Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

M-8 SM 4. osa kilpailukutsu

Aloittaja Tappi, 02.08.04 - klo: 12.36

Tappi

M-8 SM osa 4,
KILPAILU SIIRRETTY!
Seuraava yritys on 18.9.04

Surkeista sääoloista johtuen kilpailu on pakko siirtää. Seuraava yritys on 18.9. (lauantai).

Jos haluat osallistua kilpailuun toimi näin:

- jos nimesi on jo alkuerälistassa, ei tarvitse tehdä mitään. Ilmoittautuminen on edelleen voimassa.

- jos nimeäsi ei ole listassa, mutta haluat kisaan mukaan, ilmoittaudu: tapani.kurvinen@kolumbus.fi
VIIMEISTÄÄN 13.9. (maanantai)

- jos haluat peruuttaa osallistumisen, ilmoita siitä myös viimeistään 13.9.

jerzirccar

Teppo.... tuohon jehova juttuun sen verran että olen messissä jos olemme hakemassa semmoista telttaa, tai toinen vaihtoehto paikka missä ajaa, mannerheiminkadulla on se kuuluisa jehovan todistajien sali, en tiedä minkä näköinen mesta on mutta eiköhän siellä voida järjestää pikku auto skabat, täytyy ensiksi varmasti liittyä tuohon eliitti joukkoon nimeltä JEHOVA TODISTAJAT (kuka liittyy :lol: ), hyvä puoli siellä on että siellä on kuivaa kahdessa mielessä :mrgreen:
Jerzi

HUOM Minä en LIITY siihen joukkoon mistään hinnasta :twisted:

JK

Ja mä kävin kuivaamassa pahimmat lätäköt.  Ois varmaan kannattanut vilkasta täältä ensin.
Saas nähä mitä tulee kisasta syyssateiden aikana, kun ei nämä kesäiset kuurotkaan ole ihan vähäisiä.

Jani Lindqvist

Eikös tällaiseen kannattaisi varautua? Lavangon rata imee kovin huonosti vettä, onko siellä mitään vedenpoistojärjestelmiä?

Mun mielestä vähän turha vaan odotella että olis viikon satamatta, jotta päästäisiin ajamaan, syksy kun kuitenkin jo on. Vantaalla krossiporukkaa kuitenkin riittää; pelkästään kisoihin oli jo ilmoittautunut 15 VAUlaista.

Älkää ottako hernettä nenuun..

Mika R

Joo.. kyllä sinne pitäs tehdä kaadot kokonaan uusiksi ja tuoda täyttömaata lavallisia jotta rataa saatais nostettua ja vesikuopista päästäis eroon.. vaan kelläpä on aikaa ja rahaa tehdä niin perusteellisia muutoksia ..

Jani Lindqvist

Eikös helpompaa olisi, jos pahimmista paikoista vetäisi putket ojaan?

Mika R

en tiedä auttaako kun ne pahimmat kohdat ovat niin kuopalla muuhun maastoon nähden ja onhan siellä niitä salaojituksia tehtykin (muistaakseni) eikä auta. no enpä ole asiantuntija

Matias V

Maa on täynnä salaojaputkia, mutta tulvat täyttivät röörit mudalla. Ei ne vedä enää mitään...
Täytyy katsoa mitä Josen kanssa keksitään ensi kesäksi.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Jani Lindqvist

Tässähän on aikaa vielä hyvin ennen kisoja, kannattaa tehdä nyt eikä keväällä, kun ajohalut on sanoin kuvaamattomat.. ;)

Tappi

Kannattaisi miettiä onko savi ainoa ja oikea materiaali radan pinnalle Suomen oloissa. Esim. hiekka on edelleen aika suosittu materiaali muualla maailmalla, EM kisojakin on viimeisen 10 vuoden aikana ajettu (ainakin) kaksi kertaa hiekkaradalla.
Hiekkarata on helppohoitoinen, imee hyvin vettä eikä pölyä kuivana yhtään savea enempää. Ja jos joutuu sateella ajamaan hiekka ei syö autoa läheskään niin kuin savivelli. Ajokausi lisäksi pitenee molemmista päistä, kun rata on heti lumien jälkeen ajokunnossa ja syksyllä lumen tuloon asti.
Huono puoli on radan muuttuminen kisan aikana, mutta eikö se kuulu crossin luonteeseen?

silleeni

Mutta kukapa sitten kunnostaa radan joka ajon jälkeen...

