tappi ja "runko" ottaa hehkun holkkiin kiinni.
Taas kehissä.. ;)

Toni N

Hehkulaite laturiin, niin alkaa onnistumaan.
Jos tulppa vain suhahtaa, mutta ei jää hehkumaan kunnolla kun pidät hehkulaitteessa, niin se on tyhjä.
Laita yöksi laturiin, niin alkaa huomenna homma toimimaan.

EDIT: ei tarvitse olla sen syvemmällä kuin oli sihahtaessa, eli tulpan "tappi" osuu hehkun sisään liikkuvaan osaan, ja tulpan reuna hehkun reunaosaan.
Tyhjä

henrikhomppi

Lainaus käyttäjältä: "jani_"
Sitten ihmetyttää kun pakoputkesta roiskuaa hieman polttoainetta?
Se on ihan normaalia.
Iron Maiden

jani_

Hehkulaite laturiin, niin alkaa onnistumaan.
Jos tulppa vain suhahtaa, mutta ei jää hehkumaan kunnolla kun pidät hehkulaitteessa, niin se on tyhjä.
Laita yöksi laturiin, niin alkaa huomenna homma toimimaan.

EDIT: ei tarvitse olla sen syvemmällä kuin oli sihahtaessa, eli tulpan "tappi" osuu hehkun sisään liikkuvaan osaan, ja tulpan reuna hehkun reunaosaan.


--- Latasin hehkulaitteen aamupäivällä viisi tuntii niinkuin ohjeessa
luki. Kyllähän sen pitäs kestää pitempään. Vai mitä??

Räpläsin kyllä sitä ja aukasin sen "ruuvin" kyljestä
ja kääntelin sitä paljon. Mut ei kai se edes suhahtas
jos se olis kokonaan rikki menny?
Täytyy sitte laittaa lataukseen yöks
ja toivoo et alkais käynnistyyn.

Jani

kukkalapio

Hei! Ootko sisäänajanu sitä :?:   Näissä vehkeissä on sisäänajo aivan välttämätön! Vai olitko jo tietoinen tästä sisäänajon pakollisuudesta? Eli sisäänajo suoritetaan ohjeiden mukaisesti. Mutta jos et sieltä jaksa ruveta kaivaa, ni ajat pari tankkii ERITTÄIN rikkaalla seoksella renkaat ilmassa, jotta ne pääsee pyörimään vapaasti ja ehdottoman pienellä kaasulla. Tankkien välissä pitää antaa koneen jäähtyä ihan kokonaan, eli ei mitään minuutin taukoa ja taas uudelleen käymään. Tässä vaiheessa sisäänajoa on tultava raakaa polttoainetta putkesta ulos ja koneen pitää savuttaa kunnolla. Niin että vieressä tukehtuu. :wink: Käytät niin rikkaalla, kun saat sen käymään kunnolla.
Kun sen saa tehtyä, ni on niin sanottu ensimmäinen vaihe ohi ja voi siirtyä seuraavaan, eli n. 5 tankillista ajelee hiljakseen mielellään mahdollisimman tasaisella maalla ja pitää antaa jäähtyä joka tankin välissä kunnolla. Aina tankkien välissä, varsinkin lopummassa vaiheessa voi ihan pikki riikkisen laittaa piikimmälle seosneulasta, eli laihentaa seosta.
Sitten kun sekin vaihe on ohi, ni voi ruveta jo antaa vähän kenkää ja säätää pikkuhiljaa seos normaaliajoon.

Jos tätä sisäänajoa ei suorita kunnolla, se kyllä näkyy koneen toimivuudessa ja iässä!
Niin, ja ongelmaasi, että veikkaan kans, että hehkus on tyhjä. Onhan sulla sellanen ladattava hehku? On olemassa sellasia patterihehkujakin...

Joona H

Auton saa muuten paljon helpommin käyntiin,kun säätää käynnistyksen ajaksi trimmistä kaasua hieman auki.

jani_

joo kyl tiesin että eka pitää "sisäänajaa"

Sais vaan ensin auton käyntiin, että vois sisäänajaa.


Kiitti vinkeistä.

