Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

turva kehikko

Aloittaja glacier, 11.08.04 - klo: 16.19

glacier

monissa jenkki autoissa on turva kehikko ja ajattelin että jos ite tekisin myös. eli se tulisi rustleriin, ja voisi näyttää vähän tämmöiselta http://www.members.cox.net/glenthescotsman/rc/rusty.htm. onko kukaan tehnyt niin voisi antaa neuvoja. pitääkö sitä tehdessä ottaa jotain erityistä huomioon.

glacier

voikos joku vastailla

copter

Kyllä porukka varmaan vastaa kun kerkiää, tietysti voi myöskin olla mahdollista ettei kukaan moista ole rakentanut.. ? :wink:

Maddis

Itse suunnittelin, että jos joskus on ylimääräistä aikaa niin voisi omaan värkkiin vastaavanlaisen tehdä.

Aloin vain miettimään, että kuinkahan tuossa on nuo palaset liitetty toisiinsa? Hitsaamallahan noin pieniä ei taida voida liittää joten olisiko ne kaasuliekillä juotettu? Kellään kokemuksia? Itse ajattelin tehdä hieman vahvemmasta materiaalista kehikon, kun autokin on hieman painavampi.  :wink:

zzzn

Jos tästä on mitään hyötyä, niin tuossa on ainakin t-maxxin vastava kehikko, toi ainakin kootaan ruuveilla tai pultteja noi kai on.

http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXDPD1&P=7
Kyosho Zaboon, Kyosho Trakker, Traxxas Sportmaxx

Maddis

Ja hintaakin näkyy olevan 'ihan kivasti'.  :shock:

Raipe

kyllä no mag hitsata pystyy tai 0,5 puikolla. helposti.

terveisin: Levyseppähitsaaja/koneistaja... :roll:

Jankka

tai sit pienellä pillillä juottaa , riippuu kyllä vähän aineesta mistä meinaa tehdä.

Raipe

fe 37 rakenne teräs.. ei tarvii ku pari pätkää, eikä paina paljoo. juottaminen on turhan hidasta ja aloittelia tuskin saa pysymään sitä juottamalla kiinni. tukekaa pikkusta puikko hitsii. tai niin itse tekisin. :mrgreen:

Maddis

Juotosvärkit on vaan paljon halvempia ku hitsausmuuntaja. Varsinkin tommonen Bildeman 22e kaasupoltin, siihen muutama juotospuikko ja sitten itse metalli. Voi siinä jo hetken harjoitellakkin.  :lol:

Raipe

joo... aattelin vaan jos jollain tutullas on laitteet... puikkohitsi muuntaja biltemalla on jotain 60-70€. sellanen pikkunen

Raipe

meenaatko juottaa terästä??? :mrgreen: vai kuparistako aijot tehä kaaret autoos??? jos tarkotat pieniä polttimia ni tuskin lämpö riittää tehä juottoa. mut ihan miten vaan... kokeile, möhli, onnistu ja totee lopussa et ois pitäny hitsaa :evil: .

GolluB

itse konetekniikan koulutusohjemaa AMK:ssa 4 vuotta käyneenä sanoisin että itse juottaisin hopeajuotoksella tms kovajuotteella ohutta teräs- tai messinkiputkea kasaan, riippuen ihan halutusta vahvuudesta.   saa olla aika taitaja jos tuon paksuista teräsputkea siististi kasaan hitsaa.

edit:  riippuu tietysti ihan putken seinämävahvuudesta, mutta oletin vahvuudeksi noin 0.5mm    Millinenkin on tuohon jo turhan painavaa.

Gorexx

GolluBin kanssa samoilla linjoilla. Hopeajuotteella ohuen teräsputken tai umpilangan juottaminen onnistuu helposti. Pidetään vain se materiaalivahvuus järkevällä tasolla.
Ja sen Bilteman muuntajan jättäisin suosiolla sinne Biltemaan. ;)
Materiaaliksi voisi harkita myös vaikkapa haponkestävää tiglankaa.

GolluB

umpilangasta voi onnistua aloittelijakin hitsauskoneella räkimään tuon kiinni  ( esim 3mm teräslanka)

siistiä siitä ei kuitenkaan todennäköisesti tule.    juottamalla tulee väkisin hyvä liitos, kunhan malttaa kuumentaa tarpeeksi.

Maddis

Aika ässä saa olla, että saa suht hyvää jälkeä hitsaamalla tuommoista 3-4mm metallitankoa. Tietenkin jos varautuu siihen, että sen hitsauskohdan joutuu kuitenkin hiomaan, niin samahan se on miten sen räkii kiinni.

Itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta konetekniikasta saati sitten kaasujuottamisesta. Hitsannut olen jonkin verran migillä ja puikolla, mutta en niihinkään mitään kouluja ole käynyt.  :wink: Tuli vaan mieleen, että kaasujuotoksilla voisi tuommoisen turvakehikon saada helpommin kasaan kuin hitsaamalla.

Lisäksi mietiskelin tuossa jatkossa hieman muidenkin paikkojen juotteluja, mutta saattavat jäädä kokonaan.

En tarkoittanut niitä ihan pienimpiä Bilteman polttimia vaan niitä seuraavaksi isompia. Materiaalimäärät on kuitenkin sen verran pieniä, että jos oikeilla(tm) kaasuhitsauslaitteilla lämmittää niin voi sulaa kappale olemattomiin.  :mrgreen:

GolluB

Lainaus käyttäjältä: "Maddis"Aika ässä saa olla, että saa suht hyvää jälkeä hitsaamalla tuommoista 3-4mm metallitankoa. Tietenkin jos varautuu siihen, että sen hitsauskohdan joutuu kuitenkin hiomaan, niin samahan se on miten sen räkii kiinni.

en tarkoittanutkaan että siististi, vaan siten että pysyy edes kiinni


LainaaEn tarkoittanut niitä ihan pienimpiä Bilteman polttimia vaan niitä seuraavaksi isompia. Materiaalimäärät on kuitenkin sen verran pieniä, että jos oikeilla(tm) kaasuhitsauslaitteilla lämmittää niin voi sulaa kappale olemattomiin.  :mrgreen:

ei muuten sula.  isommissa polttimissa on vaihdettavat poltinpäät ja muutenkin saat säätää liekin kokoa haluamaksesi.  ja ainahan pillin etäisyyttä kappaleesta voi säätää.

Jankka

Kaasuhitsaus pillejä saa vaikka kuinka pieniä litra määrältään ja adapteri normaali kaasuhitsausletkuihin ,niin voi laittaa vaikka "kultasepän pillit" eli samanlaiset kuin X11-kahvat ,mut paljon pienemmät.

Jos olisi tarvetta ruveta tekeen tuommoista turvakehikkoo ,niin kyllä melkein juottamalla tekisin sen , saa siistin jäljen ja kestävän.

Toinen vaihtoehto olisi tehdä kuvat siitä ja leikkuuttaa se laserilla levystä esim. Keuruulla ja sit vaan pokkailee sen muotoonsa.

Sakkeri91

osta savagen turva kehikko ja teippaase kiinni
[/img]