Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)

Aloittaja sasasas, 20.10.04 - klo: 18.48

sasasas

Eli mulla on ollut tuommonen Hobaon 1/8 buggy tallissa kohta viisi vuotta ja oon ajanu sillä kunnolla vain kerran. Kyseessä on tämännäköinen laite: http://img10.exs.cx/img10/9288/polttis.jpg

Käyntiongelmia oli heti uutena, mutta niistä ei ollut haittaa koska oli niin paljon muita ongelmia.

Ensinnäkin, tuossa mallissa pakoputken alkukäyrä osuu käynnistinsysteemissä olevaan holkkiin joka kuumentaa narun poikki. Se on nyt ratkaistu alumiinisella jatkeella ja putki ei osu enää holkkiin.

Toisekseen, muoviseen keskitasauspyörästöjen isoon rattaaseen suli monttu, tämä kylläkin todennäköisesti oli oma virhe, kone ilmeisesti oli liian kaukana rattaasta, jolloin pieni ratas pääsi sutimaan isoa vasten. Nykyään siinä on pronssista työstetty ratas.

Sitten varsinaisiin ajankohtaisiin ongelmiin.

Tuntuu kuin jossain paikassa olisi jonkinlainen tukos. Ensin kun puhaltaa bensaa koneeseen ja starttaa, joskus se saattaa lähteä käyntiin mutta sammuu nopeasti. Sen jälkeen auto ei enää käynnisty ilman puhaltamista, ja äsken sekään ei auttanut. Se on aivan tajuttoman tiukka vetää käyntiin.

Sitten kun se on vähän aikaa käynyt niin pakoputkessa on runsaasti vihertävää öljymäistä ainetta, jota kallistaessa valuu melko pitkään.

Eli, jos voisitte opastaa amatööriä säätöjen suhteen. Ne ovat varmasti miten sattuu.

Käytän edelleen sisäänajobensaa, mahtaako sillä olla merkitystä?

Ja ainiin. tulpan hehkulangan ylin kiekura ei hehku eikä tulpassa ole sitä prikkaa. Huomenna ostan uuden tulpan jos löydän mistä niitä saa.

Kiitoksia.

Sakkeri91

Ajoitko kunnolla sisään
kerta se on aivan ÄLYN tiukka?
Ja käännä auto kyljelleen ota tulppa irti ja vetele narusta jos siellä on neste lukko.

sasasas

Noh, eipä sillä pahemmin oo ajeltu, olisko kolme tankkia ajamalla ja varmaan 20 silleen et on vaan paikallaan käyny mut suht korkeilla kierroksilla heti uudesta lähtien..

Se on TODELLA tiukka silloin, kun se lupailee, sit kun lähtee käyntiin ja sammuu  nii on melko normaali. On käännelty vaikka miten päin ja vedetty startista ja puhallettu suoraan kaasariin.

Kertokaas jotain vinkkiä minkä verran noi säätöruuvit pitää olla auki? On vähän hakusessa kun ei auton mukana muistaakseni tullu mitään käyttöohjekirjaa...

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "sasasas"Noh, eipä sillä pahemmin oo ajeltu, olisko kolme tankkia ajamalla ja varmaan 20 silleen et on vaan paikallaan käyny mut suht korkeilla kierroksilla heti uudesta lähtien..

Se on TODELLA tiukka silloin, kun se lupailee, sit kun lähtee käyntiin ja sammuu  nii on melko normaali. On käännelty vaikka miten päin ja vedetty startista ja puhallettu suoraan kaasariin.

Kertokaas jotain vinkkiä minkä verran noi säätöruuvit pitää olla auki? On vähän hakusessa kun ei auton mukana muistaakseni tullu mitään käyttöohjekirjaa...

Saa selvästi liikaa polttoainetta. Eli pääruuvia kiinnipäin.
Kun kone on tiukka siellä on polttoainetta liikaa jolloin syntyy ns. nestelukko.

Tai kun kerran käy korkealla niin on tyhjäkäyntiä liikaa, tai kaasu ei palaudu täysin pohjaan kaasusta päästäessä. Tippuuko kierrokset tai sammuuko jos painat jarrua?
Liikkuuko kaasarin luisti kun painat neutraali asennosta jarrua?

sasasas

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Saa selvästi liikaa polttoainetta. Eli pääruuvia kiinnipäin.
Kun kone on tiukka siellä on polttoainetta liikaa jolloin syntyy ns. nestelukko.

