Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Rock crawling?

Aloittaja aatu, 29.08.04 - klo: 13.27

Mäksi

Moro.

Sellaista kysyn että onko tuossa tamiyan TLT-1:kkösessä ihan tavallinen 540 kokoluokan moottori? Ja mitä eroo on Rock busterissa ja Max climpperissä? Tekis niin kauheesti mieli hankkia semmonen.

mitmit

Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

JK Power

Lainaus käyttäjältä: "mitmit"Ero on kori

http://www.tamiyausa.com/search.php?q=tlt-1

http://rc10.fi/viewtopic.php?t=17324&highlight=tlt1

On niissä vähän muutakin...

:mrgreen:

HAKU-toimintoa todella kannattaa käyttää hyväksi täällä foorumilla sekä Google on myös erittäin kova juttu foorumin ulkopuolella...
What the Hell! Who put that rock there!

jeejee



Osia odotellessa maalasin ensimmäisen korin, jälki ei oo hääppöstä johtuen huonosta teipistä mutta menee crawlerissa. :) ONLY IN A JEEP!
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

MarkusH

Onhan se siisti!

Duster1

Hienohan se. Kuinkas muuten!

Sullakin on jo kilpailunumero varattuna. Mullahan on numero 20 :D

Multa video pätkää luvassa kunhan saan lisää matskua purkitettua.

Nyt on muutenkin auto vedossa kun sain hajonneet vetopyörästön rattaat uusittua ja uuteen koriin pidemmät koritolpat jotta mahtuu renkaat kunnolla joustamaan.
Axial SCX 10 TR

bluebeetle

Mistä sait rattaat? Oliko se joku asson ratas sopiva vai mitä mä muistelin lukeneeni....?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Duster1

Öö Asson ratas? En ole kuullutkaan.

Ihan orkkis ratas Killeristä. Tai ei sielläkään ollut noita vetareilta tulevaa ratasta mutta onneksi sai entiset vielä jotenkin (hiomalla) toimimaan.
Ongelmana olikin ollut vetoakseleiden ajoittainen jumittuminen ja pääosin johtunut siitä kun oli yksi isomman rattaan ruuvi irronnut ja välillä mennyt rattaiden väliin.

No oma moka, kun en kasatessa ruuvilukitetta laittanut, kun ei ollut silloin sopivaakaan avainta noihin ruuveihin :oops:
Axial SCX 10 TR

Hotti

-Team lapsena liian vähän leluja-

Samppu


Tästä se lähtee.
PS. Oisko kellään myynnissä clodin akseleita.  :wink:
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Duster1

Nyt alkas oleen auto siinä kunnossa kuin pitää. Ehkä vielä kone vaihtuu Lrp truck puller 12V versioon, kun nythän ajan 7.2V versiolla 3 kennosella Lipolla ja täytenähän se on 12.6V niin vähän kone kuumuu. Kyllä tuolla silti ajelee, kun on Integyn puhallin jäähdytys koneella.

Tuli lavakaari laitettua.


Kuvassa max. joustot ja koria leikelty että juuri mahtuu noinkin hyvin joustamaan. Kyllä nyt on näyttävää möyriä :D
Axial SCX 10 TR

ezmo

Erittäin hieno, onnea vaan. Sitten videota kehiin.
Elämä alkaa kun sulkee kännykät ja muut hilavitkuttimet...

bluebeetle

Mulla ei autosta ole mitään tietoa, matkalla pitäisi olla... Renkaat ja vanteet turasin kyllä jo, moabit kavennetuilla Stampeden etuvanteilla...



Noista se on hyvä aloittaa... :)

High Liftikin luultavasti ensi viikon alussa täällä.... Sormet syyhyää... ;)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

jeejee

 

Ajankuluksi tein tollasen "tason"  mihin saa sähköt kiinni ja akkuholderin.
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

uku

mistäs ootte moabej ostanu...?
rally drivers do it side ways!!!!!   (78-90rc-90-2003ralli-2003....rc/ralli

Duster1

Axial SCX 10 TR

bluebeetle

Rautalankaohje Speden vanteiden kaventamiseksi:

Sahaa vanteen sisäreunasta, heti toisen "olakkeen" vierestä:



Hinkkaa niin kauan että lopputulos on tämän näköinen:



Seuraavaksi siisti molemmista osista sahausjäänteet ym ylimääräiset pois.

Sitten otetaan irtisahattu soiro ja käännetään toisinpäin, ja sujautetaan vanteeseen takaisin:



Lopuksi pikaliimaa sinnetänne pitkin reunusta, juokseva versio parasta.

Kavennettu vs. vakiovanne:



Ja mitä hyötyä vanteiden kaventamisesta sitten on, onkin jo ihan eri asia.... :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

jeejee

Kannattaako kaventaa? Itellä on toivottavasti vanteet kohta  niin kavennanko vai laitanko noin, stampeden etuvanteet ja masher 2000?
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

suiza

kannattaa kaventaa koska saa renkaat kääntymään enemmän=ei ota heti linkkeihin kiinni.itse oon rakennellu tällästä tlt projektii [/img]
Hyper 10TT,Clod keppi,TLT-xrc ,club 10

Duster1

Lainaus käyttäjältä: "suiza"kannattaa kaventaa koska saa renkaat kääntymään enemmän=ei ota heti linkkeihin kiinni.itse oon rakennellu tällästä tlt projektii

Ei pidä paikkaansa. Kyllä se autosta riippuu miten mahtuu renkaat kääntymään.
Esim. tuossa omassa Crawlerissa on käytännössä mahdotonta saada renkaat osumaan linkkeihin. Ekana kyllä ottaa muualta kuin linkeistä.

Pitää lisätä raideleveyttä jos linkkeihin osuu.

Miten vanteiden leveys vaikuttaa miten paljon renkaat kääntyy?

Tolla kaventamisella haetaan vain parempaa pitoa koska pintapaine tulee renkaan kapeudesta johtuen pienemmälle alalle.
Mutta mutta ei se noin yksinkertaista ole koska renkaan/painon pitää olla sopusuhtaisessa suhteessa jotta maksimaalinen pito saadaan.

Eli kaventaminen ei välttämättä tuo pitoa lisää vaan voi sitä myös huonontaa entisestään.

Juu ja kun nyt joku ihmettelee miten vanteen leveys vaikuttaa renkaan leveyteen, niin nuo Moabit kyllä leviää vanteen mukana aika hyvin.
Axial SCX 10 TR

Anzka

Mitäs tommonen crawleri maksaa suurin piitein kun itse tekee,saako noita osia suomesta?

PS. Voin ostaa crawler rungon.
Associated rc18Bft + mamba25 + 5800kv

suiza

Joopa joo tästä vanteiden kaventamisesta voi väitellä ikuisuuden ,yhtä monta oikeaa tapaa kuin tekijääkin!Kyseessähän tiettävästi on scale crawleriin tulevat vanteet jossa tarvitaan kääntyvyyttä=käännön stoppareita dremelöidään kääntyvyyden maxsimoimiseksi ja vanteiden insettiä vähennetään kaventamalla.Tltssä linkkien yleisin asennuspaikka on lähellä rengasta.Skaalaan rakennetuissa ei yleensä käytetä leventäjiä.Kaventamisen vaikutus riippuu myös ajotavasta ja autosta
Hyper 10TT,Clod keppi,TLT-xrc ,club 10

Duster1

Onko kukaan nyt puhunut juuri siitä mikä sun Tlt.hen käy.

Puhehan on mitä yleensä kaventaminen merkitsee.
Ja edelleen mun Pti Crawleriin ei kaventaminen vaikuta millään tavalla kääntymiseen tai sit pitäis dremelöidä akselit semmosen kuntoon ettei mitään kestä ja kääntö linkitkään ei riittäis.

Eli ainakaan tuossa Pti autossa ei vanteiden leveydellä ole lähellekään mitään merkitystä vanteiden leveydellä.

Jos joku haluaa selvennystä kuvista niin voin niitä tänne linkitellä ettei jää epäselväksi?

Ja omasta mielestä tuo omani on scale auto???

Eli se on auto kohtaista ja alunperin kaventamisesta kysynyt "jeejee" on rakentanut oman alustan, joten eiköhän tuo asia ole kiinni täysin omasta alustasta.
Axial SCX 10 TR

suiza

Kyllä omasta linkkien kiinnitys pisteestähän se on kiinni,kuten edellidessä viestissäni sanoin yleisin TLT:n linkin kiinnitys piste on lähellä rengasta!!En kylläkäkään missään vaiheessa viitannut omaan projektiini !Vanteiden kavennuksesta saatava hyöty verrattuna leveisiin :kapeella vanteella rengas tietenki kapeempi ja kapeella renkaalla on enemmän pintapainetta pienellä kontakti pinnalla.Ememmän pintapainetta on ENEMMÄM PITOA .
Hyper 10TT,Clod keppi,TLT-xrc ,club 10

SlidSlide

Kavennus:

* enemmän pitoa, koska renkaan ala pienenee
* auton sivuttainen tasapaino kärsii.
* maalaisjärkikin sanoo, että kapeella renkaalla kääntötsydeemiä ei rassata niin paljoa kuin leveellä
* poistetaan renkaiden hinkaus linkkeihin
* kilpailuissa kapealla autolla mahtuu paremmin porteista ja muutenkin on tiukoissa paikoissa kapeampi
* kapeisiin saa helposti lyötyä painoja kiinni, että vaikutus olis ympäri rengasta

Kaikilla varmasti omat kokemukset, mutta tässä nyt ihan faktatietoa. Monet huippukuskitkin ajaa leveillä renkailla, koska on tottunut leveisiin. Jollain kaventaminen saattaa olla puhdas makuasia. Omasta mielestä kapeet renkaat on paljon hienommat kun leveet. En kuitenkaan lähtis kaventamaan, jos leveillä onnistuis kiipeily hyvin.

Mazza

Lienette seuranneet crawler-projektiani tuolla sähköautopuolella? Projekti on taas edennyt hiukan eteen päin, palloniveliä sun muita on haettu kasapäin, renkaiden kuviota on leikattu auki jne. Joskohan sitä keväällä pääsis crawlaamaan :P

EDIT: löytyykös Oulun seudulta crawler-rakentelijoita/harrastelijoita?
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Duster1

Voishan tuo kesä jo tulla. Ei oikein innosta lumella ajella, kun uppoaa jonnekin hankeen keskelle pihaa niin joutuu polvia myöten kahlaamaan hakemaan :?

Vielä kun lähettyvillä on kuningas paikka Crawlerin ajoon niin sulais jo lumet.

Meni tossa äsken hanki rallissa pallonivel poikki, vaikka plussan puolella ilmakin. Mitenhän nuo kesällä kestää kivikossa möyriä. Varmaan jos vaihtaa eri merkkisten niveliin niin kestää.
Axial SCX 10 TR

jeejee

Ainakin Kemin seudulla on 3 crawler kuskia, Ouluun vähä reilu 100km..

Lootaa kasailin mutta vielä puuttuu muutamia osia ja sitten sais "savut" otettua. Toivottavasti ei kirjaimellisesti tule savut jostain.  :mrgreen:
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

bluebeetle

Alkoi kadonneen jouston metsästys, keula kutakuinkin kuosissa jo... Nuo vielä alumiitista, niin siinähän se jo onkin...  ;)



Ja Duster, TC3/4 Asson rattaat (asso 3914) käy goliathiin melkein heittämällä,ainoastaan ison rattaan keskireikää joutuu poraamaan isommaksi...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Jk1

No niin, vihdoin saan projektin käyntiin!
Tlt tuli vaikeuksen kautta lopulta. Muuta hommattua on Towerpron servot (4ws) ja Moped Esc. Vaihteisto vielä harkinnassa mutta löytynee (tekiskö itse, vinkkejä?)

Mutta tuo moottorin valinta on vaikeaa, mitä suosittelette?  Ilmeisesti harjaton motti tarvitsee omat säätimensä, vai miten nuo menee?

Työkaluja ja koneita löytyy, mutta tietoa vähemmän :oops:  Rungon teen itse ehkä vääntösauvoilla niinkuin tuossa irl-autossakin  :wink:  

Miten tilaukset Towerhobbystä on onnistuneet netin kautta, riittääkö Visa vai tarvitaanko faxeja sun muuta?

Tänks!

J