Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

dr.speed kone!

Aloittaja jonttu12, 13.10.04 - klo: 20.08

jonttu12

Voisko joku kertoa miten kasaan hiilet ja miten päin ettei mene rikki mitään  :mrgreen: ku en oikeen hallitse  :oops:
Muumilimsaa sen ollapitää
Qrc snake bite/Asso tc3 Team

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "jonttu12"Voisko joku kertoa miten kasaan hiilet ja miten päin ettei mene rikki mitään  :mrgreen: ku en oikeen hallitse  :oops:

Siis täh?

Laitat ne hiilet niinku alkuperäisetkin oli.
Et voi laittaa niitä väärinpäin. Tai onhan kaikki tietysti mahdollista.
Mut siis silleen että ne johtimet tulee ulos ja juotat ne kiinni siihen viereen ulkopuolelle. Hirveen vaikee selittää, mutta kattele vaikka jotain kuvia jos et muuten keksi.

jonttu12

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lainaus käyttäjältä: "jonttu12"Voisko joku kertoa miten kasaan hiilet ja miten päin ettei mene rikki mitään  :mrgreen: ku en oikeen hallitse  :oops:

Siis täh?

Mut siis silleen että ne johtimet tulee ulos ja juotat ne kiinni siihen viereen ulkopuolelle. Hirveen vaikee selittää, mutta kattele vaikka jotain kuvia jos et muuten keksi.

ok ku se on uus kone mut siinä on kait ne vara hiilet mitkä tuli mukana! :lol:

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "jonttu12"

Siis täh?

No jos se kerta on uus kone niin siinä on hiilet jo valmiiks kiinni, eli jos oot saanu alkuperäset jo kulutettua loppuun niin katso miten ne alkuperäiset on kiinni.
Muistaakseni siinä tulee mukana lisäks hiilet jotka ovat "extralonglife" hiilet (kaks johdinta per hiili) jotka kestää ikuisuuden eikä kuluta ihmeemmin kollektoria.
Ootkos putsannut konetta? Onko lähellä kerhoa tai jotain RC-liikettä jossa vois sorvauttaa kollektoria. Voi meinaan olla pahassa kunnossa jos oot hiilet jo loppuun kuluttanu.

Itse sorvaan koneen aina sopivin väliajoin riippuen ajomäärästä. (viikon - kuukauden välein) ja putsaan tietysti joka ajopäivän jälkeen.

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: "jonttu12"
Siis täh?

Uteliaisuus voitti pelon, omalta kannaltani!
Mietin miten vastaisin alkuperäiseen kysymykseen, mutta en oikein keksinyt mitä. Sinänsä ei mitään uutta kohdallani!  :roll:

Nyt olen vain pudonnut kärryiltä entistä enemmän, siinäkään ei sinänsä mitään uutta...

*HOKE* tuossa jo neuvoi asian kaikessa yksinkertaisuudessaan, mutta alkoi itseäni kiinnostamaan:

-oletko vaihtamassa käyttämättömään moottoriin mukana tulleita varahiiliä, jos, niin miksi ?

-jos moottorin mukana tuli varahiilet, niin silloin ne ovat kaikella todennäköisyydellä myös oikeantyyppiset (on olemassa ns. pysty- ja vaakahiiliä) joten vaihtoajankohtana tuo *HOKE*:n antama ohje on kaikessa yksinkertaisuudessaan aika selkeä....

-vai ollaanko tilanteessa jossa en jälleen ymmärrä asiaa, jos näin on, täsmentäisitkö asiaa...... ( ? )

-vai kysyitkö jo valmiiksi neuvoa tilanteeseen, jossa nyt moottorissa olevat hiilet ovat kuluneet loppuun?
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

*HOKE*

Mikäli kone on ajamaton niin kannattaa siihen vaihtaa heti ne mukana tulevat hiilet. Ne ovat erittäin kestävät eivätkä kuluta yhtäpaljon kuin valmiiksi kiinni olevat.

Siis kun puhumme DR.Speed koneesta.

TTKoo

No nythän minäkin ymmärrän syyn vaihtotarpeeseen.....

Meilläkin on joskus ollut ko. moottori, mutta ei muistaakseni silloin tullut varahiiliä mukana....