Matias V

Lainaus käyttäjältä: "silleeni"Mutta kukapa sitten kunnostaa radan joka ajon jälkeen...
Talkoot?
Ei niitä kukaan yksin kunnosta, mutta talkooporukalla.

Toinen radan pintamateriaali on asfaltti. MM kisoissa olisi päässyt puol kierrosta tp-10 autolla.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "Tappi"Kannattaisi miettiä onko savi ainoa ja oikea materiaali radan pinnalle Suomen oloissa. Esim. hiekka on edelleen aika suosittu materiaali muualla maailmalla, EM kisojakin on viimeisen 10 vuoden aikana ajettu (ainakin) kaksi kertaa hiekkaradalla.
Hiekkarata on helppohoitoinen, imee hyvin vettä eikä pölyä kuivana yhtään savea enempää. Ja jos joutuu sateella ajamaan hiekka ei syö autoa läheskään niin kuin savivelli. Ajokausi lisäksi pitenee molemmista päistä, kun rata on heti lumien jälkeen ajokunnossa ja syksyllä lumen tuloon asti.
Huono puoli on radan muuttuminen kisan aikana, mutta eikö se kuulu crossin luonteeseen?

hiekka kuulostaisi paremmalta suomen oloihin
kuuluu

Teppo

Eiköhän toi hiekka ole koettu jo monesti 80 luvulla. Kunnon kilparataa ei tarvi tehdä juoksuhiekasta, eikä kivituhka ole sitä parempaa kamaa. Ei tartte ajaa. Parempi olis tehdä vaikka betonista tai asfaltista päästäs eroon myös kunnostuksesta ja varsinkin betonilla noi krossarit on hauskoja ajella samoin pätkä tekonurtsia yms.
Lavangos pitäs luopuu osasta rataa välialueiden hyväksi ja tehdä välialueiden putsaus samoin pari uutta salaojaa tai vaikka ihan ojaa. Savi on osassa rataa painunut niin paljon, että ajolinjasta on tullut liian matala, eli lisää savea tarvisi useamman rekan verran. Kunnon kaadot välialueille, josta putket ojaan.
Ennen kisaa voisi yrittää kunnosta radan keskiosan ja jättää vaikka osa radasta ajamatta, jolloin ajettaisiin lyhyempää kunnostettua rataa. Mittaahan tuolla riittää, vaikka jättää molemmat päät ajamatta.

Jani Lindqvist

Me tehtiin Jyrkkälän rata uudelleen lähinnä sen takia, että että se oli hiekkaa/kivituhkaa.
Huonoja puolia:
-Jatkuva röykkyjen tasoittaminen. Tasaisen radan sai päivässä aivan röykyille treeniporukalla. Parin päivän jälkeen piti ajaa pääsuora öbaut puolella kaasulla..
-Söi autoa rajusti
-Pöly, filttereitä meni aika rajusti..

Hyviä puolia:
-Pito, mutta kuitenkaan ei syö renkaita
-Maa-ainesta on helppo työstää lapiopelillä

Tappi

Hiekka ei syö autoa, kivituhka syö.
Hiekkaradasta saa kohtalaisen kovapintaisen ja vähemmän pölyävän lisäämällä hiekkaan savea n.20% ja suolaa - perinteinen Suomalainen maantie.
Asfaltit, betonit yms. on hyviä, vain rahaa puuttuu.
1992 MM kisat ajettiin Saksassa vain sitä kisaa varten urheilukentälle  rakennetulla radalla, jonka pohjana oli epätasainen betoni ja pintana hieno hiekka. Toimi hyvin, ei kulunut ja pysyi sateella ajokunnossa.
Kisan budjetti oli 500 000,- Euroa (1 miljoona DEM siihen aikaan) josta rata vei varmaan ison osan. Ja Mersu maksoi.

