Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

G-MADE SAWBACK

Aloittaja Buttenmeister, 06.03.14 - klo: 20.45

Buttenmeister

Jotta ei jäisi turhaa luppoaikaa näin ennen model expoa niin tutustutan teidät G-Made Sawbackiin mikä on G-Maden tuorein julkaisu. 
Linkki valmistajan sivulle:  http://www.gmade.net/
G-Madella ei tietääkseni ole maahantuojaa Suomessa mutta tiedän että niitä meiltäkin löytyy.
Minullakin oli G-Made Stealth aikoinaan ja tykkäsin kovasti!
Olisikin mielenkiintoista kuulla mitä mieltä yleensä kyseisen merkin malleista ollaan.

Buttenmeister

Laatikko oli aika pienehkö ja pikkasen rupesikin heti epäilyttää että noinkohan saan jonkun pienemmän auton kuin 1:10 skaalassa olevan  :shocked:.
Avattuani laatikon ja purettuani osapussit pöydälle tuli ensimmäisenä mieleen että eipä ole paljoakaan kokoamista tässä autossa ja melko yksinkertainenhan tuo onkin verrattuna esimerkiksi Tamiyan malleihin.
Mitään sähköosia ei tämän mallin mukana tule eli ne joutuu hommaamaan itse. Ei edes moottoria!
Katsottuani koppaa piti kyllä todeta että sainkin melko ison auton ollakseen 1:10 !!
Alla kuvassa on tuo Tundraan tuleva hahmo joka on skaalassa Tundraan ja on 175mm korkea. Kun ukkelia vertaa Sawbackin rattiin niin saa paremman kuvan siitä minkäkokoisesta autosta on kyse..

Andrimus

Sinultahan näitä hyvän näköisiä projekteja pukkaa..  :azn: :azn:
Tämä auto on mulle ainakin tuntematon, niin mielenkiinnolla tsekkaan tämänkin rakentelun

Buttenmeister

Kiitos Andrimus kommentistasi ja osoittamastasi mielenkiinnosta projektejani kohtaan  :grin:.  Palaute ja kommentit ovat aina tervetulleita!! Ja nyt projektin pariin! Tästä projektista on tarkoitus tehdä sellanen järkevä ja toimiva maastoon soveltuva skaala ajoneuvo. Eli itse autoon en sen kummemmin tee mitään ihmeellisyyksiä. Koppaan asennan kyllä sitten jonkinverran scalesälää ja tarkoitus on saada kori mahdollisimman todentuntuiseksi. Olisin mielelläni tehnyt tämän mallin armyvärityksellä mutta auton runko on kokonaisuudessaan kromattu  :shocked:. En ole kromattuihin runkoihin ennen törmännyt enkä halua tätäkään "pilata" maalilla joka ei maastossa kuitenkaan kovin hyvin pysyisi joten tästä tulee nyt sitten sellanen "normimaastoajoneuvo". Axeleista tämäkin projekti alkaa. Tässä mallissa on ns lukkoperät vakiona mikä on iso plussa maastoajoa ajatellen. Lehtijousissa oli kolme erilaista vaihtoehtoa kasaamisen suhteen riippuen siitä kuinka jäykäksi alustan haluaa. Ohjeessa oli myös selitteet mille maapinnalle mikäkin jäykkyys toimii. Itse valitsin löysimmän vaihtoehdon koska kokemuksesta viisastuneena voin todeta että yleensä valmistajan alkuperäiset alustat ovat liian jäykkiä. Ja toiseksi olenhan rakentamassa maastokelpoista autoa.  :azn:

Mäkistation

Mitään en näistä oikeastaan tiedä, mutta hyvältä ainakin auto näytti noissa tehtaan promoissa, tykkään tuosta Jeep korista. Mitä tuota Toyota prokkistasi olen seuraillut, niin tästäkin tulee varmasti hieno. :azn:
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