Tom Byron

LainaaERITTÄIN rikkaalla seoksella renkaat ilmassa, jotta ne pääsee pyörimään vapaasti ja ehdottoman pienellä kaasulla.
Eikös tarkoitus ole ajaa täydellä kaasulla, että saa tarpeeksi voitelua? Siis todella rikkaalla ja täydellä kaasulla.

jani_

ja on mulla ladattava hehku.
laitoin sen jo lataukseen.

toivottavasti ongelmani ratkesi sillä.

tänks

kukkalapio

Lainaus käyttäjältä: "Tom Byron"
LainaaERITTÄIN rikkaalla seoksella renkaat ilmassa, jotta ne pääsee pyörimään vapaasti ja ehdottoman pienellä kaasulla.
Eikös tarkoitus ole ajaa täydellä kaasulla, että saa tarpeeksi voitelua? Siis todella rikkaalla ja täydellä kaasulla.
Ei. Vaikka n. 1/4 kurkkua auki, ni on hyvä. Toki voi pikkasen kaasutella siinä, että pysyy käynnissä. Vaikka käsitin mä sen, että ei se pääse kiertää paljo mitää, ku on niin rikkaalla, että..., mutta ei se silti kannata niin tehä.
Sittekki, ku lähtee ajamaan maalla, ni jos ei lähe liikkelle, vaikka minuutin mupeltais kaasu pohjassa, ni kyl sitä saa piikimmälle laittaa, kunhan vain pitää kierrokset ja ennen kaikkea lämmöt kurissa.

Toni N

Lainaus käyttäjältä: "Tom Byron"
LainaaERITTÄIN rikkaalla seoksella renkaat ilmassa, jotta ne pääsee pyörimään vapaasti ja ehdottoman pienellä kaasulla.
Eikös tarkoitus ole ajaa täydellä kaasulla, että saa tarpeeksi voitelua? Siis todella rikkaalla ja täydellä kaasulla.
Näitä on eri tyylejä eri koneille!
Eli tehkää valmistajan ohjeen mukaan, niin ongelmia ei pitäisi tulla.
Tyhjä

Poju12

Nii ja ensinmäiset käynnistykset on hankalia aloittelijalle tai joka aloittaa polttis harrastuksen tai ainakin minulla ei meinannut pysyä käynnissä ku vähän aikaa. :wink:

jani_

no terve taas

tänään sitte kävin testaamassa toista kertaa
inferno tr 15 polttistani
ja ei oikein tykänny pysyä käynnissä.

aina kun laski kierroksia tyhjäkäynnille ni alkoi sammuun,
joten pidin kierroksia vähän ylempänä ettei sammuis heti
ja yritin siinä samassa säätää neulaa.
pidin auton ilmassa, että pyörät pyöri vapaasti.

tuntu et tankillinen meni nopeesti.
savuakaan ei tullu, joten täytyy ens kerralla
säätää paljon rikkaammalle ja toivoo et lähtis käyntiin.

onko kokemuksia ettei ohjaus eikä kaasu reagoi mitenkään
radiosta ohjaamalla?
kuulin että servot voi olla pitkään käyttämättä olleena
"toimintakyvyttömiä" ja ne voi vaihtaa uusiin.
servojen piuhat pitäs kyllä olla oikein.

jani_

Nike

Lainaus käyttäjältä: "jani_"
onko kokemuksia ettei ohjaus eikä kaasu reagoi mitenkään
radiosta ohjaamalla?
kuulin että servot voi olla pitkään käyttämättä olleena
"toimintakyvyttömiä" ja ne voi vaihtaa uusiin.
servojen piuhat pitäs kyllä olla oikein.

jani_

Vastarin akut/patterit?   :|

Tom Byron

Lainaaonko kokemuksia ettei ohjaus eikä kaasu reagoi mitenkään
radiosta ohjaamalla
Parikertaa on käyny sillai, että servo on jumiutunut. Tais olla jotain Hitec:n perus servoja. Eli ei liikkunut käsinpyörittämällä. Purin servon, poistin rattaat ja väänsin sitä moottorinakselia varovasti ja naps! alko liikkuun. Kun ekaakertaa purkaa ni kannttaa pistää mieleen miten ne rattaat sinne kuuluu. Vaikka tuskin niitä väärinkään voi laittaa, mutta ei tarvitse arpoa sitten kasausvaiheessa. No joo, vika ei välttämättä ole tämä, mutta kerronpa kuitenkin.

Antti R

Lainaus käyttäjältä: "Nike"
Lainaus käyttäjältä: "jani_"
onko kokemuksia ettei ohjaus eikä kaasu reagoi mitenkään
radiosta ohjaamalla?
kuulin että servot voi olla pitkään käyttämättä olleena
"toimintakyvyttömiä" ja ne voi vaihtaa uusiin.
servojen piuhat pitäs kyllä olla oikein.

jani_

Vastarin akut/patterit?   :|

Siru ei ole paikallaan.
-EhtoollisWeli

Pekka V

Siis kide ei ole paikallaan taikka on rikki.

Antti R

Lainaus käyttäjältä: "Pekka V"Siis kide ei ole paikallaan taikka on rikki.


Nii kidettä tarkotin ku en muistanu mikä se oli niin laitoin et kide :mrgreen:
-EhtoollisWeli