Tai kun kerran käy korkealla niin on tyhjäkäyntiä liikaa, tai kaasu ei palaudu täysin pohjaan kaasusta päästäessä. Tippuuko kierrokset tai sammuuko jos painat jarrua?
Liikkuuko kaasarin luisti kun painat neutraali asennosta jarrua?
Siis tarkotin että sammuu jos höllää kaasua, mut ei se korkeahkoillakaan kierroksilla kauaa käynnissä pysy.

Noniin, siis tarkotatko sitä ruuvia mikä on bensaletkun ja kassun välissä olevassa tapissa, vai sitä mikä on luistin "päässä"? Lisäksi toisessa kyljessä on vinottain oleva ruuvi, mitähän siitä tapahtuu?

Tarttisin kaikkien noitten summittaiset oikeet arvot kun ne tosiaan on todennäköisesti ihan päin mäntyä.

Sakkeri91

Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Sitä ruuvia mikä on bensaletkun ja kassun välissä olevassa tapissa.

Juuri sitä HOKE tarkottaa

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Saa selvästi liikaa polttoainetta. Eli pääruuvia kiinnipäin.
Kun kone on tiukka siellä on polttoainetta liikaa jolloin syntyy ns. nestelukko.

Tai kun kerran käy korkealla niin on tyhjäkäyntiä liikaa, tai kaasu ei palaudu täysin pohjaan kaasusta päästäessä. Tippuuko kierrokset tai sammuuko jos painat jarrua?
Liikkuuko kaasarin luisti kun painat neutraali asennosta jarrua?
Siis tarkotin että sammuu jos höllää kaasua, mut ei se korkeahkoillakaan kierroksilla kauaa käynnissä pysy.

Noniin, siis tarkotatko sitä ruuvia mikä on bensaletkun ja kassun välissä olevassa tapissa, vai sitä mikä on luistin "päässä"? Lisäksi toisessa kyljessä on vinottain oleva ruuvi, mitähän siitä tapahtuu?

Tarttisin kaikkien noitten summittaiset oikeet arvot kun ne tosiaan on todennäköisesti ihan päin mäntyä.

Lueppas vaikka linkistä osio: Hyvä tietää
http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/

sasasas

Lainaus käyttäjältä: "Sakkeri91"
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Sitä ruuvia mikä on bensaletkun ja kassun välissä olevassa tapissa.

Juuri sitä HOKE tarkottaa
No perhana kun se oli ennen melkein kuus kierrosta auki, eli sillon kun viimeks ajoin pitkään. Kokeilin samoilla säädöillä äskettäin, mutta ei pelitä. Nyt kokeilin 2,5 kierrosta auki niin sama homma. Tosiaan mulla ei oo mitään ohjekirjaa, auton mukana tuli vaan kasaamisohjeet.

Mikäs ruuvi se siinä luistin päässä on? Minkähän verran sen kuuluu olla auki?

Mitenkähän tota öljyn kerääntymistä tonne putkeen vois vähentää? Äskenkin kun kone lähti pari kertaa käyntiin muutamaksi sekunniksi, kallistaessa putkesta valui runsaasti öljylientä.

Tuntuis kyllä siltä että kaasarissa vois olla joku roska kun tolleen sammuu kun on kaikki bensat polttanu...

Matias V

Itellä on hyperin vakiokoneessa alapään neula lähes kiinni (se mikä on luistin päässä) ja yläpää on auki noin 1,2 kierrosta.
Kone käy kuin kello, mutta alaväännöt on kadonnu jo ajat sitten.

Jos ei tunnu lähtevän millään, ni sit pistät sen ensin auki sen 6 kierrosta ja pyörittelet startilla. Kiristät aina välissä puol kierrosta ja sit taas starttailet.