Micco

Omasta mielestä ei kromattu runko sovi mihinkään scale maasturiin, paitsi ehkä johonkin bling bling vehkeeseen minkä ei tarvii esittää millään tapaa kunnon offipeliä. Hiekkapuhallat vaan kromit pois ja sit pulveri maalaukseen, niin voit sit tehdä mieleisesi army scalen.
Mielen kiinnolla seuraan myös tätä rojektia, kun hiukan on tehnyt itekin mieli hommata kyseinen laite, mut onneks on entuudestaan noita keskeneräisiä rojekteja niin ei parane ostaa....ainakaan vielä.
SCX10 LandCruiser40, 1/5 FS Buggy, HSP"Drifting", Douglas SBD-6 lentsikka, AX10TCS projekti, Kyosho LandMax2, Pari 1/4rallycross projektia, Toyota RockCrawler III, Axial BWD whiplash foffi, Robbe vene

Master Calgar

Jaaha, taas jotain mitä voisi lisätä ostolistaan  :tongue: Tuossa on potentiaalia komiaan scalerakennukseen kyllä.

Kysymys laitteesta kokeneemmille: Minkälaiset nuo gummit ovat pidoiltaan yms? Jos nyt vaikka vertaisi pienempiin Pitbull Rockbeasteihin esim? Mietin lähinnä siksi, että ovat ihan kivan näköiset, niin tarvitsisko niitä päivittää heti "parempiin" kun kumminkin möyrimiseen tuokin tulisi  :azn:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Buttenmeister

Kiitos mielenkiintoisista kommenteista! Kuten Mäkistation tuossa kommentoi niin paljolti minunkin valintaani vaikutti juurikin tehtaan promo ja auton koppa. Sulle Micco niin olen täysin samaa mieltä siitä että kromattu runko ei sovi kyllä oikeestaan mihinkään autoon ellei sitten ole juuri joku blingbling näyttelytähti. Ja entisenä pulverimaalarina minullakin kävi myös maalaus mielessä, mutta messuajankohta on jo liian lähellä joten tyydyn toistaiseksi tämmöseen retroversioon. Uskon kuitenkin että tämmöselläkin kokonaisuudella saa ihan ok auton aikaiseksi  :wink: Master Calgarille voisin omalla pienellä kokemuksella sanoa että gummit tuntuu pikkasen kovilta ollakseen mitään huippupidollisia mutta kuitenkin huomattavasti pehmeämpiä kuin monella muulla merkillä vakiona. Varman vastauksen näitten maastokelpoisuudesta saat parin viikon kuluttua viimeistään ellei joku ennen sitä anna tietoa meille :azn:. Kuitenkin mun aikaisemmassa G-Maden Stealtissa oli melko pitkälle samantuntuiset renkaat mutta huomattavasti leveämmät kylläkin niin niissä oli kyllä parempi pito kuin mitä sormituntumalla olisi uskonut!! Ja projektia eteenpäin! "Vaihteiston" vuoro seuraavana. Siitä ei mitään kummallista. G-Maden omalla rasvalla valelin hammaspyörät ennen kasaamista.. Pohjapanssarissa oli taas positiivinen yksityiskohta kun sen nurkkiin laitetaan pyörät.. Ei nyt varmaan mitään suurta iloa maastossa mutta pienikin apu on joskus tarpeen.. Kardaaneissa meinas kyllä tulla äitiä ikävä kun asensin nuo nivelten kuulat paikoilleen!! Onneksi ohjeessa on maininta että rasvaa ei saa käyttää koska se heikentää muovin kestävyyttä.. Muuten olisin kyllä käyttänyt!! Oli kyllä TODELLA tiukat vääntää paikalleen!!

Buttenmeister

Rungon kasaamisella jatketaan. Ei siinäkään mitään ihmeellistä muuta kun että on kromattu  :shocked:. Rakennussarjaan tulee vakiona mukaan ylimääräiset kiinnikkeet mikäli haluaa kylkiputkia asentaa autoon. Mitään kylkisuojaa ei vakiona mukana tule. Jotkut käyttää Axialin SCX 10 kylkisuojia tähän. Itse en tiedä vielä mitä asian suhteen teen.. Iskerit ovat samantyyppiset kun mitä Tundra projektissa on. Eli o renkailla ja rasvalla toimivat eli näihin ei tule mitään iskariöljyä. MUTTA.. G-Maden iskarit tuntuvat paljon laadukkaammilta kuin Tamiyan vastaavat!! Ja G-Maden iskareilla on jouset sisäpuolella mitä Tamiyalla ei ole. Tamiyan iskarit ovat ihan älyttömän tiukkasovitteisia ja jäykkiä kun taas nämä ovat melko kevyesti liikkuvia. Olenkin kuullut että jotkut ottaa Tamiyalta o renkaat pois jotta toimisivat paremmin..

Buttenmeister

Varsinainen haaste ainakin omalle sorminäppäryydelle oli etupuskurin kiinnitys runkoon  :smiley: Ei meinannut millään saada mutteria ruuviin kiinni kun mutteri piti saada pidettyä rungon ja etupuskurin "sisäkulmassa" mikä oli todella ahdas paikka.. Päädyinkin sitten kikkailuun ja katkaisin vanupuikosta itselleni apukäden mihin teippasin mutterin kiinni. Tällä tavalla mun ei tarvinnut omilla sormilla yrittää asentaa etupuskurin kiinnitysmutteria  :azn:

Andrimus

On se kuin pieni koru  :afro:

Buttenmeister

Andrimus kuule.. Voihan se olla myös iso avaimenperä  :grin:
Kopan sovitus vuoerossa ja vinssin asennus sen jälkeen.. Ja taas jouduin irroittaa etupuskurin jotta saisin porattua tarkat reijät vinssin kiinnitykseen. Tuo vinssin koukku on kyllä jotain ihan kauheeta! Ei ole skalea nähnytkään!! Eli vaihtoon!!

Buttenmeister

Jonkin aikaa olen yrittänyt löytää sopivaa skaalaukkoa tähän projektiin mutta ei oikein ole löytynyt. Sitten bongasin tämmösen Justin Bieber ukkelin kaupasta. Sehän on kyllä aivan liian pitkä tähän projektiin mutta leveys on mielestäni ok kun vertaa tuohon isoon rattiin  :shocked:. Otinkin sitten ja näytin pikkasen rautasahaa nukkeen ja otin 1,5cm pois vyötäröstä ja 0,5cm pois kaulasta. Luonnollisesti myös vaatteet piti pikkasen lyhentää. Joudun kyllä vielä viimeistelemään ukkoa ja ehkä lyhentämään käsivarsia hiukan myös..  Kuumaliimalla liimasin taas palaset yhteen ennen kun sovitin ukkoa autoon.. Loput näettekin valokuvista..

Buttenmeister

Vielä pari kuvaa ...

Buttenmeister

Pari koukkua tuli asennettua tänään tuohon etupuskuriin.. Pääsin taas nysväämään noitten puskurien kiinnitysruuvien ja muttereiden kanssa. Ja asiaa ei helpottanut yhtään se että siinä on nyt vinssi vielä toisen ruuvin yläpuolella estelemässä suoraa pääsyä ruuvinpäähän  :shocked:

tapsa92

Melko äijämäinen auto :D Hyvältä näyttää !
- Tapsa

Buttenmeister

Kiitos Tapsa92 kommentista!!
Nyt ois koppa maalausta vailla.. Pitäis varmaan pikkuhiljaa miettiä mitkä sähköt tähän laittais.. Model Expo kun uhkaavasti jo lähestyy  :azn:

Buttenmeister

Koppa maalattuna.. Ja pitihän sitä heti asentaa tarrat ja sisusta paikalleen.. Enään uupuu sähköt.. Ja scalerekvisiitat.. Ja pitää kyllä vaihtaa se älyttömän ruma vinssin koukku pikkasen paremman  näköseen..

Master Calgar

Pirteän näkönen vermes  :laugh:

Tuo auto silti kyllä huutaa kuraisuutta peltiin, että on kruisattu maastossa oikein urakalla :D Hyvä maalaus tuo punainen on,  mut tuommoseen ronskiin peliin sopii likaisuus omasta mielestäni  :tongue:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Buttenmeister

Olen sun kanssa Master Calgar samaa mieltä.. Mutta aikakaipeikon takia päädyin tämmöseen ratkaisuun just sen takia kun tuo runkokin on kromattu.. Ja sittenkään en kerennyt saada projekti avalmiiksi asti messuille...
Eli sähköt jäi uupumaan mutta messuille vein kuitenkin puolivalmiina..
No sehän kuitenkin kannatti koska messuraati palkitsi sawbackin kakkoseksi näytelykisassa omassa luokassaan.

s.m.

Kiireiden ja nettikatkoksen ansiota (Piina ja Paniikki, (miun kissat) päätti tapella modeemin alas pöydältä ja hajottaa sen) kerinny aikasemmin kattelee. Pystistä iso peukku, ja tuo tundra homma, vähintäänkin yhtä iso, ellei isompi peukku!

Buttenmeister

Kiitos s.m! Ja vihdoin sain hommattua uupuvat osat tähänkin projektiin joten nyt on toivoa että tämäkin valmistuu lähiaikoina ja päästään ottamaan ajokuvia ja videoita!!
Akuiksi ihan perus nimhejä sen takia että saan pikkasen painoa lisää autoon..
Ohjausservoksi tulee ainakin näin aluksi Alturn USA.n 12,8 kg vääntävä servo.
Moottoriksi Axialin 55T, ja nopariksi Jamaran vesitiivis malli..
Ohjain on ehkä se erikoisin näistä ostoksista.. Eli Multiplex SMART SX9.
Ohjain on nimenomaan suunniteltu rc autoille, veneille, ja panssarivaunuille joihin tarvitaan useampi kavava..
Innolla odotan miten tämä ohjain toimii käytännössä. Jos se toimii hyvin niin saatan vaihtaa Tundraan samanlaisen ohjaimen.. Hyvin käteen sopiva ohjain on ainakin!


P.R

Mielenkiintosen näkönen mankka,ihan kuin pleikkarin ohjain :wink:
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Buttenmeister

Siltä se tuntuukin.. Pikkasen isompi vaan :-). Mutta hyvin istuu käteen!

Buttenmeister

Ensi töiksi vaihdoin kaikki Tamiya liittimet DEANS liittimiksi. Tämä nyt ei ehkä olisi ollut välttämätöntä mutta käytän yleisesti kaikissa akuissa DEANS liittimiä niin laitoin myös sellaiset tähän. Lisäksi piti tehdä akkukaapelille Y-Haarakaapeli koska vinssi tarvitsi oman sähkön. Kun asensin sähköt huomasin että nopari oli pikkasen liian korkea mahtuakseen koristekannen alle mikä myös on vastarin laatikon kansi. Sahasin ylimääräisen kansiosan pois koska sillä ei muutenkaa ole mitään koristetta kummempaa virkaa noparin yläpuolella. Ohjausservokin asentui paikalleen ilman mitään ongelmia. Akku kun oli ladattu niin säädin sähköt.
Sähköjen kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Vinssikin toimi heti ensikokeilulla  :grin:..

Buttenmeister

Kun sähköt oli testattu niin siistin johdotukset ja kiinnitin osat paikoilleen 2 puoleisella peiliteipillä.
Eikä sitten muuta kun koppa kiinni ja radalle... Tein ensimmäisen koeajon tänään. Ohjain osoittautui juuri niin käteen sopivaksi kuin ajattelinkin.. Uskallan kyllä suositella varsinkin offikäyttöön tätä ohjainta.. Pienellä harjoittelulla onnistuu jopa vinssinkäyttö ajon aikana..
Nyt auto on periaatteessa tehdas asennettu eli kaikki osat ovat niillä paikoilla mihin auton valmistaja on ajatellut niiden olevan.. Auton paino ajokunnossa on 2,7 kg. Otin koeajosta myös videota ja otan vielä tällä viikolla lisää videota joista sitten teen youtubeen klipin.. Ajo ominaisuudet offi autona on mielestäni kohtalaiset mutta vielä kaukana hyvästä! 55T oli kyllä oiva valinta moottoriksi! Autolla pystyy ryömittämään ja siitä löytyy kuitenkin kohtuudella nopeuttakin.. Enempi kuitenkin maastoon tämmöinen moottori tässä autossa.  Ensimmäiset muutokset mitkä Sawback kokee on painopisteen siirtäminen eteenpäin. Nyt suurin osa painosta on takana.. Myös servoteline siirtyy axelin päältä rungon väliin. Näyttää mielestäni hassulta kun servo ja servoteline on axelin päällä.. Ei ihan sovi skaala autoon.. Myös skaalayksityiskohtia pitää ehdottomasti lisätä autoon!! Eli jatkoa seuraa..

HMS77

Miksei RC-Offilla ole tästä omaa triidiään? Sinnehän tämä kuuluu eikä tänne..  :wink:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

mcly

Lainaus käyttäjältä: HMS77 - 09.05.14 - klo: 21.55
Miksei RC-Offilla ole tästä omaa triidiään? Sinnehän tämä kuuluu eikä tänne..  :wink:
Taitaa täällä olla enemmän silmiä katsomassa näitä hienouksia mitä Butteni rakentelee  :wink:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

HMS77

#28
Lainaus käyttäjältä: mcly - 10.05.14 - klo: 14.09
Lainaus käyttäjältä: HMS77 - 09.05.14 - klo: 21.55
Miksei RC-Offilla ole tästä omaa triidiään? Sinnehän tämä kuuluu eikä tänne..  :wink:
Taitaa täällä olla enemmän silmiä katsomassa näitä hienouksia mitä Butteni rakentelee  :wink:

Muotoilen lauseeni uusiksi.

Miksei myös RC-Offilla ole tästä omaa triidiään? Sinnehän tämä kuuluisi myös..  :wink:

Offilla on kuitenkin melkoisen vankan asiantuntemuksen offareiden rakentamisesta omaavia ihmisiä ja tällaset uudet mallit otetaan aina suurella mielenkiinnolla vastaan.
Toisekseen, vähemmän tällä foorumilla on rc-offroadista kiinnostuneita kuin RC-Offilla..  :wink:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

s.m.

Täältä myös saa uudet silmäparit nähdä, mitä kaikkee rc autoista voi ja pystyy tekee!
Josta voi kiinnostuu uuteen lajiin!
Se on ihan jee(??), jos tehdään laji omaisia foorumeita,palvellakseen lajia paremmin, kun jos täältä ei saa omia alueita siihen, mut ei kaikkia kannata viedä, pikku porukan omiin hiekkalaatikko nurkkauksiin!
Veikkaisin, et aika pienet tai hitaammat kasvu ympyrät ois eri lajeilla, jos kaikki siotetaan eri paikkoihin!
Esim. Työkoneet, ehottomasti pitäis olla täälläkin, vieläkin, rojekti esittelyy enemmänkin, eikä kaikkia viedä omaan foorumiin, kuin myös offi ja foffi puoli! Uudet tulevat harrastajat, ees välttämättä oo kuullutkaan näistä?! Rekisteröidy nyt siinä 6 eri foorumiin, et voit lueskella ja kysellä mieltä askaruttavia asioita!  :undecided: