Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Moottorin epätasainen käynti...

Aloittaja Ame, 19.10.04 - klo: 22.37

Ame

Mulla on inferno tr-15 ja GS-15R moottori, ja se käy todella epätasaisesti.  Se saattaa sammua, tai kaasuttaa itsekseen melkein täysiä jos sen antaa olla. Mun epäilyt kohdistuu vahvasti kytkinpaloihin, jotka on kerran sulanu tohon kytkinkelloon kiinni.

Mutta haluan kysyä että onko muita mahollisuuksia josta tommonen johtuu, on nimittäin aika suolanen sen kisakytkimen hinta.  :|

Antti R

Servo voi räpättää. Ei saa kunnonlla löpöö tai liikaa. tai sitte ne kytkinpalat on liian keposet.
-EhtoollisWeli

Ame

Testailin eri seoksilla mutta käynti oli tosi epätasasta. Servot oli pois päältä ettei johdu siitä. Kaivoin syysloman kunniaksi auton kätköstä ja koitan saada ajokuntoon. :roll:

l150040

Epätasainen käynti viittaa oikeastaan kahteen asiaan. Ensinnäkin kone voi olla jo parhaat päivänsä nähnyt, eli on väljä. Toiseksi vika voi olla siinä, että kone imee jostain väärästä paikasta ilmaa. Kummassakin tapauksessa esiintyy kyseistä käynnin heittelemistä ja säätämisen vaikeutta.

Ame

Kone ei kyllä ole väljä, mutta miten vois testata/korjata ton jos se imee jostain muualta ilmaa?

l150040

Koneen käydessä tuki kassuttimen kurkku esim. sormella. Jos kone jatkaa käymistään edes jotenkin, ilmaa tulee jostakin väärästä paikasta. Yleensä tämä on kaasuttimen ja lohkon välinen liitos.

Voit käydä myös Internet sivuillani olevan listan läpi (Hyvä Tietää - Polttomoottorit). Vika voi olla myös jossakin muussa osa-alueessa.

Ame

No, kone sammuu kyllä heti kun tukin sen. Ei kyllä oo noilla kytkinpaloilla vaikutusta tohon käyntiin.

Mutta mikä tossa vois sitten olla? Seosruuvi on 2 kierrosta auki, jos laitan kireemmälle niin moottori sammuu aika herkästi. Jos rikkaammalle niin kone tukehtuu.

kukkalapio

Lainaus käyttäjältä: "Ame"No, kone sammuu kyllä heti kun tukin sen. Ei kyllä oo noilla kytkinpaloilla vaikutusta tohon käyntiin.

Mutta mikä tossa vois sitten olla? Seosruuvi on 2 kierrosta auki, jos laitan kireemmälle niin moottori sammuu aika herkästi. Jos rikkaammalle niin kone tukehtuu.
Ootko säätänyt tarpeeksi vähän kerrallaan? Ettei mitään puolta kierrosta ja sit ihmetellää, ku ei käy. 1/8 kierrosta vaikka kerrallaan kokeilet eri suuntiin. Millaista on polttoaineesi?

Ame

Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"
Lainaus käyttäjältä: "Ame"No, kone sammuu kyllä heti kun tukin sen. Ei kyllä oo noilla kytkinpaloilla vaikutusta tohon käyntiin.

Mutta mikä tossa vois sitten olla? Seosruuvi on 2 kierrosta auki, jos laitan kireemmälle niin moottori sammuu aika herkästi. Jos rikkaammalle niin kone tukehtuu.
Ootko säätänyt tarpeeksi vähän kerrallaan? Ettei mitään puolta kierrosta ja sit ihmetellää, ku ei käy. 1/8 kierrosta vaikka kerrallaan kokeilet eri suuntiin. Millaista on polttoaineesi?