Jos on niin tiukka, että vaikee saada pyörii, niin lämmitä esim hiustenkuivaajalle kone noin 60-100 asteiseksi niin johan helpottaa.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "sasasas"No perhana kun se oli ennen melkein kuus kierrosta auki, eli sillon kun viimeks ajoin pitkään. Kokeilin samoilla säädöillä äskettäin, mutta ei pelitä. Nyt kokeilin 2,5 kierrosta auki niin sama homma. Tosiaan mulla ei oo mitään ohjekirjaa, auton mukana tuli vaan kasaamisohjeet.

Mikäs ruuvi se siinä luistin päässä on? Minkähän verran sen kuuluu olla auki?

Mitenkähän tota öljyn kerääntymistä tonne putkeen vois vähentää? Äskenkin kun kone lähti pari kertaa käyntiin muutamaksi sekunniksi, kallistaessa putkesta valui runsaasti öljylientä.

Tuntuis kyllä siltä että kaasarissa vois olla joku roska kun tolleen sammuu kun on kaikki bensat polttanu...

Äläpäs mene koskemaan siihen luistin päässä olevaan neulaan ellet tarkoita sitä mikä on luistin siinä päässä kiini johon tulee kaasuvipu kiinni eli se joka on servojen puolella. Se on tyhjäkäynti ruuvi jolla säädetään kurkun asentoa kaasun ollessa neutraali asennossa eli tyhjäkäynnillä.
Kurkun pitäisi olla tyhjäkäynnillä noin1-1,5mm auki ja huom servo ei saa pitää kurkkua yhtään auki vaan säädät linkkiin noin millin väljää, kuitenkin niin että linkissä oleva jousi painaa kurkun varmasti pohjaan asti.

Ja se ruuvi joka on alimmainen ja tulee vinottain koneesta on alapään säätöruuvi joka tulee olla apaut pinnan kanssa tasoissa.
Eli siis niin että ruuvin kanta ei ole pinnalla tai painunut sisään vaan täysin tasassa.
Siitä on hyvä lähteä liikkeelle.

Pääruuvi noin 3,5 rundia auki aluks. Ja siitä sitten kiristellään kulun mukaan. Eli jos meinaa tukehtua kaasuttaessa niin vähän kerrallaan noin 10 minuutin verran kiinni max.

Se ruuvi joka on luistin päässä sillä pakoputken puolella pitää myös olla pinnankanssa tasoissa. Säädetty näin jo tehtaalla eikä siihen kannata mennä koskemaan.

Jos kone meinaa täyteen vauhtiin päästyään sammua niin ruuvia takas auki päin.

Kun nää on edes vähän siellä päin voi konetta ruveta tosissaan trimmaamaan.

Kun mainitsit että putkesta tulee öljyä niin se on polttoainetta joka ei ole palanut, eli kone saa aivan liikaa soppaa.

sasasas

Noniin tuossa testailin ja kone käy aina muutaman sekunnin aivan normaalisti, jonka jälkeen sammuu. Kun vetää uudestaan, se vähän hörähtää ja sammuu. Tämän jälkeen kun ottaa tulpan pois ja vetää narusta, pytystä ei tule bensaa. Kun taas puhaltaa paineletkuun ja sitten vetelee, vähän ajan päästä tulee bensaa pieninä pisaroina.

Tästä voinee päätellä että kaasarissa on roska?

sasasas

No nyt kaiken järjen mukaan sen pitäs toimia. Ei kyllä ollu mitään roskaa missään, mutta veikkaan että runsasöljyinen sisäänajobensa on tukkinut paikat.

Tosiaan se luistin päässä olevan ruuvi ei ole pitkään aikaan ollut samassa asennossa kuin uutena... Nyt se kuitenkin on reunan tasalla.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "sasasas"No nyt kaiken järjen mukaan sen pitäs toimia. Ei kyllä ollu mitään roskaa missään, mutta veikkaan että runsasöljyinen sisäänajobensa on tukkinut paikat.

Tosiaan se luistin päässä olevan ruuvi ei ole pitkään aikaan ollut samassa asennossa kuin uutena... Nyt se kuitenkin on reunan tasalla.

Eli siis se ruuvi joka on spadarin puolella eikä siinä itse luistissa oleva?
Katsoitko kurkusta paljonko on kurkku auki kaasun ollessa kiinni asennossa?

sasasas

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Eli siis se ruuvi joka on spadarin puolella eikä siinä itse luistissa oleva?
Katsoitko kurkusta paljonko on kurkku auki kaasun ollessa kiinni asennossa?
Joo justiin se. Ei siis tyhjäkäyntiruuvi vaan se messinkinen talttapääkantanen isohko ruuvi. Sillä tyhjäkäynnillähän ei ole mitään väliä ennenkun saan sen käymään kunnolla.

sasasas

Joo ei toiminu yhtään sen paremmin, kokeilin ruuveja vaikka missä asennoissa. Nyt loppu taas kiinnostus, olkoot romu tallin nurkassa taas pari vuotta kunnes taas alkaa kiinnostaa.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Eli siis se ruuvi joka on spadarin puolella eikä siinä itse luistissa oleva?
Katsoitko kurkusta paljonko on kurkku auki kaasun ollessa kiinni asennossa?
Joo justiin se. Ei siis tyhjäkäyntiruuvi vaan se messinkinen talttapääkantanen isohko ruuvi. Sillä tyhjäkäynnillähän ei ole mitään väliä ennenkun saan sen käymään kunnolla.

No onhan sillä tyhjäkäynnilla suuri merkitys käynnin kannalta.

Äläkä nyt luovuta hyvämies noin helpolla.

sasasas

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"No onhan sillä tyhjäkäynnilla suuri merkitys käynnin kannalta.

Äläkä nyt luovuta hyvämies noin helpolla.
Mutsiis kun sitähän ei saa käyntiin tyhjäkäynnillä. Eilen kyllä kävi melko pitkään matalilla kierroksilla kunnes alkoi röpöttämään ja sammui. Voiko tämmönen ees johtuu säädöistä?

Onkos tämmönen ihan normaali näkymä? http://img98.exs.cx/img98/5346/pytty.jpg

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"No onhan sillä tyhjäkäynnilla suuri merkitys käynnin kannalta.

Äläkä nyt luovuta hyvämies noin helpolla.
Mutsiis kun sitähän ei saa käyntiin tyhjäkäynnillä. Eilen kyllä kävi melko pitkään matalilla kierroksilla kunnes alkoi röpöttämään ja sammui. Voiko tämmönen ees johtuu säädöistä?

Onkos tämmönen ihan normaali näkymä? http://img98.exs.cx/img98/5346/pytty.jpg

Säädöissä on vika. Liian rikkaalla käypi. Kokeile pysyykö auto käynnissä jos annat olla hehkun kiinni koneessa ja sammuuko se kun ottaa hehkun pois.

Toi kuva ei oo kyllä ihan normaalia. Onks siinä jotain irto hiekkaa tai muuta likaa männän päällä?
Kuvasta myös näkee kuinka koneessa on aivan liikaa polttoainetta.

Jos kone käy hetken tyhjäkäyntiä ja sitten sammuu niin säädä alaruuvia aivan himppa kiinni 5-10minuutin verran. Pitäis auttaa.

Mutta oikeastaan ennen sitä pitäis saada koneen pääruuvi säädettyä kohilleen.
Eli niin että auto kulkee hyvin eikä käy liian kuumana.
Sen jälkeen on sitten helpompi säädellä tyhjäkäyntiä ja muita kun on edes joku ruuvi kohillaan.

Mut toivottavasti toi kone ei oo kärsiny ihmeempiä tosta mitä kuvassa näkyy.
Ootkos vaihtanu/poistanu/kiinnittäny tulpan aina auto katollaan?
Se ois elintärkeetä koneelle.

Sakkeri91

Näyttää et ei oo hirveesti käytetty after run öljyy ni on päässy nitro vaikuttaa.

sasasas

Se ei kertakaikkiaan pysy käynnissä muutamaa sekuntia pitempään. Äsken avasin kannen ja nyt männän päällä ei ollut lainkaan polttoainetta.

Sehän siinä onkin miten tässä mitään säätöjä tekee kun ei pysy käynnissä ollenkaan, 10 sekuntia on maksimi tässä viime aikoina.

Ei vaikuta hehkun poisotto käyntiin, samalla lailla sammuu hehku kiinni ja pois.

Siis ei käy tyhjäkäyntiä vaan korkeilla kierroksilla. Tyhjäkäynnillä ei oo toivookaan saaha käyntiin.

Ai siis että tulppa pitää irrottaa aina auto ylösalaisin?

Oon kokeillu pääruuvia todella laihalla ja rikkaalla, aina vaan käy hetken ja sammuu.

Ja mitä on after run öljy? Täytyy taas mainita että autolla on ajettu noin litra polttoainetta.

*HOKE*


sasasas

Kovinpa faijakin uhos että saa helposti ton pelaamaan, mutta tunnin yrittämisen jälkeen luovutettiin. Mission impossible.

hannu_s

Minkälainen vastus tule kun pyörität vauhtipyörästä konetta??
Tiukka vai pyöriiko minuutinkin päästä kun vähän annat vauhtia sille?
Ei riemulla rajaa kun 2WD:illa ajaa|2xMini-Z Overland|Tamiya Mini|Tamiya Subaru Brat |Ratt-Y Rustler->MM+4000KvL

sasasas

Lainaus käyttäjältä: "hannu_s"Minkälainen vastus tule kun pyörität vauhtipyörästä konetta??
Tiukka vai pyöriiko minuutinkin päästä kun vähän annat vauhtia sille?
Niin tiukka ettei tahdo pyörittäminen onnistua kahdella sormella.

Sakkeri91

Tuntuu vähä siltä et ei oo kunnolla sisään ajettu jos ei kahella sormella saa vauhti pyörästä pyöritettyä.
Ja after run öljy kumoaa nitron ruostuttavan vaikutuksen
jos okein muistan.  :oops:

sasasas

Lainaus käyttäjältä: "Sakkeri91"Tuntuu vähä siltä et ei oo kunnolla sisään ajettu jos ei kahella sormella saa vauhti pyörästä pyöritettyä.
Ja after run öljy kumoaa nitron ruostuttavan vaikutuksen
jos okein muistan.  :oops:
No se on aivan varma ettei oo kunnolla sisäänajettu, kun se oli uutena ihan samanlainen että ei tahtonu käydä kun korkeilla kiekoilla.

Mut mikä paikka siinä on sitten särkynyt? Vaikuttaakohan se mihinkään että tulpassa ei oo sitä kupariprikkaa paikallaan?

Sakkeri91

Mutta jos se on ruostunu nii sehän ei saa enää puristuksia sa polttoaine ei pala kunnolla.

Ame

Lainaus käyttäjältä: "sasasas"

Mut mikä paikka siinä on sitten särkynyt? Vaikuttaakohan se mihinkään että tulpassa ei oo sitä kupariprikkaa paikallaan?

Eikös se vähän vaikuta, jos se menee niin alas että mäntä osuu siihen.
Kannattais laittaa sellanen prikka  :shock:

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Ame"
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"

Mut mikä paikka siinä on sitten särkynyt? Vaikuttaakohan se mihinkään että tulpassa ei oo sitä kupariprikkaa paikallaan?

Eikös se vähän vaikuta, jos se menee niin alas että mäntä osuu siihen.
Kannattais laittaa sellanen prikka  :shock:

No kyllä varmasti vaikuttaa.
Sehän on tiiviste.
Ja tosiaan pääsee liian alas jolloin voi osua mäntään.

sasasas

Lainaus käyttäjältä: "Sakkeri91"Mutta jos se on ruostunu nii sehän ei saa enää puristuksia sa polttoaine ei pala kunnolla.
Mistä ruostunu? Ai mäntä vai? Ehei, ihan kunnossa on, kuivasin sen niin on kun uusi. Melkein.

Ja siis, se tulppahan on semmosessa montussa siinä kannessa, joten ei se ihan helpolla mäntään osu.

Ja tuossa äsken kokeilin uudemman kerran sitä vauhtipyörää nii hyvin onnistuu peukalolla pyöritys vähän vähemmän öljysillä sormilla. Tuntuu et on just sopivan tiukka, justiin silleen muljahtaa ylakuolokohan yli.

Se ongelma siis on se että polttoainetta ei tule jatkuvasti, ensin kun sitä puhaltaa kaasariin ja kokeilee ilman tulppaa, sitä tulee sieltä, sit kun starttaa ja se sammuu ja sit avaa tulpan ja kokeilee nii ei tuu mitään. Paineletku ei ole mitenkään tukossa, eikä myöskään putkessa oleva reikä.