Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Short Course Summer Cup 2014 info ja sarja säännöt

Aloittaja bcan, 14.04.14 - klo: 10.31

bcan

SC Summer Cup 2014 on kilpailusarja 2WD ja 4WD Short Course autoille.

Kisapäivät ja paikat:
SC Summer Cup #1 La 17.5 vko 20, Tammisaari
SC Summer Cup #2 La 7.6 vko 23, Vantaa
SC Summer Cup #3 La 19.7 vko 29, Tampere
SC Summer Cup #4 La 9.8 vko 32, Salo

SC Masters La 23.8 vko 34, Vaasa

Sarjan yhteyshenkilöt
Tero Piipponen (bcan), tero.piipponen (at) gmail.com
Mikko Mäkelä (micsa.fi), micsa (at) iki.fi

Facebook:
https://www.facebook.com/SCFinland

Säännöt:
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan. Yleiset säännöt AKK:n pienoisautoitun sääntökirjassa.

SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.
Akseliväli Min / Max ........................................ 320mm / 335mm
Kokonaispituus Min / Max ...............................540 mm / 568mm
Kokonaisleveys Min / Max .............................. 290mm / 296mm
Pienin paino SC2-10........................................2000grams
Pienin paino SC4-10........................................2500grams

Renkaat:
Vapaa SC-rengas, 2,2"/3,0" vanteella. Ei kemiallista käsittelyä.

Kori:
Lava-autoa tai maastoautoa muistuttava polykarbonaatti (Lexan) kori (Truck Body). Korin pitää kokonaisuudessaan peittää renkaan pintakuviointi ylhäältäpäin katsottuna. Riittää jos rengas jousitus sisäänpainettuna menee korin sisälle. Koriin saa laittaa koriin kuuluvat korin suuntaiset ilmanohjaimet kiinni, siivet tai muut ei korinsuuntaiset ilmanohjaimet kielletty. Koriin saa tehdä vapaasti aukkoja koritolppia, transponderia ja antennia varten. Koriin saa tehdä myös ilmankiertoa helpottavia aukkoja siten että esikuvamaisuus säilyy. Rungossa olevien sivutörmäyssuojien on oltava kokonaisuudessaan korin kylkilinjojen sisäpuolella. Etu- ja takapuskuri on oltava paikallaan.

Akku:
Vapaa kovakuorinen akku jonka nimellisjännite on maksimissaan 8,4 volttia. Lataus suojapussissa!
(nimellisjännite on se jännite joka lukee akun tuotetiedoissa).

Moottori:
Vapaa 540 tai 550 sarjan moottori tai jokin vastaavankaltainen, polttomoottorit, kaasuturbiinit ja polttokennot kielletty!

Transponder:
Kilpailuja varten autossa pitää olla kilpailujärjestäjän ilmoituksen mukainen tai yhteensopiva transponderi. Transponderin toiminnasta vastaa kilpailija ellei selkeästi pystytä osoittamaan että toimimattomuus johtuu kilpailujärjestäjän huolimattomuudesta tai ajanottolaitteiston viasta. (vrt. usealla kilpailijalla toimimattomia pondereita).

Kilpailijanumero:
Kukin saa oman kiinteän kilpailunumeron. 2013 Winter Cupissa käytössä ollut kilpailijanumero on voimassa myös Summer Cupissa. Jos numeroa haluaa vaihtaa niin meili tai YV minulle.

Ajoformaatti:
Harjoitukset 1-2 kertaa
Alkuerät 3-4 kertaa (Laskentatapa pistein, 2/3 tai 2/4 )
Finaalit 3-5 kertaa (Laskenta, 2/3, 2/4 tai 3/5). Tasapisteissä parempi sija ratkaisee. Jos ei ratkaise, niin parempi tulos, jos ei sittenkään niin sitten väännetään kättä.
Kaikki finaalit ajetaan yhtä monta kertaa.
Kilpailupäivät pyritään sovittamaan aikavälille 9:00 - 18:00

Kilpailupäivän vapaa aamuhajoittelu kilpailun järjestäjän päätettävissä, mutta mainittava kilpailukutsussa.

Tuomarit ja kilpailun johto:
Finaaleissa tuomari pakollinen. Alkuerissä tuomarointi kilpailun järjestäjän päätettävissä.
Toivottavaa on että kilpailunjohtaja ei ole kilpailija osakilpailussa.

Osallistumismaksut:
Maksimissaan 20 eur / luokka.

Palkinnot:
Osakilpailuissa vähintään molempien sarjaluokkien 5 parasta ja muiden finaalien voittajat. Sarjapalkinnot 10:lle parhaalle molemmissa luokissa. Sarjapalkinnot jaetaan viimeisessä osakilpailussa. Sarjapisteisiin huomioidaan 3 parasta tulosta, tasapisteissä parempi sijoitus ratkaisee.

Sarjatilanne:

Kilpailunumerot:
http://bit.ly/WCMbTY

Sarjan päätukija EuroRC lahjoittaa kaikille ensimmäiseen osakilpailuun osallistuville 2 mm hexavaimen
Totuttuun tapaan jokaisessa kilpailussa annetaan myös EuroRC:n lahjakortti juniori tai aloittelija kuskille.
Myös muuta on luvassa ...


| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

bcan

Olemme myös tehneet alustavaa työtä omalle SC sivustolle suomessa. Sivuston runko on kasassa ja jonkin verran kontenttia on laitettu, mutta tarkoitus että sivustoa tullaan kehittämään jatkuvasti jotta sieltä löytyisi ajantasalla oleva tieto SC sarjasta sekä mahdollisimman paljon muutenkin SC autoilua koskevista asioista Suomessa.

Hakusessa on myös porukkaa jotka olisivat innostuneita kirjoittamaan kisaraportteja, SC autojen setuppi vinkkejä ja oikeastaam mitä vaan SC autoiluun liittyvää.  Jos kyseinen toiminta kiinnostaa niin ottakaa yhteyttä.

Ja sivuthan löytyvät osoitteesta http://shortcourse.fi/
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Mölli

Soveltuvien pondereiden kanssa oli talven aikana edelleen vähän arpomista. Kesäsarjassa olisi nyt hyvä mahdollisuus hoitaa homma esimerkillisesti ja kertoa kisakutsussa selkeästi käykö RC4, hybridi tai joku muu. Useille se ei ole ongelma, mutta ensikertalaisille tieto on tärkeä.

Shortcoursesivuilla olisi hienoa nähdä rataesittelyjä ajolinjavinkkeineen, kriittiset paikat, yms.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

topcat

Pääseekö m8e lisäluokkana mukaan Tän kesän skaboihin? Hope so...

bcan

Lainaus käyttäjältä: topcat - 19.04.14 - klo: 18.43
Pääseekö m8e lisäluokkana mukaan Tän kesän skaboihin? Hope so...
Joo lisäluokkana otetaan mukaan jos osallistujia on ja rata sen sallii.

Näyttää siltä nyt että Salossa ja Nokialla voidaan ottaa mukaan. Tammisaaressa ja Vantaalla M8e ei ole radan sallittujen autojen listassa
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

niemis

#5
Terve.

Ajelin pari testikierrosta M8e:llä Vantaan radalla ja tulin siihen tulokseen että kyllä ne sinne yhen kisan ajaksi mahtuu.
Eli jos vaan osallistujia on tarpeeksi niin Vantaalla ajetaan M8e SC-kisan ohessa!
Slow is smooth, smooth is fast!

micsa.fi

Tammisaaren avauskilpailu (17.5.) lähestyy kovaa vauhtia, tässä oleelliset linkit valmistautumiseen:

- Kilpailukutsu
- Rataesittely
Wacky Stack Racing Team

micsa.fi

Wacky Stack Racing Team

mikari

Kysymys: kuinka paljon sallitaan hittiä/kontaktia. Itellä on aika 0-toleranssi tuupissa. Suorastaan potuttaa tyypit jotka leikkaa kurvissa perään tai eteen ja sitten pyöritään. Jopa suoralla kontista sisään. Vahingot eri asia, mutta vahinkoja voi yrittää välttää. Ymmärrän että nelkussa painavammat autot sitä tekee eikä niin suurta draamaa. Silti mun mielestä treenatessa esim lavangossa osumaa tulee ihan liikaa, tuntuu ettei tarvii kunnioittaa yhtään ns. ajokulttuuria. Mun mielestä siisti ajo on kaunista eikä semmonen kolistelu vaikka itsekään mikään puhdas pulmunen ole. Toki hitaampi väistää mutta kyllä kysymys on myös yhteisestä ajamisesta sopuisasti. Miten on?
Kiitos 20 vuodesta!

Bigbear

Eilen Lavangossa oli usean tasoisia kuljettajia ajamassa ja nelkut ja tuupit sekaisin, jolloin tietyissä paikoissa nopeuserot korostuivat.

Kilpailuissa luokat eivät ole sekaisin ja lähtökohtaisesti nopeuserot erien sisällä ovat pienet.

Mitään suurempaa sikailua kisoissa ei ole tapahtunut viimeiseen kolmeen-neljään vuoteen, niissä kisoissa missä olen itse ollut mukana.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

mikari

Ok, eli otan tuon niin että kontaktia ei edelleenkään sallita ainakaan noin periaatteessa. Todelliset vahingot asia erikseen.
Kiitos 20 vuodesta!

Volvospede

Kevyet kylkikosketukset on käsittääkseni ok, jos mennään "ovi ovea vasten" jossain mutkassa tms. Sitä tapahtuu näillä väkisin jossain vaiheessa. Tarkoitan sen verran kevyttä kontaktia ettei tapahdu mitään pyörähdyksiä tai muuta draamaa. Kontittaminen ehdottomasti kielletty ja niistä on jaettu penalteja jos vaan tuomarit on nähny. Samoin "kylkikontakti" tai "kilpailutilanne" jossa syyttömän auto lentää kuudella voltilla ulos radalta on liikaa, eikä sellaista sallita jos vaan tuomarit näkee.

Esim alla nimim. Roudarin ottama kuva kun mä ja hoke ratkotaan sijoituksia Turuus. Osumien kokonaismäärää ei kukaan varmaan jaksanut laskea, penalteja ei tarvittu eikä osumat ratkaissut sijoituksia.. Tosi makee kisa btw!



Eli sikailu ja ryllääminen on kiellettyä, mut kyl nää ny vähän kontaktia kestää. Lasibuggyillä ajaessa ymmärrän ettei kontaktia sais tulla.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

mikari

#12
Hyvä näin. Ja kyse oli sc autoista, tosin ei ne buggyt ole hajonneet kontaktista.
En muutenkaan pelkää hajoamista mutta ajo on mielekkäämpää jos säännöt eivät ole muuttuneet viime vuosina, koskee lähinnä tuuppia siis.

Ja sisällä ajaminen on pidon takia eri juttu kuin kuivalla savella ulkona. No ehkä baana kastellaan kisaan, jos ei ole kostea, joka tasoittanee eroja eikä niin herkkää kontaktille. Kurvissa perään tai leikkaaminen ei silti liene toivottavaa kuten treeneissä tapahtuu.o
Kiitos 20 vuodesta!

Mölli

#13
Olisiko mahdollista saada ponderistatusta Salon, Tampereen ja Vaasan osalta? Eli mitkä toimii ja mitkä ei.

Edit:Vaasa löytyi viime vuoden ilmosta, eli RC4 ja Hybrid ainakin
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

KK9

Lainaus käyttäjältä: Mölli - 13.06.14 - klo: 19.37
Olisiko mahdollista saada ponderistatusta Salon, Tampereen ja Vaasan osalta? Eli mitkä toimii ja mitkä ei.

Edit:Vaasa löytyi viime vuoden ilmosta, eli RC4 ja Hybrid ainakin
Samat toimii Salossa tarkemmin löytyy viime vuoden M8 SM kutsusta!

Vaasan UA

Vaasassa toimii Mylapsin ponderit: AMBRC PT(RC2), Mylaps hybrid ja Mylaps RC4

Metsäläinen


micsa.fi

Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 23.06.14 - klo: 09.57
Voisko sarjatilanteen laittaa esille?

Joo, yritän saada päivitettyä tämän viikon aikana.
Wacky Stack Racing Team

Metsäläinen


jerzirccar1

Onko oma valmisteinen runko sallittu ??
Jos mää olen ymmärtänyt säännöt niin ne eivät ole mutta silti historia tuntee muutaman oma valmisteisen pelin.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Volvospede

Lainaus käyttäjältä: bcan - 14.04.14 - klo: 10.31
Säännöt:
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan. Yleiset säännöt AKK:n pienoisautoitun sääntökirjassa.

Ton perusteella saat rakentaa esim hiilari rungon olemassa olevaan SC autoon, tai muitakin viriosia, mutta et saa rakentaa itse sc autoa esim 1/8 tai 1/10 buggystä. Vaikka monet tehdastekoiset SC:t perustuvat juurikin noihin 1/10 ja 1/8 buggyihin...

Kisoissa on näkynyt monia itsetehtyjä runkoja ja iskaritorneja yms modauksia, ei oo kiellettyä ei.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

jerzirccar1

SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Metsäläinen


micsa.fi

Nyt pn pakko, jotta saadaan tilanne valmiiksi päätöskisaan! Stay tuned...
Wacky Stack Racing Team

micsa.fi

Liitteenä sarjan tilanne ennen Salon päätöskisaa. Jos huomaatte virheitä, niin laittakaa yv:tä tai kommentoikaa suoraan tähän ketjuun.
Wacky Stack Racing Team

bcan

Kiitoksia kaikille sarjaan osanottaneille jälleen kerran. Kausi meni ihan kivasti ainakin niiden kahden kisan perusteella joihin itse osallistuin ja muista kisoista kuultujen juttujen peusteella. Meininki varikolla ja radalla oli samaa johon SC kisoissa on tapana olla, kiitokset myös siitä ja jatketaan samaan malliin.

Talven sarjastakin on jo jonkun verran juttua ollut ja nyt kun kesä on saatu alta pois niin talven suunnittelu voidaan aloittaa oikein tosissaan. Eli jos kiinnostusta järjestää kisoja niin ottakaa yhteyttä.

Omalta kohdata mennyt kesä on ollut heikko sekä ajamisen että sarjaan keskittymisen kannalta muiden kiireiden takia mutta tuleva talvi näyttää ainakin tässä vaiheessa paremmalta.

Kiitokset myös SC sarjan monivuotiselle tukiajalle EuroRC:lle tästäkin vuodesta !

Lopulliset sarjapisteet on liitetty ensimmäiseen postaukseen. Jonkun verran tarkistelin että laskukaavat on excelissä kohdallaan, mutta jos kuitenkin on jokin pielessä niin ilmoitelkaa.

T:Tero
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Volvospede

Kiitokset sarjan järjestäjille Terolle Ja Mikolle, sekä kisojen järjestäjille! Hyvät kisat oli joka paikkakunnalla ja hauskaa oli!
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Master Calgar

Vähän menee aiheesta ohi, mutta älkää hyvät herrat tuomitko...  :angel:

Eli milloinkas tuo talvicuppi taas lähtee rullaamaan?
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

bcan

Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 15.08.14 - klo: 23.55
Vähän menee aiheesta ohi, mutta älkää hyvät herrat tuomitko...  :angel:

Eli milloinkas tuo talvicuppi taas lähtee rullaamaan?
Syssymmälllä  :wink:

Ei oo mitään aikautaulua juurikaan hahmoteltu mutta kaipa sitä marraskuussa ajellaan ekat SC kisat. Kesää on kuitenkin vielä jäljellä joten ulos vaan ajamaan. Ja jos SC kisaa kaipaa niin Vaasassa on vielä kisat.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

seinäkello

Eiks kohta vois jo alkaa herättelee keskustelua talven sc cup:ista?