Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ratapolttisten Lemans-tyyppinen kestävyyskisa

Aloittaja MrOllinmaki, 30.03.15 - klo: 11.41

Mölli

Ratapolttisten kenelläonenitenrahaaostaavaraosia-tyyppinen kenelläonenitenvaraosiakisa.😄
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

jarkko

Lainaus käyttäjältä: meritane - 08.04.15 - klo: 11.26
Itse ainakin vaihtaisin. Jos kone leipoo kiinni vaikka ekan 15 min aikana, niin on se vähän kyllä sitten nolo suksee koko homma jos ei saisi vaihtaa...

Kyllä meillä on ainakin viimeisissä 10 kotimaisessa TP-10 kisassa ajettu lähes poikkeuksetta samalla moottorilla koko kisapäivä, joka finaali mukaan laskettuna tekee melko tarkalleen 2 tuntia ajoaikaa.

En tiedä kuinka se sama moottori olisi kestänyt jatkaa toisen mokoman päälle ja sen vuoksi ehdotan, että sääntö voisi olla max. 2 moottoria per tiimi eli saa vaihtaa kerran.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

goos

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 08.04.15 - klo: 13.52
En tiedä kuinka se sama moottori olisi kestänyt jatkaa toisen mokoman päälle ja sen vuoksi ehdotan, että sääntö voisi olla max. 2 moottoria per tiimi eli saa vaihtaa kerran.
Eiköhän moottorin vaihdolla anneta ihan riittävästi tasoitusta ettei tarvitse mitään sääntöä tehdä?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Tuukka T

Eikös sellainen käy että rikkoutuneet osat saa vaihtaa. Jos pannu leikkaa kiinni --> uusi tilalle. Jos ajaa lankkuun ja eturipustukset, pohjalevy, radiolevy rikki --> ne voi vaihtaa. Eli otetaan raato pöydälle ja ruuvataan siitä irti rikkoontuneet osat ja laitetaan ehjät tilalle. En usko että tulee kovinkaan montaa tulkinnanvaraista tilannetta jossa käytännössä vaihdettaisiin autoa. Ehkäpä sellaiseen toimintaan suorastaan houkuttelisi tarkempi tulkinta jossa esim vain pohjalevyn on oltava sama koko kisan ajan.

Kanssakilpailijoiden paheksunta vilpillisessä hengessä tehdyistä elimen (potilaan) siirroista on oleva musertava jos joku alkaa liikaa kikkailemaan. Näissä pienoisautomeiningeissä on näitä sääntöjä joka asiaan niin turkasesti että ei nyt lähdetä määrittelemään tarkasti krumeluureja vaan luotetaan ns. reiluun meininkiin. Viime kesän kapinat ja niissä vallinnut lungi ilmapiiri olivat mielestäni todiste siitä, että pienoisautoilla voi skabata rennosti ja reilusti jopa samassa kisassa.

Veikkaan että pannuja ja muuta kuluvaa osaa saattaa mennä, sillä eiköhän tässä tule lähinnä ajeltua kesän kalustoa lopummaksi ilman suurempia investointeja.
Löysin rantein...

-Jari-

Miten olisi jos sallisi vaikka kaksi autoa/joukkue, mutta auton vaihdosta "sakotetaan" esim. 5min pakkostopilla? Toi mahdollistaisi että sitä autoa voi myös huoltaa kesken kisan, esim. vaihtaa kytkinlaakereita, tehdä iskarit yms. Tällä voisi myös ehkäistä isompia tuhoja ennakoivasti, eikä niin että ajetaan väkisin niin kauan kuin vehkeet liikkuu.

Samalla autolla saisi kuitenkin jatkaa heti pienten huoltotoimenpiteiden jälkeen, esim. vastariakun vaihto, renkaidenvaihto yms.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

MrOllinmaki

Kaverit hei, älkää tehkö tästä liian vaikeaa.

Ajatus tosiaan on se että tämä olisi tyyliin kesän viimeinen tapahtuma ja en usko että tällaista hommaa varten kukaan haluaa hankkia mitään uutta kalustoa. Ts. ajellaan niillä vehkeillä mitä nurkista löytyy jo. Liian yksityiskohtaisia sääntöjä ei myöskään vaan kannata tehdä. Realiteetti vaan on se että jos kisa onnistuu, joudumme todennäköisesti viemään kisan läpi ilman henkilökuntaa, katsastusta tai muuta avustavaa resurssia.

Selvää on se että pelkällä rahalla tätä ei voiteta, vaan hyvällä valmistautumisella ja asiaan paneutumisella.

Me tehdään nyt niin että minä päätän formaatin ja säännöt, julkaisen niitä ekaan viestiin sitä mukaa kun on aihetta. Konsultoin asioissa valitsemiani ratapolttomoottoriautoiluun vihkiytyneitä tahoja siten että yhteistä kokemuspohjaa hommaan liittyen tulee varmasti yli 150vuotta. Huomioin myös eri merkkileirien edustajat tasapuolisesti.

Toivomuksia ja mielipiteitä saa esittää joko tässä ketjussa tai yv:llä, mutta älkää pilatko tätä liialla kiukuttelulla.

-A-

Tuukka T

Lainaus käyttäjältä: MrOllinmaki - 09.04.15 - klo: 11.01
Kaverit hei, älkää tehkö tästä liian vaikeaa.

Ajatus tosiaan on se että tämä olisi tyyliin kesän viimeinen tapahtuma ja en usko että tällaista hommaa varten kukaan haluaa hankkia mitään uutta kalustoa. Ts. ajellaan niillä vehkeillä mitä nurkista löytyy jo. Liian yksityiskohtaisia sääntöjä ei myöskään vaan kannata tehdä. Realiteetti vaan on se että jos kisa onnistuu, joudumme todennäköisesti viemään kisan läpi ilman henkilökuntaa, katsastusta tai muuta avustavaa resurssia.

Selvää on se että pelkällä rahalla tätä ei voiteta, vaan hyvällä valmistautumisella ja asiaan paneutumisella.

Me tehdään nyt niin että minä päätän formaatin ja säännöt, julkaisen niitä ekaan viestiin sitä mukaa kun on aihetta. Konsultoin asioissa valitsemiani ratapolttomoottoriautoiluun vihkiytyneitä tahoja siten että yhteistä kokemuspohjaa hommaan liittyen tulee varmasti yli 150vuotta. Huomioin myös eri merkkileirien edustajat tasapuolisesti.

Toivomuksia ja mielipiteitä saa esittää joko tässä ketjussa tai yv:llä, mutta älkää pilatko tätä liialla kiukuttelulla.

-A-


Löysin rantein...

nitropaimen

#67
juu, rennosti vaan.. eihän sitä tiedä edes että kiinnostaako koko leluautoilu vielä puolen vuoden kuluttua...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

meritane

#68
Muistakaa katsoo ennen kisoja legendaarinen Le Mans elokuva vuodelta 1971, niin pääsee kunnon fiiliksiin. Se on nimittäin rautainen klassikko! :grin:

Ja se löytyy mm. täältä (tosin ilman suomitekstejä) https://www.youtube.com/watch?v=VYIcc9IBZj4

Jos englanti ei suju, niin videota voipi kysellä vaikkapa paikallisesta kirjastosta.

Koiranputki

#69
Olen erittäin intensiivisesti seurannut tätä keskustelua ja vaikka itse en tule ajamaan.
Ideahan on aivan s...nan hieno.  Katsomaan aion vääntäytyä se on fakta ja ehkäpä käsiparistakin olsi iloa järjestäjälle. Vain yksi seikka on kuitenkin noussut mieleen

Pitäkää asiat mahdilisimman yksinketaisina. Ei turhia sääntöjä, mitä saa tehadä ja mitä ei jne.
Ei mitäänn sääntö vääntöjä. Kuten MrOllinmaki sanoi "Kaverit hei, älkää tehkö tästä liian vaikeaa."

MrOllinmaki  tuolla alussa laski mainiosti, 14400sekuntia / 16.53sec/r = 871 kierrosta.
Siinä sitä sääntöä on tarpeeksi. Jos joku haluaa vaihtaa koneen tahi ihan mitä vain niin siitä vaan.
Kanattaa kuitenkin muistaa, kärki ja kanssakilpailijat kerää kierroksia koko ajan ja listalla putoaa, se on fakta, ja kieroksia katoaa hyvinkin nopeaan noilla kierrosajoilla. Jos auto ei liiku ei myöskään tuota tulosta. Myöskin rengas valinoissa jokainen saa itse valita nakinsa merkin ja ajaa sillä mikä on omasta mielestään se ainut oikea.  MrOllinmaki varmasti ilmoittaa tyypin, kumi vai solu jne. enne kisaa. se riittäkööt.
Parhaaseen lopputuloksen kuitenkin pääse se joka on kerännyt eniten kieroksia jos olen oiken asian ymmärtänyt.

So, keep it simple.

Jään taas taustalle mielenkiinnolla seuraamaan miten juttu etenee. Tämän tyyppisiä kisoja mielestäni lisää, kerta rutistuksia. Sarjat ovat sitten oma juttunsa.
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

MrOllinmaki

Lainaus käyttäjältä: Koiranputki - 09.04.15 - klo: 22.21
Olen erittäin intensiivisesti seurannut tätä keskustelua ja vaikka itse en tule ajamaan.
Ideahan on aivan s...nan hieno.  Katsomaan aion vääntäytyä se on fakta ja ehkäpä käsiparistakin olsi iloa järjestäjälle. Vain yksi seikka on kuitenkin noussut mieleen

Pitäkää asiat mahdilisimman yksinketaisina. Ei turhia sääntöjä, mitä saa tehadä ja mitä ei jne.
Ei mitäänn sääntö vääntöjä. Kuten MrOllinmaki sanoi "Kaverit hei, älkää tehkö tästä liian vaikeaa."

MrOllinmaki  tuolla alussa laski mainiosti, 14400sekuntia / 16.53sec/r = 871 kierrosta.
Siinä sitä sääntöä on tarpeeksi. Jos joku haluaa vaihtaa koneen tahi ihan mitä vain niin siitä vaan.
Kanattaa kuitenkin muistaa, kärki ja kanssakilpailijat kerää kierroksia koko ajan ja listalla putoaa, se on fakta, ja kieroksia katoaa hyvinkin nopeaan noilla kierrosajoilla. Jos auto ei liiku ei myöskään tuota tulosta. Myöskin rengas valinoissa jokainen saa itse valita nakinsa merkin ja ajaa sillä mikä on omasta mielestään se ainut oikea.  MrOllinmaki varmasti ilmoittaa tyypin, kumi vai solu jne. enne kisaa. se riittäkööt.
Parhaaseen lopputuloksen kuitenkin pääse se joka on kerännyt eniten kieroksia jos olen oiken asian ymmärtänyt.

So, keep it simple.

Jään taas taustalle mielenkiinnolla seuraamaan miten juttu etenee. Tämän tyyppisiä kisoja mielestäni lisää, kerta rutistuksia. Sarjat ovat sitten oma juttunsa.

Kiitos.

MrOllinmaki

Itse en näe tätä vaihdetaan koko auto samaan pohjalevyyn-filosofiaa kovinkaan isona riskinä.

Olen Mugenin osalta joskus kellottanut homman ja ei se nyt niin sukkelaan käy että sitä viitsisi huvikseen tehdä. Samassa ajassa muut ajaa semmoisen 50-70 kierrosta radalla...

Enempi se on siitä kiinni että löydetään se oikea vauhti millä edetään hyvin mutta ei rikota paikkoja. Kellottakaapa huviksenne esim hihnanvaihtoon kuluva aika...

A

nitropaimen

#72
jertzi hyvä, kisaan on vielä puoli vuotta... katso yllä oleva editoitu kommentti, palataan asiaan sitten kun on aika, jos on aihetta..
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

MrOllinmaki

Lainaus käyttäjältä: raddaddy - 10.04.15 - klo: 09.16
jertzi hyvä, hellyin: Saat käyttöösi 1/10 Touring Shepherdin ajovalmiina ilman radio-osia, sulla niitä varmaan riiittää. maksatte käytetyt varaosat, eli palautatte auton siinä kunnossaa kuin saitte. Oma asianne on mistä revitte fuilit ja renkaat. minultakin saa niitä pilkkahintaan kun on sesongin loppu. Jeesiäkin löytää sillä Miika ja tony raikas on paikalla jotka kummatkin kisaavat kesän aikana 1/10 shepherdillä. joten paas hihat heilumaan ja kasaaa tiimi !

Jertsin puolesta... kiiitos!!

-A-

MrOllinmaki

Mielipidekysymys, kauden loppu ja pilaantuvat tavarat pois nurkista-aiheeseen liittyen.

Mitäs sanoisitte, jos sallisimme ko. kisaan myös 25% fuilin?

Perustelut:
- tuo ei ole tehokilpailu, eli hyötyä siitä ei saisi (16% aineessa on parempi polttoainetalous kuin 25% aineessa)
- jos johonkin tiimiin olisi esim krossijamppoja tulossa ajamaan, niin olisi mahdollista ajaa heillä muuten ylijääviä fuileja pois

-A-

mikari

#75
Sähän Antti ne säännöt päätät. Anna mennä vaan! :)

korjaus Antti, eikä Olli lol :)
Kiitos 20 vuodesta!

MrOllinmaki

*** Tämän tyyppistä ajatusta ***
(harkinnassa, ei vielä vahvistettu, pohjalevy, radiolevy, vasen etupukki ja oikea takapukki merkitään, nämä osat saa vaihtaa, mutta siitä seuraa 50-kierroksen penalty per vaihdettu osa. Muita osia saa vapaasti vaihtaa)
***

-A-

nitropaimen

#77
?
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

nitropaimen

#78
Editoitu .
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

MrOllinmaki

Moukarin tiimin nimet julkaistu ensimmäiseen viestiin!!

-A-

MrOllinmaki

Lainaus käyttäjältä: MrOllinmaki - 10.04.15 - klo: 14.20
*** Tämän tyyppistä ajatusta ***
(harkinnassa, ei vielä vahvistettu, pohjalevy, radiolevy, vasen etupukki ja oikea takapukki merkitään, nämä osat saa vaihtaa, mutta siitä seuraa 50-kierroksen penalty per vaihdettu osa. Muita osia saa vapaasti vaihtaa)
***

Avaan tätä ajatusta vähän lisää kaikille. Nämä ovat ne auton kriittiset avainkomponentit joihin kun tehdään tällainen penaltijärjestely, se vaikeuttaa sopivasti sitä että isojen osakokonaisuuksien vaihtaminen vaikeutuu. (esim kun takahihna katkeaa, vaihdettaisiin koko takapää autoon)

Moottorin vaihtamiseen ei asiantuntijaraati halua rajoitteita.

-A-

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: raddaddy - 14.04.15 - klo: 09.50
Lainaus käyttäjältä: MrOllinmaki - 10.04.15 - klo: 11.55
Lainaus käyttäjältä: raddaddy - 10.04.15 - klo: 09.16
jertzi hyvä, hellyin: Saat käyttöösi 1/10 Touring Shepherdin ajovalmiina ilman radio-osia, sulla niitä varmaan riiittää. maksatte käytetyt varaosat, eli palautatte auton siinä kunnossaa kuin saitte. Oma asianne on mistä revitte fuilit ja renkaat. minultakin saa niitä pilkkahintaan kun on sesongin loppu. Jeesiäkin löytää sillä Miika ja tony raikas on paikalla jotka kummatkin kisaavat kesän aikana 1/10 shepherdillä. joten paas hihat heilumaan ja kasaaa tiimi !

Jertsin puolesta... kiiitos!!
Jertzi, nyt on pallo heitetty sulle, onko kiinnostusta ? Voisit houkutella kuskeiksi vaikka Make Seppälän ja Kim Elfströmin, vois ollaa niitten kanssa sitten vaikka jatkomahiksia hyvän auton kanssa (vink...vink.. kummallekin !)

-A-

voi tsiisus mikä tarjous.
voisi prkl kiinostaakin.
Kyselen kavereilta.
jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

nitropaimen

#82
Kun säännöt tiedetään voidaan harkita osallistumisen laajuutta uudestaan.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

MrOllinmaki

Lainaus käyttäjältä: raddaddy - 14.04.15 - klo: 18.59
Antti: Riippuu autosta: paimenkoiramerkkisessä autossa v.m. 2015 riittää kun aukaisee neljä ruuvia niin takapukit jakautuvat kahtia ja hihna on käsissä. Sen vuoksi hiukan olisi kiva tietää miten valmistautua, että ajaa esim 2015 EC autolla eikä vanhemmalla, jossa nuo kohteet ovat hankalampia...

..mielikuvia vai faktaa :)

Käytännön tilanteessa, kun käsillä on likainen, rikkinäinen ja osittain kuuma auto, menee tuo teoriassa saatava hyöty usein minimaaliseksi uusien ja vanhojen autojen vertailussa. Siinä missä uusien autojen rakenteet ovat halkaistavia ja avoimempia, ovat rakenteet kuitenkin vanhoissa autoissa usein yksinkertaisempia ja osat isompia yms. Minun kokemukseni rajoittuu kolmeen merkkiin TP-10 ja C8-autojen suhteen. Oma valistunut mielipiteeni on että vanhoja autoja on helpompi huoltaa kuin uusia, juuri tuon yksinkertaisuuden takia.

-A-

meritane

#84
Lainaus käyttäjältä: meritane - 02.04.15 - klo: 15.52
Niin on. Nyt pääsisi ajamaan 10 pan car:lla myös kilpaa la 11.4. Tähän mennessä on luokkaan ilmoittautunut vain 2 kuskia, tästäpä näpsäkkä treenikisa C8 nitrokuskeille http://rc10.fi/index.php?topic=90153.0

Lisäystä: Eihän sitä nyt kannata mitään hupiluokka-ajeluita pitää, koska se karkoittaa juuri ne tiukkapipoiset sääntöorientoituneet kisakuskit. Joten ei tarvitse kisakuskien pelätä osallistumista, koska myö vedetään Kuopiossa veren maku suussa, aina  :grin:

Kisat pidettiin.

Saatiin ihan mukavat kisat, kun laitettiin 4 wd autot (prostock turistit) ja 2 wd autot (WGT-autot, foam renkailla) samaan erään. 5 autoa oli erässä ja ajettiin 5 finaalia+alkuerä. Mukava oli puristaa menemään ihan kunnolla kisatilanteessa  :wink:

Tässä videota kisasta https://www.youtube.com/watch?v=ZA333nyIGds Erä lopetettiin kesken, ajanotonhäiriöiden vuoksi. Ajanottolaitteessa oli joku asetus päällä, että se ei rekisteröinyt alle 14 sek kierroksia. Se saatiin korjattua sitten myöhempiin eriin.

Racing Hobby

#85

Editoitu, katsokaa uutiset Shepherd Finland blogista

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: Racing Hobby - 16.04.15 - klo: 13.41
laitan tähän linkin, kun en muuallekaan keksi laittaa. Henkka Fredriksson menee ihan mukavaa tempoa ENS kisojen treeneissä Bolognassa. Siellä Collarit ja muut kovat luut suihkii vielä ohi mutta kun tuo puuttuva pari sekunttia saadaan puristettua pois kierrosajoista niin hyvältä näyttää. Linkin nopeudet ja kierrosaika ovat alkuverryttelystä, kun mylly saatiin fuilia vaihtamalla (maximaan) paremmin säätöihin ja kytkin tiukemmaksi. oli eilisen kierosajat jo oikein hyviä. Tsekkaa linkistä, laitan sinne uutista kunhan Henkka lataa niitä tulemaan:

http://raddad-racinginfinland.blogspot.fi/

No tää kuuluu kilpailu tuloksiin osioon.
jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: meritane - 16.04.15 - klo: 09.35
Lainaus käyttäjältä: meritane - 02.04.15 - klo: 15.52
Niin on. Nyt pääsisi ajamaan 10 pan car:lla myös kilpaa la 11.4. Tähän mennessä on luokkaan ilmoittautunut vain 2 kuskia, tästäpä näpsäkkä treenikisa C8 nitrokuskeille http://rc10.fi/index.php?topic=90153.0

Lisäystä: Eihän sitä nyt kannata mitään hupiluokka-ajeluita pitää, koska se karkoittaa juuri ne tiukkapipoiset sääntöorientoituneet kisakuskit. Joten ei tarvitse kisakuskien pelätä osallistumista, koska myö vedetään Kuopiossa veren maku suussa, aina  :grin:

Kisat pidettiin.

Saatiin ihan mukavat kisat, kun laitettiin 4 wd autot (prostock turistit) ja 2 wd autot (WGT-autot, foam renkailla) samaan erään. 5 autoa oli erässä ja ajettiin 5 finaalia+alkuerä. Mukava oli puristaa menemään ihan kunnolla kisatilanteessa  :wink:

Tässä videota kisasta https://www.youtube.com/watch?v=ZA333nyIGds Erä lopetettiin kesken, ajanotonhäiriöiden vuoksi. Ajanottolaitteessa oli joku asetus päällä, että se ei rekisteröinyt alle 14 sek kierroksia. Se saatiin korjattua sitten myöhempiin eriin.

ja miten tämä kuuluu tänne niin en tiedä. Vai onko tällä kisalla jokin kytkös tälle kisalle??
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

nitropaimen

#88
Editoitu.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Racing Hobby

olen muuttanut mieleni: Shepherd Finland sponsaa vain 1/8 luokan tiimiä jonka nimi on "Team Shepherd Finland I"
Kuskeina mainitut ja kalusto Shepherd VELOX v8/PICCO 21 TORQUE.
Muista kuvioista ilmoitetaan kunhan kisa on käsillä, säännöt selkeät ja osallistujat varmoja. Nyt aletaan keskittyä 1/8 kesän nitro on-road sarjaan.