Polttoaine on qwikfire 10, jotain sellasta. Tuo moottorin käyntiääni on muutenki vähän epäilyttävä, sitä vois verrata vanhaan tupakoivaan ukkoon joka köhii keuhkojaan pihalle. Koko ajan kuulostaa että se meinaa sammua. Serkun moottori taas tikittää tasaisesti kuin kello tuohon verrattuna, kun joskus ajeltiin. Nyt avasin moottorin, mutta ei mitään naarmuja tai sellasta satu silmään. Mäntä jää vähän alle ton sylinteriputken alareunan.

edit. ei sillä serkulla sama moottori ollut mutta kuitenkin

Jartsa

En noista 15 kokosten koneiden kaasareista tiedä. Mutta itse kun joskus hain Hyper 21 koneeseen säätöjä huomasin että käydessä kun alaneulaa säätää tiettyyn pisteeseen asti kireälle alkaa koneen käynti pomppia ylös alas. (Tuota pomppimista itseasiassa hainkin, noudattaen erästä säätö vinkkiä)

Mutta tuo alaneula hommeli voi olla syynä.

Ame

Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"En noista 15 kokosten koneiden kaasareista tiedä. Mutta itse kun joskus hain Hyper 21 koneeseen säätöjä huomasin että käydessä kun alaneulaa säätää tiettyyn pisteeseen asti kireälle alkaa koneen käynti pomppia ylös alas. (Tuota pomppimista itseasiassa hainkin, noudattaen erästä säätö vinkkiä)

Mutta tuo alaneula hommeli voi olla syynä.
Tossa ei ole kuin se pääneula ja tyhjäkäyntiruuvi

rc taiteilija

Mulla oli aivan samanlainen juttu. Servot vaan on vanhat ja sekoilevat mutta joskus toimivat. Aluksi aja sillä rikkaalla lämpimäksi sen jälkeen pikku hiljaa laihemmaksi. 8)
Älä aja kyosholla lätäkköön.

Ame

No jatketaanpa nyt tätä threadia vielä. Nuo servot on ihan kunnossa, ja nyt on uusi ongelma. Kone kuumenee reilusti vaikka seosruuvi on auki 2 kierrosta tai enemmän, ja sammuu kun vajaa puol tankkia ajettu. Ilmavuotoja ei pitäs olla. Sitten kun se sammuu ni joutuu oottelemaan että jäähtyy. Tästä on kyllä monta threadia mutta keinot on vähissä.

Vaikuttaako löpön laatu siihen että kone lämpenee? Se on n. 2 vuotta vanhaa ainetta mutta sekottelin sitä ennen käyttöä. Sitten vois olla että kone on väljä, ei se tunnu väljältä kun pyörittelee vauhtipyörästä, mutta voiko sitä silleen arvioida? Lämmetessähän ne metallit laajenee ja tilanne voi olla ihan toinen. Entäs tulppa? Nyt on käytössä Firepowerin F5.  :shock:  :|
Auttakeehan

OzmO

En tiiä mikä tossa sun motissa voi olla? Oliskohan sitten siinä nitrossa vika jos kerta on 2 vuotta vanhaa...

Mulla on toi sama motti mun tr-15 rallyssa. Se on vähä yli vuoden vanha, mutta mitään ongelmia motissa ei ole ollut ikinä. Seosneula on auki n. 1 1/3 kierroksen ja motti käy hyvin eikä kuumene liikaa. Motin sisäänajoin neulan ollessa vähän n. 2 ja puol kierrosta auki ja siitä sitten olen lähtenyt laihentamaan... Tulppana on vakio tulppa.

Nitrona käytän Quickfire 16:ta

tomppa82

Metanoli liukenee melko hyvin veteen ja näin ollen kerää myös helposti kosteutta. Toki 2 vuotta vanha polttoaine voi vielä olla hyvinkin käyttökelpoista, riippuu toki siitä miten ja missä on säilytetty. Isossa metalliastiassa ja ulkovarastossa ollut aine on todennäköisesti käyttökelvotonta, kun taas muoviastiassa normaalissa huoneenlämmössä ollut aine voi olla ihan hyvääkin vielä. Yleensä nitrometanoli kannattaa säilyttää mahdollisimman pienisä muoviastiossa tasaisessa huoneenlämmössä, jolloin se pääsee keräämään mahdollisimman vähän ilmasta kosteutta...

Polttoaineella on jonkun verran vaikutusta moottorin lämpeämiseen, kuten myös tulpalla.. Joku tarkemmin asiasta tietävä voinee valaista asiaa hieman enemmän...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "Ame"No jatketaanpa nyt tätä threadia vielä. Nuo servot on ihan kunnossa, ja nyt on uusi ongelma. Kone kuumenee reilusti vaikka seosruuvi on auki 2 kierrosta tai enemmän, ja sammuu kun vajaa puol tankkia ajettu. Ilmavuotoja ei pitäs olla. Sitten kun se sammuu ni joutuu oottelemaan että jäähtyy. Tästä on kyllä monta threadia mutta keinot on vähissä.

Vaikuttaako löpön laatu siihen että kone lämpenee? Se on n. 2 vuotta vanhaa ainetta mutta sekottelin sitä ennen käyttöä. Sitten vois olla että kone on väljä, ei se tunnu väljältä kun pyörittelee vauhtipyörästä, mutta voiko sitä silleen arvioida? Lämmetessähän ne metallit laajenee ja tilanne voi olla ihan toinen. Entäs tulppa? Nyt on käytössä Firepowerin F5.  :shock:  :|
Auttakeehan

Ihankuin "löpöstäsi" puuttuisi öljy kokonaan, ilman sitä se ei saa voitelua lainkaan vaikka seos olisikin rikkaalla.
Teeppäs tankillinen "lisäöljyn" kanssa ja koitat uudelleen jatkuuko vaivat..........
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

kukkalapio

Tai nitrot ovat haihtuneet polttoaineestasi ajan mittaan pois, pakko laittaa laihalle, että kulkisi --> ylikuumenee ja sammuu. Ehkä.

Ame

Niin seosruuvi on auki n. 2 kierrosta tai enemmän ettei liian laihalla ja välillä röpöttää. Mutta tosta "lisäöljystä", että mitä siihen pitää laittaa sitten. Oliko se sitä risiiniöljyä? Ei taida kyllä löytyä sitä. Polttoaine oli siis model technicsin qwikfire 10:ä. Vai käykö sinne joku muukin öljy? En nyt noista tiedä  :?:

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "Ame"Niin seosruuvi on auki n. 2 kierrosta tai enemmän ettei liian laihalla ja välillä röpöttää. Mutta tosta "lisäöljystä", että mitä siihen pitää laittaa sitten. Oliko se sitä risiiniöljyä? Ei taida kyllä löytyä sitä. Polttoaine oli siis model technicsin qwikfire 10:ä. Vai käykö sinne joku muukin öljy? En nyt noista tiedä  :?:

Jaa a enpäs osaa sanoa, ennen "muinoin" kun sekottelin omat "löpöt" itse käytettiin risiiniöljyä (Saa yleensä apteekistakin ostettua).
Nykyään taidetaan käyttää pelkästään synteettistä öljyä, en tiedä vaiko noita sekoittaa, viisaammat vastatkoot siihen.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

kukkalapio

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Lainaus käyttäjältä: "Ame"Niin seosruuvi on auki n. 2 kierrosta tai enemmän ettei liian laihalla ja välillä röpöttää. Mutta tosta "lisäöljystä", että mitä siihen pitää laittaa sitten. Oliko se sitä risiiniöljyä? Ei taida kyllä löytyä sitä. Polttoaine oli siis model technicsin qwikfire 10:ä. Vai käykö sinne joku muukin öljy? En nyt noista tiedä  :?:

Jaa a enpäs osaa sanoa, ennen "muinoin" kun sekottelin omat "löpöt" itse käytettiin risiiniöljyä (Saa yleensä apteekistakin ostettua).
Nykyään taidetaan käyttää pelkästään synteettistä öljyä, en tiedä vaiko noita sekoittaa, viisaammat vastatkoot siihen.
Mun mielestä voi sekoittaa risiiniöljyä ja synteettistä öljyä, ku joissain polttoaineissa muistaisin lukeneeni, että on molempia.  :roll:

tomppa82

Kyllä niitä voi sekoittaa keskenään. Risiiniöljyn ja synteettinen öljyn ominaisuuksiissa on hieman eroja: mm. risiiniöljyn voiteluominaisuudet säilyvät paremmin korkeissa lämpötiloissa, kun taas matalissa lämpötilöissa synteettinen voitelee paremmin...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja