Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Mikä sopivin harjaton moottori?

Aloittaja polyyppi, 15.08.14 - klo: 22.26

polyyppi

http://www.hobbylinna.fi/tuote/s10-twister-2wd-sc-truck--1-10-electric/120711/

Tuli ostettua tollanen ja tekis mieli alkaa harjatonta suunnittelemaan.
Aloittelijana kysäsen viisaammilta että mikä olis sopivin harjaton tuohon
ilman että pitää alkaa joka osaa sen jälkeen vaihtamaan mutta nopeus vähän kasvaisi?

Tämä?

http://www.ebay.com/itm/SKY-RC-Leopard-TORO-1-10-RC-brushless-Motor-Combo-9T-60A-V2-ESC-NEW-/261077103018?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item3cc96871aa

Mitäs muuta tuon lisäksi pitää vaihtaa?

Master Calgar

Tollasessa leopardissa taitaa olla kannu auttamattoman pieni  :tongue: Tutulla oli tuuppi blitzissä joku vastaava leopardi eikä kovin nohevasti kestänyt. Tuon kannun halkasija siis ei ole lähelläkään tuota mitä ulkoisesti näyttää, kun nuo "jäähdytin urat" on kohtalaisen syvät. Ainakaan noin näkemisen perusteella (kun kaveri tuommoisella ajeli) en ite lähtis suosittelemaan...

Ennemmin laittasin vaikka http://fi.eurorc.com/product/7867/hobbywing-justock-brushless-combo-for-110-car-115t tai sitten toinen kohtalainen vois olla http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/nopeudensaadin-moottori-combot/reventon-r-esc-2s-silver-comp-v3-0-8-5r-combo.html jos edullisia etsii. Tossa jälkimmäisessä kumminkin noparista tulee 70A.

Ja tietty kun suomesta on combon tilannut, hoituu takuujututkin vähän paremmin, luulisin  :angel:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

SixStars

#2
Takuujutut totta, mutta mulla on kiinalasta tilatut samanlaiset combot olleet ny kahdessa autossa ( toisessa pari vuotta jo.. ) eikä ongelmia.. toki huonolla tuurilla voi kusahtaakin mutta ainakin voima riittää varmasti tuommoiseen kevyeen tuuppicrossiin varmasti ens' hättään  :wink:

edit: siis toinen combo tuuppitruggyssä 1/10 - se vanhempi ja painavampi, toinen 1/10 crossisssa ( tuuppi myös, eli 2WD / takaveto noin aloittelijan termein.. ), nelivetoautoon en ehkä tuota hommaisi ensimmäisenä vaihtoehtona.. kovempi kuormitus
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Master Calgar

Lainaus käyttäjältä: SixStars - 15.08.14 - klo: 23.47
Takuujutut totta, mutta mulla on kiinalasta tilatut samanlaiset combot olleet ny kahdessa autossa ( toisessa pari vuotta jo.. ) eikä ongelmia.. toki huonolla tuurilla voi kusahtaakin mutta ainakin voima riittää varmasti tuommoiseen kevyeen tuuppicrossiin varmasti ens' hättään  :wink:

Joo, onhan noissa aina se riski, että mikä tahansa merkki voi kosahtaa heti kättelyssä. Omassa losissa speedpassionin combo (nopari vähän isommilla amppeereilla) ja sekin pelittänyt ihan hyvin. Mitä nyt menee pöly nopariin sisään ja alkaa välillä käynnistysnappi jumittamaan ja moottori käy aika kuumana (ei mitkään ihan levottomat ratastukset kumminkaan). Mitään ei silti oo sulanut tai räjähdellyt, niin ihan tuon perusteella ehdottelen  :tongue:

Tosin jos nyt ostasin losiin comboa, niin varmaan kääntysin hobbywingin puoleen... Muissa autoissa sen comboja eikä oo ollut valittamista niissäkään  :azn:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

SixStars

Näinhän se menee.. molempi parempi tuohon kysymyksen autoon varmaan, toinen kalliimpi ( nopeampi toimitus / parempi 'jälkihoito' mahdollisesti ) ja toinen halvempi (hitaampi toimitus / mahd. huonompi ja ainakin hitaampi jälkihoito )... tosin kannattaa muistaa että näillä vehkeillä harvoin on muutenkaan samanlaista 'takuuta' kuin jollain pesukoneella tyyliin 2v. vaikka Suomesta ostais..
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Master Calgar

Niinpä. Ja ainakaan jos käy niinku itellä kävi toisen auton kanssa kun lykkäsin reventonin noparin (T4 turistiin) ja ekoja kertoja testasin 4mm bullet liittimiä, menin tietty lykkäämään ne väärin päin ja käräytin noparin...  :lipsrsealed: Ei siinä paljon takuuasioista kannattanut ees miettiä, kun omaa vikaa pilasin. Vaan opettavainen kokemus tuokin oli, nykyään syynään tarkkaan ennenku alan johtoja kiinnittelemään, vaikka olis miten tutuks tullut kiinnitys, heh.
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

allu 6

Heh mulla on vastavaa combo merkiltään etronix. ultima sc:eessä vuoden käytön jälkeen koneesta pyörähti magneetti roottorista.Tilalle hobbywingin 9t 4300kv kone.Nyt samalla setillä ajetaan slässillä, ja toimii.Lämmötkin pysyy kurissa ok kunhan välitys on sopiva.Kone on oikeasti 380 kokoinen.Kone ei ihan taida, olla sc autoon tarkoitettu.Meinaan ettei voi kovin suuria välityksiä käyttää ettei polta konetta.Mutta kyllä se mulle ihan tarpeeksi liikahtaa 2s lipoilla. :cool:
Trx slash 2wd,stampede 2wd ja latrax sst

polyyppi

Tulee ehkä historian tyhmin kysymys mutta niinkun sanoin...olen vasta noviisi. :grin:

voiko tuolla harjattomalla ajaa sitte 7,2-11.1v akuilla? Nimh tai lipo ei väliä..?
Että ei ole niin kranttu volttien suhteen.

Lähinnä se pieni lisänopeus olisi toivottua mutta ei niin räväkkää konetta että alkaa voimansiirto porsimaan.
Metalliset rattaat oli aikeissa vaihtaa kylläkin sinne peräkuoreen.

topcat

Mitkäs sähköt siinä nyt on käytössä? Onko akkuna lipot? Jos ei niin ekaks pienen lisäyksen vauhtiin saat siirtymällä 6 kennoisesta nihm alusta 2 kennoiseen lipoon. Harjattoman kanssa sitten mielekkäin on 2 kennoinen lipo.

polyyppi

Eikäkö ihan harjallinen orkkis kone ja 7.2v nimh akut. Tarviikos jotain muutoksia sähköihin jos pistää
tollasen lipo akun? Eikös se ole 7.4v?

topcat

2s lipon nimellisjännite 7,4 ja täytenä maksimi 8,4 v. Onko noparissa lipo cut off toiminto? Jos on niin ei tarvitse muutoksia. Jos cut offia ei ole voi hommata erillisen piipparin joka piippaa kun akku alkaa olla tyhjä. Lipoa ei saa ajaa liian tyhjäksi. Toki ilman cut offia ja piipparikin pärjää kun malttaa lopettaa ajot ajoissa...

polyyppi

öö...veikkaan että ei ole ko. toimintoa mutta tarviipas lukasta tech spec niin josko selkiis.
Seuraava kysymys.. noita lipo akkuja kun kattelin niin miksi joissain on sellanen pieni kolmejohtonen liitin niiden virtajohtojen lisäksi ja toisissa taas ei ole..

Mikäli nyt olen kartalla niin jos tuota cut off toimintoa ei ole niin siihen saa ostettua lisäpalikan ko virkaa hoitamaan TAI ostaa
uuden noparin missä moinen toiminto on + että on sopiva harjallisen ja harjattoman kanssa. Ei tarvii taas uutta osaa kun ostaa harjattoman koneen. Sitten piti olla vielä se eteen taakse toiminto..

Menikö lähellekkään niinkuin pitäs..

Mäkistation

#12
Kyllä harjallisellakin voi ajaa LiPolla, itsellänikin on tuossa Scorparissa vanha Kyoshon virikone ja Hobbywingin  Quicrun 1060 nopari:
http://fi.eurorc.com/product/7871/hobbywing-quicrun-110-waterproof-brushed-60a-electronic-speed-controller
Löytyy LiPo cut-off ja 2A BEC.

Hyllyssä olisi toki Hobbywingin Ezrun 13T combo, jota tosin en ole vielä mihinkään asentanut. Oli kuitenkin eBayssa niin halpa että ostin talteen. Hyvin vastaava setti kuin tuo ekassa viestissä oleva Sky-RC:n paketti.

Se 3-johtoinen liitin (kun puhutaan 2S LiPosta) on balanseriliitin, sitä tarvitaan latauksessa, siihen saa myös asennettua sellaisen akkuvahti piipparin, hyödyllinen varsinkin silloin kun ajetaan harjallisella koneella ja noparilla, jossa ei ole LiPo cut-offia. Nykyään kai lähes kaikissa akuissa tuo balanserijohto on?
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

topcat

Täysin ot, mutta pakko silti ihmetellä tässä. Miten tuossa aloitusviestin linkissä voi tuo auton myynti-ilmoitus kaupassa olla noin huono? Ei mitään tuoteselostetta tms. Eihän tuosta selviä edes onko autossa sähköt mukana vai ei. No joo, kuvissa on sähköt, entä radiot?
Missään ei lue onko rtr,kit vai mitä.

polyyppi

Jaaha...alkaa menemään monimutkaiseksi.  :grin:

Eli tuollanen nopari ja lipo akut niin muuta ei tarvita...vielä. Paitsi laturi lipoille.

Ja sitten....se nälkä kasvaa syödessä.  :shocked: Se harjaton kiehtois kivasti mutta..


Topcatille... Samaa ihmettelin itsekkin ja siksipä soitin ja kysyin mitä sisältää. Oli ajovalmis paketti kikasilla ratioilla. Joku lrp:n high torgue moottori ja basic nopari mikä oppii itse itselleen ääret.

topcat

Mää ehdottaisin että hommaat nyt pari lipoakkua, laturin ja muutaman euron ulkoisen varoittimen lipon alhaiselle jännitteelle. Sit kun alkuperäinen kone laukeaa, harjaton kombo tilalle.

Luulis kauppiaan pikkuisen panostavan myynti-ilmoitukseen jos noita autoja haluaa myydä. Kaikki kun ei viitsi alkaa soitteleen speksejä...

polyyppi

Mistä niitä muutaman euron varottimia saa?
Minen löytänt kun nopareita missä sellainen on..
Ebaysta löytyy kyllä sky rc:n tekele.


Mäkistation

Mulla on itellä just tuo:
http://www.ebay.com/itm/330833040850?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Saa säädettyä koska alkaa huutamaan ja myös näyttää kuinka akussa on hönkää.
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

polyyppi

Ja tämä kytketään jollain johdolla nyt siihen akussa olevaan liittimeen? Tuleeko johto mukana vai pitääkö ostaa erikseen?

http://www.ebay.com/itm/iMAX-B6-LCD-Screen-Digital-RC-Lipo-NiMh-Battery-Balance-Charger-New-/390595332958?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item5af14bcb5e

Tekeekös tolla mitään?

Mäkistation

#20
Niin siis tuo piippari tulee suoraan siihen akussa olevaan balanserijohtoon kiinni. Voihan siihen laittaa sellaisen jatkojohdon väliin jos haluaa tai tila vaatii.
https://www.youtube.com/watch?v=UCjnMjd3-3g

Tuo laturi ottaa virtansa esim. auton akusta. Tuossa olisi myös töpselisähköllä pelaava malli:
http://www.ebay.com/itm/iMAX-B6-AC-B6AC-Lipo-NiMH-3S-RC-Battery-Balance-Charger-New-/300907257601?tfrom=390595332958&tpos=top&ttype=price&talgo=undefined
Noissa taitaa vain tulla Suomen pistorasioihin sopimaton virtajohto.
Itselläni vastaavantyyppinen laturi, Suomesta hankittu Vistapower V6AC. Helppo käyttää ja hoitaa hommansa. Oma ohjekirja vain oli jokseensakin sekava, Youtubesta löytyikin sitten selventävä tutoriaali laitteeseen. Nyt on parikymmentä latauskertaa takana ilman hämminkiä. :azn:
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

polyyppi

No juu...eiköhän tämä pikkuhiljaa ala selkiytymää.  :azn:

Kai se on ruvettava kattelemaa pattereita ja laturia ja ja ja...mitä kaikkea sitä oli.  :shocked:

Mutta siihen harjattomaan moottoriin vielä joutuu palaamaan jossain vaiheessa.

ooomzig

Onkos tullu jo hommattua lipo akkua tuohon autoon? Jos on niin tuliko pelkällä akun vaihdolla lisää kulkuja? Itelläni on tuo LRP twister truggy versio. Tekis mieli ruveta virittämään  :laugh: kulkeeko 60km/h jos laittaa tuommosen harjattoman ja lipo akun? Vakiona menee 30km/h.

polyyppi

Pelkällä akun vaihdolla tuli kulkua sen verran lisää että tyydytti menohaluja hetkeksi. Nyt kun hommasin toisen auton käytettynä missä oli harjaton valmiina niin siirsin itelleni sen harjattoman ja laitoin vanhan koneen pojan autoon. Ajelkoon sen loppuun ni hommataan sitte siihenkin harjaton.

Täytyy sanoa että ero on kuin yöllä ja päivällä tuon harjattoman ja harjallisen välillä. Lämpöjen kanssa saa tosiaan olla tarkkana ettei pääse ylikuumenemaan. Rattaita varattava iso pino niin on varaa vaihtaa välityksiä.