Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hpi Savage 3.0

Aloittaja jeejee, 28.10.04 - klo: 15.20

PoisonHeart


Wizu

Morotus,

http://www.nitromonkey.com/xoops/articles+article.id+4.htm

Tuollainen linkki löytyi jossa neuvotaan uuni lämmittämään 250-300 asteeseen ja laittamaan "crankcase" 5-6minuutiksi lämpiämään jotta laakerit lähtisivät irti.

Mitenköhän onnistanee sitten uusi/uudet laittaa tilalle, menevätkö ihan vaan painamalla?

Itellä tuntuu tuo etulaakeri rahisevan siihen malliin että menisi vaihtoon. Ja aivan pientä välystäkin tuntuisi olevan.

-Riku

*HOKE*

samalla tavalla juu...

Vielä jos laitat laakerin ensin pakkaseen ja kuumennat lohkon vaikka kuumailmapuhaltimella niin laakeri lopsahtaa paikalleen käytännössä heittäen.

Wizu

Onko kukaan vaihtanu pelkästään laakereita tuohon 4.6 mottiin?

Erikseen niitä ei tunnu löytyvän. Lohkon mukava vain tulevat.
Pitänee vielä Oulun Pohjanlaakerista käydä kysymässä. Jos tarjoavat "ei oota" niin sitten lohko tulemaan tai sitten kokonaan uusi motti :|

-Riku

Divi

KMK
Koskimäen Metalli Koneistus esittelee ensimmäisen osan kaikkiin HPI Savage malleihin. :mrgreen:
Osia tehdään tilauksesta joten toimitusaika vaihtelee 2 päivästä viikkoon.
Maksu suoritetaan tilille ja hinta sisältää toimituksen kirjeessä.

Takakardaani - 15e
Etukardaani - 15e

Rosteri Kardaani (kuvissa takakardaani)


:mrgreen:  Tilaukset YV:nä  :mrgreen:

Kardaaneja tällä hetkellä käytössä kaksi. Toinen on minulla savagessa joka on myynnissä. Toisen ostaja ilmoittakoot itse jos haluaa :mrgreen:

WRC206

Olen ajatellut savagen hankintaa ja askarruttaa että mikä noista hobbylinnassa olevista versioista kannattaa ostaa?

Savage X, Savage SS + Truckzilla vai Savage SS 4.6 Big Block

Minulle ei kunnolla selvinnyt noiden erot ja toivoisin saavani
teiltä asiantuntijoilta apua, eniten painaa vaakakupissa se
että jos joissain noista malleista on valmiina kestävämpiä
"viri" osia.
- Tamiya solar car -

Hotti

Truckzilla hautaa suoraan sen koneen vuoksi.Konetta on lähes mahdoton saada säätöihin, ja tämän varmaan aika moni voi vahvistaa.
-Team lapsena liian vähän leluja-

Boltsi

Savage SS 4.6 löytyy jo hyvin "viri" osia, eli hajoavat paikat on vahvistettu.
Itse en ole saanut kuin muutaman muovi osan rikki autosta, ja nämäkin on ihan omaa tyhmyyttään mennyt...

Jos vain mahdollista niin odota vielä hetki jos tulisi se Savage X SS, jossa on helpompi huollettavuus verrattuna muihin savage malleihin...

Mitä itse olen kuullut (huom kuullut) X:stä niin ei ole ihan kestävimmästä päästä ollut... Voi tietenkin olla käyttäjässä vikaakin ;)
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

MarkusH

Itse ainakin ostaisin Savage 4,6 tai "äksän" :wink:  Ehkä ennemmin 4,6

Jose.92

25 rtr tai ss. Varma vaihtoehto
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

WRC206

Kiitos vastauksista, hankin SS 4.6 mallin jos en jaksa odottaa syksyyn kun tulee X SS myyntiin.
- Tamiya solar car -

Spin

4.6 varmasti kestävin noista jo vakiona. Siihen hyvät servot vielä hankit. Äxässä joutuu päivittämään aluksi heti ainakin ohjausservon. Mitään muuta en oikeastaan ole heikkoa vielä huomannut. Omaa ajovirhettä kun on sitten saanutkin paikkailla :).

Diffit myös shimmasin varalta. Välystä oli itsellä n. 0.5mm, kaverilla hivenen reilummin. Tosin hänellä toiset diffin rattaat onkin mad forcesta ku alkuperäiset kerkesi hajota ennen shimmausta :). Tämä voi osittain selittää välyksen.
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

WRC206

Tyhmä kysymys: mitä tarkoittaa shimmaus?

Sopiiko savageen ihan tavallisen kokoiset servot?
Iteltä löytyy valmiina 2kpl futaban s9450 voimaservoja jotka ajattelin savageen laittaa.
- Tamiya solar car -

Spin

Shimmauksessa laitetaan oikeankokoista prikkaa oikeaan paikkaan :D. Näin poistetaan turha välys osien välillä. Liian tiukaksikkaan ei saa mennä.

Vakiokokoiset servot käyvät.
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

Mika R

shimmaus=sovitus prikkalla

JK Nitro

Lainaus käyttäjältä: "Wizu"Onko kukaan vaihtanu pelkästään laakereita tuohon 4.6 mottiin?

Erikseen niitä ei tunnu löytyvän. Lohkon mukava vain tulevat.
Pitänee vielä Oulun Pohjanlaakerista käydä kysymässä. Jos tarjoavat "ei oota" niin sitten lohko tulemaan tai sitten kokonaan uusi motti :|

-Riku

Samasta topicista löytyy, kun kaivaa...

Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"Tiedoksi kaikille K4.6 koneen omistajille: HPI:ltä saa varaosana ainoastaan (jos ei ole tullut lähiaikoina lisäystä) koko alakerran, joka sisältää etu ja takalaakerin. Hintaa sillä on n. 50-60€, en muista tarkkaa hintaa. Toinen vaihtoehto, jonka minä valitsin, on GS:n .21 koneen laakerit (R21PB), täysin samat kooltaan. Hintaa tulee n. 40€.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Wizu

Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"

Samasta topicista löytyy, kun kaivaa...

Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"Tiedoksi kaikille K4.6 koneen omistajille: HPI:ltä saa varaosana ainoastaan (jos ei ole tullut lähiaikoina lisäystä) koko alakerran, joka sisältää etu ja takalaakerin. Hintaa sillä on n. 50-60€, en muista tarkkaa hintaa. Toinen vaihtoehto, jonka minä valitsin, on GS:n .21 koneen laakerit (R21PB), täysin samat kooltaan. Hintaa tulee n. 40€.

Jees, thanks. Näkyhän tuo löytyvän tuolta vielä kun ettimällä etti.

Tyyriit ovat kyllä nuo laakerit. Pitänee kysellä tarkka hinta HL:sta ja saatavuus. Vaan toisaalta jos tuo 40e on lähelläkään niin taidan päätyä tuohon uuten lohkoon. Ei kuitenkaan niin paljon eroa ole.

-Riku

JK Power

Savage SS 4.6 on hyvä valinta jos haluaa kestävän monttu auton...

X:ää voisi mieltää enemmänkin "kisa" käyttöön matalamman runkonsa ja edestä aukeavien diffiensä vuoksi. (nopea huolto)
Vaikkakin X:än runko ei ole madallettu kuin 5mm ja markkinoilta löytyy runkoja jotka on madallettu täyteen 12mm:iin.
Ja hieman epäilen niiden uusien diffikoteloiden kestävyyttä pidemmän päälle koska, aukeavat siihen suuntaan johon voima kohdistuu...

Hmm, jos sitä mallia saisi alumiinisena...

Tosin 4.6SS mallissa taitaa olla enemmän parempia osia valmiina.

En ole ihan varma, kun en X-mallista jostain syystä ole koskaan ollut erityisemmin kiinnostunut,
muuten kuin muutamien innovatiivisten uusien osien kohdalta...

Itse olen tehnyt niin että olen ottanut molemmista malleista parhaat palat...

SS4.6 kitti johon kivat servot ja radiot.
Heti kokoamisvaiheessa jo asennetaan X:n vaihdelaatikko ja rollcage.
GPM:n alumiiniset diffikotelot. (ei tarvinnut shimmailla ja siihen loppui diffimurheet)
3-speed.

On tuohon autoon kyllä muutakin paljon laitettu mutta en ny jassa kirjottaa...

:mrgreen:
What the Hell! Who put that rock there!

Jose.92

Nyt tuli ostettua pinet pävitykset ratioihin. Fuun 3pm ratiot. Irto kiteillä. Ainut mikä mättää ni joutuu ostaa taas uudet vastaanottimet, kun entiset ol kaikki am:ää
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

Divi

Itellä vähän viritelty Savage SS (myynnissä) enkä kyllä vaihtaisi mihinkään äksään :wink:
Ekan gallonan aikana meni vakiodiffit ja diffikupit... Tilalle Golden Horizonsin alukupit, ristitapit ja kunnon öljyt. Shimmata en jaksanu mutta kyvin on kestäny 4 gallonaa. purkaessa ei käytön jalkiä löytynyt joten pistin uudet öljyt ja samalla setupilla takasin nippuun :wink:

JK Power

Mulla taasen on diffikupit ihan alkuperäiset mutta diffikoteloihin tuli ennen shimmausta välyksiä materiaalin väsymisestä johtuen...

Shimmaus auttoi niin että, väsymystä ei ruvennut tulemaan niin nopeasti mutta myöemmin kuitenkin...

Alumiinikoteloilla olen ajanut jo ties kuinka paljon ja ei ole tarvinnut pinjoneita ja lautasrattaita vaihdella enää.

.25 Savassa varmaan kestääkin pidempään ja paremmin mutta tuossa K4.6:sessa on jo löylyä sen verran...
Puhumattakaan nyt viimeaikaisista aftermarket moottoreista...

:mrgreen:
What the Hell! Who put that rock there!

Divi

Niin siis diffikotelot mäkin vaihdoin :D
Diffikupit on vakiot ja hyvässä kunnossa vielä...

JK Nitro

Isoveikka vois tällätä siihen racer-savaansa big twin setin. 2 x STS 28, mahtaisko alumiini ruveta antamaan periksi.  :mrgreen:

PS. myydään osastolla löytyy se puuttuva osa siihen.  :D
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Divi

FG kone siihen pitää köyttää kiinni :wink:

JK Power

Nii että se setti oli siellä vai? Ai se moottori... juu juuu...

Heh!!!

No menisihän se kivasti tuon nykyisen rinnalle!!!  8)

Saisin kyllä alkaa tilaileen titaanisia koteloita sen jälkeen...

Ja Diviltä kardaaneita ja vetareita... Heh!!!

Ne kyllä näyttivät houkuttelevilta!!!

:mrgreen:
What the Hell! Who put that rock there!

Divi


JK Power

Divi...

Onko noissa akseleissa ristitapit kuinka pitkät ja paksut, mitä ainetta?

Josko ne olisivat koko kupinleveyden pitkät ja uran paksuiset sekä myös rosteria niin ne vetokupit kestäisivät paremmin kulutusta.

Vakiopituiset ristitapit kun ovat mielestäni hieman lyhyet ja ehkä jopa liian ohuet jolloin tapin ja kupinuran väliin jää välystä joka sitten syö kuppiin kolot.

Huomasin omassani jossa on Fast Lane Machinen 1,5" EXT .5" LCG TVP:t ja pidennetty S7 teräskardaani takana joka on pitkä ja paksutappinen jossa ei ole välystä takadiffin sisäänmeno kupissa niin kulumaa ei ollut juuri lainkaan...

:mrgreen:
What the Hell! Who put that rock there!

Divi

ne on jousisokat... Pituus voidaan valita ihan asiakkaan mieltymyksen mukaan. joskaan taka kardaanin vaihteistonpäähän ei pidempi sovi koska siinähän on se jarruhubi kupin ympärillä...

PInnoittamaton, musta...
Paksuus 3mm ja pituus valittavissa siis 2mm välein... Noissa kahdessa jo sorvatussa takakardaanissa on siis vaihteiston päässä normin pitunen ristitappi, diffin päässä pari milliä pidempi :wink:

LINKKI

JK Power

Juu juu...

Kestääkö sellainen?

Noissa FLM:n kardaaneissa myös oli ylipitkät tapit jotta asiakas saa itse päättää ja muokata pituuden ja tosiaan siellä jarrun päässä vedinkin ihan kupin pintaa pitkin poikki...

:mrgreen:
What the Hell! Who put that rock there!

Divi

No empä ole vielä rikki saanut :|
Ja nuo sokathan on helposti vaihdettavaa laatua mutta ei kyllä kesken ajon tippuile... hintaakaan ei paljoa tuu... 3snt kpl :lol: