Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

spurrin kuluminen nopeasti

Aloittaja VTEC, 04.03.16 - klo: 20.35

VTEC

Mikä voiso olla syy spurrin nopeaan kuumiseen?
voisiko syynä olla pinjonin irtoaminen ajon aikana(on irronnut
pari kertaa rattaa vaihdon jälkeen) jolloin kaksi
vierekkäistä ratasta hankaisivat toisiaan
vasten kunnes auto pysähtyy.
Team Corally SBX410, Xray T4 '14
Youtube Kanava: https://www.youtube.com/channel/UC08uZiWtJ7b5MHZiEqAjUZQ

Mölli

Lainaus käyttäjältä: VTEC - 04.03.16 - klo: 20.35
Mikä voiso olla syy
moottorirattaan nopeaan kuumiseen?
voisiko syynä olla pinjonin irtoaminen ajon aikana(on irronnut
pari kertaa rattaa vaihdon jälkeen) jolloin kaksi
vierekkäistä ratasta hankaisivat toisiaan
vasten kunnes auto pysähtyy.

Liian pieni tai suuri välys pinionin ja spurrin (se isompi ratas) välissä.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

VTEC

Team Corally SBX410, Xray T4 '14
Youtube Kanava: https://www.youtube.com/channel/UC08uZiWtJ7b5MHZiEqAjUZQ

Testikuski

Eihän pakki mene suoraan päälle ennen pysähdystä?
Ospa Rc

Traxxas slayer

Jos sulla on noi himoton omat pinionit käytössä ne kun on aivan kuraa. Vaihda ihmeessä johkin muuhun hiukan kovempaan (teräs on hyvä aina) pojan autossa noita pinioneita meni kun irtokarkkeja ja  nyt kun vaihdoin teräksisen tilalle niin jopas on ruvennut kestää.
Slayer Revo3.3 ja E-Revo

Honkkari

#5
Aloittelijoiden kannattaa muutenkin pinionin ja spurrin välys laittaa paperin palalla kohdilleen. Eli normi vaikka A4 paperista repäset palan ja laitat sen spurrin ja pinionin väliin. Sitten vain säädät moottorin niin että pinioni ja spurri osuvat toisiinsa (paperin pala edelleen välissä). Paperin pala kun pyörähtää "kivuttomasti" välistä pois niin pitäisi olla sopiva väli. Muista että pinionia ei tässä säätö menetelmässä kuitenkaan punnata spurria vasten hampaat irvessä. Pinionin ja spurrin välyksen oppii säätämään ajan kans ihan näppituntumalta sitten.

Tätä sivustoa ei voi ikinä painottaa liikaa , saa todella hyvän perustiedon tästä lajista lukemalla jonkinlaisella ajatuksella läpi: http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/index.html
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

Habaku

Ja joskus, spurri saattaa olla hieman soikea. Eli sitä spurria kannattaa pyörittää koko kierros kun välystä säätää, niin paljastuu kieroudet yms... ja jos kierouttaa löytyy, niin välys mitataan siitä tiukimmasta kohdasta.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Juha-Matti

Lainaus käyttäjältä: Honkkari - 10.03.16 - klo: 22.16
Aloittelijoiden kannattaa muutenkin pinionin ja spurrin välys laittaa paperin palalla kohdilleen. Eli normi vaikka A4 paperista repäset palan ja laitat sen spurrin ja pinionin väliin. Sitten vain säädät moottorin niin että pinioni ja spurri osuvat toisiinsa (paperin pala edelleen välissä). Paperin pala kun pyörähtää "kivuttomasti" välistä pois niin pitäisi olla sopiva väli. Muista että pinionia ei tässä säätö menetelmässä kuitenkaan punnata spurria vasten hampaat irvessä. Pinionin ja spurrin välyksen oppii säätämään ajan kans ihan näppituntumalta sitten.

Tätä sivustoa ei voi ikinä painottaa liikaa , saa todella hyvän perustiedon tästä lajista lukemalla jonkinlaisella ajatuksella läpi: http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/index.html

Toi on hyvä apu vielä kokeneellekkin mekanikolle ja tosiaan laadukas pinioni paikalleen, teräs ois paras.