Jartsa

En tiedä onko tämä ihan tyhmä idea, mutta käsittääkseni savi ei paljoa vettä läpi päästä mutta vähän ainakin, joten eikö kannattaisi ensin radan pohja tehdä todella karkeasta kivi sorasta ja sitten heittaa siihen kerros savea...
Ja kun vesi menee saven läpi niin se pääseekin sitten hyvin sinne soran väliin.
Pysyisi ainakin vähän kuivempana.
Tietenkin tuo vaati aina hieman korjausta, kun savi kerros pienenee.

Mutta ei tuo varmaan toimisi.

Tuukka

Kyllä savi on kustannuksiltaan halvin, mutta vaatii sitten työtä = talkootyötä.

Viikko sitten sunnuntaina yritettiin ajella, kun oli hyvä keli ollut pari päivää. Poika katseli jotain romurallia ja minä lapioin pari tuntia lätäköille poistouria ja pahimpien monttujen täyttöjä. Jos olis tullut aamupäivällä ja pari muuta innokasta olisi ollut, niin ihan hyvin olis voinut ajella loppupäivän isoa osaa rataa. Rata oli kovaa muuten paitsi lätäköistä, kun tämän kesän sateet on liejun vienyt tiettyihin kohtiin.

Skienissä Norjassa oli otettu pohjolan olosuhteet hyvin huomioon eli rata rakennettu ylös ympäröivästä maastosta ja välissä sitten nurmikoidut ojat. Tuota rataa on tietty vielä työläämpi muuttaa, mutta on se ajamattomuutta parempi vaihtoehto.

Kaiken kaikkiaa täällä minunkin viisastelu on nollan arvoista. Tarvitaan todellisia toimenpiteitä nyt ja jatkossa koko ajan, jotta ajamaan pääsee. Siis lapion varteen tai massi auki tai molemmat. Otetaan lapio takakonttiin, kun tullaan radalle. Jokaisella lienee sen verran pitkä matka radalle, että voi sitten lapioida tunnin verran vaikka kuntoilun nimiin rataa kuntoon jos ei ajamaan pääse. Eihän se yksi toimistonarukäsimies rataa tee, mutta jos jokainen osallistuu pienellä panoksella, niin kyllä se sitten.

Matias V

Ens keväänä, jo varhasessa vaiheessa, pitäisi ottaa kaivuri ja tehdä rataan kunnon kallistukset, ja muokata rata uuteen muottiinsa. Siinä samalla kaivettaisiin välialueet tyhjiksi ja pohjalle salaojaputket sinne betonikaivoon, ja päälle sepeliä. Pitäis myös rataan tehdä pienet kaadot sepelialueille, jotta vesi pääsisi _oikeasti_ pois.
Meidän firmasta löytyy oikeat laitteet, tosin ilmaiseksi näitä ei paljoa liikutella. Kaivurin käyttö naurettavan halpaa, mutta koneiden siirto ja kuorma-autolla ajaminen on kallista.
Meillä on yksi vähän vanhempi kaivuri, joka on vuokrakäytössä. Vuoden verran jo ollut pihalla, ja ainoa kuka sillä on ajanut, niin minä pihalla möyriny.
Mutta mutta, jos koneet paikalle aikoo saada niin luuri kouraan: Markku Vikstedt 0400442149

Sille radalle olisi jo aika tehdä jotain, vai mitä? Jotain SUURTA.
Jos jokainen käy lapiolla vähän tasoittelemassa, niin siitä ei tule koskaan valmista. Jotain suurta...
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

JQ

Kauhea valitus kun ei pääse ajamaan, ja sit meitä oli vaan neljä kuskia ajamassa sunnuntaina....
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Mika R

-- voi poistaa (sain toisen pannun hommattua varalle) --

Matias V

Nonni! Ilmo laitettu aamulla 7.40

Onko ilmoittautuneiden listaa saatavilla?
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

AssoRacing

Näyttää kosteaa lauantaille... taas
www.saikart.fi/   www.rc-offi.net  www.ekpa.suntuubi.com/

Matias V

"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Tappi

Lauantain (11.09.04) kisan erät:

numero/erä/nimi/seura:

1   1   JANI   KONKA   VAU
2   1   TEEMU   LEINO   HMR
3   1   TIMO   JALAS   VAU
4   1   JULLE   PEDERSEN   VAU
5   1   JUHA   SARTESUO   VAU
6   1   JUSSI   TORKKOLA   VAU
7   1   JOSEPH   QUAGRAINE   VAU
8   1   TEPPO   KAUPPINEN   VAU
            
1   2   MARKO   VEHO   VAU
2   2   JUSSI   SIHTO   VAU
3   2   TEEMU   KARVANEN   RUKART
4   2   TOMI   BJÖRKMAN   TUA
5   2   PETRI   MYLLÄRI   SALON UA
6   2   KALLE   KYYRÖ   VAU
7   2   MARKO   FRIBERG   Mäntsälän Srk
            
            
1   3   NIKO   ANDERSSON   TUA
2   3   TOPIAS   AIROLA   TAM UA
3   3   JARI   LAIHO   TUA
4   3   KIM   ELF   VAU
5   3   MARKUS   KALLIO   SALON UA
6   3   JANI   LINDQVIST   TUA
7   3   MIKA   RINNE   VAU
8   3   TUOMAS   LINTULA   VAU
            
1   4   NIKO   VUORENMAA   RII UA
2   4   TOMMI   SAARI   TAMUA
3   4   AKI   MERTSOLA   TUA
4   4   SANTTU   LEMPINEN   LAHDEN UA
5   4   JARKKO   NYKÄNEN   LAH UA
6   4   ANTTI   KURVINEN   VAU
7   4   TEEMU   JUSKA   LAHDEN UA
8   4         
            
1   5   VILLE   PUNTANEN   TEAM MELIANE
2   5   AARO   LECKLIN   KotkaUA
3   5   NIKO   VIRTANEN   TUA
4   5   MIIKA   ISOTALO   V-SUA
5   5   JETHRO   LEHTOJÄRVI   TUA
6   5   ARTTU   HELENIUS   SALON UA
7   5   JANI   ALANKO   HeiUA

Matias V

Eikö minun ilmoittautuminen ole tullut perille?

Lähetin ilmoittautumisen 13.9 klo 7.40.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Mika R

Panhkaahan infoa tänne radan kunnosta jos olette liikkeellä sielä suunnalla. Mitähän maksais internetin vetäminen ja webcamin asennus tuonne radalle, niin vois netistä vakoilla radan tilannetta... täytyypä selvitellä.

Jartsa

Lainaus käyttäjältä: "Mika"Panhkaahan infoa tänne radan kunnosta jos olette liikkeellä sielä suunnalla. Mitähän maksais internetin vetäminen ja webcamin asennus tuonne radalle, niin vois netistä vakoilla radan tilannetta... täytyypä selvitellä.
Hyvä webcam 30 euroa, riittävä etti joku 30 kuukaudessa ja ohjelmat ilmasia =D

topemu

Lainaus käyttäjältä: "Mika"Panhkaahan infoa tänne radan kunnosta jos olette liikkeellä sielä suunnalla. Mitähän maksais internetin vetäminen ja webcamin asennus tuonne radalle, niin vois netistä vakoilla radan tilannetta... täytyypä selvitellä.

Toi on hyvä idea. Varsinkin kun tulee kauempaa radalle toteamaan, että olihan taas märkä rata. Samalla näkisi onko paikalla muitakin.

Mutta onhan tuo ylimääräisiä kuluja kerholle.
>--> Chaos is order understood only a few <--<

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Lainaus käyttäjältä: "Mika"Panhkaahan infoa tänne radan kunnosta jos olette liikkeellä sielä suunnalla. Mitähän maksais internetin vetäminen ja webcamin asennus tuonne radalle, niin vois netistä vakoilla radan tilannetta... täytyypä selvitellä.
Hyvä webcam 30 euroa, riittävä etti joku 30 kuukaudessa ja ohjelmat ilmasia =D

30e webbikamera tarttee myös tietokoneen, parempi olisi kamera jossa on integroitu webbipalvelin (alkaen ~600e, tökkää vaan verkkokaapelin suoraan kameraan) tätäkin voisi kysyä sponssina vaikka verkkokauppa.comista mainostilaa vastaan, nettiliittymänkin saa varmasti joltakin pääkaupunki seudun ISP:ltä sponssina. Mainokset vaan radalle ja sinne webbisivuille. Siitä vaan VAUn kerhovetäjät kyselemään...  :mrgreen:
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |