Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Mitä etua "paremmasta" radiosta.

Aloittaja MarGox, 27.09.04 - klo: 15.47

Tumphu

gensuun menee vaikka 12V 65Ah auton akku :D, no ei vaiskaan.. Mitattu on ja kyllä menee noi 5 akkua, eli nou hätä
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

J-P

Lainaus käyttäjältä: "Divi"eihän se yhtään enempää väännä koska:
4 patteria --> 6v
5 akkua ----> 6v

Paneppas jännitemittari paristopitimen kanssa rinnan ja kääntele(ohjaimesta) servoja samaan aikaan. Kas kummaa, eipä olekaan enään tuota 6V noilla paristoilla(varsinkaan jos vähän kuormittaa renkaista servoa). Ne ei nimittäin anna tarpeeksi virtaa servoille.

Ja käyttääkö porukka ihan oikeesti niitä mukana tulleita paristopitimiä? No, muutaman kerran kun katoo sähköt autosta niin rupeaa nuo pitimet katoilemaan. Kokemusta on, katos aikoinaan virrat Big Bearista juurikin tuon pitimen takia(ei ollut bec-noparia vaan ihan omilla paristoilla oli radiot). Mitään ei onneks hajonnut(eipä tuo kyllä kovaa kulkenutkaan) kun sukelsi kohtuullisen märkään ojaan.

Lainaus käyttäjältä: "racer"lähes kaikkiin autoihin ei mahdu viittä sormiakkua.

Mutta jotain pienempiä(fyysisesti) akkuja mahtuu, esim. KAN 1050-kennoista limittäin juoteltu 5-kennonen paketti mahtuu aika kivasti jo moneen autoon.

[EDIT]Muutama kirjoitusvirhe
Xray XB8-TQ|TT EB-4 S2 "Pro" goes rallygame|Team Infinity Samurai 521|Graupner/JR XS-6 Race syntikka|JR SB6  40S syntikka

Divi

^^ sitten taas joutuisi ostamaan uuden laturin kun nyt on sellanen mihin pityää irrottaa kennot ja laittaa laturiin... pitänee ostaa sellanen millä saa vastarin ja lähettimen akut täyteen  :roll:

Juuzmo

Lainaus käyttäjältä: "Divi"eihän se yhtään enempää väännä koska:
4 patteria --> 6v
5 akkua ----> 6v
Ei varmana 4 patteria anna saman verran virtaa ku 6v akku  :lol:
RB,the power of champions.

waltt

Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo"
Lainaus käyttäjältä: "Divi"eihän se yhtään enempää väännä koska:
4 patteria --> 6v
5 akkua ----> 6v
Ei varmana 4 patteria anna saman verran virtaa ku 6v akku  :lol:
jännitettä on saman verran...
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Joona H

Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo"Ei varmana 4 patteria anna saman verran virtaa ku 6v akku  :lol:
Täällä taas äly lentää :roll:

Juuzmo

Hupsis,laski9n niin siitä tulikin tasan 6v  :oops:
RB,the power of champions.

Juha.N

Jännite ja virta on eri asia. Mulla on vastarissa 4 2300mAh akkupatteria.

J-P

Lainaus käyttäjältä: "waltt"
Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo"
Lainaus käyttäjältä: "Divi"eihän se yhtään enempää väännä koska:
4 patteria --> 6v
5 akkua ----> 6v
Ei varmana 4 patteria anna saman verran virtaa ku 6v akku  :lol:
jännitettä on saman verran...

Jos tarkkoja ollaan niin 5-kennosessa on suurempi jännite, sillä ladatun kennon jännite lähentelee 1,4V eikä tuota 1,2V joka on kennon nimellisjännite. Eli tuossa 5-kennosessa akussa jännite on latauksen jäljiltä karkeasti laskien 5x1,4V=7V.

