Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hpi Savage 3.0

Aloittaja jeejee, 28.10.04 - klo: 15.20

Ville Vainio

Noniiin, nyt ois SS kasassa... lootan säädöt ja kaasarin säädöt vielä hiukan hukassa, kunhan kerkiöö niin ruuvailla taas oikeen urakalla, ton alaneulan kiinni kohta on vähän hakusessa. Että sais sen n. 2.5kierrosta auki sitä. Mistä lähteä sitten säätämään.

Tässä kuitenkin kuvia hommasta,

http://vilkutin.1g.fi/uudet/
Kyosho Inferno MP9e

jeejee

http://vilkutin.1g.fi/uudet/Savage_SS/kasaus/savage%25232.jpg Onko tossa savage tekstin alta lähtenyt jo maalia ja pakoputkeen tullut lommoja? Miltä tuntuu savage "pitkän" tauon jälkeen?  :mrgreen: On kyllä aika hieno..  http://www.rccaraction.com/rc/articles/htpporting_1.asp Moottorin viritystä.
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Ville Vainio

Joo, tuo pakoputki vähän karsimaaleja, kun en heti tajunnu pistää ilmastointiteippiä korin kylkeen. Joten putki kerkes sulattaa vähän maalia pois, ja toi ilmastointiteippikin vähän suli putkeen mutta sen ei ole väliä kunhan maalit pysyy korissa.
Kyosho Inferno MP9e

kukkalapio

Niin Teris, täällä puhutaan kaikesta savageen liittyvästä asiasta. Siihen savage 21 autoon saa rotostartin ihan helposti. Ostaa vaan sen rotostartin, ottaa vanhasta vetostartista yksitielaakerin ja ostaa rotolle akun ja sille laturin. Siihen menee ihan norm. 7.2 volttinen akku. Savage 25RTR:rässä tämähän on vakiona.

jeejee

Onko tossa 3 neulanen kone? Kuinka vaikee se on ekaks polttikseks?  Niin ja onko toi KESTÄVÄ? Käykö pakkiin Futaba S3003 servo?
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

kukkalapio

Savage 21 autossa on kolme neulaa kaasarissa, mutta 25- ja SS-malleissa on vain kaksi ja helpotettu säädettävyys.
Reversen servoksi käy vaikka tuo servo. Itellä ainakin vakioservo vetää ihan hyvin, tosin vaihtaminen vie aikansa.

Stumpelo

öö.. tota noin eikös toi SS mailli oo kaikista paras savage ajo kunnos?
kun siinä on valmiiks säädettävät tukarit ja pakit jne...
jepajee

kukkalapio

Rotosta voi olla montaa mieltä (itse en oikein tiedä kumman kannalla olen), mutta kyllä se paras savage on. Saa koota itse ja on vähän kestävämpää palikkaa.

MarkusH

Lainaus käyttäjältä: "Stumpelo"öö.. tota noin eikös toi SS mailli oo kaikista paras savage ajo kunnos?
kun siinä on valmiiks säädettävät tukarit ja pakit jne...

Niin eihän siinäkään pakkia ole vakiona :wink:

Stumpelo

No pitääkö ss koota niinku ihan ihan ite joka ruuvi paikalleen?
jepajee

MarkusH

Joo, se on kyllä helppoa, kun nämä hpi:n ohjeet tuntee. Samalla jos ostaa ss:sän kannattaa diffi öljyt vaihtaa ´ja ehkä ristitapitkin.

kukkalapio

Miten kasaamattomaan autoon voi vaihtaa diffiöljyt?  :lol:  Niin, siis sinne kannattaa laittaa kunnon öljyt ja tiivistää diffi varmuuden vuoksi, että pysyy hyvin sisällä kovassakin vauhdissa. Myöskin diffeihin voi ostaa ristitapit ja niihin tuplarattaat. Jos varaa on niin myös metalliset diff caset ovat hyvä ostos. Sitten ei mee diffit ihan helposti rikki.

MarkusH

Omakäsitykseni on että ss:n diffit on jo koottu :?

kukkalapio

Oma käsitykseni on, että ne eivät ole purettu. Voi hyvin olla, että ne onki kasattu. En vain tullut ajatelleeksi, että nehän on voitu kasata valmiiksi.

Ne savagen vakiorenkaat eivät muuten ole mitkään kovin huonot pidon kannalta ainakaan. E-maxxin vakiorenkaat eivät pidä puoliakaan siitä talvella ku savagen! Pistettii savageen mun e-maxxin renkaat, niin ei päässyt edes yhtä pihamäkeä ylös, eikä vauhtia saanut kiihdytettyä juuri lainkaan. Mutta kun pistettiin savagen renkaat takas, niin tuli täyttä vauhtia saman mäen ylös ja muutenkin pystyi kaahaamaan ihan kunnolla. Ei vain sutimaan ja pyörimään, niin kuin e-maxxin renkailla.

Ja ehkä niidenkin räpättämiseen voisi auttaa, että poraa ulkokumiin sopivan kokoiset reiät, että kosteus pääsee roiskumaan keskipakoisvoiman voimasta ulos. Ja renkaat hyvin kiinni vanteeseen.

jeejee

Voi johtua siitäkin että savagen renkaat on kapeammat niin tulee paino pienemmälle alalle.
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

kukkalapio

No eroa ei silmällä juuri huomaa. Eron veikkaisin olevan ~0.5-1cm. E-maxxin renkaiden kuvio on ainakin liian tiuha --> tukkoutuu heti ja toimii siten slickseinä. Savagen kuvio on myös tiheä, mutta erilainen. Ero tulee varmasti kumiseoksesta. Savagessa on paljon "lössömpää". Ja e-maxxin renkaat ovat kuin muovia.  :?

Tomppa

Mistä saisi savagen 10x16x5 kokoisia laakereita diffeihin? Hobbylinasssa ei ollut hyllyssä ja laakeriliikkeet pyörittelevät päätään kun on erikoinen koko.

Kysely kaverin puolesta.

jarppi

Piti vaan kysellä et kannattaisko ostaa savageen metalliset ylä/alatukivarret,ku ne maksaa aika paljon et onko ne todellakin hintansa väärti??Ja ku ne muoviset ei ainakaan kestänyt kovin hyvin ku tuli ajettua hyppyristä vähän ohi ja rengas nappas hyppyrin reunaan ja sen jälkeen oli muovi osat aika kiemurat!!

kukkalapio

Lainaus käyttäjältä: "Tomppa"Mistä saisi savagen 10x16x5 kokoisia laakereita diffeihin? Hobbylinasssa ei ollut hyllyssä ja laakeriliikkeet pyörittelevät päätään kun on erikoinen koko.

Kysely kaverin puolesta.
Itellä oli sama juttu kerran. Soitin laakeriliikkeisiin, niin ei tahtonut uskoa koon olevan olemassa. Silloin kuitenkin hobbylinnan varaosa-autosta sain ne.

kukkalapio

Lainaus käyttäjältä: "jarppi"Piti vaan kysellä et kannattaisko ostaa savageen metalliset ylä/alatukivarret,ku ne maksaa aika paljon et onko ne todellakin hintansa väärti??Ja ku ne muoviset ei ainakaan kestänyt kovin hyvin ku tuli ajettua hyppyristä vähän ohi ja rengas nappas hyppyrin reunaan ja sen jälkeen oli muovi osat aika kiemurat!!
On ne ainakin hienommat, mutta itse eikä kaverini olla koskaan saatu muovisiakaan hajalle. Kerran kaveri ajoi täysiä tukevaan aurauskeppiin, niin meni ympäriltä kaikkea muuta, mutta tukivarsia ei mennyt rikki. Että itse olen todennut ne hyvin kestäviksi.  :D

MarkusH

Eräässä saksalaisessa rc-lehdessä oli juttu, jossa oli yksi mies joka oli ajanut savage 21 autolla jo yli 80litraa!
Hän kertoi, ettei alumiiniset tukivarret auta muuhun kuin ulkonäköön.
Niin siinä lehdessä.

jeejee

Onko se kaasarin kaula kulunut niinpaljon että se ei kiristy enään? Jos on tolleen niin jotain vaikka putki teippii vetäsee ympärille.  :wink:
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

kukkalapio

En suosittele mitään putkiteippivirityksiä. Se ei SAA pystyä vetämään sieltä ilmaa!! Se ei siis pääse kiristymään tarpeeksi tiukalle. Ei nyt oikein hahmotu mieleen toi kiinnitys systeemi. Onko siinä mahdollista viilata niitä pintoja, joiden läpi ruuvi menee ja jotka ottavat varmaan kiinni liian aikaisin? Miksi sulla on muuten kaasari irti? Mitä sille on tapahtunut irti ollessaan, kun ei käy enää paikalleen?
Ja jos jollain virität sen kiinni, niin laita tiivistemassalla vielä hyvin tiiviiksi se, muuten ei kannata ajaa.

blenheim

Lisää tiivistettä vaan väliin niin ei pääse ilmaa hornimaan sieltä. Semmonen valkonen putkieristysteippi toimii hyvin. Pitää ilman loitolla ja nesteet sisällä.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

ossi v

Savagessa säädöt vissiin pielessä muttä miten? Kun pitää jarruä hetken päällä niin ampuu oikein kunnolla eteen päin kun päästää tyhjäkäynnille. Ei muuten mutta vaikea pysäyttää. (Voiko johtua siitä että ei ollu folioa jäähdytyskannen päällä) :(

kukkalapio

Koita auto sammuksissa, että palautuuko kaasua päälle jarrun painamisen jälkeen. Otat ilmanputsarin pois ja katot kurkkua. Painat jarrun pohjaan ja päästät pois. Aukeeko kurkku pois päästämisen aikana?
Onko sulla kaasun palautusjousi paikallaan? Jos ei ole, tai sen on liian heikko, niin laita sopiva kuminauha vetämään sitä kaasaria kiinni. Kuminauha kannattaa laittaa vaikka siihen luistimen päästä menemään moottorin toiselle puolelle vaikka pääneulan putkiloon kiinni.
Johan tuli vaikeasti selitettyä.  :shock:

Krapula

Lainaus käyttäjältä: "ossi v"Savagessa säädöt vissiin pielessä muttä miten? Kun pitää jarruä hetken päällä niin ampuu oikein kunnolla eteen päin kun päästää tyhjäkäynnille. Ei muuten mutta vaikea pysäyttää. (Voiko johtua siitä että ei ollu folioa jäähdytyskannen päällä) :(

Mulla on ollut hieman samoja ongelmia. Eli jos kaasun painaa pohjalle, sitten päästää neutraalille, kaasari jää auki n. 1mm. Mutta jos sitten pistää jarrun täysille ja päästää, kaasari aukeaa puoleenväliin.

Itse kyllä tein myös sen havainnon, että servovipu jarruttaessa vetää myös sen kaasuvivun huomattavan paljon kiinni (kuuluuko sen toimia näin?) ja yrittää vielä enemmän sulkea kaasaria, vaikka se on jo siinä 1mm:ssä ja sitten jarrun vapauttaessa kaasu ponnahtaa auki. Asia korjaantui jonkin verran (mutta ei hyväksi) kun löystin hieman sen muovikappaleen ruuvia, johon jarru- ja kaasulinkki liittyvät.

Tomppa

TÄSSÄ oma savageni ja takavalot.

Se kaasun ongelma ratkeaa riittävän jäykällä kaasun palautusjousella.

vaanes

mul on tai oli madi mut siin  oli sama ongelma kaasun kans, ratkes ku vaihdoin kaasuservon rautatangon joka säätää kaasarin asentoa...
Corally c4

MarkusH

Lainaus käyttäjältä: "Tomppa"TÄSSÄ oma savageni ja takavalot.

Se kaasun ongelma ratkeaa riittävän jäykällä kaasun palautusjousella.

Mitä tuo auto on?
Tunsin savagen( :) ), miragen, monster beetlen ja twin forcen, mutta mikä se yksi oli? toiseksi kauimmainen siis.