RaDon

Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"No nythän minäkin ymmärrän syyn vaihtotarpeeseen.....

Meilläkin on joskus ollut ko. moottori, mutta ei muistaakseni silloin tullut varahiiliä mukana....

Ainakin minulle tuli, kun ko. koneen ostin.

JuhoM

Niitä hiiliä ei sinne saa väärinpäin, ellet väkisin tunge.
Kyosho/ Duratrax/ Hitec/ GM/
Kiihtyy ku kirjahylly!!

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"Niitä hiiliä ei sinne saa väärinpäin, ellet väkisin tunge.

Toi tuli jo selväks mun ekassa vastauksessa.

Heuli

Lainaus käyttäjältä: "RaDon"
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"No nythän minäkin ymmärrän syyn vaihtotarpeeseen.....

TTKoo taitaa tarkoittaa GM:ää, Radon taas Kyoshoa? Tietenkin topicin aloittajan olisi hyvä kertoa kumpaa konetta tarkoittaa mutta ilmeisesti Kyoshon Dr Speediä?

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: "Heuli"

TTKoo taitaa tarkoittaa GM:ää, Radon taas Kyoshoa? Tietenkin topicin aloittajan olisi hyvä kertoa kumpaa konetta tarkoittaa mutta ilmeisesti Kyoshon Dr Speediä?
Hyvä havainto, onhan Dr Speediä tosiaan Kyoshollakin!

Nyt tuli vain mieleen, että RaDonilta hajosi aikoinaan magneetti ko. moottorin kannusta. Meiltä oli taasen ankkuri ajettu loppuun, joten tuimme silloista "aloittelijaa"myymällä tarpeettoman kannumme RaDonille. ( 1€ )
Eli kyllä me varmaan puhuimme samasta moottorista, mutta nyt en tiedä mistä muut puhuivat, mikä ei sinänsä ole minulle outoa...... :shock:

RaDonin kirjoituksista ihan "uran" alkuajoilta löysin....(sivu 7)

Lainaus käyttäjältä: "RaDon"Moottori on GM:n Dr. Speed eli viritetty moottori, kuulalaakerit

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Heuli"

Oho, enpäs muistanu moista.
Itse olen puhunut kokoajan GM Dr.Speed:istä.
Ja GM:ässä tuli mukana toiset hiilet jotka olivat erittäin pitkäikäiset ja joissa oli 2 johdinta per hiili.

RaDon

Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"Eli kyllä me varmaan puhuimme samasta moottorista, mutta nyt en tiedä mistä muut puhuivat, mikä ei sinänsä ole minulle outoa...... :shock:

Juu... GM:stä olen puhunut. :wink:

jonttu12

joo eli kone on ihan uusi eilen ostettu ja siinä on jo hiilet valmiiksi ja siinä tuli myös ne longlife hiilet mukana. ja paketissa lukee GM racing motor :!:  :o

TTKoo

Silloin teet tuon alussa olleen, perustellun ohjeen mukaan....
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Mikäli kone on ajamaton niin kannattaa siihen vaihtaa heti ne mukana tulevat hiilet. Ne ovat erittäin kestävät eivätkä kuluta yhtäpaljon kuin valmiiksi kiinni olevat.

jonttu12

jaa joo ja sitten 1 kysymys vielä 8) siinä tuli myös mukana 2 diodia laitetaanko ne kiinni plussasta ja miinuksesta?!

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: "jonttu12"jaa joo ja sitten 1 kysymys vielä 8) siinä tuli myös mukana 2 diodia laitetaanko ne kiinni plussasta ja miinuksesta?!
Tarkoitit varmaan niitä kahta pientä, joista kummastakin lähtee kaksi "karvaa", ne ovat häiriönpoistokondensaattoreita!

Todennäköisesti moottorin päädyn toisen kiinnitysruuvin alla on sellainen pieni reiällinen "kieli".

Toinen siitä kielestä miinusnapaan.
Toinen siitä kielestä plusnapaan.

Hyödynnäpä näitä ansiokkaita ohjeita HYVÄ TIETÄÄ osiosta:
http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/

Muista myös sisäänajo hiilille/kollektorille!

jonttu12

Reijo

-

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: "Reijo"TTKoo, saanko hieman pyytää tarkennusta että tarkoititko todella että DIODIT kytketään noin, vai puhuitko kenties konkista?

Voi olla että puhuitkin siitä mistä pitää, mutta itse vain en ole tainnut kertaakaan kytkeä/nähdä kytkettynä diodeita noin... (tai en ole kiinnittänyt sitten huomiota niin tarkkaan) :)

Ja itselläni noita viripannuja kuitenkin tuolla on... joten ois kiva tietääkkin nyt sitten että miten ne ihan oikeaoppisesti tulisi kytkeä :)

Oletan kuitenkin vielä tässä vaiheessa, että konkat kytketään noin niinkuin sanoit ja diodi tulee plus-miinus napojen väliin niinkuin tuolla Ari-Pekan sivuillakin taisi nopeasti katsottuna lukea :)

Sanokaa toki jos olen aivan väärässä...
On se hyvä, että täällä on tarkkaavaisia lukijoita!

Mikään ei koskaan ole niin itsestään selvää, ettei sitä voisi lukea kahteen kertaan.  :oops:
Sitä on vaan niin tottunut siihen, että moottorin mukana tulee vain ne häiriönpoistajat, silloin kun tulee!

jonttu 12 tarkoitti varmaan niitä kahta pientä, joista kummastakin lähtee kaksi "karvaa", ne ovat häiriönpoistokondensaattoreita!
Olen laittanut yv:n, ja täsmentänyt vastaustani!

Jos muutetaan kysymys koskemaan häiriönpoitokondensaattoreita, joista todennäköisesti kyse olikin, niin vastaus täsmää!

DIODI taasen tulee moottorin plus- ja miinusnapojen väliin!
Jos kyseessä on se lieriömäinen malli (yleisin ?), niin harmaa rengas, joka on diodin toisessa päässä, tulee plussapuolelle!

jonttu12

diodi tai mikä se nyt on näyttää tältä ------*------ kuvitelkaa että tuo on se pallo tuossa keskellä :D ja niitä tuli 2 ja ne on herkkiä taipumaan!

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: "jonttu12"diodi tai mikä se nyt on näyttää tältä ------*------ kuvitelkaa että tuo on se pallo tuossa keskellä :D ja niitä tuli 2 ja ne on herkkiä taipumaan!
Ensimmäiseksi, osasitpa hyvin kuvata sen.
Toiseksi, ne ovat häiriönpoistokondensaattorit.
Eli ohje on asennukseen oikea, mutta olisihan minun silti pitänyt varmistaa asia, että "puhumme" samasta asiasta.
Onneksi Reijo oli tarkkana.

Jos päätät joskus asentaa kolmannenkin sellaisen moottoriin, se tulee plus- ja miinusnavan väliin.

Nopeudensäätimen mukana tulee yleensä sitten se diodi. (ainakin meille ostetuissa säätimissä)
Se on kuin jäykkä lanka, jonka keskellä on n. 10mm. pitkä 2-3mm. halkaisijaltaan oleva lieriö.
Lieriö on tumma muuten, mutta toisessa päässä sitä on harmaa rengas.
Harmaan renkaan puoleinen pää tulee plusnapaan, ja toinen miinusnapaan. (ei asenneta pakillisen säätimen kanssa)
Sitä jäykkää lankaa saa sitten lyhentää ylimääräiseltä osuudelta!

Katsopa ARI-PEKAN  http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/
sivuilta kohtaa sanasto, ja sieltä löytyy kuvakin, miten DIODI asennetaan, ja miltä SE sitten näyttää.
Näkyy siinä häiriönpoistokondensaattoritkin, ne siniset.
HYVÄ TIETÄÄ sanasto, ja sieltä kohta Sähkömoottori (Electric Motor):

EDIT:    Alla HYVÄ lisäys diodin osalta, kuten GolluB kirjoittaa......
Silloin se nimittäin "poksahtaa" rikki, samoin kuin silloin kun se asennetaan väärinpäin!

GolluB

ja diodia ei käytetä pakillisen nopeudensäätimen kanssa.

häiriönpoistokondensaattoreita kylläkin.