Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Takapäässä väljää...

Aloittaja parttsa, 13.09.04 - klo: 21.46

parttsa

Havaitsin tuossa aika huomattavaa välystä / väljää autoni takarenkaissa, kiinnitin asiaan huomiota jo silloin kun auton hankin. Nyt tuo välys mielestäni lisääntynyt , kun poistan takarenkaan ja heilutan navasta  napa heiluu useita millejä(n.3mm). Kuuluuko ko.paikkaan välystä? Voiko sitä kiriä millään?  Onko kyse laakerista?Olenko tehnyt jotain väärin?
Tuntuu hurjalta, että auto voi mennä suoraan jos ja kun takapäässä on moiset  klapit!

Auto on Thunder Tiger EB4-S2  ja sillä on ajettu reilu kymmenen tankillista.
allez rc

tux10

Onko kuula- tai liukulaakerit?
jossain noissa on liukulaakerit vakiona, ne kannattaa vaihtaa pois....
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

parttsa

Täytyypä ottaa selvää kummat laakerit siellä on. Muistelen että auto oli "osittain kuulalaakeroitu" mitä sitten tarkoittaakin..

Onkohan moiset kuulalaakerit kalliita?
allez rc

Tom Byron

Jos auto on se super Compo. Niin siinä on pelkät liukulaakerit. Eli tarvit 8 kpl 8x16x5mm kuulalaakeria.

parttsa

Laakereita tulee sitten vissiin pari per pyörä.
Saakohan noita laakereita ihan normaalista laakerikaupasta, vai pitääkö tilata jostain Rc- puljusta? Riittääkö pelkästään tieto 8x16x5mm  hankittaessa, vai tarvitsenko muuta tietoa?
allez rc

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "parttsa"Laakereita tulee sitten vissiin pari per pyörä.
Saakohan noita laakereita ihan normaalista laakerikaupasta, vai pitääkö tilata jostain Rc- puljusta? Riittääkö pelkästään tieto 8x16x5mm  hankittaessa, vai tarvitsenko muuta tietoa?

Saat myös laakeri liikkeistä, etkä tarvitse muuta tietoa kuin koon.
Muistat vaan että tarvitsee suojatut laakerit että ei ole heti tukossa.

kukkalapio

Monet ovat kyllä muistaakseni todenneet laakerit halvemmiksi ihan oikeissa rc-liikkeissä kuin laakeriliikkeissa, mutta omaa kokemusta ei ole.

RC_seniori

Voisit myös kokeilla laittaa shimmejä sinne vetopalikan (mihin pyörä tulee kiinni) alle. Eli shimmataan sekin akseli sopivasti välyksettömäksi. Ei pitäisi pyörien heilua enää.
Power-Save-Racing Team

parttsa

Maksoin  noista laakereista 28€ ( 8kpl 8 x 16 x 5 suojattu).
Maksoinko paljonkin liikaa?
allez rc

opa

Lainaus käyttäjältä: "parttsa"Maksoin  noista laakereista 28€ ( 8kpl 8 x 16 x 5 suojattu).
Maksoinko paljonkin liikaa?

Ehkä olisit voinut hieman edullisemminkin saada, mutta tuskin hirveästi. Hyvä että ostit suojatut  :)
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Oxygen

Hain juuri Matkahuollosta uuden HoBao Hyper7 autoni. Onko aivan normaalia että kaikissa renkaissa tuntuu selvä välys laakeroinnissa? Takarenkaissa tuntuu noin 1mm välys kun ottaa kiinni renkaan ylä ja alareunasta ja heiluttaa ylös-alas. Etupäässä välystä tuntuu olevan huomattavasti enemmän, rengas pääsee heilumaan 2-3mm! Aivan kuin olisi ihan loppuun ajetut laakerit vaikka autoa ei ole edes käynnistetty kertaakaan. Turhaa yrittää tehdä mitään säätöjä pyöränkulmiin kun on noin suuret välykset  :(
HoBao Hyper7

Oxygen

Kyllä renkaan pultit on ihan kireällä. Meinasitko niitä prikkoja renkaan ja pyörän navan väliin?
HoBao Hyper7

Tom Byron

Lainaus käyttäjältä: "Oxygen"Hain juuri Matkahuollosta uuden HoBao Hyper7 autoni. Onko aivan normaalia että kaikissa renkaissa tuntuu selvä välys laakeroinnissa? Takarenkaissa tuntuu noin 1mm välys kun ottaa kiinni renkaan ylä ja alareunasta ja heiluttaa ylös-alas. Etupäässä välystä tuntuu olevan huomattavasti enemmän, rengas pääsee heilumaan 2-3mm! Aivan kuin olisi ihan loppuun ajetut laakerit vaikka autoa ei ole edes käynnistetty kertaakaan. Turhaa yrittää tehdä mitään säätöjä pyöränkulmiin kun on noin suuret välykset  :(
Se välys saattaa olla myös siinä hex:ssä eli se hex:n reikä on vähän iso sille akselille. Jos näin niin koita laittaa shimmejä sinne hex:n ja laakerin väliin.

Oxygen

Tarkoitatko että tämän osan reikä olisi vähän väljä laakerille? Jos näin on, niin mitä ovat nuo "shimmit"  joita sinne voi laittaa väliin? Arvaan että jotain 0,1mm metalli liuskoja..?
HoBao Hyper7

Tom Byron

Lainaus käyttäjältä: "Oxygen"Tarkoitatko että tämän osan reikä olisi vähän väljä laakerille? Jos näin on, niin mitä ovat nuo "shimmit"  joita sinne voi laittaa väliin? Arvaan että jotain 0,1mm metalli liuskoja..?
Eiku toi 7027(isompi noista) siinä olis liian iso reikä tolle vetoakselille. Joo semmosia "ohuita prikkoja".

HVoltage

Jos oikein ruvetaan asiaa tutkimaan niin Kiinalaisvalmisteisissa kuulalaakereissa on jo uutena enemmän välystä kuin esim: euroopassa valmistetuissa. Väittäisin että jotakuinkin kaikissa myytävissä RC autoissa on kiinassa tai vastaavassa maassa valmistetut laakerit. Tämä osittain johtaa siihen että on välystä jo ajamattomassa autossa nähtävillä.

Miksi sitten autoissa on kiinalaisia laakereita -> Ne ovat halpoja.

Tuossa kävin jokin aika sitten alan liikkeessä ja kyselin laakereita.
Myyjä kysyi että haluanko kiinalaisia laakereita vai kuulalaakereita  :wink:

Kiinalaisissa oli yli puolet halvempi hinta! Valinta oli helppo tehdä koska laakerit menivät Kyoshon TR-15 autoon ja sillä päristeltiin kurassa ja vedessä. Noissa oloissa kun ns. mikä tahansa laakeri kestää juuri yhtä kauan.

Sähköautoissa ja polttisturisteissa saattaa asialla olla jotain merkitystäkin mitkä laakerit autoonsa laittaa mutta taitaa olla silti melkoisen marginaalinen ero sitten kierrosajassa.

Ja kiinalaisia laakereita vaihtaa samalla rahalla vähän useamman kierroksen kuin "saksalaisia/italialaisia"  :wink:

Oikaiskaa jos olen kovastikkin väärässä ...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Tom Byron

No ei niissäkään kyllä noin paljon voi olla välystä ja voihan olla myös, että toi akselinpää ei oo mitoissa. Tietysti voi olla noinkin on, mutta kokeilemallahan toi selviää. Purat sen kulman siitä autosta ja katot, että mikä siä mättää. Sovittelet vähän tappeja reikiin..

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: "Tom Byron"No ei niissäkään kyllä noin paljon voi olla välystä ja voihan olla myös, että toi akselinpää ei oo mitoissa. Tietysti voi olla noinkin on, mutta kokeilemallahan toi selviää. Purat sen kulman siitä autosta ja katot, että mikä siä mättää. Sovittelet vähän tappeja reikiin..

Juu en tarkoittanut että laakereissa olisi noin paljon väljää, tarkoitin että ne tuovat osansa asiaan :wink: Se väljyys oli se sitten missä tahansa on yleensä kaikkien välyksien summa joka akselille tulee ... mutta siis pointtini olikin vain että uudessa laakerissakin on välystä, toisissa enemmän ja toisissa vähemmän. Se että kuinka paljon sitä voi olla riippuu täysin käyttökohteesta.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Alberto

Lainaus käyttäjältä: "parttsa"Havaitsin tuossa aika huomattavaa välystä / väljää autoni takarenkaissa, kiinnitin asiaan huomiota jo silloin kun auton hankin. Nyt tuo välys mielestäni lisääntynyt , kun poistan takarenkaan ja heilutan navasta  napa heiluu useita millejä(n.3mm). Kuuluuko ko.paikkaan välystä? Voiko sitä kiriä millään?  Onko kyse laakerista?Olenko tehnyt jotain väärin?
Tuntuu hurjalta, että auto voi mennä suoraan jos ja kun takapäässä on moiset  klapit!

Auto on Thunder Tiger EB4-S2  ja sillä on ajettu reilu kymmenen tankillista.

Sama homma on mun autossa. Laakerit näyttäs olevan ihan kunnossa. Aattelin "shimmata" välykset pois.

*HOKE*

Älkää nyt noin pienestä välyksestä valittako. Krossarissa pitääkin olla hieman välystä jotta ei pini hiekkapöly heti tuki kaikkia laakereita ja muita liikkuvia kohteita.Jos shimmaat klapit pois niin ei tarvii kovinkauaa krossata kun joku laakereista rupeaa olemaan entinen tai pistää vastaan.

Hyvä se on ja vaikka klappia vähentäisitkin niin ei se kierrosaikoihin vaikuta pätkääkään.

Eriasia on sitten rata-autot joissa välykset on hyvä pitää minimissä.