Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HoBao Hyper 8

Aloittaja Niko, 09.10.04 - klo: 16.52

driver

takasiipi on kyllä makee.... :D ja tankki myös.näyttää aika toimivalta... :wink:
CEN | RB | FUTABA |

pOINTER

Lainaus käyttäjältä: "Hount"Nooh enpä mene kommentoimaan HoBaon Firen pito-ominaisuuksista väärinpäin.
Hihi.. Noipa onkin avengerit  :roll:
Kun ei pyydä mitään, ei välttämättä saakaan haluamaansa, mutta kun pyytää paljon, saattaa saada paljon - tai sitten ei.

Niko

Jose vaihtoi tiimiä kun näki uuden auton:











:mrgreen:  :wink:  :roll:  :D
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Niko

Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Hount

Lainaus käyttäjältä: "pOINTER"
Lainaus käyttäjältä: "Hount"Nooh enpä mene kommentoimaan HoBaon Firen pito-ominaisuuksista väärinpäin.
Hihi.. Noipa onkin avengerit  :roll:

No niimpä onkin. Buah, lättyys tänään, en tuo sun tankkia tosta hyvästä. buaha.

Jottei menisi offtopickiksi niin näyttäis tuossa uudistusten listalla olevan liki kaikki mitä seiskasta olen löytänyt parenneltavaa. Jopa takaylätukivarsien viistotut pallokupit. Ja perun sanani noista raidetangon pallokupeista, varmaasti ohjausgeometriaa on parannettu siten, ettei vanne enää hankaa pallokuppia poikki. (tämä tosin vain HoBaon omalla vanteella, jossa offsettiä turhan vähän)


 - Hount

Niko

Minun mielestä HoBaon vanne syö ohjauslinkkiä vähiten. Enemmän syö esim Proline, GRP ja Medial Pro. GPR:ssä ja Medialprossa vanteessa on pienempi halkaisija. Prolinessä sisäreunaa ei ole viistetty kuten HoBaon vanteessa. En oikein ymmärtänyt mitä vikaa löysit noissa ohjauslinkin ulommissa pallolinkeissä. Niissähän on juuri haettu sitä ettei vanne ota niihin kiinni.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Hount

HoBaon vanteissa on vähemmän offsettiä kun mitä muissa testaamissani vanteissa. Ja siksi vanne ottaa kiinni raidetangon ulompaan pallolinkkiin, ja kun se on tuollainen "reiällinen" niin se kuluu nopeammin poikki, itse vaihdoin iskarin alapallokupit noihin tilalle. Ne ovat hieman kapeammat tuosta kriittisestä kohtaa, mutta koska ovat ns. yhtä tavaraa läpi saakka ehkä kestävämmät.

Tosin tämä tapahtuu ainoastaan ohjauksen ääriasennoissa, ja tälläisiin kulmiin renkaat kääntyvät vasta "pienellä" ohjauslinkistön ja alatukivarsien kutittelulla.

- Hount

Niko

Uudessa HoBaon vanteessa on sama offset kuin Prolinen vanteessa.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Niko

Suunnitteilla saattaa olla myös ulkopuolelta säädettävä diffi.

Sitten uuteen autoon liittymätöntä asiaa. HoBao teki myös rotostartin tapaisen käynnistysjärjestelmän Hyper 21 moottoriin.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Hount

Jeps, myönnän virheeni, nyt kun katsoin noita raidetangon päitä joilla on ajettu pelkästään MedialPron levyvanteilla, niin samalla tavalla ovat kuluneet kuin mitä HoBaon vanteilla. Vissiin sitten tuo renkaiden kääntökulma tekee osansa, mutta kyllä se auto sitten kääntyykin.

Ulkopuolelta säädettävä diffi ois aika rokrok, mut mä kaipaan portaatonta progressiivista iskunvaimennusta. Eli männässä ei välttämättä tarvitsisi olla yhtään reikää, vaan kaikki öljy virtaa ohivirtauksena pitkittäissuuntaisista urista jotka ovat iskarin rungossa, ja nämä urat ovat paksumpia alapäästään ja kapenevat yläpäätä kohden. Ei tarvitsisi huolehtia packista tai pohjaako auto, kun ääriulosjoustossa riittävä pehmeys ei syö hyppyominaisuuksia. Tämä yhdistettynä oikeasti progressiivisiin jousiin niin alkaa olemaan alusta mun makuun.

- Hount

Mika R

Nyt kun auto on esitelty niin kannattaisiko tämä topic yhdistää aiempaa HoBao Hyper topicciin (ajatus)

Niko

Hount:

Eihän me vielä tiedetä mitä noiden iskareiden sisällä on :-)
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Hount

Lainaus käyttäjältä: "Niko"Hount:

Eihän me vielä tiedetä mitä noiden iskareiden sisällä on :-)

Noh, ei kuitenkaan mitään mullistavaa. Mitä todennäköisemmin ihan ns. tavallinen mäntä jossa öljyn ohivirtaus tapahtuu männän rei'istä.
Tiettävästi tuollasta kuvailemaani systeemiä ei ole kukaan vielä rakentanutkaan, minä olisin mikäli olisi tarpeeksi paksulla seinävahvuudella olevat iskarinvarret ja olisi laitteet jolla jyrsiä tasaisesti kapenevat urat sisäpintaan.

