Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hpi Savage 3.0

Aloittaja jeejee, 28.10.04 - klo: 15.20

Hotti

Miten tietotaito liittyy siihen jos laakerista irtoaa kuula...olettaen että kone on starttattu lämpösenä ja lämmöt olleet sen mitä ilmotetaan.
-Team lapsena liian vähän leluja-

Jose.92

Kiinnostaisi hoke tietää miten se laakerin irtoaminen liittyy talvi ajoon ja aloittelija puikoissa?
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

*HOKE*

:lol:

"olettaen"

Tässä tapauksessa ei voidakkaan tehdä yhtään mitään muuta kuin olettaa.

Oletetaanpas että käyttäjä on turannut koneeseen roskan, tai tulpan hajotessa on lanka katkennut koneeseen...

Ja oletetaan että talvella ajaessa on jamppa saanu lämmöt kohalleen... (eli ollut jo piikillä).

Joo... oletetaan vielä että jätkä on tunkenu koneeseen ainetta joka ei sinne kuulu...

Oletetaan ihan mitä tahansa.

Jose.92

Oletetaan että tehtaalla tehdyssä laakerissa oli on jotain vikaa.

Mutta miten tuo liittyy laakerin rikkoutumiseen jos kone on liian piikillä ja aloittelija käsittelee autoa?
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

Hotti

Älä mua syytä.

Et sä voi muuta tehdä kuin olettaa koska kaveri on kertonu miten asiat on ollu.Aika omalaatuista käytöstä lähteä "syyttämään" et "Kuule sä oot tehny näin vaikka muuta sanot".

Ei aina kannattas alkaa pää kolmantena jalkana pätemään.Eihän..
-Team lapsena liian vähän leluja-

*HOKE*

Huoh...
Laakeri ei ole saanut voitelua, aloittelija on tulpanvaihdon yhteydessä onnistunut rupeltamaan koneeseen roskan joka on rikkonut laakerin.
Sisäänajo on suoritettu huonosti+++
Tähän vielä talvella ajaessa tulevat suuret ja nopeat lämpölaajenemis vaikutukset laakereille ja koko koneelle.

*HOKE*

Ja vielä kuluttajansuojalaista lainattua...

Lainaus käyttäjältä: "Kuluttajansuojalaki"Kuuden kuukauden virheolettamaa ei kuitenkaan sovelleta, jos oletus on virheen tai tavaran luonteen vastainen. Näin voi olla esimerkiksi silloin, kun tavaran normaali kestoikä on alle kuusi kuukautta tai silloin, kun vika johtuu tapaturmasta tai tavaran vääränlaisesta käsittelystä. Sama pätee silloin, kun kyse on tavaran tavanomaisesta kulumisesta, ei virheestä.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "racer"Älä mua syytä.

Et sä voi muuta tehdä kuin olettaa koska kaveri on kertonu miten asiat on ollu.Aika omalaatuista käytöstä lähteä "syyttämään" et "Kuule sä oot tehny näin vaikka muuta sanot".

Ei aina kannattas alkaa pää kolmantena jalkana pätemään.Eihän..

Ei tässä kuule pätemisestä ole kyse.
Ei taida olla ihan tiedossa edes mitä päteminen tarkoittaa.

Oletuksia oletuksien perään...
Aivan turhaa.

Hotti

Kuten sinä aikoinaan sanoit..mussuti mussuti.
-Team lapsena liian vähän leluja-

*HOKE*

:lol:  :lol:  :lol:

Vai oisko ollukkin piipiti piipiti.

Joko itsekkin huomasit miten typerästä asiasta avaudut ja otat palkokasvit kärsään.

jooo... anti olla... Ehkä joku taas tajus pointin jos viitti edes sekunnin koko asiaa ajatella.
Jos ei tajunnut niin olkoot tajuumatta... Ei haittaa mun yöunia tippaakaan.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "sanppa75"Paljonpa saa aikaiseksi ajatuskatkoksella.... :mrgreen:

Eli myötäpäivään laihalle ja vastapäivään rikkaalle. Tietty.
...

Pahoittelen kärkästä vastausta.
Täällä sivustoilla saa päivästä päivään lukea jos jonkinlaisia ohjeita täysin aloittelevilta hemmoilta...
Toinen aloittelija menee päin metsää ja pahimmillaan alkanut harrastus loppuu lyhyeen.
EI HYVÄ:

Näitä kun tarpeeks lukee niin ei vaan jaksa enää olla jokakerta vastaamassa nätisti.
Kirjoitusvirheen ja aloittelijan väärän neuvon välillä ei ole tekstiä lukiessa mitään eroa... samat kirjaimet samassa järjesyksessä  :wink:

zerocools

no nyt on aika puutua tähän :shock:  meinasin jo aijemmin kirjoittaa sinulle hoke et sun käytös on ihmeellistä.

mikä luokitellaan alotjaksi? se joka on harrastanut liki 15vuotta rc autoja? se että kysyn ei tarkoita sitä että olen 10v enkä tiedä mistään mitään. vaan kysyn muiden mielipiteen asiasta ja teen omat johtopäätöset itse.
mitä iloa tästä foorumista on jos ensiksi tullaan sylkemään niskaan kun kuitenkin mahdolisuus on että koneessa on ollut jotain rikki jo aijemmin

kuten 4kk aikana on vaihdettu 5kertaa kytkimen laakerit huom hobbylinna on vaihtanut 2kertaa itse ja tietää tapauksen

näin kuitenkin ajatellen syynä voi jopa olla että kampiakseli on ollut väärä ja näin ollen tuhoo paikkoja.


kysymiksessä on runkolaakerin rikoutuminen ei kiinnileikkautuminen eikä tarkoita sitä että on ajettu laihalla

ainut asia mikä tuossa koneessa tulisi kestää on runkolaakeri :!:

ja viel yksi asia hoke jos jatkat samaan malliin teet itsestäs pellen ja saat paljon vihamiehiä
www.fgclub.net
fg moster, 29, malossi, tehoputki,vapaavirtas suodatin.

Jonni

Kyllä joka M8 kisakuski vaihtaa viidet kytkinlaakerit kesän aikana. Ne ovat kulutusosia.

zerocools

niin ja turha täällä on mitään olettaa katsotaan nyt miten tässä käy.

tuolla kuva autosta
http://members.surfeu.fi/webmail/Monster2.jpg
www.fgclub.net
fg moster, 29, malossi, tehoputki,vapaavirtas suodatin.

Sami L

Laitteet hajoo, ei voi mitään. Runkolaakerissakin tapahtuu hankausta, joten se on kuluva osa. Ei todellakaan mikään ikuinen.

Kampiakseli on väärä? Eli ne myy tehtaalta koneita väärällä kampiakselilla, joka muilla kestää, mutta sulla se hajottaa laakerin? Vai oletko itse mennyt sinne jonkun muun kampiakselin vaihtamaan. Sillon voit ainakin heti heittää takuulle goodbye.

Mullakin on koneessa laakerit kuluneet, vaikka koneella on ajeltu vasta 5gallonaa. Pitänee vissiin soittaa Italiaan ja kysyy mitä tää tämmönen on. Jäähdytyskannessa on myös naarmuja. Puristuksetkaan ei ole entisellään. Montako gallonaa sen laakerin sitten olisi tullut kestää?

Tuo kytkinlaakereita koskeva juttu meni ihan täysin ohi, kun niiden vaihto on kuin tankin täyttö tai akkujen lataus. Ihan vakiohommaa. (Juu ei tarvitse niin usein tehdä, mutta toivottavasti idea selvis.)
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

zerocools

Lainaus käyttäjältä: "Jonni"Kyllä joka M8 kisakuski vaihtaa viidet kytkinlaakerit kesän aikana. Ne ovat kulutusosia.

en ole kisakuski enään lopetin 1/5 ratautojen kisaamisen pitkän välimatkan takia :mrgreen:  ajelen pihaumpyröissä joten ihmettelen että 5 tankin jälkeen laakeri on ihan kaput autolla siis ajettu 2 gallonaa
auto on ollut minulla 3viikkoa ja olen vaihtanut laakerit 3 kertaa edellinen omistaja on n:40v ja on vaihtanut 2 kertaa ja uskon että hän on enemmän ammattilainen kuin minä ja on varmasti tiennyt mitä tekee
www.fgclub.net
fg moster, 29, malossi, tehoputki,vapaavirtas suodatin.

*HOKE*

Voihan vuodatus  :mrgreen:

No jos ei tiedä koneen olevan kulutustavaraa yms niin kyllä on silloin kyseessä aloittelija joka ei asioista tiedä.
Ei siinä mitään. Sitten kysytään, mutta jos ja kun vastaus tulee niin otetaan se sitten vastaan.

Joo pelle olen ja ihan tarkoituksella, vihamiehiäkin on mutta sitäkin enemmän hyviä kavereita harrastuksen puolelta ja muualta.
Mutta tämä ei nyt liity taas yhtään koko asiaan.

Laakerit ovat kulutustavaraa jotka menevät viimeistään 5 gallonan kohdalla aivan loppuun, olettaen että ei ole jo ennen sitä hajonnut.
Riippuen tietysti hieman koneesta ja käytöstä.

Koneella ei ole takuuta, varsinkaan kun se on jo puolen ikänsä huitteille tullut.
Sekin on aivan selvä asia. Ensinnäkään kukaan ei pysty tuollaisessa tilanteessa osoittamaan toteen että kone on hajonnut valmistevian takia.
Erittäin helppoa on osoittaa tuotteen hajonneen käyttäjän virheestä.

Eli on aivan turha edes valittaa aiheesta.
Pitäiskö munkun valittaa ja pyytää takuuseen 10 tankkia ajetut renkaat kun ne repes???
Olikohan valmistevika kyseessä vai joku muu... hmmmmm
Entäs kun ajan autolla radalla ja siitä kilahtaa kytkinlaakeri 2 tankin jälkeen... vaaditaan uudet?
Hyppään hyppyristä ja autosta hajoaakin jotain... Valmistevika?? (Onhan auto tehty ajoa kestämään)

Ps: Mielenkiintoista että on erittäin kauan harrastanut harrastaja joka vaihdattaa kytkinlaakerinsa myyjän toimesta.
Hmmm... Joku tässä ei nyt ihan natsaa.

zerocools

Mullakin on koneessa laakerit kuluneet, vaikka koneella on ajeltu vasta 5gallonaa. Pitänee vissiin soittaa Italiaan ja kysyy mitä tää tämmönen on. Jäähdytyskannessa on myös naarmuja. Puristuksetkaan ei ole entisellään. Montako gallonaa sen laakerin sitten olisi tullut kestää?

jep ihan hyvä saavutus 5 gallonaa 22l fuelia
omalla on ajettu 2 gallonaa ja täysin selvä.
www.fgclub.net
fg moster, 29, malossi, tehoputki,vapaavirtas suodatin.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "zerocools"en ole kisakuski enään lopetin 1/5 ratautojen kisaamisen pitkän välimatkan takia :mrgreen:  ajelen pihaumpyröissä joten ihmettelen että 5 tankin jälkeen laakeri on ihan kaput autolla siis ajettu 2 gallonaa
auto on ollut minulla 3viikkoa ja olen vaihtanut laakerit 3 kertaa edellinen omistaja on n:40v ja on vaihtanut 2 kertaa ja uskon että hän on enemmän ammattilainen kuin minä ja on varmasti tiennyt mitä tekee

Henkilön iällä ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Jos on harrastanut 30 vuotta näitä härveleitä ja on edelleen väärät käsitykset niin jossain mättää.

Ja siis autolla on ollut toinen omistaja???
hmmm... Just.
Enpä taidakkaan sanoa mitään tähän.

On se vaan ihme että kisoissa ajavat ja pärjäävät ihmiset ovatkin niitä jotka ovat asioissa väärässä.
:mrgreen:

zerocools

Ps: Mielenkiintoista että on erittäin kauan harrastanut harrastaja joka vaihdattaa kytkinlaakerinsa myyjän toimesta.
Hmmm... Joku tässä ei nyt ihan natsaa.[/quote]

niin matkaa kertyy 50km kun tästä ajelen turkuun samalla otin moottorin mukaan ja katsotiin onko siinä jotain valmistus virheitä kun hajoaa niin usein. onhan mulla niitä varastossa vino pino mutta omasta mielestä ei ihan normaalia että hajoaa viiden tankkauksen aikana
www.fgclub.net
fg moster, 29, malossi, tehoputki,vapaavirtas suodatin.

Divi

Hellittäkää ny vähä... tuo liittyy aika vähä savageen...

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "zerocools"niin matkaa kertyy 50km kun tästä ajelen turkuun samalla otin moottorin mukaan ja katsotiin onko siinä jotain valmistus virheitä kun hajoaa niin usein. onhan mulla niitä varastossa vino pino mutta omasta mielestä ei ihan normaalia että hajoaa viiden tankkauksen aikana

Onhan noita hajonnu kaikilla jopa yhden tankin jälkeen...
Jossain on aina ollut vika, mutta vika on yleensä aina ollut jossain muussa kuin valmisteviassa.
Esim. koneen ollessa hiemankin vinossa voi laakerit mennä jopa ekalla tankilla rikki. Väärä välys suuntaan tai toiseen, väärä shimmaus, yms.

Ja vielä tuohon että auto on ollut toisella omistajalla.
Mistä tiedät että hän ei ole onnistunut rupeltamaan jotain ja aiheuttanut koneen laakerin rikkoutumista?
On vaan niin merkillistä että osaavat ihmiset eivät saa moottoristaan laakereita palasiksi ilman että ovat onnistuneet tekemään virheen.
Ai mutta heillä ei olekkaan ehtinyt ikää vielä kertyä 40v.
Tämäkö se onkin se syy vai mikä?
Mä oon jo totaalisen pihalla.

zerocools

Ja vielä tuohon että auto on ollut toisella omistajalla.
Mistä tiedät että hän ei ole onnistunut rupeltamaan jotain ja aiheuttanut koneen laakerin rikkoutumista?

onhan tuo mahdollista mutta en siihen kyllä usko  :roll:
katsotaan mitä tulemaan pitää eihän ne osat nyt maksa kun 60e mutta selvitetään ekaksi se takuu jos sitä on tai mitä hpi siihen maanantaina vastaa
www.fgclub.net
fg moster, 29, malossi, tehoputki,vapaavirtas suodatin.

MarkusH

Ja kytkinlaakerit hajoaa herkästi esim. jos päärattaan hampaiden väliin menee pieni kivi.. Sittenhän se antaa joka pyörähdyksellä iskun kytkimelle...

Sanokaas mikä olisi hyvä kone Savageen? Infinity RTR.27 olis yksi vaihtoehto :?  Se ainakin sopii suoraan savageen.... Kiinnostaisi olisiko jotain .21 mootttoria johon sopii Roto-plate :?:

JK Nitro

Ettei millään vedellä pesulla olisi tekemistä tohon laakereitten menemiseen?
Meinasin vaan, kun itte pesin kaksi kertaa auton uutena viikon aikana, toki otin sähköt pois, mutten konetta ja laakerit meni molemmilla kerroilla. Otin opiksi ja nyt pesen ilman konetta. Pyöränlaakerit ei taida ottaa niin herkästi nokkiinsa kuin noi kytkinlaakerit, koska ne ei ole vaivanneet ollenkaan. Voi olla että nekin jumittelee, mutta ei vaan sitä huomaa isommassa autossa niin herkästi, täytyy tarkastaa nekin pikapuoliin.
Pesumetodiani ehkä pro-miehet paheksuvat, mutta ongelmia ei ole ollut tuon enempää. Eli autofiksari kun olen, niin kastelen Savagen kokonaan liuotinpesuaineella, odotan tovin ja huuhtelen painepesurilla (hellästi tosin) :lol:

Minkäslainen prikoitus sulla on kelloa pitelemässä? Alkuperäisen pronssihelan voi nakata mettään, kun se kuluu ihan silmissä. Monta metalliprikkaa vaan väliin, niin toimii paljon paremmin. Sekin voi ne laakerit rikkoa, jos se pronssihela pyörii siellä epäkeskosti ja varmasti tuhoaa koneen etulaakerin myös ennenaikojaan.

Tossa oli juttua myös noitten koneen laakereitten kestosta ja erot eri käyttäjien kesken voi tulla herkästi. Itse ajelin sisäänajogasona ( kone K 4.6) 1 gal. 16% Sidewinderia, jonka jälkeen siirryin 20% Byron RTR-gasoon. Sillä ajelin sitten reilu 3 gallonaa ja laakerit tuli vaihtorajaan.
Velipoika ajoi samanlaisella  koneella/autolla 10,5 gallonaa  :shock:  Byronilla ennen kuin laakerit oli loppu ja ne oli todella loppu. Vaikeeta sitä on sanoa mistä johtuu, ite pitelen autoa noin koneen puitteissa kuin kipeetä p****a ja silti ne meni.

Elämä (ja rc-autoilu) on :D
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

zerocools

Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"Ettei millään vedellä pesulla olisi tekemistä tohon laakereitten menemiseen?
Meinasin vaan, kun itte pesin kaksi kertaa auton uutena viikon aikana, toki otin sähköt pois, mutten konetta ja laakerit meni molemmilla kerroilla. Otin opiksi ja nyt pesen ilman konetta. Pyöränlaakerit ei taida ottaa niin herkästi nokkiinsa kuin noi kytkinlaakerit, koska ne ei ole vaivanneet ollenkaan. Voi olla että nekin jumittelee, mutta ei vaan sitä huomaa isommassa autossa niin herkästi, täytyy tarkastaa nekin pikapuoliin.
Pesumetodiani ehkä pro-miehet paheksuvat, mutta ongelmia ei ole ollut tuon enempää. Eli autofiksari kun olen, niin kastelen Savagen kokonaan liuotinpesuaineella, odotan tovin ja huuhtelen painepesurilla (hellästi tosin) :lol:

Minkäslainen prikoitus sulla on kelloa pitelemässä? Alkuperäisen
pronssihelan voi nakata mettään, kun se kuluu ihan silmissä. Monta metalliprikkaa vaan väliin, niin toimii paljon paremmin. Sekin voi ne laakerit rikkoa, jos se pronssihela pyörii siellä epäkeskosti ja varmasti tuhoaa koneen etulaakerin myös ennenaikojaan.

Tossa oli juttua myös noitten koneen laakereitten kestosta ja erot eri käyttäjien kesken voi tulla herkästi. Itse ajelin sisäänajogasona ( kone K 4.6) 1 gal. 16% Sidewinderia, jonka jälkeen siirryin 20% Byron RTR-gasoon. Sillä ajelin sitten reilu 3 gallonaa ja laakerit tuli vaihtorajaan.
Velipoika ajoi samanlaisella  koneella/autolla 10,5 gallonaa  :shock:  Byronilla ennen kuin laakerit oli loppu ja ne oli todella loppu. Vaikeeta sitä on sanoa mistä johtuu, ite pitelen autoa noin koneen puitteissa kuin kipeetä p****a ja silti ne meni.

Elämä (ja rc-autoilu) on :D


jep kytkimen pronssinen holkki lensi mäkeen ja laitettiin sen laakerin keskiholkki ja muutama laatta sit kiini :D huom pieni välys löytyy
www.fgclub.net
fg moster, 29, malossi, tehoputki,vapaavirtas suodatin.

zerocools

mikä liike myy byroonia?
www.fgclub.net
fg moster, 29, malossi, tehoputki,vapaavirtas suodatin.

Sami L

Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Hotti

Joo kerta tääs selvisi että zeron auton kiertänyt kylillä jo jollain muulla hepulla,niin käytetty on aina käytetty.Toki myyjä aina lupaa oikein vesissä silmin että jumankekka kuule tän parempaa saat ettiä jne....

Meitä on moneksi...(lue=rehellisiä ja "rehellisiä")
-Team lapsena liian vähän leluja-

MarkusH

Itselläni se holkki on vielä ihan kunnossa :|  4 gallonaa olen ajanut :wink: