Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Olis ollu ihan kiva ajaa nelkullakin kilpaa...

Aloittaja tuke, 24.06.02 - klo: 16.29

tuke

niin miksiköhän M4 ja M2 ajetaan samana päivänä??  :|
mut jos sinne jää muitakin sunnuntaiksi ajelee, niin mä voin jäädä myös...

JQ

Koska kisakutsussa oli merkitty että nelkku ajetaan lauantaina, niin sitä ei kuulema saa muuttaa, vaikka asiasta äänestinkin Lefalle. Eli minäkään en pääse vieläkään ajamaan nelkkua. :cry: Toivottavasti Turussa ja Hyvinkäällä, missä niitä kisoja nyt vielä onkaan, järjestetään eri luokat eri päivinä.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Parde

Tosiaan tilanne on nyt huolestuttava. Kisojen järjestäjät ovat ylityöllistettyjä sen suhteen että kisoihin ei tahdo löytyä henkilökuntaa edes yhdeksi päiväksi, puhumattakaan kahdeksi jos toisenä päivänä ajetaan vain yksi luokka jossa on hädin tuskin edes yksi finaali.

Tilanne ei ole mukava kenenkään nelkku kuskin kannalta, sillä Turunkin kisat saatetaan pitää näin:  Päivän luokat: M4, M2, S2.

Itse protestoin tuota formaattia vastaan sillä omistan tällä hetkellä takatuupparin (XXX) (Jose turpa kiinni ) ja nelikon (XX4). Ja itselläni ei riitä laturi eikä akut kahteen luokkaan samana päivänä.

Nyt nelikkoharrastajien pitää nostaa kädet pystyyn ja ilmaista mielipide!

Vaihtoehtoja on aika niukalti. Joko ajetaan esim sunnuntaina M4 ja M2 yhdistettynä ja S2 erillään. Lauantaina takavedon sarjakisat ja sunnuntaina vain kansalliset. Näin EHKÄ saataisiin seuraavalle päivälle lisää osallistujia - lisää motivaatiota pitää kaksipäiväiset kisat.


Ideoita kaivataan ja NELIVETO JA TAKAVETO VIRIT ERI PÄIVILLE !!!!!!!!!!!!
Kahdesta en luovu, etuvedosta ja takavedosta

JQ

Mielestäni takaveto voitaisiin ajaa lauantaina ja nelkku sunnuntaina M8 yhteydessä. Ei se ole niin vaikea asia.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

tuke

mites jos S2-10 ajettais sunnuntaina M4-10:n kanssa. S2-10 pystyis myös kisailee lauantaina jos olisi vain osallistujia. Olis ihan hyvä idis, vai mitä?

_Henkka_

Latauksen kanssa tulee ihan järjetön kiire kun ajaa kummatkin luokat :shock:
Pitää vissii jättää joku alkuerä ajamatta :|

ville

joo kyl määki voisin ajaa nelkkuu

A) jos ne ajettas eri päivinä
B) jos mul ois auto
:lol:

Juha

Tuli tämä aihe mieleen, kun taas on kesä tulossa ja krossi kisat alkaa.Näyttävät SM-kisoja lukuun ottamatta olevan yksipäiväisiä eli taitaa  taka- ja neliveto olla samana päivänä.

Krossikisojen yksipäiväisyydellä on myös hyviä puolia. Ei tarvi käyttää kisaajana kahtapäivää yhteen kisaan ja saa ajaa enemmän yhtenä päivänä, kun ajaa kahta luokkaa. Isoin miinushan on kustannusten nousu kun tarvii olla kaikkea tuplaten.
Mutta miten paljon oikeasti kustannukset nousevat? Autojen sekä niihin kuuluvan varaosa yms.tavaran määrä pysyy samana. Yksi servo, nopari ja vastaanotin riittävät kahteen autoon, kun ajetaan kisa kahtena päivänä. Mutta tässäkin kohtaa voi laiskuus voittaa ja tulee hankittua toiset sähkölaitteet. Jollei jo ole. Moottoreita taitaa muutenkin olla enemmän,joten niitä ei tarvitse välttämättä hankkia lisää. Jää jäljelle laturi ja akut. Jos ei hanki mitää huippukallista laturia,niin ei nuo perusmallit paljoa maksa. Ja jos on kisoja varten kaksi laturia, niin ompahan sitten treeneissäkin käytössä kaksi laturia. Eli pääsee useammin ajamaan. Oikeastaan ainoaksi suureksi menoeräksi jää akut, joittenka hankkimista kahteen luokkaan yhteensä ei oikein edellä mainituin konstein pysty hyväksymään.  
Otetaan toinen lähestymissuunta kustannuksiin. Eli matka-ja asumiskulut kisoissa. Mitkä eivät ole kovin pienet. Jos yksipäiväisillä kisoilla säästää yhden edestakaisen matkan tai hotelliyön verran rahaa per kisa, niin lopulta akkukustannuksetkaan eivät tunnu niin korkeilta. Vielä pitää muistaa kalliimpi ruoka vieraspaikkakunnilla. Pitää muistaa, että pienellä investoinnilla saa lisää ajoaikaa yhteen päivään. Ja pikkuauto kustannukset ovat melko pieniä muihin lajeihin nähden. Vielä kun olisi kansallisia kisoja enemmän, niin tasottuisi kustanukset paremmin. Saattaisi jopa kääntyä plussan puolelle.

Nappe

Mitä tuon majoituksen kustannuksiin tulee, tänä talvena FintTrack-kisoja ajaessani yksikään majoitus ei tullut maksamaan yli 25e/hlö (yleensä ihan OK paikoissa), ja sillä hinnalla tuskin ostat yhtä käytettyä treeniakkua enempää. Ruokailuun voit laskea 10-20e/päivä, silläkään ei akkuja ostella.

Lisäksi on otettava huomioon sellainen seikka että kahta luokkaa ajaessa on pirunmoinen kiire, jos normaalisti erien välissä on n.60min (mikä hyvin riittää melkein mihin vain), niin kahta luokkaa ajaessa hyvällä onnella on tasan 30min omien erien välissä, siinä pitäisi sitten puhdistella, mekata, säätää yms... kiirettä pitää...

Juha

Jos kertomistasi kuluista laskee mitä tekee yhteensä esim neljä kisaa niin saadaan tälläisia kuluja.

yhdelle hengelle.   asuminen   25€.
      ruoka   20€   
      yhteensä   45€
      neljä kisaa   180€

kahdelle hengelle   asuminen   50€
      ruoka   20€
      yhteensä   70€
      neljä kisaa   280€

Jos näitä kuluja vertaa akkujen hintaan, niin kyllä niillä muutaman akun pystyy ostamaan. Ei ehkä kaikkia.
Jos joudutaan esim. vuorotyön takia ottamaan sunnuntai vapaaksi, niin kulut nousevat jo ihan eri suuruuksiin.  

Mitä kiireeseen tulee kisoissa, niin sehän on vain aikataulu kysymys. Erien väliä pitäsi pidentään hiukan että aikaa jää enemmän.
En tiedä miksi järjestäjät eivät ajata stanu nelivetoa. Eihän sitä tarvitse kuin merkitä kisakutsuun kyseinen luokka ja katsoa tuleeko ketään. Jos ajajia tulee, niin ei muuta kun heille erät kisaan.

Juha

Täytyy hieman ottaa puheita takaisin päin. Eli onhan se totta, että kaiken kaluston tuplaaminen maksaa paljon varsinkin juuri lajin aloittaneelta ja muillekin. Ja vaikka yhden päivän kisat tulisivat halvemmaksi pitemmän päälle, niin ei se yhtään auta jos kilpailijat haluavat mieluummin kaksi päiväiset kisat. Eivätkä kisaa yksipäiväisissä kisoissa kahta luokka, koska se tulee liian hankalaksi ja kalliiksi.
ELI Kaksipäiväisiä kisoja kaivattaisiin kipeästi tai oikeastaan yleensäkin krossikisoja, kun ei niitä ole montaakaan ollut tänä vuonna. Ja kun kerran järjestää kisat niin miksi ei suoraa kaksi päiväisiä. Kyllä toimitsijoita löytyy kun vaan etsii. ja huoltajat voisivat miettiä jos vaikka ottaisi jonkun toimitsija tehtävän kisoista, kun kerran sinne on muutenkin menossa. Yhteistyöllä ja Toisia auttamalla syntyy yleensä paras ja mukavin lopputulos.

Kuinkakohan monta sähkökrossi kisaa on ensikesäksi tulossa. Toivottavasti enemmän kuin tänä kesänä ollut.