Prolineltahan oli Savageen progressiiviset iskarit, mutta siinäkin oli portaallinen progressiivisuus, jossa jouston myötä ohivirtauksen mahdollistavien reikien määrä väheni, joka tekee ainakin vähän töksähtelevän vaimennuksen. Siitä mä ton idean tohon täysin portaattomaan sainkin.

- Hount

Niko

Ei sillä progressiivisella vaimennuksella tee mitään. Ei auta siihen että pääsee noiden kovien kuskien vauhtiin :-) Siihen auttaa vain treeni.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

*HOKE*

Ja tuollaisessa progressiivisessa vaimennuksessa mitä kuvailtiin on se paha ongelma että rupee pompottamaan rajusti. Ajatellaan tilanne jossa auto osuu röykkyyn, jousitus painuu kasaan ja kohtaa jäykemmän vastuksen, auto lähtee pieneen pompahdukseen, vaimennus löystyy mitä korkeemmalle auto nousee... lopputuloksena että auto pomppaa enemmän kuin normaalilla vaimennuksella joka on sama kaikkialla. Iskarissahan tärkeintä on nimenomaan ottaa se vastaheilahdus pois, eli vaimentaa jousituksen paluuta sen verran ettei pääse pomppaamaan. Jos jotain ihmeellistä noihin pitää kehittää niin en näe mitään muuta edes kokeilun arvosena kuin kartion mallista reikää männässä jolloin saadaan ulosjoustolle hieman suurempi vaimennus kuin sisään joustolle, jolloin auto ei ns. ponnista.

RC_seniori

Omasta mielestä progressiivinen jousitus voisi olla todellakin toimiva. Ideanahan on saada auton runko kulkemaan mahdollisemman tasaisesti röykkyjen yli, eli ulosjouston pitääkin olla nopea että jousitus seuraa röykkyjä eikä koko runko.
Power-Save-Racing Team

*HOKE*

Kartiomännillä kokeiltu juttu... Ulosjousto ei saa olla nopee. Mielumin liitää sen röykyn yli kuin kerää kuopan. Ja jos on nopee ulosjousto niin auto tökkii myös herkemmin suuri siitä syystä että ulosjousto on nopee ja sisään taas hidas.

Kuten sanoin... kokeiltu juttu.

RC_seniori

Itsellä juuri kartiomännät käytössä ja tuntuu hyviltä.

Luulisi, että vain jos liian pehmeä vaimennus (eli pohjaa liian helposti) niin silloin nopeasta ulosjoustosta haittaa.

Näistä toki löytyy mielipiteitä joka suuntaan, autonhan voi säätää toimimaan monin eri tavoin. Omani tuskin on kovin hyvin säädetty yleensäkkään toimimaan.

Edit: karkaa vissiin aiheesta aika paljon.
Power-Save-Racing Team

*HOKE*

Mielipiteillä ei ole mitään merkitystä kun autoa säädetään radalle toimivaksi. Minä + erittäin suuri osa maailman kisaavista Reiska kuskeista on noita kartioita kokeillut ja todennut että on pakko olla ulosvaimennusta enemmän kuin sisään.

Teoria ei tässäkään tapauksessa auta. Fakta on että auto pomppaa jos ulos vaimentaa vähemmän kuin sisään.

Sitten kun joku tulee ja menee radalla kovempaa kuin minä alustalla jossa ulosvaimennus on pienempi niin siiten voin sanoa että se toimii jotenkuten. Sileällä olen tuota kokeillut ja siinä totesin hyväksi, mutta röykyissä... TODELLA huono.

Niko

Hallitsevalla PM mestarilla on tavalliset männät eikä ole valitellut tai kaipaillut muuta. Jos ko kuski olisi havainnut ne tarpeellisiksi, niin sellaiset varmasti syntyisi aika nopeaan tahtiin, mutta kun ei tarvita mitään progressivisia juttuja noihin iskareihin :-)
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

cevipu

Paras auto ei aina voita  :)

Hount

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Ja tuollaisessa progressiivisessa vaimennuksessa mitä kuvailtiin on se paha ongelma että rupee pompottamaan rajusti. Ajatellaan tilanne jossa auto osuu röykkyyn, jousitus painuu kasaan ja kohtaa jäykemmän vastuksen, auto lähtee pieneen pompahdukseen, vaimennus löystyy mitä korkeemmalle auto nousee... lopputuloksena että auto pomppaa enemmän kuin normaalilla vaimennuksella joka on sama kaikkialla.

Paitsi jos on myöskin oikeasti progressiiviset jouset, jotka ovat sopivat vaimennukseen, niin jousitus kevenee loppua kohden eikä jaksa pompauttaa autoa niin korkealle, mitä lineaarinen vaimennus/jousitus tekisi. Sun kuvailema tilanne kävisi jos jouset olisivat lineaariset, ehkä siksi tuollaista systeemiä ei ole ikinä päästetty nahkakantista pidemmälle, koska oikea sovitus jousen jäykkyydellä/progressiivisuudella vaimennukseen olisi äärimmäisen hankalaa ettei *HOKE*:n kuvailemaa skenaariota pääsisi tapahtumaan.
Mutta nyt loppus offtopic, itse ajattelin kokeilla GS:än 2 osaisia jousia Hyper7:aan... on ne ainakin hienon näköiset ja paluu takaisin sinisiin, jos ei löydy sopivaa comboa, ei kestä kauaa.

Jotta edes vähän aiheen mukaista löpinää, niin arvuutellaan nyt vaikka mitä muuta eroa tulee Pro-mallin ja nyt esitellyn RTR:än välille.
Vanttiruuvit - CNC-iskaritornit - Pidemmät iskarit - CNC ohjauspalat - CNC Ackermanlevy - CNC saranatappien tuet - Hiilikuituiset plätyt servoille yms. Alumiiniset siipitelineen välitolpat - Alumiiniset pallot kuulalinkkeihin.

- Hount

Niko

Saman pituiset iskarit, CNC ohjauspalat (jos musta on kiinni). Ackermanlevy on tavallisessakin mallissa CNC. Hiilikuidusta tehdään radiolevy, servosaver tukilevy, keskidiffin ylälevy (ehkä), iskaritornit (ehkä). Iskaritornit ovat luultavasti kuiten CNC alumiinia. Pro auton valmistusta ei olla edes päätetty että tiedoksi vaan.


Iskarit ja iskaritornit saattavat muuten sitten muuttua tuotantomalliin takaisin normaalin pituisiksi koska JQ on ennakkoluuloinen ;) Myös ackermanlevyn saatö saattaa hävitä.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

sulis

Näköjään tulossa 8:stakin rtr paketti -> http://www.modelsinmotion.co.uk/product.asp?productid=8428&catCode=341&tamiya=268
Koskakohan tota tulee suomeen?

Niko

Tuola ollaan vähän etuajassa. Kärry ei ole edes vielä tuotantokunnossa eikä hinta ole vielä edes tehtaalla tiedossa.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Mika R

Se uus Hobaon One-Seven (1/7) rata-auto oli esittelyssä R/C Carissa ja hienolta peliltä vaikutti tupla ulostuloja myöten  8) Erityisesti pakki on makee juttu. Harkinnan arvoinen jos läheltä löytyy riittävän iso asfalttirata.

Niko

Ko auto sopii myös parkkikselle. Auto on nyt tilattavissa tehtaalta.

Pistän harkintaan. Jos kiinostuneita löytyy niin tilaan erän ensi viikolla.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Speeder

No nyt otin siitä kytkimestä mikä on aika hyvässä kunnossa niin kuvankin
, kun kerta saatiin uusi digitaalikamerakin.  :wink:

Mika R

Aika surullisessa kunnossa, mites se toho kuntoon on mennytkin?

Matias V

Toi kytkin on ihan rikki.
Uudet palat, uudet jouset, uudet laakerit, uudet shimmit ja luultavasti uus kello kans. Uus ruuvi kampiakselin päähänkään ei olisi pahitteeksi.

Kytkinpaloja, jousia ja laakereita kannattaa tilata suoraan 4-5 settiä. Laakereita menee vielä enemmän.
Laakerit JP-Nitroracingistä.

Nyt kannattaa sitten harkita että minkä kytkimen ostaisi. Tavallinen kytkin on rakenteeltaan ja toiminnaltaan aika wanha, mutte edullinen.
Hyviä kytkinvaihtoehtoja joita kannattaa oikeasti pohtia tarkkaan on RMV Speed III Automatic -kytkin(www.hobao.fi), Fioroni TurboSlide -kytkin (www.iso-hepa.com), RMV Speed II -kytkin (www.hobao.fi) ja sitten sellainen kytkin, josta en sano juuta enkä jaata, mutta muitten tuntemukset eivät ole olleet ihan mistään parhaimmasta päästä. Eli siis SPM -kytkin (www.jp-nitroracing.com).

Itselläni on RMV Speed II kytkin menossa testiin, kunhan osat siihen saapuvat. Olen ajanut tavallisilla kytkimillä koko alkukesän. Ei niissä mitään vikaa ole, vain wanhanmallisia ja toiminnaltaan vähän könkköjä.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."