Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Rock crawling?

Aloittaja aatu, 29.08.04 - klo: 13.27

Gerbiili

Mä en vieläkään ymmärrä miten se voi olla noin vaikeeta ? Siis piirrät jonkun moisen mallin rungosta ja leikkaat samanlaisen alumiinistä. Sitten poraat reijät ja laitat osat paikalleen ja testaat toimiiko vai ei.. ?

Tässä hommassa selviää maalaisjärelläkin..
Powered by: Robitronic etc (Drift/Rally) and tamiya tlt-1 scale crawler

Joniväinö

Eihän alumiinin leikkailu riitä!!! Tarviihan siihen jousia, akseleita, tukivarsia yms...

P.S. Mä tunnen itteni yksinkertaiseks monissa asioissa :cry:
Yokomo SD CGM touring ja Kyosho inferno 7,5 sports.
"ISÄNTÄ"  Kyllä se kulkee kun antaa kaasua

Scrap

hoh hoijaa

1. Päätät noin suurinpiirtein, minkä kokoisen crawlerin haluat tehdä. Siis fyysiset mitat pituus, leveys, akseliväli.

2. Ostat TLT-1:sen, Goliathin, TXT:n tai jonkin muun vastaavan auton. Tästä saat akselit, jouset, renkaat sun muuta hilpettä

3. Suunnittelet ja teet rungon. Helpoin on kaksi alu-levyä jotka on välipalasilla kiinnitetty toisiinsa.

4. Isket sähköt, akselit linkkeineen ja jouset kiinni runkoon.

5. Sommailet korin rungolle ja teet korikiinnikkeet.

6. Maalaa kori.

7. Lataa akku.

8. Ei ku ajoa.

9. Huomaat ettei jousitus toimi kuten sen pitäisi.

10. Vaihdat linkkien/jousien kiinnityspisteitä.

11. Toista kohtia 8. 9. ja 10. loputtomiin.

Joniväinö

kiitos ja anteeksi! :undecided:


Kaikki muu on ok... Mutta kun näyttää painavilta, niin paljos kulkee?
Yokomo SD CGM touring ja Kyosho inferno 7,5 sports.
"ISÄNTÄ"  Kyllä se kulkee kun antaa kaasua

ajomies

Crawl = Ryömiä eli Crawler on ryömijä ja ei taida olla mitään merkitystä kuinka kovaa kulkee...
Team Durango DESC410R, Axial SCX10 Tundra, Xray T2R Drift project, HPI Cup Racer, Tamiya Mini

Joniväinö

#1145
Eh.... Mulla on NIKKO maasturi, melko vanha maastoauto ja se on aikas iso¨Käviskö sen renkaat?


Tossa renkaan läpimitta

                                         ------
                                     









                                           

                                      .







                         
                               



                                      ------
Yokomo SD CGM touring ja Kyosho inferno 7,5 sports.
"ISÄNTÄ"  Kyllä se kulkee kun antaa kaasua

klrp

#1146
Voi huoh, jos ne nikon renkaat ei ole m3-kumia, niin en ainakaan suosittele. Ja jos haluat jotain löytyy rccrawler.comista, niin katso edes TLT:n omaa aluetta, äläkä maalaus-aluetta. Käytä sitä maalais järkeä pls! :police: Ja jos et voi mittaa renkana läpimittaa, vaan kirjoitat sen tuolleen, niin kannattaa myös kertoamikä resoluutio ja minkä kokoinen näyttö sulla on........

Ja sitten asiaan, eli tuli tehtyä uus runko ja vähän kiipeiltyä (akkun ja noparin+vastarin paikka vielä hakusessa :grin:).
DSC02787_.jpg
DSC02789_.jpg
DSC02791_.jpg

Joniväinö

Ja minkähän merkkisiä noi: TLT:eet, TXT:eet ym ym. :huh: :shock:
Yokomo SD CGM touring ja Kyosho inferno 7,5 sports.
"ISÄNTÄ"  Kyllä se kulkee kun antaa kaasua

Samppu

Tamiyaahaan, ne on ja tietty vois vähän kattella tätä topikkia niin löytyy melko varmasti.
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

SlidSlide

Vaikee ostaa suoraan jostain joku täyspaketti, joka sisältää kaiken tarvittavan. Se maksaa kerralla, mutta eipähän tarvi välittää mistään jousista tai tukivarsista.

klrp

#1150
Jenkeissä tuollaiset paketit missä on koneistettu runko ja kaikki osat (ilman sähköjä) niin joku 600-1000 dollaria.

Löytyi paljon parempi paikka akulle (joka on muutenkin menossa roskiin uuden tieltä..)

Joustoa on touring-auton renkaan verran (1/10).

Duster1

Jopas se joustaa vähän :undecided: Pääseekö tolla silti hyvin vai onko vasta kokeillut menossa?

Tässä on jo jotain :grin: Tiedän ettei joustot kaikkea merkkaa mutta silti.
Kyseessä siis 100% vakio tehdastekoinen alusta reilun 200 dollarin hintaan.

Axial SCX 10 TR

klrp

Kyllä "jousto" riittää ja onpahan vakaampi ajaa jyrkkää seinämää ylös, ja samalla vielä painopiste alhaalla. Vielä kun sais 2.2" kokoiset renkaat, täytyy varmaan tyytyä noihin saben 5e renkaisiin, kun muut aika kalliita.

Scrap

Filosofinen kysymys:

Kannattaako ostaa p*skat kumit halvalla vai säästää hetki ja ostaa kerralla kunnolliset?

Noi vitosen kumit taitaa olla niitä Stampeden vakio kumeja => kovia kuin kivet. Eihän ne kulu nopeasti, muttei niissä pitoakaan ole.

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: SlidSlide - 02.04.07 - klo: 18.39
Vaikee ostaa suoraan jostain joku täyspaketti, joka sisältää kaiken tarvittavan. Se maksaa kerralla, mutta eipähän tarvi välittää mistään jousista tai tukivarsista.

Saa multa ostaa tuon high-liftin pois. Halpa se ei tosin ole, mutta valmis....  :lol:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Duster1

Lainaus käyttäjältä: Scrap - 02.04.07 - klo: 19.44
Filosofinen kysymys:

Kannattaako ostaa tuttit kumit halvalla vai säästää hetki ja ostaa kerralla kunnolliset?

Noi vitosen kumit taitaa olla niitä Stampeden vakio kumeja => kovia kuin kivet. Eihän ne kulu nopeasti, muttei niissä pitoakaan ole.

Samaa mieltä. Kyllä nuo renkaat pitoon vaikuttaa niin paljon, että tollasia kivirenkaita en edes miettis Crawleriin.

Ps: Kuvassani olevat piikkirenkaat on juuri noista 5€ kumeistä tehty. Muuhun niistä ei olekaan. Aivan surkean kivikovat ja ei pidä mitään minkään auton alla kunnolla.
Axial SCX 10 TR

klrp

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 02.04.07 - klo: 20.32
Kyllä nuo renkaat pitoon vaikuttaa niin paljon, että tollasia kivirenkaita en edes miettis Crawleriin.

Ps: Kuvassani olevat piikkirenkaat on juuri noista 5€ kumeistä tehty. Muuhun niistä ei olekaan. Aivan surkean kivikovat ja ei pidä mitään minkään auton alla kunnolla.
Kiitos tiedosta, pitää sitten ostaa kunnon kumit.. Onko mitään hajua, että toimiiko dirt hawgit kalliolla kuinka? :evil:

SlidSlide

Vaikka itellä ei mitään kokemuksia ole kunnon crawlereista, niin muutaman vuoden oon ajanu trialia Tamiyan 1/12 2wd autolla - lähinnä fiilistelymielessä serkkujen kans skabaillaan. Siinä renkaiden vaihto vaikuttaa lähes 30% ajosuoritusten paranemiseen. Kohdat, joista ennen ei auto mennyt hieman kuluneilla renkailla, menee uusilla renkailla aivan kevyesti.

bluebeetle

Mulla on vieläkin tuo Geolandar-setti ylimääräisenä tuossa pyörimässä.. Speden vanteilla (kavennettu sisäpuolelta) ja rock ringeillä. Paljonko tarjotaan?? Yv:nä siis.... :mrgreen:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

JupeR

Joniväinö lues tämä aihe läpi niin alkaa selventymään kaikki jutut, niin minä tein  :wink:  Ens vkl saattas oman crawlerin iskee tulille  :azn:
Mahotonta meininkiä..!
M:NANO DRAGON,Kysy YV!

Joniväinö

Mitä noi taka ja etu lukitukset on?
Yokomo SD CGM touring ja Kyosho inferno 7,5 sports.
"ISÄNTÄ"  Kyllä se kulkee kun antaa kaasua

Gerbiili

Niinkun ylempänä mainittiin äsken.. Lue tämä ketju läpi.. Sitten voi käyttää googlea..

1. Lue topikki läpi.

2. Jos ei löydy mitään niin käytä googlea, löytää 98% varmuudella.

3. Tule kysymään VAIN jos 1 tai 2 vaihe ei onnistunut.

:mrgreen:
Powered by: Robitronic etc (Drift/Rally) and tamiya tlt-1 scale crawler

bluebeetle

#1162
edit: blaa blaa blaa, katotaan nyt miten menee....  :mrgreen:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Joniväinö

Mistäs tollasen tamiyan saa ees ostettua? Näyttää olevan vanha.
Yokomo SD CGM touring ja Kyosho inferno 7,5 sports.
"ISÄNTÄ"  Kyllä se kulkee kun antaa kaasua

klrp

Jos puhut Tamiya TLT:stä, niin ovat aika harvinaisia uutena euroopassa ainakin! Jenkeissä vielä jossain kaupoissa on, kun sen valmistaminen on lopetettu ainakin väliaikaisesti. Kannattaa tiedostulle hintaa Hobbypeoplelta(?).

SlidSlide

Lainaus käyttäjältä: Joniväinö - 02.04.07 - klo: 21.46
Mitä noi taka ja etu lukitukset on?

Toivotaan että tämä oli viimenen kysymys ja siihen vielä vastaan. Jos lukituksilla meinaat lukkoja, niin ne aiheuttaa auton molempien pyörien vetämisen tilanteessa, jossa lukottomalla vetäis vaan toinen pyörä. Yksinkertasesti siellä on molemmat vetarit kiinni samassa hammasrattaassa, jota diffin väliratas pyörittää (ei hajuakaan oikeista rattaiden nimistä).

Se selaaminen ei ole mahdoton urakka. Ja jos se enkku kerran on 10, niin toi jenkkifoorumi on kyllä aivan loistava paikka etsiä tieto. Sieltä itte luin pääsääntösesti kaiken tiedon, joita nyt hyödynnän. Ja miten et muka löydä siellä mitään alottelijajuttuja. Siähän on monta aihetta jokasessa topicissa, jossa on pelkkää neuvomista. Niin ja se newbieosio.

Joniväinö

joojoo... Emmä jaksa ostaa ees traxas stampedee" (175e)


Jos jokkut vois myydä mulle tarpeettomia osia mahdollisimman halvalla, ois kiva jos menis alle 150e...

Eli tarviin: Renkaat(4) :mrgreen: , crawleriin sopivia jousia ainakin (8), akselit eteen ja taakse.

Jos niissä ei oo mitään erikoisempia moottoreita vaan siihen kelpaa vaikka rally (17 lankanen) ei huolta :smiley: , jos ei muuta tarvi kaupasta niin hyvä.
Yokomo SD CGM touring ja Kyosho inferno 7,5 sports.
"ISÄNTÄ"  Kyllä se kulkee kun antaa kaasua

Äijä

Kappas... Meikäläisen tekeleitä on ruvettu kopioimaan.  :smiley:
Kannattaa mahdollisuuksien mukaan sijoittaa moottori alemmas. Ton rakenteen vahvin puoli on nimenomaan matala painopiste niin kannattaa ottaa siitä kaikki irti. Akku näyttikin olevan jo samassa paikassa kuin itsellä. Nopari oli akun ja vaihteiston välissä ja nopari heti sen takana. Jokku muoviläpyskät kun leikkelee ylätukivarsien väliin ja vaikka nippareilla kiinni, niin saa näppärän asennusalustan sähköille.  :wink:
"Power is nothing, without control."

Joniväinö

On toi ylivoimanen rakentaa mulle! :cry: Huhhuh. :undecided:
Yokomo SD CGM touring ja Kyosho inferno 7,5 sports.
"ISÄNTÄ"  Kyllä se kulkee kun antaa kaasua

klrp

Eli tässä tämä Äijä "kopio" (oikeasti -> tämä). :cheesy:

Moottori on hiukan korkealla, mutta sille ei nyt mahda mitään ennen kuin saan uuden (integyn lathen), niin saan mallattua paremmin. Joustoa ei hirveästi ole, eikä kuulukkaan olla, mutta sitä paremmin kiipeää kalliota ylös. :cool: Uudet renkaatkin jossain välissä tulossa, kun sana rahaa vähän enemmän.