Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

RC Rally

Aloittaja Hemmo79, 14.01.16 - klo: 02.25

Hemmo79

Etupää onkin mutkikkaampi.
C palat joutuu työstämään alapäästä ja vetarin läpiviennin reikää venyttämään yläpäästä.
Myös ohjaus palat pitää kääntää toisinpäin, muuten ohjauslinkut ottaa vastaan eikä tukivarsi pääse tarpeeksi alas.
Vetarit ehkä kanssa fiksua päivittää teräksisiin niin ei muljua diffin ulostulojen reunoihin...
Alkuperäisen muovisen vetarin paksuus 5mm luokkaa😂
Ehkäpä huomenissa kaikki muutokset sais valmiiksi.

Hemmo79

#31
Nyt on saatu alustaan joustoa lisää ja maavara siihen 30mm edestä ja takaa.
Iskarit pitää saada herkemmiksi tai vaihtaa parempiin.
Seuraavaksi testit😀

pijokela

Hienoa modaustyötä menossa!  :shocked: Mutta kun noita tsekkien kisoja katsoo, niin luulisi paljon pienemmänkin maavaran riittävän. Kokeilin Xray T3'2011 autosta ottaa droopit pois ja laittaa iskareihin pidemmät kiinnitykset ja sillä saa 12-15 mm maavaraa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

thomsva

Löysin tällaisen pdf oppaan, miten touringalusta muuteaan rallialustaksi: http://embieracing.com/navody/
Valitettavasti kieli ei oikein aukea, ja google kääntäjäkin tarjoaa aika vaikeaselkoista tulosta. Kuvat on kuitenkin helpommin ymmärrettäviä.  :azn:

Maavaran tarve riippuu varmaan alustasta. Maavarasta puhutaan tuossa oppaassa suuntaa antavasti, että asfaltilla 13-16mm ja soralla 18mm. Ulosjousto sitten vielä päälle.

Tässä on muuten vielä hauska rallivideo. Kuvattuna on kokonainen EK, lähes 4 minuuttia tiukkaa ajoa: https://www.youtube.com/watch?v=rq0pq1qEbPI

Huomenna haen osia postista, niin saan taas viikonloppuna projektia eteenpäin! :)


Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

nitropaimen

#34

Todella mielenkiintoinen uusi aluevaltaus, lisäksi tulee tuo "sportti ulottuvuus" , joutuu kipittämään auton perässä...
Luulis että tähän lajiin  käy myös vähän vanemmatkin autot ja alustat, kun ei tuo pito ole niin tappava kuin nyky matoilla.Linkin takanahan on kielen kääntäjä nappula. Onko tosiaan niin että englantikin tuottaa vaikeuksia...?
Nyt vaan sinne ratakartallekin Suomi mukaan !
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Hemmo79

#35
Lainaus käyttäjältä: thomsva - 28.01.16 - klo: 22.09
Löysin tällaisen pdf oppaan, miten touringalusta muuteaan rallialustaksi: http://embieracing.com/navody/
Valitettavasti kieli ei oikein aukea, ja google kääntäjäkin tarjoaa aika vaikeaselkoista tulosta. Kuvat on kuitenkin helpommin ymmärrettäviä.  :azn:

Maavaran tarve riippuu varmaan alustasta. Maavarasta puhutaan tuossa oppaassa suuntaa antavasti, että asfaltilla 13-16mm ja soralla 18mm. Ulosjousto sitten vielä päälle.

Tässä on muuten vielä hauska rallivideo. Kuvattuna on kokonainen EK, lähes 4 minuuttia tiukkaa ajoa: https://www.youtube.com/watch?v=rq0pq1qEbPI

Huomenna haen osia postista, niin saan taas viikonloppuna projektia eteenpäin! :)

Tää oli hyvä ohje tosiaan!
Sain sen englannin valittua niinkuin nitropaimen opasti ja sitten aukas manuaalin niin alkoi ymmärtämään😀

Toi video oli huh huh, laskin 5 ajovirhettä 4min aikana radalla mikä muuttaa muotoa kokoajan ja vauhti
oli todella kovaa!
Samassa voisi puhua ohjausservon vasteesta...tuossa jos olisi ollut Halpa-Hallin servo🙈

Alustan vaihtuvuus asettaa haasteet niinkuin oikeassakin rallissa ja tuo että hallitsee auton ja nuo sladit on
vaan niin siistiä.

thomsva

Jee, löytyikin englanniksi! En ollut huomannut. Hyvä kun porukalla miettii niin näkökyky paranee.
http://embieracing.com/en/manual/
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Hemmo79

Näillä alustan ja jousituksen muutoksilla tuossa on nyt maavara se 30mm
mutta ulosjoustoa ei juurikaan ja auto on aikas kimmoisa sekä kaarteessa/mutkaan ajettaessa ulosjouston
puuttuminen kostautuu.
Iskarit pitää herkistää vaihtamalla nesteet ja tiputtaa maavaraa jousen esijännityksen säädöllä vaikka sen 5-7mm joten se siirtyy ulosjoustoon ja parantaa ajettavuutta mutkissa.
Testit jatkuu😀

thomsva

Spec R Rally - tukivarsien viilausta

Viikonloppuna projekti on mennyt hieman eteenpäin. Halusin eteen vähän enemmän ulosjoustoa, joten piti viilata tukivartta ja C-paloja. Nyt edessä on suunnilleen yhtä isot liikeradat kun takanakin. Aika vaikea olisi saada eteen tätä enemmän joustomatkaa.

Kokeilin myös olisiko X-rayn C-palat sopineet paremmin, mutta lopulta oli helpompi työstää alkuperäisiä C-paloja.

Kuvissa näkyy miten tukivartta ja C-palaa on työstetty. Viimeisessä kuvassa näkyy myös työstetyn ulosjousto verrattuna alkuperäiseen.
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

thomsva

Spec R S1 Rally - suojaus

Valmistin suojakotelon 0,5mm lexanlevystä. Vähän ohuempikin olisi riittänyt mutta tämäkin vahvuus oli ok. Lexanin leikkely ja taittaminen oli yllättävän työlästä. Kuvissa homma näyttää aika valmiilta, mutta paljon yksityiskohtia on vielä tekemättä. Vaikein on ohjausvarsien läpiviennit. Ohjausvarret on niin alhaalla, että niille on vaikea tehdä läpiviennit lexaniin. Ajattelin ratkaista asian tekemällä taivutetut ohjausvarret. Alkuperäiset on terästä, ja toivoin että ne taipuu. Varsi napsahti kuitenkin poikki kun sitä kokeilin. Seuraavaksi kokeilen M3 kierretankoa. Se on yleensä vähän pehmeämmästä teräksestä tehty.

Suojauksesta puuttuu myös vähän teippauksia. Kannen kiinnitys on myös tekemättä.

Posti toi Tamiyan Rally Block renkaat ja rallivanteet. Renkaan halkaisja on noin 69mm.
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Hemmo79

Lainaus käyttäjältä: thomsva - 31.01.16 - klo: 20.32
Spec R S1 Rally - suojaus

Valmistin suojakotelon 0,5mm lexanlevystä. Vähän ohuempikin olisi riittänyt mutta tämäkin vahvuus oli ok. Lexanin leikkely ja taittaminen oli yllättävän työlästä. Kuvissa homma näyttää aika valmiilta, mutta paljon yksityiskohtia on vielä tekemättä. Vaikein on ohjausvarsien läpiviennit. Ohjausvarret on niin alhaalla, että niille on vaikea tehdä läpiviennit lexaniin. Ajattelin ratkaista asian tekemällä taivutetut ohjausvarret. Alkuperäiset on terästä, ja toivoin että ne taipuu. Varsi napsahti kuitenkin poikki kun sitä kokeilin. Seuraavaksi kokeilen M3 kierretankoa. Se on yleensä vähän pehmeämmästä teräksestä tehty.

Suojauksesta puuttuu myös vähän teippauksia. Kannen kiinnitys on myös tekemättä.

Posti toi Tamiyan Rally Block renkaat ja rallivanteet. Renkaan halkaisja on noin 69mm.


Alkaa näyttämään jo autolta, mikäs koppa tulee olemaan?
Kiinnostais laittaa joku harvinaisempi ku tuo subaru.
Kävin tänään kokeilemassa omaa ja kyllä se menee kummasti paremmin kun pohja ei kolise maahan
kokoajan
Kyllähän noita osia sai viilata jonkun verran😅
Itellä on 0,75mm lexania tuo sisäkoppa, yllättävän helposti onnistui muotoilu tuosta.
Pari pientä skaala hyppyä testasin ja alusta toimi siinäkin hyvin😄
Ohjauksen kanssa pitää ottaa vielä revanssi, saisi kääntyä vähän paremmin.

thomsva

Koppana on Tamiya BMW E30 M3. Lähipävinä tulee varmaan jo maalia pintaan. Nestemaskit on sivelty tänään.  :azn:
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Hemmo79

Lainaus käyttäjältä: thomsva - 31.01.16 - klo: 22.15
Koppana on Tamiya BMW E30 M3. Lähipävinä tulee varmaan jo maalia pintaan. Nestemaskit on sivelty tänään.  :azn:

Joķos on baijerilainen värjätty?

thomsva

Väriä tuli jo pintaan. Muuten projekti odottaa iskareiden saapumista. Sen jälkeen saan kaikki pakettiin. :)
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Hemmo79

Lainaus käyttäjältä: thomsva - 08.02.16 - klo: 17.42
Väriä tuli jo pintaan. Muuten projekti odottaa iskareiden saapumista. Sen jälkeen saan kaikki pakettiin. :)

Hieno koppa kyllä👌

drx:n sähköistys alkaa olla loppusuoralla, ja kohta
pääsee testaamaan.
Pitäisi saada vähän hallittavuutta pienille nopeuksille ja näin soveltuu pienemmille
radoille😀


Rc 4x4 OffRoad

Its eolen kans kiinnostunut ralli muodosta ja autojakin löytyy 5 kpl siihen tarkoitukseen, tt-01 ja df-03ra alustoina.
Olen käynyt milloin missäkin  ajelemassa, ja suunnitelmissa olisikin oman radan rakentaminen rally cross tyyliin, mikäli asunto kaupat varmistuvat ja sen jälkeen olisi melkein puoli hehtaaria käytettävissä. Tietenkin ottaa aikansa että suunnitelma on toteutettu, mutta tälläinen olisi suunnitelmissa..Kaverin pihateille/ pihalla onkin ollut ratoja, joissa oon päässyt testailemaan, mutta sarjassamme, kasaa aamulla rata, aja päivä ,pura illalla..

AlfaCorse

Rallicrossia 1/10 touringautoilla voisi olla aika nastaa. Pitäisi vaan löytää joku alusta modattavaksi kys. käyttöä varten. Vielä kun vedettäisin 1:1 tyyliin sliksirenkaalla niin hauskaa olisi!  :grin:
Chicago Drifters Finland - Lahden seudun RC-drifting kommuuni

Embie

#47
Hello everyone,
I´m really excited, because I am author of manual (http://embieracing.com/en/manual/) for RC Rally car that youre talking about! :-) Im sorry I write in english, but even with google translator its really difficult to me to understand what youre discussing about. Is there any RC rally championship in Finland? If it is, I'd like to add it to my map here: http://embieracing.com/en/map/ . I hope it is, because, its 90% sure, that I will be studying in Finlad as Erasmus student for about half a year from august :-)
If you have any questions about rebuild or rallying in Czech Republic, I'm happy to help :-)
RC Rally enthusiast from Czech Republic - Xray T3 ER Rally, T2 Rally, Slash 2wd, TA02, ...
www.EmbieRacing.com, www.fb.com/EmbieRacing

thomsva

Embie, many thanks for sharing your knowledge in your manual. It has been very helpful!

As seen in this thread some people have suitable cars and there is some interest, but so far there is no RC Rally championships in Finland. At some point it could be nice to agree on a time and place where scale rally enthusiast could drive together. Maybe that could lead somewhere. But there are a lot of fixed tracks (onroad, offroad, indoor, outdoor) and different classes competing for the attention of a relatively small number of RC hobbyists.

When you know where in Finland you will stay, be sure to ask on this forum for local RC driving opportunities.
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

usagi

Mitä iskareita ootte käyttäneet turistien rallikonversioissa?

Iskaritorneja/tukivarsia/c-paloja voisi mallintaa uusiksi ja tulostaa 3d tulostimella. Vaikea vain sanoa löytyykö tulostusmateriaalia joka kestäisi tarpeeksi iskua ja osumaa??

Embie

I will be in Tampere, later I'll try to find some oportunities :-)

I tryed some 3D printed parts, but there are not really durable
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/10996360_849744295087115_5598143735927184052_n.jpg?oh=f491ff06c9c55934d475b7ed101dcd6b&oe=577790CB
RC Rally enthusiast from Czech Republic - Xray T3 ER Rally, T2 Rally, Slash 2wd, TA02, ...
www.EmbieRacing.com, www.fb.com/EmbieRacing

mikari

Kiitos 20 vuodesta!

usagi

Lainaus käyttäjältä: Embie - 31.03.16 - klo: 11.23
I will be in Tampere, later I'll try to find some oportunities :-)

I tryed some 3D printed parts, but there are not really durable
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/10996360_849744295087115_5598143735927184052_n.jpg?oh=f491ff06c9c55934d475b7ed101dcd6b&oe=577790CB

What printer/material did you use? I'm trying out this model made by somebody to lengthen the stock shocks to add some ground clearance for my tt-01:
http://www.thingiverse.com/thing:633405

Embie

On photo is part made of PLA, it is reaaaaaly easy to brake. But I also tryed ABS, it is better, but still for racing it doesn't last 100%, but for such driving around house it is OK. One guy here uses some 3D printed parts also for racing, but sometimes he just brakes something, and I don't want to risk that.
And that part for TT01 is good for higher clearance, but it is still the same TT01 suspension. You can just put longer joinst on end of damper and its the same :-) If you want do it better you need at least longer and oil filled shocks :-) (Besides throwing TT01 away and buying something better with better dampers included  :evil:)
RC Rally enthusiast from Czech Republic - Xray T3 ER Rally, T2 Rally, Slash 2wd, TA02, ...
www.EmbieRacing.com, www.fb.com/EmbieRacing

usagi

Yeah, I just got the car for an ok price for my kid to learn the rc world and already ordered better and longer shocks for it. Got tired of waiting for them when I found the 3d model for these and printed em. Yeah for real offroad rallying something else wouldve been a lot better than tt-01 which is really for touring. Were going for rallycross type of fun at the back alley with packed dirt/sand or front yard street with paved road. I guess the better shocks and basic mods with a bit better than stock ground clearance will do for us. I really like your manual for rally mods! Nice effort to share and educate people around the world for this fun hobby to enjoy more and maybe something new!

thomsva

Spec R S1 Rally - iskarien mitat

Prokjekti oli jonkun aikaa levossa työkiireiden takia. En nytkään ehtinyt asioita kovin paljon edistää mutta kokosin iskarit ja ajattelin laittaa tänne muistiksi vähän iskareiden mittoja.

Pidemmällä alalinkillä iskarin pituus (C to C) on 52-69,5mm ilman mitään prikkoja sisällä. Joustomatka on siis 17,5mm.
Lyhyellä alalinkillä iskarin pituus (C to C) on 46,5 - 64mm ilman prikkoja sisällä. Joustomatka sama.
Iskarisarjan mukana tulee 3mm ja 6mm muoviprikat, joilla ulosjoustoa voi rajoittaa sijoittamalla prikat iskarin sisälle. Samalla rajoittuu myös joustomatka.

Vaikuttaisi siltä, että Tamiya CVA #53619 iskarit tulee sopimaan autoon melko täydellisesti lyhyillä alalinkeillä.
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

usagi

Millasta jousta oot käyttänyt? Saksanmaalta tuli tamicosta iskarit, mutta kunhan sain pallopää raidetangot kiinni ja coiloverit autoon tuli nopeasti selväksi että turhan jäykkä setti. Hain hobbyfactorystä duragon buggyn 45mm pitkien ja sopivasti 16mm halkaisijalla olevan säätöjousisarjan. Täytyy alkaa sovittamaan. Iskariöljytkin pitää varmaan vaihtaa.

thomsva

Mulla on Tamiya #54221 jousisarja. Sarja on tarkoitettu TRF201 krossarin etujousiksi ja siihen kuuluu kolme paria 40mm pitkiä jousia. Auto ei ole vielä koeajokunnossa joten jousien  jäykkyyden sopivuutta en osaa vielä arvioida. 
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

usagi

Tuli testattua buggy jouset noihin carsonin iskareihin. Toimi ekat kokeilemani löysemmän pään buggy jouset heittämällä jo hiton hyvin. Ajettavuus parani ihan järkyttävästi kun lisäsi joustoja, paremmat ja pidemmät iskarit, pehmeämmät jouset ja raidetangot vaihdettu pallopää versioihin. Ei uskoisi enää halvaksi perusautoksi.. Tästä on hyvä säätää lisää.

Hemmo79

Eilen tuli postissa 2kpl mk1 Escortteja😎