Ja tosiaan akku antaa huomattavasti paremmin virtaa mitä paristo, sillä paristo on tarkoitettu antamaan pientä virtaa pitkiä aikoja(servot haukkaa helposti pari amppeeria mikä ei ole pieni virta) toisin kuin akut. Esim. noita KAN 1050-kennoja porukka kuormittaa lennokkien ajoakkuina tollasilla 20A virroilla. Paristot melkosuurella todennäköisyydellä kyykkää jo käynnistyshetkellä.
Xray XB8-TQ|TT EB-4 S2 "Pro" goes rallygame|Team Infinity Samurai 521|Graupner/JR XS-6 Race syntikka|JR SB6  40S syntikka

plissken_s

Joo, hyvältähän se näyttää teoriassa kun mullakin täyteen ladattu AA akku näyttää 1,47V mutta kokeile laittaa kuormaa siihen, niin johan tipahtaa ja nopeasti. Ei ole nyt mittaria käsillä, mutta voisin veikata että tuoreen patterinkin jännite on hiukan yli sen 1,5V..
Kyosho - Futaba - Novarossi

waltt

Lainaus käyttäjältä: "Juha.N"Jännite ja virta on eri asia. Mulla on vastarissa 4 2300mAh akkupatteria.
Mulla onkin 5x 2500mAh sanyot...
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Tumphu

No hei onkos kellää kokemuksia Futaba 3PM-FM radiosta ja eri servoyhdistelmistä? Ku tossa mun toisessa threadis joku heitti kommenttii et kaikki servot ja radiolaitteet ei pelaa yhteen... Ku oon ajatellu tollasen Futaban ostaa gensuun, että onkos järkee vai ei?
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Catiska

Ihan varmasti on järkeä päivittää radiolaitteet. Gensun omat on roskis-luokkaa.

Minulla ei ole ollut ikinä ongelmia eri servo/vastari/lähetin-yhdistelmillä. Minulla on kuitenkin Hitec/Futaba/Graupner/KoPro lähettimiä ja vastareita, servoista puhumattakaan. Eli, huonoa tuuria vaatii, että ongelmia tulee.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Tumphu

Kun kaverilla tosiaa Acoms Technisport Hayabusa rattiohjain ja siin mukana tullut vastari ja servot. Sen omat servot ei tehny mitää ongelmii, mutku pisti bluebirdin ni autoo ei voi yhtää hallita, menee iha omia teitään.
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

tapsa92

En taidakkaan ostaa bluebirdin servoa :x  :( .
- Tapsa

Tumphu

No mulla sit taas gensussa o kaasu/jarru ja pakissa Gensun omat ja bluebird ohjaukses ja ei mitää ongelmia gensun vakio vastarilla ja ratilla
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Divi

vaihda se acomssi pois!!! roskikseen  :wink:

*HOKE*

Ei muuta ku akku 6v akku paikalleen niin loppuu kikkailu...
Toi on ihan tuttua Spektrumilla kun akku on lopussa...

Mä huomasin omasta kun hommasin Spektrumin ja ekan kerran ajoin akun lähes tyhjäks, että kaasuservo sekos... Kun paino jarruu niin se sätki edestakas kaasu, jarru, kaasu, jarru.

Tumphu

Täytyy huomenna käydä ostamas joku akku. Saakos noita iha perus vaik kamera liikkeestä? Vai mistä te olette omanne hommanneet?
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Sami L

Ei nyt taas mitään hajua millainen pakka sinne Gensuun menee, mutta niitä "akkuja" (yksittäisiä kennoja) tulee olla 5kpl sarjaan juotettuna, jotta saadaan 6V:n jännite. Kameraliikkeestä tuskin saat mitään 5kennon akkua. Yksittäisiä kennoja ehkä, joista sitten itse voi juotella akun.

Esim. Hobbypeople myy sekä Dynomaxin että KAN:in vastariakkuja.
Näistä Dynomaxissa on 1100mAh kapasiteetti ja 5x 2/3A kennoja, joko pötkössä tai ns. Hump-packina. (3alla 2päällä)   (molemmista kuvat linkkien takana)

http://www.hobbypeople.com/hobbypeople/images/tuotekuvat/muut/dynomax/B1020.jpg

http://www.hobbypeople.com/hobbypeople/images/tuotekuvat/muut/dynomax/B1021.jpg

http://www.hobbypeople.com/hobbypeople/akut.htm

Vastaavia voi myös kysellä muista harrasteliikkeeistä, kuten Hobbylinna tai Sabe. Ja voi olla että Genesikseen menee myös AA-koon akuista tehty pakka sisälle, mutta aiheesta voi varmaan kertoa tarkemmin joku auton omistava henkilö. Kuitenkin tuolla 1100mAh:illa ajelee todella pitkään. AA-pakalla päästään jo 2100mAh kapasiteetteihin hinnan pysyessä vielä järkevänä (,mutta fyysinen koko tietysti 2/3A pakkaa suurempi).
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Tumphu

Eli tollasen voi myös ite juottaa ostamalla kennot erikseen?
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Tuukka

Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, niin hyvän radion hyödyt ovat aika pienet. Jos Futaban 3PK lasketaan hyväksi lähettimeksi, niin M8 luokassa käytimme sen kolmea "hyvän radion" ominaisuutta hyödyksi.

Fail safe akkujännitteen tippumisen varalta. Tästä voi olla säästönä ehjä moottori.

Toinen hyvä asia on karkean kaasusormen latistaminen. Jos on epälineaarinen moottori, kuten usein asia on, niin voi tasoittaa radiolla kaasua tasaisemmaksi.

Ja sama koskee jarrupuolta. Kun oli Imatran kisoissa 4 levyiset kuidut kiinni 9 kg servossa, niin ilman ABS toimintoa olisivat olleet mahdottoman äkäiset. ABS toiminnolla jarrubalanssi oli sen verran hyvä, että muutama autoa katsellut kävi oikein kysymässä miten niin hyvät jarrut oli saatu aikaiseksi. Nyt autosta on poistettu pari levyä tarpeettomana. ABS toiminnosta on hyötyä m8 luokassa lähinnä kokemattoman kuskin paniikkijarrutuksessa. Silloin radio hellittää jarrua ennen kuin kuski sitä tajuaa tehdä.

Neljättä ominaisuutta kaivattaisiin vielä käyttöön eli ajon aikainen jarrun säätö. Mutta kun ei ossaa ohjelmoida/käyttää!

HelpDesk

Kummassa on parempi enemmän MaHejja  Vastarissa vai radiossa?
Team Kyosho Sweden
www.kyosho.se Omat kotisivut: www.tha-dark.com

Divi

akuista riippuen tietysti :lol:

Tumphu

Nyt kun täällä tota akku asiaa o puitu aika paljo, ni kysäsisin. Ku kävin tänää ostaa tollasen 6V 5kenosen akun, niin mitenkäs sen lataus. Millä jännitteellä? onks 8V liikaa ku mul o tollane muuntaja mikä mist säätää 7.5V ni se antaa 10.2V ilman kuormaa ja ku pistää akkuun kiinni ni näyttää 8.V tienoilla, onko liikaa?
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

*HOKE*

Hommaa sille kunnon laturi suoraan eikä mitään muuntajaa...
Ne ei paljoa maksa, mutta säästää monelta hermilta.

Tumphu

Mitään sellasia tarvita... Tosimies tekee ite... Tälläsin siihe kiinni vaa... Ladata a auton akkujaki jollai 14V jännitteel vaik en o 12V akkuja. Kyl tää nyt vähä ylijännitettä kestää :D
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

MarkusH

Sanokaa mikä on paras ohjain minkä saa alle 100€? :?:

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"Sanokaa mikä on paras ohjain minkä saa alle 100?? :?:
Joku joka on maksanu uutena yli 200e :mrgreen:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Divi

joo vaikkapa Sanwa M8 tai M11 Spectrumilla  :wink:  tosin kukaan ei toimivia myy alle sataseen, eikä vielä lähellekkään satasta

Mut ihan tosissaan niin käytettynä saa varmaan ihan hyvii... Futaba, Graupner, Sanwa, Hitec... noita merkkejä varmaan kannattaa lähinnä seurata.. muut lisäilköön merkkejä...